HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Peerless XLS 10"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/05/15 :  16:28:35  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Om ni hade 16 av dessa liggande vad skulle ni bygga och hur?
Jag behöver inspiration.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/05/15 :  17:42:10  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Multisubsystem, håller på med detta själv, men det går långsamt.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/05/15 :  17:56:56  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Går inge fort det här heller..

Multisub - självklart

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/05/15 :  19:16:19  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har XLS 12, siktar på åtta kanaler av Linkwitz Thor.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/05/15 :  19:29:52  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
XLS 12 - fina element. Kanske lättare att använda än tian.
Övervägt 2 element i varje låda så vibrationerna tar ut varandra?
Hur löser du eq och delning? DSP?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/05/16 :  14:16:36  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har en Minidsp 2x8 med 8 kanaler ut som jag tänkte använda.
Hade jag byggt alla lådorna själv hade det blivit två element i varje men nu fick jag ärva ett antal singellådor så jag fortsätter så.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/05/16 :  23:11:34  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Blir nog jättebra iaf.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/05/19 :  17:16:13  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
XLS 10 är gjort för små lådor. Slavbas eller slutet.

För stora lådor ger brist på output i djupbasen och dist om man höjer med eq.
För små ger dist pga lufttrycket i lådorna.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/06/17 :  15:47:47  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Vad för förstärkeri hade du tänkt dig?

Efter att ha provat ett Behringer A800 kan man höra att dom inte är high end direkt, men funkar klart bra till bas.
Eftersom dina 8 XLS 12 ganska ungefärligt motsvarar mina 16 XLS 10 i pumpvolym borde förstärkeriet vi behöver vara jämförbart.

Jag har tänkt mig att börja med 2 st Behringer A800 och serie-/paralellkoppla basarna. Det skulle bli 140 åttaohmsvatt/4 dvs 35 åttaohmswatt per element, förutsatt 4 element på en kanal. Då klarar jag mig med 2 slutsteg för 2000 kr per styck.
Visar det sig bli otillräcklig får jag handla 6 steg til så varje kanal driver ett element. Jag vill inte lasta ned dom; Det låter bara illa och apparaterna blir varma.

Jag har ett analogt, men aktivt delningsfilter med en hel hoper inställningar. Det tillsammans med placering av basarna torde hålla mig sysselsatt ett bra tag.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2020/06/17 15:58:00
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/06/17 :  16:13:44  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har 16 xls 12, ett minidsp 2x8 och fyra st a800 steg. Så kommer bli 8 kanaler med två element per st.

Problemet är bara att komma igång... ;-)

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/06/17 :  16:33:47  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Samma här,
Men jag har tankat hem ett program vid namn "Max Cut" som skapar kapscheman att ha när skivorna ska kapas. Jag har köpt alla kontakter som behövs och slentrianlöder väl lite kablar när andan faller på.
Känner chefen på brädgårn och han har städslat två stenhårda kapsågsoperatörer som kommer till min hjälp.
Kul att vi valt samma slutsteg, men jag tror dina får gå ganska hårt eftersom 2 paralelkopplade basar har mycket låg impedans. Under 2 Ohm tror jag.
Hur stor volym har dina lådor?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2020/06/17 16:46:35
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/06/18 :  12:46:30  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jag kör av bekvämlighet på Linkwitz Thor, dvs ca 50 liter per element. Får ett Qtc på under 0,4 vilket gör dem lätta att eq'a. Onödigt stora lådor men nu hade jag ju redan några så...
Har kört dem parallellt i dipolbasar förut och det funkade fint, dock ej med a800 steg.



Om man ska tro ovanstående impedansgraf från Linkwitz hemsida så ser impedansen mellan 10hz och 100hz helt ok ut.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2020/06/18 12:47:17
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/06/18 :  14:44:59  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tror man skulle kunna få ner impedanspeaken vid resonansfrekvensen med lite stenull i lådan. Man får ner disten lite, men det är väl tveksamt om man kan höra skillnad. Linkwitz tyckte inte att det behövs i alla fall.
Jag kommer att ge varje element ungefär 30 - 40 l. Mitt Ql kommer att bli något lägre än ditt och kanske också resonansfrekvensen, men det fixar filtret.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000