HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya rör till audio research ls 15
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2019/04/30 :  16:43:32  Show Profile Send Leon a Private Message  Reply
Hej! tänkte köpa nya 6922 trioder till mitt försteg audio research ls 15.
Rören är original sovtec 15 år gamla så det kanske är dags..
försteget är väldigt neutralt. Skulle vilja ha lite värme, mer framträdande mellanregister.
mjukare topp mer 3D.

Har två förslag som jag inte kan välja mellan.

6922 Mullard Mithat plant branded Philips miniwatt Holland nos 1965.

Amperex Holland made OEM label gold pin 6922 from 1960.

Hjälp mej ni som är insatta i rörrulning. Leon

jari
RödaTråden vinnare

4433 Posts

Posted - 2019/04/30 :  18:53:17  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag har ingen erfarenhet av den rörtypen.
här kommer en länk som du kan ha hjälp av.
:https://www.head-fi.org/threads/6922-tube-review-17-top-6922-6n23p-e88cc-cca-7308-e188cc-tubes.761078/

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/04/30 :  20:58:50  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Prova JJ E88CC, prisvärda och fullgoda.

Finns hos mig ( tubular-well.se )
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2019/05/06 :  11:59:59  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Detta med val av rörtyp är väldigt personligt vad det gäller hur ens öron och hjärna uppfattar ljud. Jag kör med en kvartett Telefunken ECC88 i mitt ARC PH5- de funkar klockrent och skillnaden mot de ryska originalrören var stor ljudmässigt. Mer dynamik över lag och mer punch främst i mellanbasen samt ett "renare" mellanregister är väl det som stack ut för min del när valet föll på Telefunken. Supernöjd med dessa!

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2019/05/07 :  22:14:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Mer dynamik över lag och mer punch främst i mellanbasen samt ett "renare" mellanregister är väl det som stack ut för min del när valet föll på Telefunken

Just punschen i mellanbasen är för min del viktigare än att basen går djupt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/05/08 :  21:48:54  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns en otrolig mängd litteratur om elektronrör och deras funktioner, fast mycket är såklart antikvariskt. Om man ändå faktiskt går lite under ytan på vad man har att göra med när det gäller rör, så bör man inse, att fabrikat är inte en avgörande faktor. Rören definieras av sina beteckningar och de data som är kopplade till dessa beteckningar - enligt rörhandböcker. En gång i tiden var detta det enda som fanns, och telebolag, militära applikationer, kommersiell kommunikation i allmänhet etc, etc, var alla helt beroende av att om man köpte ett ECC88 så fick man ett ECC88. Oavsett fabrikat...

Mycket, mycket förenklat, är det fråga om egenskapen "branthet" när man har att göra med ett visst rör. Den definierar många av de parametrar som senare blir intressanta för den som ska konstruera en krets med röret i fråga. Till saken hör, att brantheten inte är frekvensberoende... i praktiken inte förrän man hamnar i ett frekvensområde där interna kapacitanser spelar roll, men då är man ofta långt ovanför de frekvenser som är aktuella i en ljudanläggning (>100 kHz). Att ett visst rör skulle ha egenskaper som skiljer sig i fråga om bas eller mellanregister är inte ett troligt scenario.

Man kan mäta rörens egenskaper i en rörprovare. Troligen kan man matcha ett JJ med ett "noname" från Slovakien avseende brantheten och då ska det nog mycket till innan man kan detektera en faktisk skillnad i ljudåtergivningen om man kopplar upp dem live i en riktig krets.

Jag förordar starkt att man handlar rör efter pålitlighet och om leverantören är känd för att ha en bra kvalitetskontroll. Det senare bör garantera att man får ett ECC88 när man köper ett ECC88.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2019/05/10 :  10:26:48  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Lampuraudio: Det är sant som du säger, dessutom "lånade" rörfabrikanterna ofta från varandra då de satt trångt till på någon typ. Sedan fanns det handelsfirmor som Triotron,Ultron.RSD,Haltron mm som köpte upp från fabrikanterna och tryckte på sitt eget varumärke. Du nämnde att ECC88 alltid är ECC88. Det finns en hake här. Det förekommer ECC88/E88CC stämplade rör som i själva verket är ECC189 och tom PCC189. Detta rör är mindre lämpliga i audioförstärkare då de är framtagna för bruk i TV apparaters front end där AFR styrning förekom. Av den anledningen har dessa rör variabel branthet vilket förorsakar onödig distorsion vid audiobruk.
Det är svårt att se skillnaden på dessa rörtyper men med en rörprovare går det att konstatera vilken typ det är.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/05/10 :  12:31:33  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag kanske skall komplettera med att ECC88/ 6dj8 inte är samma
rör som E88CC/6922
Det senare tål lite mera spänning och kan ersätta ECC88/6dj8 men
inte tvärtom
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2019/05/10 :  14:35:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Enligt databöckerna är max anodspänning på ECC88 130 volt,E88CCC 220 volt,6922 de ryska jag använde förut 250 volt (ett alldeles utmärkt rör). ECC88 lanserades någon gång i slutet på 1950 talet E88CC något senare. Nu frågar man sig, var det inte olönsamt att tillverka två rörtyper som var nästan likvärdiga, jag misstänker på goda grunder att rörfabrikanterna endast tillverkade en typ i detta fall E88CC varvid en del av produktionen märktes ECC88 och den andra E88CC med guldpläterade stift. Och det var inget fel med det,kunden fick ett bättre rör än vad han betalade för! Vad som talar för att det stämmer är att jag kört ECC88 med anodspänningar upp till 180 volt utan några som helst problem under lång tid, bortsett från naturligt slitage.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000