HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga världens renaste bas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2019/05/10 :  12:02:53  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Med världens bästa menar jag, att ljudet skall vara en sådan exakt kopia av insignalen vid lyssningsplatsen i ditt rum som möjligt. Men om det skall tillåtas distortion eller fel skall det bara vara fel som örat negligerar eller tycker om.

1: Dipolbas -Därför att det är den enda principen som inte exiterar alla rumsresonanser. (Kanske lämnar referenser senare i tråden)
2: Vibrationskancellering -Bara elementen skall vibrera.
3: MFB -Motional feedback, även världens dyraste element har en olinjär upphängning, olinjärt drivsystem, termisk kompression, virvelströmmar i polstycken, etc.
4: Current feedback -Det är strömmen i talspolen som bestämmer vilken kraft som styr konens rörelse.F=BxIxl (kraft = magnetflöde i gapet x strömmen x längden på talspoletråden i flödet) Samtidigt som det ger oss större fasmarginal för stabilitet i feedback loopen för MFB. -3dB punkten på slutsteget skall ligga på <1Hz, så en rejäl ingångskondensator på ditt slutsteg alltså. Eller ett DC kopplat slutsteg.

Kan ha hittat en rejäl kandidat här, någon som testat?
https://www.ebay.com/itm/Hi-End-Improved-ACCUPHASE-A60-Stereo-Amplifier-DC-Current-NFB-Doubled-Transistor/264105608904?hash=item3d7debc6c8:m:mGW7Voy6j8UW5-KEQrWhRwg

Tanken är att alla skall kunna bygga denna, dubbelsidigt FR4 PCB kommer att bli ett gruppköp, alla andra komponenter köper man själv inklusive element och slutsteg.
Vissa motstånd och kondensatorer kommer att vara unika för dina högtalarelement, mitt råd är att du/ni går ihop i grupper för att gemensamt mäta och beräkna exakta komponentvärden.
-------------------------------------------------------------------
Här kommer jag uppdatera viktig information


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2019/06/02 17:04:54

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2019/05/10 :  12:03:31  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Ambitionen att bygga "Världens bästa bas" verkar kanske lite väl ambitiöst men detta är inget skämt.
Transmission line, basreflex, horn, tappat horn, sluten låda, etc. må vara bra i frifältsmätningar, och i simulationer.
Men de är alla monopoler, dvs de kommer att trycksätta lyssningsrummet åt alla riktningar.
Detta ger ovillkorligt rumsresonanser som hänger kvar i rummet och bumlar till basen. Kvar är Dipolbas.
Jag har byggt flera dipolbasar och det finns nackdelar.
Dessa är: Stora konutslag, många element, distortion pga de stora rörelserna i magnetgapet, mycket förstärkareffekt, stora konstruktioner som kräver stora rum. Men dessa nackdelar skall vi eliminera en efter en, tills yttersta perfektion har uppnåtts

Varför Dipol?
Läs stycket B och C, och om du vill bläddra vidare.
http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm

Distortion i baselement:
http://www.linkwitzlab.com/thor-measmt.htm

Disten i ett element ökar kraftigt med utslaget, genom att använda två element och därmed halvera utslaget på konen för samma ljudtryck så sjunker inte disten med hälften, utan i vissa fall med faktor 20. Därför låter det så bra på kvällen när det är tyst och man kan minska volymen ett snäpp. Även örat distar mindre.. men det lämnar vi..
(tillagd aug 2019)
https://www.klippel.de/fileadmin/_migrated/content_uploads/Loudspeaker_Nonlinearities%E2%80%93Causes_Parameters_Symptoms_01.pdf


Hur eliminerar man distortionen?
Denna artikel förklarar MFB och CFB (Motional Feedback och Current feedback)
Teori: https://rmsacoustics.nl/papers/whitepaperMFBtheory.pdf
Samt denna: https://rmsacoustics.nl/papers/whitepaperMFBdesign.pdf

Och examensarbetet som täcker det mesta lite mer utförligt:
https://www.scribd.com/document/197677206/Motional-Feedback-on-a-loudspeaker-woofer

VA?? Läste du också att dipoler kräva stora rum och är en nackdel som kan elimineras? Ja!
http://www.linkwitzlab.com/faq.htm#Q30
Observera att ett hörnplacerat dipolhögtalarsystem begränsar lyssningspositionen. Men erkänn... ganska kool idé!

Accelerometer: http://www.farnell.com/datasheets/2310778.pdf?_ga=2.35805344.1051327957.1558162629-1874398523.1548159489
Denna accelerometer klarar 150 G. Räknar man på det så är det vid låga frekvenser som sensorn kan "bottna" men då har man med stor sannolikhet redan eldat upp talspolen.

