HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta till kopparkontakter.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jari
RödaTråden vinnare

4431 Posts

Posted - 2020/07/03 :  17:03:47  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Nu har jag bytt alla guldplätterade kontakter till rena kopparkontakter,som låter sig göras.
Jag får höra vad det ger.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/03 :  19:32:12  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Koppar leder ju bättre än guld, så om det är höga strömmar kan det kanske påverka. Å andra sidan så oxideras inte guld i normal atmosfär, så småsignalkontakter kan funka bättre med plätering, eftersom det inte blir nåt oxidskikt som påverkar. Kontakter har ju oftast bara två lägen: kontakt eller inte kontakt, och det brukar man ju höra.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4431 Posts

Posted - 2020/07/03 :  20:30:07  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Eftersom guld leder ström sämre än koppar började jag med att byta
högtalaranslutningarna till rena kopparkontakter,hmmmmm,det lät lite mer organiskt.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/07/03 :  21:12:53  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Koppar är den bäst ledande metallen efter silver och har ett mycket lägre pris.
Den största nackdelen med koppar är att det oxiderar och bildar kopparoxid på ytan med dålig ledningsförmåga.
Genom att belägga koppartråden med ett annat material, ex. guld, är det möjligt att behålla den goda ledningsförmågan och undvika att kopparn oxideras.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4431 Posts

Posted - 2020/07/03 :  21:16:47  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Bytte sedan chassiekontakterna rca i förstärkaren,
spelade efter ett tag Infected Mushroom,
låter live med ett fundament som inte funnits tidigare,
måste byta högtalaranslutningarna i förstärkaren.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/07/04 :  14:09:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hade en gång kablar med silverpläterade kontakter. Tillverkaren ansåg att det lät bättre, förmodligen p.g.a. bättre ledningsförmåga. Men de rekommenderade att man polerade kontaktytan med jämna mellanrum för att få bort oxiden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/07/05 :  19:24:28  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag tänker skriva något som inte faller alla i smaken.
Och det är okej, alla får tycka som de vill.

Dumheter!
Att byta guldpläterade kontakter till kopparkontakter är att gå bakåt i utvecklingen.
Förr i tiden användes icke-pläterade kontakter till saker, medförde att kontakt/kontaktdon korroderade och fastnade i varandra eller oxiderade på sådant vis att kontakten blev sämre eller uteblev helt.

Om man vill ha o-plätterade kontakter så lär man koppla loss dem någon gång då och då och rengöra båda ändar så det inte bygger upp för mycket Oxid.

Och då kan man fundera på vad vinsten blir?

Man kan också fråga sig:
Bara för att en metall har bättre ledningsförmåga, kommer det att göra att signalen kommer fram mera ofärgat?
Eller kommer den elektriska signalen fram snabbare?

Vad är det som blir bättre egentligen?

Jag tycker att det verkar som att man går över ån efter vatten.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2020/07/05 19:25:33
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2020/07/05 :  19:49:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Björn-Ola> Det svarta som bildas på silver är normalt sett silversulfid, dvs det sulfiderar.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4431 Posts

Posted - 2020/07/06 :  08:51:34  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag tänker så här.
All kabeldragning i cd.spelaren,förstärkaren och högtalarna
är i koppar.
Högtalarkablarna och signalkablarna är som sämst i koppar.
I signalkedjan från cd-spelaren till högtalarelementen satt
det tidigare 8 guldplätterade kontakter med kontaktkropp i okänd metall.
Då guld leder sämre än koppar,så fungerar kontakterna som filter.
Vad ärgningen beträffar så finns det Deoxit,och om man inte litar
på det,så är det bara att rucka på kontakterna när andan faller på.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/07/06 :  13:05:43  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Högtalarkablarna och signalkablarna är som sämst i koppar.
Inte sämst! Som bäst!
Jag resonerar som såhär, den bästa kontakten är INGEN kontakt!
Kan jag undvika onödiga skarvar, kontaktövergångar, så gör jag det. T.ex. nätsladd direkt till srömbrytare/trafo. Då tar jag bort nätbrunn och stickkontakt, fyra onödiga kontaktövergångar (sladd-nätbrunn-stickkontakt-sladd).
Högtalarkablar ansluter jag i skruvkontakten, d.v.s. skalar kabeln och spänner fast i anslutningen. Då undviker jag åtminstone en onödig kontaktövergång (kabel-banan/gaffel). Vidare så använder jag försteg med inbyggd RIAA och DAC, många sladdar och kontakter "sparas", o.s.v.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/06 :  17:27:18  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns ingen anledning att tro, att en övergång mellan koppar och exvis guld (plätering) skulle fungera som ett filter - var kommer den tanken ifrån? Då är ett eventuellt halvledande oxidskikt mycket värre i sin inverkan på signalen.

