HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fältspole funderingar.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/06/02 :  09:02:22  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag har börjat fundera på de här med fältspole element. Och jag har en fantastisk idé (nå ja...) men tyvärr väldigt begränsad kunskap om elektromagnetism.

Om vi tänker oss att vi ser elektromagneten från syd eller nord sidan, i stället för en cylindrisk järnkärna hade jag behövt en mer rektangulärt formad kärna. Vilka problem blir det med en sådan konstruktion, eller blir det inte problem? Är det "bättre" med mycket massa i kärnan (högre magnetiskt flöde?) Många varv eller få? Tjock eller tun tråd?

Ja många frågor blir det
Är det någon som har kunskap och villig att hjälpa mig på vägen?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/02 :  11:20:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
FEMM

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/06/02 :  14:32:04  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack Solhaga :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/06/02 :  17:04:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ett exempel på en rektangulär kärna är ju en vanlig transformator. Kärnor i valsat järn får en struktur i valsriktningen. Därför väljer man oftast att böja kärnan i två C-formade halvor. Det ger lägre förluster.
I en fältspole så brukar man ju använda dc för ett statiskt magnetisk flöde. Då vill man till skillnad mot t.ex en signaltrafo har ett "magnetisk hårt" material. Speciellt när en av fördelarna med fältspole-element sägs vara att magnetfälltet står emot talspolens självgenererande spänning. Dessa egenskaper gör ju fältspolen betydligt enklare än en signaltransformator, som ju skall växla polaritet och ha en hög bandbredd. En fältspole skall ju primärt ha en så hög mättnad som möjligt. Thats it !

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/02 :  18:28:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vanlig transformator.

quote:
Är det någon som har kunskap och villig att hjälpa mig på vägen?


Javisst.

Hur stor skall rektangulära kärnan vara?
Hur ser tvärsnittet ut, kvadratiskt?
Vilken magnetisk flödestäthet skall elektromagneten ha?
Hur stor ström kan du tänka dig att generera?

Hur många varv, tunn eller tjock tråd mm blir sedan en dimensioneringsfråga.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/06/02 :  20:41:49  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Min tanke är ett fältspole drivet diskantbandelement :)

Prototypfundering.
Om vi tänker oss ett stålrör ca 100mm i diameter ca 5mm materialtjoklek. Höjden hade jag tänkt mig någon stans mellan 150-200mm.
Nu ställer vi röret upp och så tänker vi oss att vi fräser ett spår eller rättare sagt ett hål genom hela rörlängden, jag kan tänka mig att bredden på öppningen är 16mm.
När vi nu tittar på vad vi åstadkommit uppifrån så ser det nästan ut som ett "C" Är ni me så långt? :)

Spolen lindas på motsat sida av öppningen sas.
Så tvärsnittet på kärnan blir i detta exempel 5 x 150mm
Vilken flödestäthet ska elektromagneten ha? Förlåt, men detta är nya begrepp för mig, men jag antar att man vill ha ett så starkt magnetfält i gapet som möjligt, eller?
Hur stor ström kan jag tänka mig? Vet ej, tillräcklig för att erhålla optimalt magnetflöde kan jag tycka. Kan tänka mig att ju högre strömstyrka desto mer värme har vi att försöka bli av med. Får man fler problem med högre strömstyrka ?

Om man tjänar något (magnetstyrka) på att ha kärnan tjockare än dom 5mm som godstjokleken är så har jag en plan för det också:) men det kan vi ta lite längre fram.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/02 :  20:57:12  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så spolen kommer att ha samma tvärsnitt: 5x150 mm?
Spolen är lokaliserad på motsatt sida av gapet?
Gapet är 16 mm?


Spontant är nog 5 mm för tunt; järnet kommer att mättas.
16 mm är ett långt gap; risken är att det blir olinjärt över gapet samt svagt.

Ser inte just nu hur man skall kunna simulera den geometrin med en fältspole.
Men jag kan ju försöka först med en 5 x 16 mm permamentmagnet som substitut för fältspolen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/06/02 21:10:46
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/02 :  21:17:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Om jag nu har fattat det rätt.

Sett från ovan:



Simulerat:



Saturering vid magneten, ingen magnetisk flödestäthet att tala om i gapet.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/02 :  21:27:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
10 mm cylinder och 4 mm gap.
Fortfarande är problemet satureringen.
Magnetiska flödestäthet blir 0,3 T.



Simulerat:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/06/02 :  22:36:22  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tanken är ju att bandet ska monteras i gapet och jag har tänkt mig 15mm bredd band så gapet behöver vara 16mm.
Men det hela ser ju ut att vara en dålig idé när man ser din simulering. Kan man göra den bättre tror du? En fundering är att i stället för att använda ett rör vattenskotrar ut stålskivor i lämplig tjocklek och mängd som får staplas/limmar ihop och då kan man ju variera tjockleken på "C"et.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/02 :  23:48:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Oavsett om man kan lyckas få en anständig magnetisk flödestäthet i gapet, så kommer konstruktion som sådan inte innebära en dipol.
Som är det vanliga för bandelement.