Utvecklingskort som behöver byggas om. Detta kort funkar bra. Men vi skall ta fram ett eget som kombinerar CFB med MFB. Praktiskt om det kan vara på samma kort Men läs här och lär!
https://piratelogic.nl/data/docs/products/eve/piratelogic.eve.2018.0.manual.en.pdf




Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2019/08/16 18:42:52
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/10 :  12:21:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Mycket intressant!!!

Detta kommer jag följa med stort intresse.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/05/10 :  15:39:52  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Låter ju roligt, jag kommer också att följa detta med intresse!
Kul att se dig skriva igen esl!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/05/10 :  19:09:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
När du fixat det här projektet kan du säkert medla fred i Mellanöstern och få Kim Il Fjong att droppa sitt kärnvapenprogram ...

Men ärligt, skitspännande att se var du hamnar. Jag tänker lite osökt på Megatrend, men du få offra båda njurarna och alla dina förstfödda för 40-talet KEF-basar ...
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2019/05/11 :  01:01:12  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
esl. pm:a mig så skickar jag ett nummer du kan ringa på. Har ett projekt på G till mina ob linjekällor med 2x8x8" men väntar lite tills dollarn är billigare.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2019/05/11 :  07:50:10  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Roligt med ett projekt på HiFiForum igen!

Jag har för övrigt tänkt bygga enligt precis samma koncept själv men har haft lite trögt att komma igång så det är bra att få en spark i baken av esl.

PCB för alla var en nyhet för mig och där hänger jag kanske på för att slippa att göra det själv.

Det finns en liten hake med eget val av slutsteg om strömdrivning ska användas, alla slutsteg lämpar sig inte för ombyggnad.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/05/11 :  08:06:22  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Synnerligen intressant, hejja hejja!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2019/05/11 :  08:16:39  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Vilken övre gränsfrekvens siktar du på för basarna?
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/05/11 :  14:15:19  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Toppen!

MFB + Current feedback kan bli en grymt bra kombo.

Jag är med på ett gruppköp av mönsterkort

Med vänlig hälsning, highfive

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2019/05/11 :  19:03:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det här kommer jag att följa..........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2019/05/11 :  20:36:17  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
quote:
När du fixat det här projektet kan du säkert medla fred i Mellanöstern och få Kim Il Fjong att droppa sitt kärnvapenprogram ...


Härligt skall bli kul att följa

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2019/05/12 :  10:51:11  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Vill ha byggare... inte följare ;-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/12 :  12:14:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du får nog fler byggare och färre följare om du föregår med gott exempel och bygger.

Jag är alltid intresserad av att testa nya ideer och jag är trots mina hälsoproblem sällan rädd för att veva igång cirkelsågen och skruvdragaren för lite plywood-och-baselements-vals i vardagsrummet.

Jag tror mig förstå ungefär vart du är påväg med detta och jag gillar det mesta. Som vanligt med mig så börjar jag skissa, simma och fundera på egna varianter av dina ideer, då jag älskar att göra mina egna misstag istället för att lära mig av andras misstag.

https://rmsacoustics.nl/papers/whitepapervelocityfeedback.pdf

Jag gillar enkelhet så istället för att ha en servostyrd bas så föredrar jag en negativ ut-impedans för förtärkaren.

Jag vill inte stöka ned din tråd med mina ideer och funderingar, utan vill mest heja på och dra mina egna slutsatser. Därav "följare" istället för "byggare" i mitt fall.

Är PCBn rimligt prissatt så är jag absolut aspirant på några sådana, då jag absolut kan tänka mig bygga nått enligt dessa ideer du presenterar (men det kanske blir nått lite mer Circlomanifierat än vad du tänkt dig från början). (tjurskallig "kan själv" som en purken fyraåring)
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2019/05/13 :  01:28:11  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
1: Dipolbas -Därför att det är den enda principen som inte exiterar alla rumsresonanser. (Kanske lämnar referenser senare i tråden)
2: Vibrationskancellering -Bara elementen skall vibrera.
3: MFB -Motional feedback, även världens dyraste element har en olinjär upphängning, olinjärt drivsystem, termisk kompression, virvelströmmar i polstycken, etc.
4: Current feedback -Det är strömmen i talspolen som bestämmer vilken kraft som styr konens rörelse. Samtidigt som det ger oss större fasmarginal för stabilitet i feedback loopen för MFB.

