HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutstegsproblem, behöver hjälp.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2020/08/22 :  17:50:57  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Får böja med att be om ursäkta att bilderna är för stora, klarar inte själv att få ordning på dem. Dottern i huset har ett https://parasound.com/vintage/275.php och de började för ett tag sedan slå till protect på vänster kanal när man slår på strömmen via en skarvdosa (på & av knappen trasig). Hon har använt den i en datorstereo med ett Nad försteg och en Kina Dac som fått signalen ifrån en M2Tech hiFace Two (USB - S/PDIF omvandlare) ifrån datorn. Så jag kopplade in min Dac och USB - S/PDIF omvandlare Gustard U12 då jag misstänkte att hennes M2Tech hiFace Two var trasig. Och det stämde, men fortfarande så slog slutsteget till protect på vänster kanal. Men oftast om man väntar någon minut efter man slagit av steget så fungerar det som det ska när man slår på strömmen, men slår man på det nästan direkt efter avstängning så kommer alltid protect upp. Så jag tänkte att jag testar det ute i huvudanläggningen och igår så kunde man slå av och på det hur som helst. Men idag när jag skulle sätta på det så var det protect igen, vänta en stund och då gick det att slå på som vanligt igen. Men något är ju fel, frågan vad :?: Det har ju en massa udda finesser på baksidan om någon av de påverkar något. Så här ser baksidan ut. Vet ni någon elektronik kunnig i Stockholm som kan hjälpa till utan att det kostar skjortan :?: som att lämna in den till en butik.
Efter att jag skrev detta inlägg så har jag försökt att komma på vad det är för fel så jag började med att ändra första vippan till manual ifrån Audio och då fungerade power knappen på fronten :idea: Och jag kunde stänga av och på slutsteget flera gånger utan problem. Men när jag stängde av steget med knappen på skarvdosan som hon har använt som avstägningsknapp och satte på den igen och tryckte på power knappen på fronten så kom protect upp igen på vänster kanal. Men väntar man 2 minuter efter man satt på skarvdosan så funkar power knappen på fronten hela tiden och det blir inget protect. Förklara detta fenomen den som kan :?:






Så här ser det ut invändigt, ett rejält litet kraftpaket på 2x75 Watt som spelar mycket högre än vad datan säger. Tänk om det fanns Hemmabioreceivrar som var uppbyggda så här då behövde man inga slutsteg.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2020/08/22 17:57:56

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/08/22 :  19:26:14  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det låter ju som den inte gillar till- och frånslag med brytning av 230 V -matningen, utan vill att man använder den avsedda knappen. Man kan ju misstänka, att förstärkarens egen "Power"-knapp inte är en vanlig enkel nätströmbrytare, utan att den påverkar nätaggregatet på nåt mer sofistikerat sätt, och att elektroniken blir lite konfys när 230-volten försvinner och kommer tillbaka. Är inte power-knappen frisk? Det kanske räcker att byta den, eller hålla sig i läget där den funkar. Är det nån form av automatik, du nämner att det finns "Audio" och "Manual", så att steget startar "automagiskt" när man trycker i signal?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2020/08/23 :  07:39:57  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ja så fungerade det förr med grendosan, men har sedan C:1år inte fungerat så utan dottern har satt på med strömbrytare på grendosan och då blivit protect, väntat en stund och gjort om samma sak och då har det gått igång. Men nu på slutet så har det nästan bara blivit protect. Så därför flyttade jag ut steget i huvudanläggningen eftersom jag hade tillgång till syrrans passiva högtalare där. Och började mixtra med reglagen på baksidan och började med det vänstra på första bilden och i läge Manual så man sätter på slutsteget med power knappen på fronten och då verkar det funka nu. Får se hur det beter sig under dagen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/08/23 :  08:29:45  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Schema på slutsteget ?
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/08/23 :  08:53:15  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag tittade lite mer på bilderna av bakgaveln. Det är uppenbarligen nån form av automatik inblandat. "Protect" skulle definitivt kunna vara nåt med hur nätaggregatet "går igång", typ att det finns nån form av transientskydd för tomma filterkondingar ("mjukstart") och att denna sätts ur spel när man gör norsk stopp/start - och att "protect" slår till pga detta.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/08/23 :  13:55:42  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Stäng aldrig av grejerna.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2020/08/23 :  21:18:48  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Schema på slutsteget ?

