HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Möbleringsvänlig Helmholtz-ROAR fortsatt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/28 :  17:25:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Anders Martinsson gav ett synnerligen ocharmig och nedlåtande smeknamn till min senaste Helmholtz ROAR, vilket inte kommer bli ett officiellt namn på något sätt.





En ful suddig bild på layouten och en Hornresp-simm av vad jag hoppas knåpa ihop i helgen. Jag hoppas på lite hjälp av storsonen, men det är enkelt bygge så det borde inte ta så mycket tid.

Det kommer mer bilder å sånt allt efter att bygget fortskrider.

Edited by - Circlomanen on 2019/05/08 13:43:52

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/29 :  11:16:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Min kamera i min mobil är trasig så just nu får jag skriva lite medans jag väntar på limmet som torkar.

Första staget mellan baffeln och botten (inte inritat i bilden ovan) är limmat mot baffeln. Hål för elementmontage och port är sågade. Alla bitar är utritade på bakplattan och hela bakplattan är full av skruvar som är fästa en cm in i spånplattan i väntan på lim och slutmontering.

Detta går rätt snabbt. Kanske ett bra tecken på att det är en lättbyggd konstruktion.

Det kanske vore nått att använda i framtida reklam:

"Så lätt att bygga att tillockmed kroniskt svårt sjuka klarar av det!" (det är ganska uppenbart varför jag inte får en anställning på en reklambyrå)


Edited by - Circlomanen on 2018/09/29 11:17:32
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/29 :  13:28:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Detta får bli en till början bildsnål bildtråd.

Nu är det bara locket kvar innan provlyssning.

11.16 till 13.25. Drygt två timmar mellan första staget och "bara locket kvar".

Allt som allt bygger jag, sjuk och eländig som jag är, denna konstruktion på ca 3 timmar effektiv arbetstid.

Nu är detta utspritt över flera dagar. Jag orkar absolut inte arbeta 3 timmar flat out just nu, men det indikerar ändå en rätt lättbyggd konstruktion.

Jag får posta lite bilder när väl Malin kommer hem med sin mobilkamera.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/29 :  17:13:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Pga kamerakrångel från hela vetet så kommer mätning före byggbilder.



UMIC 30 cm från port. Inomhus. Allt drivet av en liten switchad 100 kr förstärkare från EBAY dvs massor med dist och sånt.

Det finns ingen dämpmatta eller dämpull någonstans i pipan eller frontresonatorn, så det låter burkigare än burkigast om den utan hård lågpassfiltrering.

Elementet är så gott som oinspelat. Där kan det finnas några Hz utsträkning nedåt att locka fram.

Helt utan delning så har den en hel del av ROARens lite underliga hårdhet, fysiska och taktila karaktär. Allt blir väldigt närvarande i rummet - troligtvis då den kan återge komplexa icke sinusiodala vågformer med all skarphet och kraft som modern elektronisk musik kräver.

Jag skall prova att dela med min MiniDSP till ett par toppar så får jag se vad som händer...

Edited by - Circlomanen on 2018/09/29 17:17:41
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/29 :  17:34:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Groupdelay med mikrofonen 1 cm mynningen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/29 :  18:17:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nu har jag försökt i tre långa timmar att överföra några kort från en mobil till min dator.

Det blir nån störning i kraften när Circlo bygger basreflexport. Ingenting fungerar som det ska. Allt krånglar. Allt går åt hela vetet.

"När man dansar med djävulen".....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/29 :  19:09:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Plötsligt fungerar det!

Så ser den ut utan lock.

Rätt så liten och söt jmf med många andra byggen de senaste två åren.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2018/09/29 :  19:39:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Frekvensmätningen avslöjar elementets ungdom, där finns två peakar som behöver glida neråt i frekvens en del, en MYCKET intressant konstruktion, tunn och relativt liten i förhållande till omfång och kapacitet, men viktigare ändå, en misstänkt (och ovanligt för helholtz) ;) trevlig, punchig och spelglad karaktär, jag skriver misstänkt då jag ännu inte hört skapelsen.

Skälet till denna något tveksamt trovärdiga kommentar kan ses i GD grafen, och för den delen i SPL grafen, där även om elementet inte är på plats rikgit än beträffande upphängningarnas styvhet man likväl kan se en trend, läs gärna GD grafen nerifrån och upp, så ser du vilka energiområden som kommer först, växla sedan över till SPL grafen för att se nivån på desamma, ser bra ut, och bättre blir det nog med tiden.

Helmholtz i sista teget kommer nog ge denn konstruktion en mjukare framtoning än en ren kvartsvågskonstruktion som ROAR, men då är det viktigt att ha lite perspektiv, detta betyder inte att denna konstruktion är mjuk, tvärtom, den är nog avservärt mer tydlig än flertalet rent helmholtzbaserade konstruktioner man annars vanligtvis ser.

