HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Min dator har ballat ur
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2019/07/11 :  13:14:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag är helt förkrossad över att min dator har ballat ur
Hade Firefox som webbläsare och igår så ville den hitta den sidan alls. Var bara en vit sida. Har prövat att återinställa men den står bara och tuggar och inget händer. Finns det något sätt att återinställa dator som den var för några dagar sedan?
Om inte så är allt som jag sparat i olika appar osv borta och det är sidor som man sparat under flera år.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/07/11 :  14:58:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Vad är det som inte fungerar nu? Startar datorn, du kan starta Firefox, men får inte upp några webbsidor? Windows, antar jag?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/07/11 :  15:41:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Det bästa programmet för att rädda hårddiskar och informqationen på dem som jag känner till.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2019/07/11 :  15:52:09  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Vad är det som inte fungerar nu? Startar datorn, du kan starta Firefox, men får inte upp några webbsidor? Windows, antar jag?
Datorn startar, men Får inte upp Firefox. Gogle Chrom får jag upp, men där har jag inget sparat. Couldnt loud XPCOM är den rutan som hoppar upp när jag trycker på Firefox ikonen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2019/07/11 :  16:02:57  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Snabb googling:

While launching Firefox on Windows computers you get 'couldn't load XPCOM' ways to fix ''Close Couldn#8217;t load XPCOM error message, 1. open another browser like Internet Explorer or Google Chrome Download the latest version of Mozilla Firefox and upgrade to newer version. 2. Complete Uninstall and Re-install of Firefox

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/07/11 :  16:34:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
https://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Det bästa programmet för att rädda hårddiskar och informqationen på dem som jag känner till


Funkar detta till hårdisar man tvingats formatera för att över huvud taget få liv i?!
Jag har något slags Search-and-Find som tar dagar på sig att gräva fram allt (ska betonas - ALLT) från en 2TB HDD.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/07/11 :  17:49:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nej. Spinrite kan bara reparera diskar som blivit korrupta. De kan oftast rädda diskar länge nog för att man skall kunna kopiera över data till ett USB-minne. Att program kraschar plötsligt kan ofta bero på att hårddisken håller på att krascha.

Man kan även köra diskarna med Spinrite innan man installerar sitt OS på dem för att få dem att fungera bättre med färre fel och defekter. Lite preventiv hälsovård för disken helt enkelt. Har du formaterat den så är det andra program som gäller om du vill ha data som lagrats innan formateringen.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/07/11 :  17:49:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vilken version har du? kan du inte göra en ren installation om du har W10.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/07/11 :  17:51:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Datorn startar, men Får inte upp Firefox. Gogle Chrom får jag upp, men där har jag inget sparat. Couldnt loud XPCOM är den rutan som hoppar upp när jag trycker på Firefox ikonen.


Du har alltså troligen bara fel på Firefox. Det finns som sagt lite förslag på lösningar på nätet.

När det gäller bokmärken, som jag antar är det du vill ha kvar, så finns de lagrade på hårddisken om man borrar sig ned i en dold mapp.
Jag verkar ha dem i C:\Users\UserName\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\profilename.default-release\bookmarkbackups

"profilename" är en beteckning bestående av siffor och bokstäver. Nu har du säkert svensk version så vissa saker i sökvägen kan vara annorlunda. Users är väl Användare t ex. Mappen AppData är dock dold, så man måste ha visa dolda filer aktiverat för att se den.

Det kan fungera att importera bokmärken till Chrome också, men jag har aldrig testat. Jag använder mest Chrome för att styra Chromecast från datorn.

"Tips från coachen" är att bokmärkena går att spara ut från Firefox manuellt genom att ta upp fönstret med alla bokmärken (ctrl+shift+b), men det är ju lite sent nu. Firefox går ju även att synka till ett "Firefox account". Båda alternativet är ju dock inte användbara förrän du fått igång Firefox.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2019/07/11 :  22:05:47  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag är för okunnig när det gäller datorer så jag har lämnat in den på Inet för totalgenomgång. Så nu är det bara att hoppas all information man sparat genom åren inte är borta. Tack för råden!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000