HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Apparatfötter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2019/11/11 :  16:52:06  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Var på en lyssning på HiFi-stället där det bland annat presenterades fötter till CD-spelare och annan elektronik. Har jag något att vinna genom att köpa fötter till min CD?

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/11/11 :  18:43:29  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Såvitt jag har förstått (dvs det kan ju vara fel...) så har CD-läsare nån form av system för bitfelsupptäckt och -korrektion, så läsfel, exempelvis pga vibrationer, kompenseras sannolikt till viss del. Jag menar, det finns ju CD-spelare för bilmontage (eller fanns, åtminstone) och de satt ju liksom fast i själva bilen, som absolut kan vibrera avsevärt; det brukar gå fint att lyssna ändå. Om du inte bor i en vibrerande bostad känns det som att fötter kanske inte är till nån större nytta. Det är ju inte som en grammofon, att vibrationer direkt kommer igenom som signal från pickupen.

Edited by - lampuradio on 2019/11/11 21:14:32
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/11/11 :  21:32:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har radio med CD i min Pesjutt-bil, fast så har jag speciella high-enddäck .. Ironiserade lite.
Jag tror man måste tänka lite på vad som praktiskt/tekniskt/fysiskt händer med speciella (och sällan billiga) pryttlar till stereon. Efterkräv en fungerande fysisk/teknisk/praktisk modell innan du låter vinden slita dina pengar ur händerna.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2019/11/11 :  21:36:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Samma råd som vanligt....
Köp 3 bitar Novibra och lägg under.
Billigt och mycket effektivt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2019/11/12 :  01:53:51  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Förr när jag var fokuserad på på hemmabio och hade stor subbas och parkettgolv så använde jag en vibrationsdämpande plattform från Base Technology under DVD-spelaren. Kan väl inte säga att det var någon större hörbar skillnad men spelaren stod hyfsat still fast racket rörde sig.
Det skadar dock inte att ge spelare så goda förutsättningar som möjligt (så felkorrigeringskretsarna får jobba så lite som möjligt) skivorna snurrar snabbt och mekaniken är oftast i rätt glappig plast så vibrationer är inget plus. Skulle gärna ha en plattform från Base Technology nu med men jag tror dom gått i graven för längesedan. Har nu en diy lösning under CD-spelaren istället, två MDF skivor med gummi i mellan och allt vilar på SD kuddar.
Är ett fan av SD kuddar, har dom även under högtalarna och under hörlursförstärkaren (den har rör och rör mår bra av lugn och ro). Lärde mig uppskatta SD kuddar när jag under en period var "tvungen" att ha mitt riaa stående på subbasen, vilken den faktiskt studsade av ibland, efter att ha limmat SD kuddar på riaat så kunde jag faktiskt inte ens känna att den vibrerade.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/11/12 :  03:04:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sedan kan man ju köpa SD-kuddar #8221;off the shelf#8221; för en liten slant dm^2 eller köpa samma material men med flashigt namn och för några hundra per liten skiten kudde .....
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/11/12 :  07:39:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:

Var på en lyssning på HiFi-stället där det bland annat presenterades fötter till CD-spelare och annan elektronik. Har jag något att vinna genom att köpa fötter till min CD?


Trots alla goda råd här är det väl ändå bara du som kan svara på frågan.
"Har du nåt att vinna på andra fötter till CD'n?"
Upplevde du någon skillnad vid demonstrationen? Och tyckte du den motiverade priset?
Eller så rippar du skivorna och spelar filerna istället, ingen mekanik som är känslig för åverkan!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/11/12 :  09:27:30  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ett, enligt mitt tycke, seriöst sätt att motarbeta vibrationer, är att man börjar med att skaffa ett underlag (typ en skiva) av ett material med hög densitet. Sten, metall, betong eller glas är exempel. Man tar till lite tjocklek, ett par cm kanske och med ett lämpligt format i övrigt, för den apparat man vill skydda. På skivan sätter man "fötter" av ett elastiskt material, gammeldags apparatfötter av gummi duger fint (man köper ju nya, med lite spänst kvar...). Sedan ställer man skivan på sina fötter och apparaten uppepå, utan något extra arrangemang där. Skivans vikt gör att vibrationerna från underlaget dämpas i gummifötterna. Många av dagens apparater är så lätta, att det krävs mycket mjuka fötter under dem för att det ska vara nån nytta med dem.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2019/11/12 :  12:31:05  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Borde kanske först tala om vad typ av spelare jag har. Det är en Roksan Caspian. Förstärkaren en Krell i300 och Dynaudio Contour 20 som högtalare. Just nu står CD:n på tre ishockeypuckar som jag sedan placerat tre SD fötter på. Om detta ger någon som helst förbättring av ljudet är inte jag man att uttala mig om.
Vad gäller de fötter och annat jag lyssnade till på på HIFI-stället, ja nog var de dyra och definitivt ingenting för mig. Tyckte då jag märkte skillnader, men osvuret är bäst. Vill tro en spelare av den här klassen förtjänar bästa möjliga förutsättningar för att kunna åtnjutas fullt ut.
Jo jag streamar min musik i dag. Via en Node2 och Tidal. Skall jag vara kräsen så, nej den kan aldrig jämföras med min CD.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/11/12 :  22:27:41  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Vad ska hockeypuckarna va bra för?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/11/13 :  13:27:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
HAn kanske vill komma i mål?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/11/13 :  19:29:33  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Jag har radio med CD i min Pesjutt-bil, fast så har jag speciella high-enddäck ..

