HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhaga förstärker
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/06 :  14:59:13  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Circlomanen tyckte:

quote:
Dock tror jag att Trimodalerna inte riktigt spelar ihop med dessa AMTer på ett fördelaktigt sätt. De fungerade riktigt bra i basen och mellanregistret, men övre mellan och diskanten "föll ihop" och blev lite hård och strävt när det blev för mycket nivå och energi i övre mellan och diskant.

Det lät inte (enligt min erfarenhet) som ett elektromekaniskt fel utan mer som en förstärkare som inte riktigt trivs med sin last.

Med tanke på att AMTerna är mer kapacitiva än induktiva, med alla sina jämnt och parallellt gående ledningsbanor, så tror jag deras kapacitans shuntar bort en hel del energi uppåt i frekvens och gör dem svårdrivna för vanliga slutsteg som bygger på negativ återkoppling. Här tror jag Feed Forward Error Correction skulle kunna hålla dem i en hård (men silkeslindad) järnnäve när så behövs.

Feed forward error correction har inte samma begränsningar i bandbredd och fasproblem när det tampas och triskas med reaktiva laster som den ack så förhatliga negativa återkoppliongen.


Trimodalerna som är utvecklade av Douglas Self och baserade ett antal artiklar i Wireless World/Electronics World om distorsion i slutsteg, senare samlade i boken Audio Power Amplifier Design Handbook, kanske inte håller måttet längre.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/08/06 15:06:50

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/08/06 :  15:10:43  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Detta ska bli intressant att följa!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/06 :  15:28:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Min första tanke är Nelson Pass First Watt F7, det verkar dock svårt att hitta de rätta transistorerna.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/08/06 15:28:54
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/06 :  15:53:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag håller på med en enkel Feed Forward Error Correction amp baserad på 1,5 mm2 kopplingskabel och en IRFP150.

Jag vill gärna komma över på besök med minst en fungerande kanal och testa direkt kopplade till din ena AMT. Mina teorier är en sak, men hur ofta jag än må ha rätt i mina ideer så vill jag gärna testa innan jag kan direkt rekomendera något som innebär en kostnad för någon annan.

Hur mycket spänninsg-gain och hur mycket effekt behöver du för att driva ena AMT-panelen i din nuvarande setup?

Min enkla FFEC-amp har ca 2 x spänningsförstärkning, och det krävs ett helt nytt förstärkarande steg för att få mer gain.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/06 :  17:08:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det räcker nog med en watt för att testa tweetern.

Jag har nu mätt med motstånd (8 ohm) i serie med elementen.

Höger midelement rullar av vid 12 kHz och inget skiljer där ovanför:



Grön kurva är med seriemotstånd. Den mätningen är offsetad + 6 dB.

För höger tweeter är det dock annorlunda:



Grön kurva är med seriemotstånd. Den mätningen är offsetad + 6 dB.

Tweeterns slutsteg går i klass A, så jag provade även med ett klass B-steg:



Exakt samma resultat.

Mätningarna är gjorda med sinusfrekvenssvep, så det finns ingenting som talar emot att även mid-elementets förstärkare inte klarar av lasten vid transienter.
Givetvis kan också tweeterns förstärkare göra detsamma vid andra frekvenser än de som syns ovan.

Vänster mid, grön är med motstånd:



Här syns påverkan vid högre frekvenser.

Vänster tweeter, grön är med motstånd:



Här syns det en lite annorlunda påverkan av motståndet.


Helt klart är att det händer mätbara saker över 15 kHz vid sinussvep.
Men det är sannolikt inte det vi hör vid mer transienta signaler.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/08/06 17:26:42
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/07 :  06:47:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag gjorde lite mätningar utomhus.

Så här blev det för mid-elementet, grön kurva är ute:



Inga nämnvärda konstigheter.

Samt för tweetern, grön kurva är ute:



Här ser det dock lite konstigt ut.
Utemätningen uppvisar inte de ringningar över 15 kHz som innemätningen utan seriemotstånd har.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/08/07 :  12:29:13  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Det mäter så bra så man blir tårögd!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/07 :  19:01:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jo, men när jag nu gör om mätningarna och startar från -12 dB till 0 dB (som ger 126 dB vid tweetern) för att se om ringningen är nivåberoende, så ser jag inga ringningar över 15 kHz:



Dvs samma resultat som utemätningen strax ovanför.

Ringningarna var reproducerbara och försvann med seriekopplat motstånd i mina tidigare mätningar.
Så blir slutstegen instabila när de har blivit varma?
Det kan inte vara ett mätfel i REW, då borde alla mätningar ha ringningen.



Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/07 :  19:26:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Mätning av tweetern från 100 cm till 1,5 cm i halveringar.



Man kan se att rummets reflektioner spelar mindre roll ju närmare elementet man kommer; kurvan blir slätare.
Men nära elementet ser man effekterna av polstyckena som är framför membranet; kurvan för 1,5 cm tangerar till och med den för 3 cm.

Hursomhelst, det var inte tweetern som var det intressanta här.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/07 :  20:46:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Ringningarna var reproducerbara och försvann med seriekopplat motstånd i mina tidigare mätningar


Det tyder på HF-instabilitet vilket var vad jag tyckte mig höra. Detta syns nog inte som tydliga oscillationer utan mer som allmänt överskjut på skarpa transienter.

Har du kört fyrkantsvåg genom förstärkaren och kollat på dess respons med oscilloskop?

Du bör väl inte köra fyrkantsvåg genom dina AMTer mer än någon sekund i taget och helst inte med mer än någon till några ynka watt. Det går fort att bränna upp tunna aluminiumfoliebanor med fyrkantsvåg.

Mvh Johannes
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000