HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 20% distorsion i basen hör vi inte!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2019/10/07 :  16:29:33  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Intressant artikel som bekräftar mina egna lyssningar med kraftig eq i basen.
Låter det bra så gör det det oavsett vad vita rockarna säger.
Ljud är subjektivt!


https://www.axiomaudio.com/blog/distortion

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/10/09 :  12:20:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag läste någonstans att Sennheiser fick fram mer bas i HD800S än HD800 genom att basen tillåts dista mer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/09 :  18:17:49  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Vi med vita rockar är helt eniga med författarnas slutsatser. Studien är välgjord. Man försöker så långt som möjligt använda vetenskapliga metoder för att belysa frågeställningen. Ovanligt inom audio där så mycket är snömos och allmänt tyckande. Inget nytt under solen, men saker behöver inte vara bra bara för att dom är nya.
Nelson Pass visdomsord skulle kunna sammanfatta studien.
"Öronen är inga mikrofoner och hjärnan är ingen bandspelare".

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/09 :  18:26:42  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Själv kan jag nog höra 20% dist i en AB-test, men det beror helt på vilken typ av dist det rör sig om, vid vilken frekvens och hur mycket dist det är i övrigt. Eftersom jag AB-testar så sällan har jag svårt att höra basdisten när jag spelar musik som vanligt och då blir inte disten så viktig för mig. Låter det bra så gör det ju det som wheels skriver. Huvudsaken måste ju vara att man får starka musikupplevelser och att man trivs. Det blir lite annat om man snackar återgivning, men för mig börjar även betydelsen av den minska pga den usla kvaliteten på produktionerna av ny populärmusik. Sånt känns mer aktuellt att oroa sig för tycker jag.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2019/10/10 02:37:22
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2019/10/10 :  11:32:12  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Själv kan jag nog höra 20% dist i en AB-test, men det beror helt på vilken typ av dist det rör sig om, vid vilken frekvens och hur mycket dist det är i övrigt. Eftersom jag AB-testar så sällan har jag svårt att höra basdisten när jag spelar musik som vanligt och då blir inte disten så viktig för mig. Låter det bra så gör det ju det som wheels skriver. Huvudsaken måste ju vara att man får starka musikupplevelser och att man trivs. Det blir lite annat om man snackar återgivning, men för mig börjar även betydelsen av den minska pga den usla kvaliteten på produktionerna av ny populärmusik. Sånt känns mer aktuellt att oroa sig för tycker jag.


Håller helt med!
Men det jag menar med "vita rockar" är dom som hela tiden stirrar på mätvärden som avgörande för återgivningen och glömmer bort att lyssningen är viktigare.Egna mätningar av rumskurvan är ju naturligtvis viktig men som den här studien visar att örat är okänsligare mot distorsion i framförallt det låga registret vilket jag anat.
Och att det är svårt att hitta riktigt dynamiska inspelningar nu är tragiskt när alla är inne på "loudness war".
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/10 :  11:42:50  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
På så vis.
Jag har väl lite mätgrejer, men det är för konstrukton, inte för analys av rum. Att mäta rum tycker jag är svårt. Mätningarna stämmer oftast inte med mina upplevelser. Orsaken kan vara att mikarna, datorn och ljukortet inte känner till psykoakustik.
Jag använder param eq upptill max 100 Hz som jag ställer in genom att lyssna på sinussvep.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2019/10/10 :  14:13:27  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag har hållit på ett tag som amatör och gått på massor av hypar om att göra det och det och ibland har det blivit bättre men oftast
har det bara kostat pengar.
Min familj förstår inte mig! :)
Men älskar bra ljud! Så nörd är jag men återgår nu till mindre och mindre EQ korrigering och använder öronen mer.
Så ditt sätt att lyssna bara på frekvenssvep gillar jag även om jag vill veta om det är taket som ger dippen eller nått annat
och gärna veta att det är 55hz och inte 58hz. :)
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/10 :  15:02:48  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag är verkligen ingen expert på detta, men jag har hållt på i 40 år iaf.
Enligt min erfarenhet hör varje topp ihop med en eller flera dippar. Lyckas man dämpa en topp med ställbar basabsorbent blir man ofta av med dipppen också till skillnad mot eq där dippen kvarstår. Man kan ju inte öka nivån på nåt som inte finns. Arbete med absorbenter är förstahandsåtgärder. Eq får komma i andra hand.
Jag tankade hem ett svep från LTS hemsida vid namn "sweep120". Swepet är från 0-120 Hz och ökar med 1 Hz/s. Man kan altså läsa frekvensen i displayen. Det finns också massor med tongeneratorer på nätet, tex Svante Granqvists "Tone" som finns på Tolvan Data.
Dämpar man bort en topp helt så blir resultatet ett helt dött ljud. Varför vet jag inte. Dämpa bara bort typ hälften är mitt råd.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/10 :  15:07:37  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Just det,
Vilka ytor som skapar resonanserna kan man räkna ut med måtten på rummet. Sen finns det flera räkneark på nätet där man stoppar in måtten och får svar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2019/10/10 :  15:27:59  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Har också den erfarenheten att man gör bort sig när man dämpar för mycket.
Rak frekvenskurva är död musikaliskt det måste studsa i väggarna till en viss gräns naturligtvis.
Jag är överkänslig mot diskant i mina öron trots att jag inte hör över 12Khz med 60+ i ålder men kämpar med att få ljudet behagligt.
Det är underskattat tycker jag att, få det att låta frekvensrätt har inget med upplevelsen när det är skönt att lyssna.
En kvinnlig röst sticker hårdare i mina öron än en manlig om man lyssnar på tex kommentatorer.
Så det bästa ljudet är att du med lagom volume kan lyssna i timmar utan att bli trött i öronen.
Tycker jag. :)
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/10 :  17:35:26  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Ja, jag håller med.
Jag är själv 56 år så jag vet vad du talar om.
En orkester med akustiska instrument i en konsertsal har aldrig plågat mina öron trots höga nivåer.
Det är skillnad mellan en rak frekvensgånc mätt med mikrofoner och en psykoakustisk rak frekvensgång vilket väl är det man ska sträva efter.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/10/23 :  09:29:48  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
"En kvinnlig röst sticker hårdare i mina öron"
Ett problem det där för mina 50-åriga öron. Jag testar ofta med Joni Mitchell. Ofta blir hennes röst för skrikig för mina öron. kanske delvis därför jag gillar LP så mycket. Mitt ljudideal från anläggningen är därför antagligen rätt långt ifrån "korrekt".
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2019/10/24 :  17:32:30  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Hon är rätt tuff för öronen men älskar Both sides now där hon sjunger lägre.
https://open.spotify.com/track/1pjATX7sbd6Y4jMVqIvzHk?si=xZKcVslASuaY9cza6E6Wmw

Edited by - Wheels on 2019/10/24 17:37:53
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2019/10/24 :  21:55:00  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Sen är det väl lite dagsform också i öronen.
Har en softare och en lite vassare kurva i Brutefir som jag växlar emellan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000