Man KAN grotta ner sig i den termokemiska/elektrokemiska spänningskedjan och fundera över spänningar ("potentialer", likspänningar) i övergångsytorna mellan olika metaller, men en förstärkare innehåller oräkneliga sådana övergångsytor mellan material, i både transistorer, rör, kondingar och motstånd, så där kommer man att gå ner i ett träsk garanterat. I en guldpläterad kopparkontakt kommer signalvägen att gå genom Cu-Au-Au-Cu, så eventuella materialpotentialer kommer att ta ut varandra. Men tanken på filtereffekt pga signalväg genom övergångsytor tror jag man kan betrakta som lite väl exotisk.

Edited by - lampuradio on 2020/07/06 18:58:02
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/07/11 :  00:31:50  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har lött fast högtalarkablarna till högtalarna enligt devisen "ingen kontakt.....", men det är överjävulskt opraktiskt. Ska montera kontakter när jag orkar.
Jag får väl hoppas att jag inte förstör fikastämningen genom att rekommendera inköp av mattor, gobelänger, gardiner och draperier istället för funderingar om material i kontakter. Speciellt om man känner sig ny i hobbyn.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4431 Posts

Posted - 2020/07/24 :  22:57:05  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag är väldigt nöjd med hur det låter för närvarande.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/07/26 :  00:34:17  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det är glädjande. Hoppas att det håller i sig!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/07/26 :  12:56:06  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
+1

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/07/31 :  10:01:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Att prata om vad som är bra som kontaktmaterial är lite som att prata kablar det blir ett jäkla liv. Man har ju själv en massa funderingar vad som är bra det har sina sidor det finns inga speciella referenser så man får verkligen läsa mellan raderna.

Men jag beslutade mig för några år sedan att se om man kunde förbättra kontakterna jag frågade några som jobbar med elektroner (japp) efter väldigt mycket tänkande så blev det endast kontakterna som byts ut och då enbart till silverpläterade att gå på helsilverkontakter känns lite overkill. Jag tog hjälp av en bekant som är silver/guldsmed för att hitta vettiga kontakter med rejäl silverplätering och hög silverhalt man kan säga att ju mattare silver är ju renare högblankt mer nickel. Sedan går det att göra silver blankt över längre tid med hjälp av kemi men det lämnar jag till de som är intresserad av detta.

Kontakter som jag gillar är CMC original vissa kopior är väldigt tunt silver på en firma i Skottland säljer Audionote liknande rca-honor med rejäl plätering som är mina favoriter förmodligen är det samma tillverkare som Biltema hade till sina i guld.

Att silversulfid skulle göra kontakterna sämre är enligt mig bara dumheter enligt vad jag har lärt mig av kunniga så är det en skyddande yta. Titta på ryska militär utrustning de använder silver överallt fungerar det där så bör det fungera för oss dödliga med.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/07/31 :  10:57:30  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag får väl hoppas att jag inte förstör fikastämningen genom att rekommendera inköp av mattor, gobelänger, gardiner och draperier istället för funderingar om material i kontakter. Speciellt om man känner sig ny i hobbyn.