Tack för en trevlig tråd, en som sagt MYCKET intresnat konstruktion, och därtill hittills med goda grunder förmodligen inte tidigare skådad sådan.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2018/09/29 19:41:39
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/09/29 :  20:08:46  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vad roligt med ditt nytänkande Johannes!
Också roligt när man får se det växa fram i praktiken också!
Jag håller på att gipsa skapelsen du ritade åt mig sist.
Den börjar nu bli inspelad och låter bättre dag för dag.
Bilder på det kommer att dyka upp i min gamla tråd så småning om!

Kör hårt, både med bilder och mätningar!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2018/09/29 20:09:37
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/30 :  19:24:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Två kort på bustrollet.
Den är riktigt behaglig i storlek. Tillockmed Malin kallar den "liten", även om jag tror det mer handlar om att den är lättmöblerad och kompakt i sitt format.

Den känns rejält effektiv och den är väldigt fysisk i sin karaktär, utan att gå till överdrift.

Den har en trevlig egenhet i det att det inte låter som ett tungt element som fladdrar för att påverka luften. Man kan höra att den har en hög detaljeringsgrad och en lätt och luftig spelstil med en bra särskijning av materialet. En bra oansträngd återgivning av timbre där allt känns väldigt oansträngt och väl definierat.

Jag finner mig lyssna mycket mer på blues och jazz än på elektroniska alster, även om tex låten Broken Homes av Ulrich Schnauss låter precis som knackig, punchy, studsig och elektroniskt skev som man kan önska.

Hellre Blue Note records än Deadmau5, även om den klarar av båda med bravur.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/30 :  20:09:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Med mikrofonen 1 cm från porten, ett LP-filter på 48 dB/oktav vid 100 hz och en 1,5 dB Q=1,0 EQ punkt vid 45 Hz så mäter den rätt trevligt.

Jag tror även att elementet mjuknat lite. Mina grannar kan intyga att jag verkligen försökt spela in basen detta senaste dygnet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/10/01 :  09:12:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Gruppförsening med EQ och delning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/10/01 :  18:47:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Utomhus med mikrofonen två meter från mynningen. Det syns att den är optimerad för inomhusbruk (1,0 Pi).



Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/10/01 :  19:00:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


ROAR12 mot TPBP10. Det är olika drivspänningar så jämförelsen gäller inte effiktivitet eller så, endast formen på tonkurvan.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/08 :  13:29:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Denna H-ROAR10 som jag stressbyggde i ful spånplatta har fortsatt göra underverk för mitt datorljud. Den bidrar med fundament till film och musik på ett högst förtjänstfullt sätt.

Den blev dock lite väl högt avstämd. Runt 43 Hz passar bättre till live-bruk än till film och musik hemma.

Vi köpte en GAS ALPHA8D2 på rea för ett tag sedan och den känns rimligt kompetent och väldigt prisvärd.



Denna gång hoppas jag på att den skall kunna nosa på 30 Hz och att midbas-peaken skall hamna runt 80 Hz vilket passar bättre för att markera anslag och midbasattack och fysisk "kick" lite bättre.

Jag kan nästan få ut en låda från en klassisk 120 x 250 cm 18 mm plywood skiva, men eftersom jag absolut vill ha dubbel baffel för lite mer Ooohmpfh i midbas så måste jag såga en extra bit från nått av allt spill jag har liggandes hemma. Sånt irriterar mig, men det får gå ändå.

Nu behöver ork, pengar och tillgång till bil bara samanfalla på samma dag så bör jag ha en trave plywoodbitar liggandes här hemma.



Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/08 :  13:54:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Måtten blir 736 x 736 x 256 mm. Hoppas och tror att det blir en rätt lättmöblerad baslåda. Bara 25,6 cm djup gör att den inte sticker ut så mycket från bakväggen och borde därför vara lätt att klämma in i ett vanligt vardagsrum, lyssningsrum eller under mitt datorbord.

Den borde oxå passa bra in bakom en duk i en WAF-optimerad hemmabio.

Lite större mynning än i första prototypen borde hålla flås nere även vid lite högre ljudtryck. När man spelar med ca 400 watt utomhus så hörs ett flåsande och frasande ljud från mynningsporten på min första H-ROAR10. Inomhus döljs det till stor del av att allt rasslar och skramlar.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2019/05/09 :  10:52:37  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Så himla coolt. Konstruktionen verkar ju till och med så lättbyggs så man själv skulle kunna klara av att göra en. Följer tråden med STORT intresse.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/09 :  20:19:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack Wader!!

Jag och Anders Martinsson lägger mycket tid och tankeverksamhet bakom att göra våra konstruktioner lättbyggda och i detta fall även rimligt lättmöblerad.

90 graders vinklar, raka snitt och få delar gör underverk för byggbarheten.

Har du ett element och önskad passband så försöker jag gärna knåpa ihop en simulering och en skiss av nått byggbart enligt denna principen.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2019/05/10 :  19:10:35  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Mjae, jag har väl inget element alls i till hands eller ens i tankarna, så långt sträcker sig inte mina kunskaper. Dock kan jag ju köpa ett om någon pekar i rätt riktning. Gärna ett som är lite mångsidigt och kanske skulle passa i fler av era helt underbara galenskaper.