Har tyvärr inte det.

lampuradio@

Nu har jag testat lite till, och det är så att när jag slog på strömmen på skarvdosan och sedan på Power på slutsteget så blev det protect. MEN när jag väntat i 2 minuter och slår på det på power på fronten igen så kunde jag slå av och på steget hur många gånger som helst utan att det blev protect. Verkar som det behöver slås på efter en natts avstägning och då blir det protect, men sedan om man väntar lite så är det inga problem längre. Har aldrig varit med om sådant förr, men nu fungerar det i alla fall mycket bättre än förr när brytaren stod på audio, nu står den på manual som jag kallar för manuellt. Det är ett litet superkraftverk där siffrorna är i underkant. Mätte man upp det så skulle jag tro att det lämnar mer effekt än vad det står om det. Så jag hoppas att det kan hålla sig till det nu mindre problematiska nu.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/08/24 :  07:45:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Så: Med bruten nätspänning vill steget ha ett par minuter med inkopplad nätspänning, innan man "startar det".
Troligen är "Power" en knapp som egentligen borde vara märkt "standby" och själva nätaggregatet är ständigt
inkopplat. När 230-volten varit bruten, behöver nätaggregatet en stund för att stabilisera sig, innan man
faktiskt drar igång apparaten. Om detta kommit på senare tid, kan det vara nån filterkonding som åldrats lite,
kanske. Enklast är nog att acceptera läget, det verkar ju inte som nåt är "sönder". På din beskrivning låter
det verkligen som en trevlig apparat.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2020/08/24 :  14:03:54  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Steget betedde sig exakt likadant idag. Så nu vet man hur man ska handskas med det.Och ja lampuradio, det är ett mycket trevligt litet slutsteg som beter sig som ett större

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/08/26 :  18:51:56  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag gissar på mjukstarten. I den sitter ofta cnc motstånd eller vad det heter som börjar leda när temperaturen höjs, därav skillnaden i uppstart eller protect. Cnc drar ett relä som i sin tur släpper fram ljudet när det gått några sekunder. Brukar sitta ett effektmotstånd där också Skaffa schema och ta en titt på mjukstarten röstar jag för.

I brist på kunskap sitter jag och spånar så ta det jag säger med några nypor salt. Relät är väl min kandidat. På ett annat forum hade en medlem liknande problem med sin mjukstart i ett större slutsteg. Är på dom erfarenheterna det jag bygger mitt spånande.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2020/08/29 :  11:34:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Nästan omöjligt att ta reda vad som är fel utan schema med testspänningar. Ta steget till en reparatör som har servicemanualen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2020/08/30 :  11:03:09  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Jag läste på ett DIY-forum om en förstärkare som hade liknande problem vid uppstart. Gick in i protect när man försökte starta med startknappen första gången och ibland även andra och tredje, men sedan brukade det fungera. Felet var flera åldrade elektrolytkondensatorer i protect-kretsen som styrde uppstarten av den stora ringkärnan och övrig strömförsörjning, så lösningen var att helt enkelt byta alla gamla e-lytar i på det kortet till nya. I detta fallet så hade alltså någon konding svällt och läckt och flera andra var långt utanför specarna på värden.
Kolla efter kondingar som har svällt eller läckt eller ser misstänkta ut på annat sätt.

Många av skyddskretsarna syftar ju till att skydda efterföljande komponenter som t.ex. högtalare mot strömspikar vid på och tillslag. Skyddkretsarna behöver ju ström för att fungera som tänkt, och därför blir det ju fel när strömmen bryts utifrån och inte via stand-by-knappen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2020/08/30 :  15:59:47  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ja jag vill inte ta steget till någon butiksreparatör för då lär det dra iväg men jag har anlitat en gubbe förr som alltid har fixar mina problem och jag kan kolla om han fortfarande åtar sig reperationer och även bidra med det ni tror så han får lite förslag. Tack för att ni försöker hjälpa till, det uppskattas verkligen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/09/01 :  21:51:30  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Men... är det verkligen ett "fel"? Systemet verkar ju vara avsett att jobba med 230 V tillgänglig hela tiden och att man kör "till-och-från" med den
avsedda knappen. Protesterna kommer när apparaten varit frånskild från nätet och sedan "tvingas vakna" lite abrupt, utan att ha fått vakna till
ordentligt. Känns ju mer som att man kan anpassa sig till läget än att lägga pengar på ett ingrepp som kanske inte är meningsfullt. Men detta var
bara en reflexion i största allmänhet...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2020/09/02 :  15:57:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag tittade i manualen och står brytaren på baksidan på något annat än "Manual" så deaktiveras strömbrytaren. Nu kanske det är så att den ändå är trasig, men om det fungerar som det ska (med lagom inställd känslighet) så borde inte strömdosan behövas, för då ska den slå av sig ca 10-15 minuter efter att insignalen upphört i läge "Audio" (och på när det finns insignal). I 12V-läget så ska den vara på så länge det finns spänning på det uttaget och därefter slå av.

https://parasound.com/pdfs/OWNER_GUIDE_275.pdf (sid 7)

Dock har jag lite svårt att tro att steget skulle slå ifrån bara ena kanalen om det inte gillar att strömmen försvinner. Något som ju även kan ske av andra skäl. Jag noterar även att det i manualen uttryckligen står (sid 9) att om man har påslaget ställt i Audio så står det att man för att återställa skyddskretsarna om de har löst ut kan dra ur sladden, istället för att vänta tills steget slår av sig själv om man stängt av insignalen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000