Reflektionerna inuti cylindern blir visserligen kaotiska i en positiv bemärkelse, men när bandet rör sig inåt kommer det att bildas en luftström utåt vid sidan av bandet (och vice versa); på den halva millimetern på var sin sida av bandet.
Risken blir att det kan fladdra såpass mycket så att en halv inte millimeter räcker.

Jo, en bättre profil kan ju laser/vatten-skäras, då får man ju till en laminering på köpet.

Återkommer med simulering av en mer ändamålsenlig kontur.
Några tiondelars T borde man nog kunna komma upp i.

Jag gillar idén, det är svårt att få till det med magneter rent byggmässigt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/03 :  08:01:59  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kan du tänka dig två spolar lite närmare gapet?
Det vill säga en högst upp och en längst ned.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/06/03 :  08:40:52  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag är helt medveten om att det inte blir en dipol. Hur mycket "fladder" det blir av luftströmarna vet ja inte men inget jag har tänkt på när ja lyssnar på mina Arum Cantus G1 band.

Kan kanske tänka mig två spolar, men första alternativet är en. Vill hålla den yttre formen så ren som möjligt.
Tänker vi utskurna skivor i stället för rör så kan vi ju justera cylinderns form till kanske något mer optimalt:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/03 :  08:49:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok.
quote:
Återkommer med simulering av en mer ändamålsenlig kontur.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/06/03 08:49:37
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/03 :  23:24:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ökade bara tjockleken, det går att optimera mer.

En "spole":





Magnetiska flödestäthetens variation längs bandet:



Magnetiska flödestäthetens variation i mitten av bandet när bandet flyttas i gapet:



Två "spolar" lite närmare gapet:





Magnetiska flödestäthetens variation längs bandet:



Magnetiska flödestäthetens variation i mitten av bandet när bandet flyttas i gapet:




Notera dock att järnen inte är saturerade. Den magnetiska flödestätheten är här som mest runt 1,2 T.
Vad en riktig elektromagnet kan ge för flödestäthet har jag inte simulerat ännu.
Järnet blir saturerat kring 2 T.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/06/04 :  07:57:29  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack snälla Solhaga för att du engagerar så :)
Vad jag kan först är fördelen med två "magneter" ungefär dubbelt så bra som en.

Vad innebär saturerad?

Skulle vi få högre magnetfält om vi fasar av (45grader) "ändarna" till gapet? Jag vet att G1 elementet har magneterna utformade på de sättet.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/04 :  08:30:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Tack snälla Solhaga för att du engagerar så :)

Det är en intressant ide. Nästa simulering är för att dimensionera själva elektromagneten.

quote:
Vad jag kan först är fördelen med två "magneter" ungefär dubbelt så bra som en.

Snarare att de är närmare gapet.

quote:
Vad innebär saturerad?

Mättad.

quote:
Skulle vi få högre magnetfält om vi fasar av (45grader) "ändarna" till gapet? Jag vet att G1 elementet har magneterna utformade på de sättet.

Ja. Men det kräver simuleringar för att få till det bra. Viktigt är också att få ett jämnt flöde i båda led.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/06/05 :  11:53:25  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ursäkta en Amatör men jag är inte riktigt med...
Hur är tanken att spolen/spolarna ska lindas runt kärnan?
En skiss kanske?

Vad gäller permanentmagneten/erna så är jag med

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/06/05 :  13:19:39  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Inte lätt att ha samma syn som min sjuka hjärna Amatören :)

Jo, i stället för permanentmagneterna (eller magneten) har vi metall, en fortsättning av röret helt enkelt. Runt denna del av röret, eller större del, beror kanske på hur mycket magnetstyrka som behövs? Så lindar man spolen. Ser man elementet från sidan så sticker alltså spolen upp respektive ner lite från rörets höjd.

Ser du synen framför dig nu? Hör du det öppna luftiga ljudet? :) :) :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/06/05 :  18:25:24  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Inte lätt att ha samma syn som min sjuka hjärna Amatören :)

Hehe!
Är det något sådant här?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/06/05 :  20:47:49  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Du e ju helt underbar!!!!!
Precis så !!!
Nu vet du hur det ser ut i mitt huvud ;)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/05 :  20:50:45  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Attans, du hann före, Amatören.

Det var min uppfattning också.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/06/05 :  22:24:58  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Du e ju helt underbar!!!!!

quote:
Attans, du hann före, Amatören.


Äsch, så ni säger! Det är ju bara en enkel skiss...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/06/06 :  08:44:41  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tänk om man hade lyckats med att 3D printa "spol-hållarna" så man hade kunnat Linda spolarna utanför och sedan lirkat in dom genom gapet på plats där dom ska sitta!
Hade ju blivit betydligt lättare att tillverka spolarna då :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/06 :  09:27:59  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jo, det är min tanke också.
Det är inga problem för mig att fixa dylika spolstommar.

Maximerar dock bredden på en spole till 16 mm.
Men det går ju att ha flera...


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/06/06 :  13:53:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
En första simulering av en elektromagnet.
Geometrin är dock som en donut istället för den tänkta cylindern.
Simulering snurrar alltså runt en axel som utgörs av det vänstra lodräta linjen.
Detta pga att FEMM är tvådimensionell.
Inte helt korrekt alltså, men den borde duga för detta ändamål.
Hoppas att du kan se cylindern ändå.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/06/06 13:55:22
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000