Du glömde tavlor och bokhyllor med böcker i.
För att ta ett exempel. Gå in i badrummet och prata och klappa händerna. Plocka sedan bort alla handdukar, ut med dem. Sedan in i badrummet igen och gör om samma sak. Ja, då har du ett stort smakprov på vad det AndersP skrev och mina tillägg. Steget därifrån till olika kontakters skillnader är hundra mil om vi säger så.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/31 :  12:49:58  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
De allra flesta metaller får en hinna av oxid (eller sulfid), men det brukar inte hindra kontakt eftersom själva "gnugget" när man skjuter ihop kontaktdelarna gör att det blir metallisk kontakt som räcker. Det är förstås en rejäl skillnad om det är stora strömmar (högtaleri) eller vanlig linjenivå med höga impedanser, det förstnämnda kräver stora kontaktytor. Jag kan ju också nämna, att man använder aluminium i många el-applikationer och det överdras blixtsnabbt av en osynlig oxidhinna - men det funkar fint ändå.

Att silver får en sulfidbeläggning i stället för att det blir oxid är en "kemisk anomali". Syre är mer reaktionsbenäget (elektronegativt) än svavel, men det finns nån form av reaktionshämning mellan silver och syre, så efterhand blir det lite sulfid på en silveryta. Det verkar dock inte spela större roll rent elektriskt.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/08/01 :  08:48:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Anledning till att jag bytte till silverkontakter var bara för att minimera så mycket det går mellan övergångarna om det hjälper vet jag inte för det går säkert inte att mäta men jag sover bättre om nätterna i alla fall. Nästa steg jag funderar på är att MIL-speca övergången med petroleum-gel för att motverka påverkan från vår kemiska atmosfär.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/08/01 :  17:38:35  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tror att både silver och opläterad koppar kan få sitt oxidskikt brutet endast genom att draut och tryckka i kontakten några gånger. Jag är lat och kör guldpläterat överallt utom dom xlr som inte har guldplätering. Jag försöker ha samma material i alla kontakter som ska kopplas ihop altså. Sen försöker jag undvika gafflar utan har fjäderbelastade bananer till högtalarkabeln. Gafflarna har en tendens att lossna och behöver efterdras och det orkar jag inte då jag har 3-vägs aktiva högtalare.
Det allra mesta som finns funkar bra enligt min mening, men man ska passa sig för överpriser och man kan faktiskt inte alltid räkna med att man får det man betalar för.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/08/01 :  17:51:33  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag glömde som FBK säger att rekommendera tavlor och bokyllor. Speciellt stora tavlor kan minska klappekot ganska rejält. Ett sånt påpekande betyder förstås inte att det skulle vara fel att jobba med olika kontaktmaterial, men dom flesta av oss har begränsad budget till anläggningen och då kan tips med stor verkan för liten penning vara mycket intressant.
En anledning till att kabelmarknaden och kontaktmarknaden är som dom är kan vara att det är så lätt gjort att byta, inte att skillnaderna blir så stora.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/08/01 :  17:59:43  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Sen är det så här: våglängd i m = vågrörelsens hastighet i m/s / frekvensen i Hz. Hoppas jag.....

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/08/01 :  19:27:16  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
@ AndersP: En helt riktig sammanfattning av begreppet våglängd.

Ljud i luft c:a 300 m/s
Elektriska fältets nominella utbredningshastighet: 300.000.000 m/s
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/08/01 :  21:20:34  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Men du kan väl inte blanda två domäner väl?
Tar du upp "ljud i luft" får du väl vackert hålla dig i den akustiska domänen och inte den elektriska?

Men nu är vi kanske lite OT.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2020/08/01 21:22:47
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/08/01 :  21:48:03  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ursäkta OT, men lite generellt var väl det inte fel att jämföra? Det du nämnde är det generella förhållandet och det vi "ljudintresserade" jobbar med är ju både elektrisk fältutbredning (signalens utbredning i kablar etc) och ljudet så som det sprider sig i rummet, när det väl lämnat högtalaren. Båda domänerna är relevanta vad gäller HiFi.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/08/01 :  21:55:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Att man har begränsad budget är nog de flesta överens om men ändå försöker man få ut det mesta. Att köpa överprisade kontakter med wow recensioner kan vara frestande men det hjälper inte en alls så det blir att leta prisvärda produkter och det har hänt att jag har fått rent skräp även lyckoträffar.

Om man har kontakter av kvalitetssilver och kontakter med högt yttryck när man tar bort kontakten ser man att sulfiden har byggts upp runt om kontaktpunkten medan kontaktpunkten är fortfarande ren silver det är så det skall vara. Men så är det förmodligen med alla kontakter.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000