HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 RIAA prototyp: Ångrade mig, säljes inte
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2019/05/01 :  12:27:39  Show Profile Send perW a Private Message
Jag ville pröva ett SE RIAA-steg och valde att kopiera RIAA-delen av Allen Wrights FVP5A (www.vaccumstate.com) som totalt innehåller 6 rör, men jag ville ha transformator på utgången för att enkelt kunna skifta signalens polaritet. Eftersom jag inte hade någon SE linjeutgångstrafo utan bara PP-trafos så fick det bli ett differentialkopplat buffertsteg.





På frontpanelen syns de två kylflänsarna för shuntregulatorerna.
Mellan dessa finns från vänster
- den svarta nätströmbrytaren,
- väljare mellan phono och två linjeingångar samt
- volymkontrollen.
Till höger syns polaritetsomkopplaren med noll (kortsluten utgång) i mitten.

Den svarta strömbrytaren används för att koppla in nätspänningen men därefter är nätet inkopplat via relä.
Nätspänningen stängs av med den lilla vippströmbrytaren till vänster (reläet släpper) men detta fungerar bara när polaritetsomkopplaren står i läge noll. Detta för att undvika oljud i högtalarna när spänningen går ner.



På baksidan finns från höger anslutning för nätsladd. Därefter
- utgångarna med strömbrytare i mitten för att välja mellan att ha utgångarna helt flytande eller ena polen ansluten till jord,
- två linjeingångar samt
- phonoingången med strömbrytare för att välja mellan MM- eller MC-pickup.
Vidare syns banankontaktanslutning för jordning av skivspelaren.

Längst till vänster syns anslutning för 12 V DC för att växla utsignalens polaritet från lyssningsplatsen.



Bilden över innandömet visar att plåtarna är överblivna från andra byggprojekt.
- Överst syns de två kretskorten med Allen Wrights Superregulatorer.
- I mitten sitter likriktarröret cv729/GZ32/5V4G.
- Till höger nättransformatorn Lundahl LL1683 (250 + 250 + 48 V och 6,6 + 6,6 + 5,2 + 5,2 V) egentligen avsedd för 300B-slutsteg.
- Till vänster linjetransformatorerna Lundahl LL1671 P-P och de två buffertrören 5687.
- Därunder RIAA-steget med två PCC88.
- Till höger på sidoplåten syns de två strömregulatorerna LT 1083 CP som ger 300 mA glödmatning till PCC88.
- Mitt i syns volymkontrollen, en 24-polig omkopplare med alla motstånden.




Edited by - perW on 2019/05/10 10:16:41
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000