HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vad är vitsen med en streamer?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2019/06/02 :  00:57:02  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag har idag en PC med Roon som är ansluten till ett närverk. Och en NAS som också är kopplad till nätverket. Min DAC är ansluten till PC:n via en vanlig USB-sladd. Det är allt.

Vad skulle jag tjäna på att ansluta en Streamer? T ex en Pro-Ject Stream Box S2 Ultra network bridge?

Om jag ansluter den till nätverket och DAC:en till streamern, fungerar PC:n då endast som en styrenhet medan musiken går från NAS via streamer till DAC? (Uan att passera PC:n)

Om det är fallet kan jag förstå poängen med streamern, men fungerar det på detta viset?

Frågar åt en kompis#8230; #128521;


/Io

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/06/02 :  12:28:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vitsen är väl att slippa ha PC:n i närheten av din stereoanläggning plus att du kan ha musik i flera rum.
Jag har en billig PC med extern hårdisk i en klädkammare där jag också har routern. Jag valde denna lösning i stället för NAS, bl.a. för att kunna köra ROON.
För att göra detta möjligt så måste man ju ha en streamer i musikanläggningen.
Nu har jag streamers även i sovrummet och i TV-rummet och kan få musik där också.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/06/03 :  08:40:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En modern streaminglösning består av fyra byggstenar;
1. Källmaterial - Filer på ditt nätverk, en extern USB-disk, en streaming-tjänst som Tidal t.ex.
2. Server-komponenten - Roon Server, Logitech Media Server eller Twonky/Minim UPnP-server.
3. Endpoint/Ljudbrygga - Roon Ready-enhet, UPnP-endpoint eller Squeezebox
4. Controller - Styrfunktionen som enbart används för att välja källmaterial och peka det i rätt riktning. Roon i paddan, Squeeze Commander etc. (Denna är oftast ansluten via trådlöst nätverk)

Serverkomponenten (2) är själva motorn i uppspelningen och hanterar källans (1) material, buffrar och dirigerar filmaterialet till rätt endpoint (3). Servern kanske också bygger avancerade index, bearbetar ljudströmmen i realtid etc. Denna funktion är den mest krävande.
Endpoint (3) är en simpel mottagare som är väldigt sparsam på processorkraft och egenteligen enbart omvandlar från ett nätverksbaserat språk till en ljudström (kan vara digital, USB eller SPDIF, eller även inkludera en DAC för analog utsignal)
Källan (1) är ofta passiv som t.ex. en fildelningsyta på ditt nätverk, men kan givetvis vara en streamingtjänst som Tidal.

Ljudströmmen inblandar alltid källa, server och endpoint. Controllern är enbart inblandad för att styra valet och utenheten, sedan är den ute ur signalvägen.
Men att säga att ljudströmmen enbart inkluderar källa och endpoint blir fel, det krävs en serverfunktion i signalvägen.

De olika alternativen av servrar låter alla hyfsat likvärdigt, skillnader finns men är små. Det är först när ljudströmmen skiftar från att vara en paketbaserad dataström (före endpoint/brygga) till en realtidssignal (USB/I2S/SPDIF) som skillnader upplevs. Här tycker jag personligen att både Roon, UPnP och Squeeze också har likvärdiga egenskaper. Alla kan låta "skitbra"! (Även med så enkla endpoint som t.ex. Raspberry Pi för några hundralappar)

Varför ska man ha en separat "streamer" då? Jo, för att du kan separera de "skitiga" delarna av processen från de som hanterar de känsligare.
På samma sätt som att man väljer att gå till separata för- och slutsteg, till separata nätdelar, monoblock etc.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2019/06/03 08:43:54
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2019/06/04 :  12:56:42  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Tack för svar.

Jag såg en annan fördel i Hifi News & Record Review https://www.hifinews.com/content/pro-ject-stream-box-s2-ultra-network-bridge-lab-report.

Pro-Ject streamer sänker jittre rejält i Chord Mojon. Och det i sig gör det till en god orsak att pröva den.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000