Author |
Topic |
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/07/03 : 19:19:50
|
Hej. Undrar om nån här har haft problem med hur lite mer seriösa apparater hanterar "uppgraderingen" från 220 till 230 V?
Jag håller på med en Luxman-förstärkare som går alldeles för varmt. De interna drivspänningarna har gått utanför de specar som finns för apparaten och det går inte att justera bias till slutstegen mer med befintlig kretslösning. Jag syftar på att ändring från 220 till 230 är 10 V, men på anodspänningen är skillnaden 400 - 420 och med faktorn 1,4 inräknad får man nästan 30 V högre drivspänning till anod o skärmgaller. Finns det någon praktisk lösning på detta utan att modda hela innamätet, som nån form av mellantrafo för att ta ner nätspänningen lite? Apparaten i fråga kan inte ställas om för högre nätspänning än 220 V. Alla tips är välkomna. |
Edited by - lampuradio on 2019/07/03 19:20:42 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/07/03 : 20:53:54
|
Snabba svar! Tack, ska undersöka! |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/07/04 : 10:34:55
|
Det borde ju absolut gå att fixa en sådan "bucker" med hjälp av en gammal trafo från en laddare till bilbatterier! Finns i skräplådan, inte rocket science att sätta ihop själv. Tackar mjukast för tipsen! |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2019/07/04 : 12:05:17
|
Högst besynnerligt! Säljer inte Luxman till "240 volts länder" tex England?? Kolla tomgångseffeffekten genom slutrören att den ej överskridits Detta värde finns i rörtabellerna. Om ej biasjusteringen räcker till är det förmodligen enkelt att ändra värdet på den resistiva spänningdelare för den negativa gallerförspänningen som borde finnas i denna apparat. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/07/04 : 18:26:10
|
Det är en Luxman MQ360. Den har bara 220 anslutning, tror den är från 80-talet, men vet ej. Biasmatningen (inkl spänningsdelare) har jag varit på. Kretsarna maxar på 16 V pga en filterkonding (en ellyt som jag inte vill byta), men rören går för hett ändå... Va och Vg2 är samma (UL-koppling) och är på >480 V, det är för hög förlusteffekt och det glöder lite efter en stund i anodplåtarna. Ökade Rk lite och då blev det väl typ OK, men det är inte en bra lösning egentligen. En "buck-boost transformer", som de kallas utrikes, kan vara en bra lösning; då kan man mata med rätt nätspänning instället för att trixa med innanmätet. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2019/07/04 : 19:22:48
|
16 volt på gallren? Det är på tok för lite, då förstår jag att anodplåtarna blir röda! Detta med 480 volts anod/skärmgallersp.Borde vara minst det dubbla dvs 30-40 volt. Det måste vara något som inte stämmer i förstärkaren. Och egentligen ska det inte spela någon roll om nätspänningen åker upp någon tiotal volt eller så. Det ska apparaten klara med lätthet.Tycker jag. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2019/07/04 : 20:34:37
|
Jag förstår inte hur du menar med anodspänningen och hur den skulle ha ökat så mycket, att gå från 220 till 230V är en ökning på 4,6% och det är hur mycket anodspänningen skulle ha ökat också.
Det enda MQ360 schema jag hittade visar att man har en kombination av fast bias och katodmotstånd, ett gemensamt 220ohm motstånd till varje par slutrör samt en biaskrets där man avkopplat med 220µF 16V efter justerpotten vilket begränsar biasen till -16V.
Hade det varit min föstärkare hade jag moddat biaskretsen, bytt kondensatorerna till 35V typer samt ändrat motstånden före pottarna nu 39k?(suddig schemabild) till något lägre så jag fått mer justermån, det är ingen jättemodd att byta 4 kondensatorer och 2 motstånd, kondensatorerna är ju ganska ålderstigna nu och lågvoltstyper brukar enligt min erfarenhet klara sig sämst i äldre elektronik.
Om du mäter glödspänningen vad får du då? Det är viktigt att man inte överstiger max glödspänning. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
Edited by - MartinX on 2019/07/04 20:50:06 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/07/04 : 22:46:15
|
1. En ökning av drivspänningen från 220 till 230 är 10 V. På anodlindningen som är på c:a 400 V innebär det att det blir i stället 420 V. Sedan likriktas detta i ett filter med kondensatoringång, så resulterande likspänning ökar med faktorn 1,4. Resultatet på drivspänningen är hyfsat dramatisk, trots att det ser lite ynkligt ut på primärsidan. Om maskinen är byggd för att ligga på gränsen från början, så är den definitivt över när den drivs med fel nätspänning.