Hehe, den var bra!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/11/13 :  19:37:20  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Roksan Caspian

På en sådan fin och dyr produkt så tror jag inte konstruktörerna har sparat på fötterna. Det är antagligen de bästa fötterna som sitter som original...eller?
Om det är vibrationer du vill "bekämpa", prova med att lägga en vikt PÅ apparaten med en filt/kork/möbeltassar emellan så du inte repar den. Kan göra skillnad.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2019/11/13 :  21:57:31  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Stämmer att spelaren är ganska så dyr. Även i dag. Samtidigt håller den inte till i det allra högsta segmentet. Långt därifrån. Tror inte man lagt ner några större pengar på just fötterna. SD-foten har jag testat tidigare... Dock utan att kunna höra om det blir någon skillnad. Puckarna var nog mest en kul grej. Har funderat mycket över hur man skall handskas med de vibrationer som helt klart uppstår, speciellt i en CD-spelare. Blir det bättre av att stå på en fluffig fot? Kommer det göra någon som helst nytta med exempelvis någon typ av spikes? Hur stor påverkan har dessa eventuella vibrationer som uppstår i en spelare för själv ljudet? På mina stativhögtalare använder jag Soundcare spikes. Åtminstone lättare flytta dem när man dammsuger! Bättre ljud? Har nog inte så bra öron. Är inte ung längre!
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/11/13 :  22:30:09  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Vänta nu... "vibrationer som helt klart uppstår, speciellt i en CD-spelare." Tänker du att fötter skulle vara ett motmedel mot vibrationsenergi som kommer från själva apparaten? Då är det helt fel med dämpande fötter, då är det stum koppling till en fast yta som gäller. Då lär apparaten hålla sig stilla.

Det som är steg 1 i de flesta fall är att identifiera den "störning" man vill bekämpa.

Vibrationer: Menar man utifrån kommande eller inifrån kommande?

Vibrationer i sig själva är inte alltid ett problem man måste hantera. Rörförstärkare med mikrofoniska rör, absolut. En bra solid-state-förstärkare, knappast intressant. En klassisk grammofon, absolut. En CD-spelare, tveksamt. Och just i det fallet, en apparat med egen mekanik, måste man försöka analysera vad man bekämpar: yttre eller inre störningar. En bra CD-spelare bör inte ha problem med sin egen mekanik, då är den inte värd sitt pris. Om spindeln vibrerar pga en inte helt balanserad skiva, så måste en normal CD-mekanik kunna klara av att kompensera för detta och det är ett problem som funnits sen apparattypen kom ut i marknaden. Yttre vibrationer var ett problem med tidiga spelare, men sedan kom ju bättre databufferförmåga och därmed de bärbara apparaterna, som alla klarar jämförelsevis våldsamma accelerationer; därmed borde rimligen vibrationsproblemet vara nedgraderat rätt rejält.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2019/11/14 :  00:24:21  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Tänker nog på de vibrationer som uppkommer i spelaren. Men hur få bort något som redan finns där? Känns som jag jagar min egen skugga... "Bevisligen" hörde vi alla skillnader då vissa fötter placerades under en CD-spelare, men fattar nog inte riktigt hur? Eller varför?
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2019/11/15 :  15:00:23  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Det simpla svaret är väl att lyssna.
Är det mekaniska vibrationer från spelaren som du störs av?
Är det att dessa vibrationer, kanske genom sämre läsbarhet av skivan, påverkar ljudet ur högtalarna du vill förbättra?
Känsla av feelgood du vill uppnå, genom att ha top notch apparatfötter?
Jag skulle nog testa mig fram till det jag upplevt var bästa medicine mot oönskade ljud.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/11/15 :  16:10:25  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är ju alltid den egna upplevelsen "som gäller", så att säga, inget att invända mot det. Dock kan det bli lite dyrt i den här branschen att köra "trial and error" som grundmetod. Det är nog lite bättre, om man faktiskt försöker analysera problemet. Just i fallet CD-spelare så måste man ju inse, att de inte vibrerar av sig själva (om de inte är rent kassa i sin konstruktion). Däremot kan de bli offer för en obalanserad eller skev skiva. Grundidén för CD-spelare är att ha en fekorrigering uppbyggd i behandlingen av skivans data, där det först gäller att återskapa felaktig data, sedan interpolera bort felaktig data och till sist tystna. Felkorrigeringen tar ju hand om missar pga smutsiga/oläsliga partier och missar pga vibrationer, men om det vibrerar så dant, att inte servot för läshuvudet hänger med, så är det rätt illa ställt med miljön och/eller skivan. Om själva skivspelaren vibrerar så den stör annan utrustning är det ju rent katastrofalt illa.

