HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Edison One, hur bra riaa?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2018/09/21 :  14:05:45  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Hej,
Har precis fått till min gamla SL1200 spelare. Där jag änkt köra den står det en förstärkare utan riaa. Men, jag har ett gammalt Edison One. Jag lödde förbi ingångsväljare & volym då de mest sprakade eller glappade så nu fungerar det utmärkt.
Frågan gäller hur vida Edisons ljudkvalitet "håller" idag? Eller om jag kan köpa en som låter bättre, är mindre för en tusenlapp eller så?
Jag har aldrig jämfört riaaförstärkare någonsin så jag vet ite hur stor/liten skillnad det är mellan olika modeller.
Allt ä kopplat till en Marantz som pre, Quad II som driver ett par Klipsch La Scala. Så ser det ut.

Trevlig fredag & helg på er!

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/09/21 :  14:18:26  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Edison 1 RIAA är ok.
Skulle den mot förmodan låta pyrt så är det ett fel, det kan fixas.
Men stalltips är att det är helt ok.
Go to Top of Page

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2018/09/21 :  14:24:48  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Kändes som om Eriks rörriaa borde vara bättre än en 1500:- riaa från hifiklubben eller dyl.
Framför allt så har jag det redan haha
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2021/05/01 :  21:43:01  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Edison One är väldigt bra för en rimlig peng.
Jag har hört för länge sedan att de va nån konding som skulle bytas till riaa korrektionen för att höjja ljudkvaliteen ytterligare.
Kolla m Perka!
Han hänger ju här på Hf åxå.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2021/05/01 :  23:26:12  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88171&SearchTerms="edison,one,riaa"
En gammal tråd om detta.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000