HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Internkablage***fixat
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/10/27 :  00:15:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply


Efter en hel del vånda och bekymmer har jag äntligen fått fart på mina Altec bestyckade lådor, jag väntar på en beställning jag har gjort på delningsfilter.

Min undran är vad jag skall ha som internkablage det behöver inte alls vara av den exklusiva sorten för det är bara utkastade pengar tycker jag nä en mjuk och bra kabel har jag tänkt mig, så kom med förslag annars blir det lampsladd från ikea.

Visst ser de härligt medfarna ut men det skall bli ändring på detta när det har trillat in mer slantar. Men tills vidare går det att lyssna på dem.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2018/12/07 14:23:55

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/10/27 :  15:53:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kör uteslutande med ringledning .... jag menar radioaffärens vanliga 0,75 eller 1 mm2 högtalarkabel med genomskinlig isolering.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2018/10/27 :  20:20:51  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/10/28 :  09:00:53  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vilka fina burkar!
Hoppas du får fart på dem och att de levererar!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2018/10/28 :  10:18:43  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Till originalfiltren till Altec 416-8B (15")som jag köpte 1976 som glad tonåring följde det med ca 3 fot av en enkel fåkardelig kabel, grovlek "klen", knappt 0,75 mm².(Dina 604:or är från samma era om det är typ G.)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/10/28 :  11:50:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Vilka fina burkar!
Hoppas du får fart på dem och att de levererar!


Visst är de det, jag är kluven när det gäller ytfinishen på dem, det är coolt med ruinromantik men samtidigt gillar jag yta med fantastisk finish. Jo de fungerar och som de gör det.

Mina 604 är av E-modellen men de är snarlika.

Originalfiltren har också något som liknar 0,75 även om jag inte bryr mig om superduper kablar med magiska egenskaper finns det en del erfarenhet hos andra som kan hjälpa en. De kablar som jag har använt innan i mina högtalarbygge är tyvärr slut som jag inte får tag i mer därav frågan.

Jag kommer att bygga nya filter med extra allt därför frågar jag nu innan komponenterna dyker upp.

PG: inte så utan så här .

anders







Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2018/10/28 :  20:00:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/10/29 :  09:44:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
nu blev det rätt PG .

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2018/10/30 :  20:51:51  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Jaa, vilka fina burkar! Den här Beldenkabeln tycker jag om.

https://m.elfa.se/sv/ljudkabel-153-krom-belden-8471/p/15573894?channel=b2c&price_gs=46&wt_mc=se.cse.gshop.sv.-&source=googleps&gclid=EAIaIQobChMI9Ki56veu3gIVEB0YCh1jGwu-EAQYASABEgJMf_D_BwE
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/11/02 :  12:08:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tack för tipset Fred.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2018/11/11 :  16:17:38  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Jag kör med kabel från super sonics sajt som högtalarkablar. Dom finns i olika grovlekar och är smidig och fin, kan även användas som signalkabel. Kostar verkligen inte skjortan. Det var Imperial som tipsade om dom.
Inuti mina stonehenge hade jag väl tänkt köra med samma men det blev en riktigt fet enkardelig gammal kopparkabel. Det finns nog tunnare kopparrör än den kabeln men jag ville verkligen inte öppna lådorna igen för att byta kabel. Anslutningarna på 604 inbjuder till rejäla kablar. Tamparna som sticker ut från originalfiltren (som jag inte använder) kändes väl inte kul direkt.

Har för mig Öhman nämnde vid nåt tillfälle att ringledningskabel av den lite grövre sorten funkar på längder upp till två meter (Clas olssons brukar jag använda) sen börjar den bli resistiv så det märks. Den är ju så ful bara, isoleringen gulnar och blir skitig men den är lite av ett standardval för mig.

Får man fråga vad du ska ha för filter?

Edited by - JockeEL84 on 2018/11/11 16:19:24
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/12/07 :  13:25:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag köpte en vanlig installationskabel på biltema som var flertrådig verkar fungera bra men det verkar som om jag får leta efter ett bättre begagnat diskantmembran då det ena verkar ha fått snuva.

GPA har men då får jag köpa två då de inte låter lika med original membranen, annars är jag väldigt nöjd med hur de låter och de har nu fått sitt officiella arbetsnamn "Amerikakoffertarna".

Det enda som numera skiljer sig från ursprungstanken med filter var att jag fick avbeställa ordern då jag fick tag i ett par Werner Jagusch filter istället det blev billigare än lösa komponenter. Jag får ge det lite tid men de låter väldigt bra efter att jag har lyssnat nu i ett par dagar.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000