2. Slutrörens bias bestäms i denna maskin dels av katodströmmen, genom autobias, från ett gemensamt Rk på 220 Ohm, OCH en extra bias från en negativ spänningskälla som genom justeringskretsarna kan ge en negativ spänning på g1 som är MAX -16 V. Den verkliga gallerförspänningen blir då en kombination av katodbias och justerbar bias från den negativa spänningskällan. Det är den justerbara bias som inte kan bli större än -16 V. Totalt är förspänningen runt 45 V.
3. Alla interna spänningar är för höga, eftersom maskinen är gjord för 220 V. Det är inte min maskin. Jag kan nog inte få rätt betalt för att riva kretskorten och allt däromkring för att byta ett fåtal komponenter. Den enklaste lösningen verkar vara att få till en riktig matningsspänning från nätet.
4. Den stora boven är den alltför höga spänningen på g2. Om det inte vore UL-koppling, kunde man tagit ner den spänningen med ett RC-filtersteg och begränsat anodströmmen, men det går ju inte nu. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/07/04 : 23:12:01
|
Jag tillägger gärna, att jag uppskattar ALLA kommentarer. Problemet är kanske inte enbart tekniskt, utan snarare att jag hamnat i ett läge där de åtgärder som vore bra i ett längre perspektiv, bland annat sådana som föreslagits här, blir mer omfattande (och alltså lite mer kostsamma) än vad ägaren av apparaten tänkt sig. Vore det min stärkare skulle det inte vara samma problembild... |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2019/07/05 : 09:46:24
|
Jaha, biasspänningen var 45 volt och inte 16. Tyvärr har jag inte tagit del av kopplingschema på denna förstärkare. Men för att inte jobba i blindo kan det vara en god ide att kolla hor stor effekten är vid tomgång. Det är lätt att göra: Mät spänningen över 220 ohms motståndet, dividera med motståndsvärdet, då har vi strömmen i ma.Multiplicera sedan med rörets drivspänning katod-anod då får vi effekten i watt.Den bör inte överstiga rörfarikantens data.Mät vid nyligen påslagen förstärkare och upprepa efter en viss tid, om effekten då ökar mer än normalt,kan det tyda på att något inte är som det skall. Om anodspänningen önskas något sänkt kan det enkelt göras med lämpligt motstånd mellan likriktarens utgång och första elektrolyten. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2019/07/05 09:50:06 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/07/05 : 10:21:25
|
Jag kanske var otydlig, men apparaten är gjord så att slutstegen får gallerförspänning både från katodmotstånd och från en negativ spänningskälla. Katodmotståndet "producerar" c:a 35 V och från den separata biaskretsen tas det i nuläget ut -15 V. Total gallerförspänning (-Vg1 i förhållade till katoden) blir då c:a 50 V.
Detta är emellertid inte tillräckligt i en UL-koppling där Va och Vg2 ligger på över 450 V. Tomgångsströmmen blir lite för hög enligt kurvorna från GEC för detta rör (KT88). Det blir lite för hög förlusteffekt med de strömmar o spänningar jag har mätt upp.
Ett seriemotstånd är inte en dum idé, men det verkar knepigt att få in en värmealstrande grej till inuti på ett snyggt sätt - det är rätt trångt. Det hade ju varit smakligt om det funnits en 240 V -tapp på nättrafon...
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2019/07/05 : 11:31:15
|
KT88 skall klara 45 watt max, 480 volt UL och bias 50 volt blir c:a 38 watt, det kanske är på gränsen för nytillverkade KT88:or. Motståndet jag föreslog blir inte så varmt det är ju bara c:as 20 volt som ska bort. Ett keramiskt på 8-10 watt kanske går att pilla dit någonstans. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/07/05 : 13:51:40
|
Jo, jag får nog kolla vad beställaren har tänkt sig. Tack för alla kommentarer. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/07/07 : 21:30:30
|
För att avrunda: Jag satte ihop en "bucking transformer" med hjälp av en trafo från en bilbatteriladdare (från diverselådan...). Utgångsspänning blir 230 - 12 = 218 V. det funkar utmärkt i det aktuella fallet. Inte dyrt heller... Med en sån trafo, som klarar minst 4 A på sekundären, kan man haka på rätt effektkrävande saker. Med tanke på att hembyggen med stickpropp av vissa kan betraktas som lika omoraliskt som vivisektion och herointillverkning berättar jag inte mer detaljer om provet. Men det funkar. |
|
|
|
Topic |
|