Nr 4: Är negativ utgångsimpedans. Vi börjar där, och sedan när vi kan tvinga elementet genom strömdrivningen, så putsar man bort de udda övertonerna som för en dipol är extra höga.
Jag kanske skall förtydliga ett fenomen här.
Eftersom man gör en Dipolkompensering som innebär att man lyfter basen med 6dB/oct nedåt så kommer alltså 20 Hz tonen att få 6dB MER signal än 40Hz tonen. Och 12 dB mer än 80 Hz.
Nackdelen med detta är att Distortionen som uppkommer vid 20 Hz tonen är 40Hz (2a ton) och 60Hz (3dje ton) 80 Hz (fjärdeton) osv. Vad händer med distortionskomponenterna? Jo dom LYFTS upp mer och mer ju högre ordning övertonerna dom har!! Så 8de övertonen lyfts 18db!! Och örat blir mer känsligt för höga övertoner.
Som om inte detta elände är nog så vet du att ett högtalarelement distar MER ju större konutslag det gör.
Eftersom en Dipol har mycket mycket låg verkningsgrad vid låga frekvenser så är också distortionen extra stor... ja ni fattar. Det är därför som mina förra Dipoler hade 6 st 15" element per kanal. För att få ner konutslagen.
Även med CFB och MFB så rekommenderar jag minst 2st långslagiga 15" element per kanal. Eller 8+8 15" element med kort slaglängd. Man kan också öka verkningsgraden kraftigt genom att göra baffeln större, dvs öka sträckan som är mellan fram och baksidan på elementet. Om du dubblar sträckan så kan du ta bort hälften av membranytan... bara ett hett tips.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2019/05/13 :  07:55:32  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag har letat fram min testförstärkare med variabel utimpedans som kan användas för strömdrivning. Jag tänkte ta med den till dig om du vill göra lite praktiska prov.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2019/05/13 :  11:06:09  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Förstärkarna skall ha hög bandbredd, läste att man skall öka kondensatorn på ingången till förstärkaren så man får -3db punkten vid 1Hz eller lägre!
Har kikat på iNuke från Behringer men dom verkar falla av för tidigt vid höga frekvenser. Och uppåt vill man heller inte ha fasvridning.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2019/05/13 20:47:01
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2019/05/13 :  22:36:14  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Kul

Har två 18 tummare som väntar på en bra lösning

Hihi. :)
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/05/14 :  09:21:29  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Förstärkarna skall ha hög bandbredd, läste att man skall öka kondensatorn på ingången till förstärkaren så man får -3db punkten vid 1Hz eller lägre!


Kan man köra kondensatorlöst = DC-kopplat?

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2019/05/14 :  15:35:12  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
highfive givetvis!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/05/15 :  17:56:36  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har inte mycket att bidra med men kan det vara en bra idé att göra baffeln justerbar i höjdled för att få optimal höjd med minsta rumsresonanser?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2019/05/15 :  21:46:16  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
esl: När du skriver sådär om punkt 4 så börjar man nästan tro att det hade varit bättre med en sluten låda än dipol (vilket vi vet inte är sant)

sladdbarn: nä, det är det kortaste (radiella) avståndet som bestämmer frekvensen för avrullningen. Du vill ha formen på baffeln så att du får en jämn spridning av längderna och då tillför det inte så mycket att kunna lägga till lite på höjden. Eller missförstod jag vad du syftade på?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/05/16 :  12:45:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ofta kan det vara bra att placera basar på 1/4 avstånd mellan golv och tak för minsta resonanser, men 1/4 avståndet är inte exakt och då tänkte jag att världens bästa bas skulle kunna vara justerbar i höjd för bästa intrimning.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2019/05/18 :  09:23:57  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
ACH-01
Denna accelerometer klarar 150 G. Räknar man på det så är det vid låga frekvenser som sensorn kan "bottna" men då har man med stor sannolikhet redan eldat upp talspolen. Räcker 150G?
15" element = 860cm^2
MMS=250gram
BL=25
Resistans 6 ohm

Vi spelar 110dB vid 20Hz och får då en acceleration på 80G
Strömmen i talspolen är 9,4 Ampere och effekten 533 W.
Kraften på talspolen blir 236 Newton för en lådbas men eftersom elementet rör sig mer i en dipol blir kraften 982 Newton.
Konutslaget "X" i låda blir 71mm för låda och 294mm = 30cm för Dipolbasen.
80G räcker tänker jag.... jag kommer inte hitta element med x-max på mer än 60 centimeter.
ACH-01 och 150G kommer räcka.


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2019/05/18 :  10:15:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Denna accelerometer klarar 150 G. Räknar man på det så är det vid låga frekvenser som sensorn kan "bottna" men då har man med stor sannolikhet redan eldat upp talspolen. Räcker 150G?


Kul projekt! mkt intressant och lärorikt för de flesta tänker jag, åtminstone för mig, underligt att inte reglersystem är mer vanligt förekommande än det är inom ljudreproduktion, ja det kräver lite extra utrustning, men vinsterna kan ju bli vädigt stora.

Beträffande accelerationen skulle jag rekomendera att undersöka detta vid den högsta tänkta frekvensen för systemet, och det maximala ljudtryck du avser återge (mao. konutslag), jag tror nämligen det är där du kommer se den maximala accelerationen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/05/18 :  11:31:48  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kan du utveckla lite mer hur du kommer fram till dessa värden?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000