Tanken är att den ska skänka lite pondus till mina HFLS1.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/25 :  12:03:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Storgrabben har lovat en kompis ett lite mer potent bilbasbygge, så igår dök denna ödmjuka lilla GAS COMP 10D1 upp redo för tjänstgöring i avgrundens regi. Jag får prioritera detta bygge före mina egna äventyr i plywoodens och avgrundens rike.



HROAR när Circlo själv får designa. 27 Hz avstämning och rätt så ok spl-kapacitet. Hornresp-simmar kommer senare.

Elementet är rätt så stretigt och motsträvigt att skohorna ned i en lätt byggbar och rationell låda. Den enorma magneten är lite ivägen. 22 cm monteringsdjup och en 19,5 cm diameter magnet fyller upp och stoppar upp pipsektioner rätt så effektivt.

Man får välja mellan ett komplext bygge eller mer bortslösad "död" volym. Hoppas att min lösning ger en rimlig kompromiss.
Elementet skall sitta med konen mot där det står "HELT STAG" och magneten nedåt under den dubbla baffeln.
Den stora runda cirkeln skall bli Helmholtz-porten.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/05/25 :  12:52:40  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Intressant detta!
Undrar hur det skulle bli med en JBL 2242H,
https://www.jblpro.com/pages/pub/components/2242.pdf
eller en 18Sound 18LW2500.
http://www.eighteensound.com/en/products/lf-driver/18-0/8/18LW2500
Circlo, skulle detta fungera?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/25 :  14:00:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag skall kolla på det. Tror 18LW2500 passar bättre än 2242orna.

Måste veva igång min W7-laptop. Sitter nu i Clear Linux dvs utan Hornresp.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/26 :  22:00:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Det bidde en tur till brädgården. Ritningen är lite uppdaterad och justerad. Jag försöker alltid att konstruera den så lättbyggd som rimligt möjligt går.
Jag ville även göra frontresonatorn en anings större, så den växte några mm åt alla håll.

Det kommer mer bilder, simmar och sånt. Idag har varit en sjukt stressig och intensiv dag, Nu på kvällen är jag allt för trött för att vara till någon glädje.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/27 :  08:47:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Detta är ett morgontrött första utkast av en HROAR med en 18SOUND 18LW2500. Lådan blir i detta fallet 120 x 120 x 67,2 cm utvändigt.

Det är inte den slutgiltiga lösningen, då jag måste rita och mäta betydligt mycket mer exakt för att få fram de verkliga måtten. Men denna sim borde vara nära nog för att kunna se om det skulle kunna vara av intresse på riktigt.

Tonkurvan lutar lite väl mycket och detta kommer såklart kompenseras till viss del av room-gain. Jag tror dock att man vill ha en viss mängd DSP till förfogande för att få den att spela optimalt (men vilken subba i vilket rum mår inte bra av lite DSP för att tämja resonanser, stående vågor å sånt???)



En ensam i 1,0 Pi ger ca 125 dB @ 19 Hz. Två st med roomgain inräknat ger väl ca 135 dB @ 19 Hz.

En trevlig hemmabio-subba med 19 Hz avstämning och rätt så spektakulära ljudtrycksmöjligheter. Två sådana i ett rum skulle kunna återge Michael Bays bas-excesser med ursinnig pondus och fysisk hårdhänthet som lämnar alla köpesubbor långt bakom sig.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/27 :  12:02:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply






Eftersom Hornresp inte kan simma serieavstämda 8de ordningens bandpasslådor så får jag jobba runt problemet med lite kreativt Hornresp-fu.

Här har jag simmat samma mått först som en TH1 med Helmholtz-kammaren vid fel ställe (går inte att ändra i Hornresp vad jag vet), och sedan som en parlallavstämd 8de ordningens bandpasslåda med sista 42 cm pipsektionen vid fel ställe och därmed ingen positiv askustisk återkoppling som utmärker tappade pipor och tappade horn.

Jag tror att röda kurvan visar inom rimliga gränser visar mer rätt när det gäller frekvensomfång medans den gröna kurvan bättre visar på rätt nivå med vissa små justeringar för peakarnas frekvens.

Eftersom jag inte ens har korrekta TS-parametrar på elementet och den skall sitta i en bilkupé med EQ och eventuell bassboost så tror jag att den simulerade tonkurvans form är rätt irrelevant.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/05/27 :  12:21:14  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Detta är ett morgontrött första utkast av en HROAR med en 18SOUND 18LW2500. Lådan blir i detta fallet 120 x 120 x 67,2 cm utvändigt.

Tack Circlo!
Ser synnerligen intressant ut med en potential som verkligen räcker och blir över.
Tyvärr så blir lådan för stor, även för mig, jag har ingen plats.
Hade jag haft ett mycket större rum så hade ett alternativ varit att bygga en ny "kortvägg" med dubbla, staplade på varandra, på var sida om filmduken mot lyssningsplats. Hmmm, kanske om man...
Tack igen Circlo.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000