HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan du höra skillnad?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2020/02/13 :  07:02:30  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Det här var ju ett tag sedan, och har kanske varit uppe här förut, kommer inte ihåg hur det är med den saken.
Hursomhelst skapade tidal en mindre debatt om man verkligen kunde höra en skillnad på olika typer av ljudencoders/samplingsformat.
Kommer ihåg att jag gjorde testet för ett par år sedan, men har glömt hur det gick. Så här är det igen:

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality

Görs på egen risk..

-

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2020/02/13 :  11:14:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
När Tidal var Wimp, dvs innan rapparen et al köpte bolaget, så hade de ett eget test mellan komprimerat och okomprimerat och det var fullt möjligt att höra skillnad. Sedan har jag alltid tyckt att Spotify, även den högre kvaliteten, är tröttande i längden jämfört med ren 16/44,1 PCM. Det är svårt att sätta fingret på genom ett sådant test att jämföra olika klipp.

Något säger mig dock att med de inbyggda högtalaren i den bärbara datorn som jag skriver på nu kan man nog glömma att höra någon skillnad...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2020/02/13 :  20:46:13  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ibland kan man helt enkelt "lära" öronen vilka detaljer dom ska hålla utkik(!) efter, som en form av akustiskt muskelminne. Att definiera skillnaden från ett totalintryck på musik man inte hört förut kan vara väldigt svårt, om inte det ena alternativet är riktigt uruselt.

https://youtu.be/y4mUMZ5SPFE

Hittade ovanstånde klipp. Ganska bra genomgång av digitalt ljud. En del basic saker, men blir intressant när han kommer till kompression.

-
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2020/02/14 :  10:01:38  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Man kan vända på steken å fråga sig, varför skall man bry sig om komprimerade format när det nu finns alternativ?

Förstår att om/när man lyssnar via mobil/bilstereo/datorhögtalare/köksradio osv så fyller kanske komprimeringen en funktion, men i övriga situationer, varför bry sig? Borde ju vara en självklarhet att man vill ha bästa möjliga förutsättning för ljudet (om man som oss bryr sig om ljudkvalitet=hifi) så varför begränsa möjligheterna baserat på att man kanske (!?) inte hör skillnad i nuläget? Fattar liksom inte grejen där..?

Ps. Jo, jag finner också ex Spotifys ljud tröttande och ointressant vid längre lyssningar. Gillade inte Tidal heller (i jämförelse med mina egna cd-rippar) tills den dagen jag abdikerade och testade Roon. Ronn verkar helt klart göra ett bättre jobb med det streamade materialet än vad Tidals egna app gör..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2020/02/14 :  11:06:55  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Jovisst.
Kan väl vara en kostnadsfråga.
Sedan finns det alltid de som hävdar att bitrate kompression inte betyder så mycket, eftersom dynamik kompression redan är en självklar del av mig mixningsprocessen, fast pga av stilval istället för utrymmesskäl.
Tycker han i klippet har en rätt bra demonstration av hur kompression används och hörs i produktion.
Personligen är jag neutral i frågan

https://youtu.be/OhiSk-Q9wbc

-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000