HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blåtandsmottagare(?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/29 :  12:31:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag noterar hur populärt det verkar vara att köra nedladdad/strömmad/rippad musik via sladd och DAC till förstärkeri och högtaleri.
Jag är väl för gammal för att inse det praktiska/vettiga/audiofila i detta beteende, men lämnar den diskussionen därhän men noterar ett behov som emellanåt dyker upp; att skicka över ljud från laptop/PC/iPad till "stereon". Det skulle ju också vara behändigt att ta med sin iPad med färdig musik till DIY-träffar och kunna spela upp valda låtar utan att byta skiva. Jag skulle kunna tänka mig att gå så långt att stoppa in en BT-modul i en förförstärkare (jämte en iPod-docka) för att öppna upp för ALLA möjligheter.
Alltså till den stora frågan:

VAD FÖR BLÅTANDSMOTTAGARE (FÖR LJUD) SKA MAN VÄLJA?
Zei hade till sin boombox hittat en lagom enkel BT-mottagare.
Någon annanstans rekommenderades en XS3868
Och här hittar jag fler förslag: 10 bästa BT-moduler för audio.

Och slutligen en BT-modul att handla från Parts-Express, Sure Electronics AA-AB41136


Så med mitt svamlande och diverse länkar, vad har forumet för syn på

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2019/10/29 :  15:14:47  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Det funkar inte med en Chromecast audio? För mig är det en ypperlig lösning för att spela upp music I stereo, från Spotify, youtube, tunein, etc

http://www.google.com/shopping/product/9249580798478133080?lsf=seller:8233496,store:14549906461686143763&prds=oid:5109657490927825437&q=elgiganten+google+chromecast+audio&hl=sv&ei=rEm4XdiIG-32qwGXpJ34CQ&lsft=gclid:CjwKCAjwxt_tBRAXEiwAENY8hWFjSSrVwXEMLdLfQQJlKLBIfBxGAfq0TQS44cdxziqMZm0mgQpRLhoC3jQQAvD_BwE,gclsrc:aw.ds#spf=1572358598425

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2019/10/29 15:17:42
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/29 :  17:13:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det vet jag inte. Det viktigaste är att den funkar hyggligt bra (ljudkvalitet), att den har ett format så den kan stoppas in i en förförstärkare (DIY givetvis) och att jag kan skicka musik från en iPad eller en laptop.
Spotify och annat strömmat från yttre världen är, för mig, helt ointressant, så jag behöver inga speciella grunkor som klarar just sådant.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/10/29 :  19:19:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det praktiska med att ha sin musik rippad är att slippa trampa på alla cd fodral som ligger överallt på golvet plus att slippa svära över att man inte hittar just den där skivan som man kunde svära på var instoppad i just den där raden av skivor.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/10/30 :  07:59:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bra frågeställning @soundbrigade!
Det du är inne på är både skitenkelt, och hur komplext som helst!

Det du fundrar på initialt, alltså Blåtand-varianter, är nog det enda som fungerar generellt, men det kostar i form av kompromissad ljudkvalitet.

Vad det innebär är att din iPad/Android Smartphone/PC med BT adapter, bärbar musikspelare etc kan skicka musik i hyfsad kvalle utan behov av nätverk eller andra yttre förutsättningar.

Tittar du istället på AirPlay/Chromecast så krävs det att både kontroller (ipad/android etc) och ljud-ut-grunka (vi kan kalla den för endpoint istället) är korrekt anslutna till ett och samma nätverk. Det låter genast bättre (iaf i mina öron) men blir mera komplext.

Accepterar du en kabel ansluten till den analoga förstärkaren? Isf besitter både iPad och Android-mobil förmågan att agera som "host" för en USB-DAC med möjlighet till riktigt hög ljudkvalle.

Utan att gå in på allt för många alternativ så behöver man kravspeca innan beslutet. Och det finns måååånga sätt att flå en katt...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/30 :  13:37:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Och det finns måååånga sätt att flå en katt...

Tack AlfaGTV!

Det finns mycket på ett spett också....

Jag tror ditt svar säger det mesta när vi kommer till FUNKTIONALITET och SYSTEM.

Uppfödd föräldralös på savannen i en skock dinosaurier, känner jag mig mest trygg med kompakta diskar (CD) och det där med att använda musiktjänster är icke min grej, därför accepterar jag enklaste möjliga lösning.
Nu hittade jag en DAC när jag grävde efter annat i mina lådor i källaren så jag kan ju fixa en DAC-ingång OCKSÅ.

Så nu när detta var utrett - tips på enkla/billiga lösningar (kort att köpa från Kian (Kina) t ex)??
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2019/10/31 :  17:00:06  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns ju "mikrosändare" för det vanliga FM-bandet, som man kan koppla till linjeutgång och sedan fånga upp signalen varsomhelst inom nåt tiotals meters radie (med en FM-mottagare...). Inte så mycket databehandling där, bara lite analogt voodoo med modulering/demodulering. Mina fältprov har givit goda resultat, dvs det låter inte illa alls, men det är ju rent subjektivt.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/10/31 :  19:16:05  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag själv är allergisk för blåa tänder i alla sammanhang. Det minsta jag har nöjt mig med är Chromecast audio. Om man har ipad eller ganska modern mac så kan dock en beggad Apple TV förslagsvis Gen III vara något att fundera på (AirPlay). Jag blev minst sagt besviken på det yuck en bluetooth hörlur lyckades (Inte) åstadkomma. Kommer inte att gå vidare med Blutooth fast det finns olika protokoll (AptX och LDAC osv.).

Med Chromecast audio kan man växa litet om teknikintresset tar fart och den är relativt lätt att konfigurera med Google Home på Ipad. Klart riktig hifi.

Edited by - MartinN on 2019/10/31 19:22:44
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/10/31 :  22:13:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
En uppenbar nackdel med Chromecast är dock att dessa inte enbart kräver ett nätverk, utan även att det finns en fungerande internetuppkoppling. Detta gäller alltså även om man vill strömma från en lokal enhet. Jag kan lätt se om det är router som bara sparkat ut enheten jag pillar på eller om det är generellt genom att titta på om listan över trådlösa nätverk innehåller en Chromecast...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/11/01 :  08:03:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Inget mackel, med nätvärk, routrar och annat utan bara en sladdlös sldd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000