Dåliga (fysiskt) skivor är ju svårt att gardera sig emot och bra läsare har en mekanism som hanterar det mesta. Fötter för CD-spelaren kan dock inte hjälpa en stressad läsmekanism om skivan är dålig, den vibrationen skapas ju internt i apparaten. Om underlaget skakar pga hög volym eller annat, så är kanske fötter en bot, men då är vi tillbaka till min kommentar om vibrationsdämpning tidigare. Supermjuka fötter under en lätt, modern apparat, eller "vanliga" gummifötter mot en tung bas som apparaten står på är receptet för att hålla omgivningens störningar borta från CD-läsaren.

Edited by - lampuradio on 2019/11/15 16:12:13
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2019/11/18 :  16:17:23  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Det går knappast att köpa på sig allt vad som finns av fötter till stereoapparater som finns på marknaden. Inte heller är det så att jag har lyckats eller ens försökt analysera eventuella fel som kan ha uppstått av skeva skivor eller av att mekanismen är som den är. Dock vill jag tro att ju mindre dessa felkorigeringskretsar är tvungna arbeta, dess bättre ljud. Spelaren jag har är ganska så tung, ca: 10 kilo netto. Dock ligger större delen av tyngden på den ena sidan. Tror vi kan vara överens om att alla rörliga delar knappast tillför något för ljudet. Samtidigt har vi en mängd andra faktorer ta hänsyn till vad det gäller digital teknik. En musiksignal ser inte ut som ettor och nollor. Tidsaspekten är en annan mycket viktig del. Men skulle tro att de klockor som i dag sitter i CD-spelare av hygglig klass också är bra. Dessvärre kommer jag nu ut på andra områden av en CD-spelares problematik. Tror heller inte man bör ha mer än just tre fötter under en spelare om man vill maximera möjligheterna för lasern att arbeta lugnt. Detta får mig att tro att ju mindre punkter spelaren står på dess bättre... Men detta är enbart mina tankar.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/11/18 :  19:02:56  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag tror att du har helt rätt i att ju färre fel som måste korrigeras, desto bättre ljud. Felkorrigering krävs vid läsfel. Läsfel uppstår när lasern inte förmår lämna ifrån sig korrekt data pga smuts eller vibrationer. Enligt grundkraven för CD-ljud, ska korrigeringen först gå ut på att korrigera datavärdet med hjälp av överskottsdata, därefter ska kretsarna interpolera fram ett värde med utgångspunkt i värdena före och efter det som är förlorat. Går det inte alls att korrigera, ska det bli en "dropout", dvs tyst.

Musiksignalen från en CD ser i början ut som ettor och nollor. Det är digital data, som ska återförvandlas till analog signal, på ett eller annat sätt. Det är ju det som är hela grejen med digitalt lagrat ljud - det är digitalt lagrad data. Den blir inte sämre, brusig eller raspig, den är endera korrekt eller så är den oläsbar. Därav känner jag lite olust inför alltför långtgående åtgärder för att bädda in själva CD-läsaren. Orsaken till datafel ligger endast i dess egen mekanik eller en dålig (obalanserad, skev eller smutsig) skiva. Att sätta apparaten på fötter blir relevant endast om miljön är oerhört vibrerande. Det som skulle kunna göra nytta är en skivtallrik (på riktigt) där CD'n läggs och hålls fast. Tallrikens massa bör vara så stor, att en CD-skiva hit eller dit inte påverkar balansen och därmed skulle man nog slippa en stor del av allt mekaniskt relaterat vibrerande och få färre läsfel. Men det saknas bakgrundsinfo för att uttala sig om hur vanligt det är att en "normal" CD-läsare faktiskt tappar data. Finns det nån presentation av hur vanligt det är att felkorrigeringen faktiskt drivs bortom systemets förmåga att återskapa (dvs steg 1)? Det är ju först när systemet måste interpolera eller tystna, som det kan bli hörbar skillnad.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2019/11/18 :  21:52:04  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Det enda jag "vet" är att olika spelare låter olika... Byt kabel och återigen händer något. Tror som du säger att någon form av tallrik som håller skivan på plats möjligen skulle få ljudet att låta renare. Om det är så stora missar att det blir dropouts, ja då gör man nog mer rätt i att byta ut skivan. Har dock varit med om att en CD börjat "hacka". Ungefär som en väl spelad vinyl. Detta har alltid avhjälpts genom att rengöra CD:n.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/11/19 :  03:27:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var någon som öppnade en tråd på elektronikforumet om diverse abrovinker som hade med högtalare att göra som att kleta trolldeg på högtalarkorgen, jorda densamma (hur?) för att undvika statisk elektricitet från talspolen.

Många av råden som gavs kan jag lite grann ta med mig hit.
Jag bryr mig inte om sladdar, puckar, stenar och annat, men kan ändå tycka att harmlösa fixar och som inte kostar två njurar kan man definitivt unna sig om man tycker det kan ge något. Trolldeg och en extra jordsladd är väl OK. En hockeypuck eller tre och ett par polyuretanbitar (på HiFi-apråk kallat sorbotan och till 25 gånger högre pris) kan man testa med likaså. Men när mojänger och mujurker börja kosta i samma härad eller mer än de hifi-komponenter som har största inverkan på ljudet, då kan jag tycka det är på sin plats att sätta sig mer och fumdera lite.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/11/19 :  13:59:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Här kan ni se mitt sätt att göra det på. Detta började jag med någon gång på 90-talet. Mina två apparater, streamer och förstärkare, står på betongplattor typ trädgårdsplattor. Under plattorna mot golvet har jag sorbothanekuddar som jag hade köpt på hifiklubben.
Apparaterna är kopplade till plattorna via koner. Jag har använt BDR-koner sedan länge, men man kan testa metall eller trä-koner. Spetsen mot apparaten. Jag har faktiskt även BDR-puckar mellan konerna och betongplattan.
Betongplattorna spacklade jag och målade en gång i tiden.
När jag testade sorbothanekuddar på elektronik, så tyckte jag inte att jag fick någon större effekt. Troligtvis var kuddarna för styva för att fungera med en tyngd på ett par kilo. Det var först när jag kom på att koppla elektroniken till en större tyngd som det hände grejor. Det blev en påtaglig förbättring i renhet och klarhet och upplösning. Samtidigt kan lite tilltalande värme försvinna ur ljudet. Jag har faktiskt plockat bort kuddarna under min nuvarande förstärkare eftersom ljudet blev lite för kallt för min smak. Men det kostar ju inte mycket med att experimentera med lite trädgårdsplattor och dämpkuddar.
Bordskivorna är de billigaste jag hittat från Ikea och anledningen är inte snålhet utan att jag enkelt kan göra hål i dem och placera ledlampor där för att lysa upp glasfigurerna.



Jag ser på bilden att jag satt BDR-puckar under bordsbenen. Detta minns jag faktiskt inte. Detta var nog väldigt tillfälligt och fyller här ingen funktion, relikerna på andra hyllan är museiföremål som inte spelas.

BDR = Black Diamond Racing. De använder kolfiber till sina koner. Överkurs för min uppställning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2019/11/19 :  17:04:20  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Ja du Soundbrigade, mycket inom den här branschen kan förefalla trolleri eller oseriöst. Samtidigt, jag själv förstår ingenting om teknik, men utgår lite från Linns filosofi. Hör jag en skillnad finns där en skillnad och speciellt om andra också hör den. Vad sedan kostnaden anbelangar så är det en omöjlighet att diskutera. Kan själv tycka det är vansinne lägga åtskilliga tusenlappar på alkohol under ett år, eller miljontals på en segelbåt... Men vem är jag att döma i det fallet? Om någon anser sig höra en förbättring genom byte av någonting i HiFi-kedjan då måste den personen ha rättighet till detta, oavsett vi andra tycker det är vansinne.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2019/11/19 :  17:12:02  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Ser att du Björn-Ola har de berömda mössen på högtalarna? Hur påverkar dessa ljudet? Mina Dynaudio 20 står i dag på Sound Care Spikes. Kan inte avgöra om dessa gör något för ljudet. Samtidigt vet jag att exempelvis Jorma testade med åtskilliga prylar speciellt på elektroniken. bland annat Chakti.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/11/19 :  17:41:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Mössen gör inte så stor nytta på dessa högtalare som verkar ha en väldigt styv låda, men jag har möss även på en liten stativare och där lyfts basen fram en hel del.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000