HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rubanoid!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/10 :  14:06:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
DoubleA skrev:

quote:
Är det någon här på forumet som provat bygga ett Rubanoid element?
Jag såg att det förekommer en del på diy forumet, men skulle va kul att höra om någon här :)

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/10 :  14:19:40  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har tittat på hur en motor skulle kunna se ut:







1,2 T i gapet vid Xmax = 3 mm.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2018/06/10 14:22:04
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2018/06/10 :  14:35:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är typ en linjemotor av en viss längd alltså? Sen får man koppla på det membran man finner lämpligt?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/10 :  15:37:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja men precis. Syns kanske lite bättre här.



Membranen sitter fast i fyrkantsbitarna. Talspolen är den lite tjockare biten av membranet i magnetgapet.
Talspolen är lika lång som membranet och avlång. Strömmen vänder i det andra benet, men så gör också det magnetiska flödestätheten.

I Zoltans fall (om det nu är en variant av Rubanoid det är), för att få det hela rundstrålande, så måste biten mellan talspolen bort och ena halva av spolen fasvändas.
Detta skulle då kräva återledare som för ett bandelement.
Eller så använder man enkelledare i talspolen, typ tunn alumniumfolie.



Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2018/06/10 15:38:03
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/06/10 :  18:27:22  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja det här gick jag igång på ordentligt :)
När ja surfade runt så hittade jag en del hembygden som bara hade halva membranet, alltså bara det som tittade ut på framsidan, undrar om det är enklare att tillverka? Nackdelar? Blir ju bara halva motorsystemet men och andra sidan halva mms.
Jag funderade också på om man kan använda alu-folie som talspole. Man borde väll kunna använda en trafo om impedansen blir låg, precis som i en banddiskant?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/10 :  20:19:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Anledningen till halva membran i diy-världen är nog att det är lättare att montera. Det är ju bara att trä in membranet framifrån.

Men det blir ingen dipol eller potentiell bipol av det då eftersom man antagligen måste dämpa den bakåtgående vågen.

Det blir väl fortfarande hela motorsystem med ett halvt membran, båda benen av talspolen kan ju fortfarande vara med?


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2018/06/10 20:20:46
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/06/10 :  20:44:04  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja det har du ju rätt i, man kan givetvis ha kvar båda talspolarna :)
Kan tänka mig att det kan bli lättare att fixera talspolarna i magnetgapet om man använder membran på båda sidorna.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/10 :  21:05:28  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jo, men nog så svårt att montera som en del.

Det kan vara svårt att hålla motorns båda skänklar ifrån varandra (1,2 T över gapet) medans man trär över en hel membranåtta.

Men det går kanske att eftermontera en bakre del, den kan ju vara helt passiv, dvs utan talspole.

Vid närmare eftertanke så går det kanske att trä in hela membranet framifrån; periferidelarna (de längst från magnetgapet) av membranet skall ju ändå monteras vid samma punkter (fyrkantsbitarna i min figur ovan) och behöver då inte vara hela där vid montering.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/06/10 :  21:33:16  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja monteringen är ju ett skit!
Den får man nog fundera på lite.
Har du några tankar på membran material?
Tror du att det är smart att göra talspole-delen (den raka delen i magnetfältet innan skälva membranen) av någon typ av kretskort med etsade
Talspolar?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/10 :  23:32:28  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hur stort skall magnetgapet vara?

Hur styvt skall membranet vara?

Skall membranet enbart vara upphängt i periferin eller skall upphängning även finnas vid magnetgapet?

Hur högt skall membranet vara?

Önskat frekvensomfång?


Vad jag tänker mig är ett 3D-printat membran och talspole i ett.
Det borde gå att printa ut i 5 cm höga sektioner som sedan limmas ihop för erforderlig höjd.
Talspolen lindas sedan med emaljerad koppartråd.
En fördel med 3D-printningen är att membranytan kan göras geografisk för ökad styrka som också möjliggör tonkurvejusteringar.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/12 :  20:19:26  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Utifrån din idé med ett mönsterkort så tänker jag mig en flerlagrig talspole gjord av samma material som jag gör mina AMT:er med - aluminiumfolie på mylar.

Varje lager är då 50 um, så man bör kunna uppnå önskad resistans.

En annan fråga är om man skall göra en under- eller överhängd motor.

Som jag ser det så skulle en överhängd motor vara lättare att göra på bekostnad av effektivitet.
En del av talspolen är ju då utanför gapet.
Kraften skulle dock vara den samma då folien alltid ligger inom hela flödet.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/06/12 :  22:56:26  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja, tror du att mönsterkort-talspole är en bra väg framåt så har vi ju något spikat :)
Går sådana att beställa, eller är det bygga själv som gäller?
När det gäller membran så har jag ingen aning om vad som är bra/bäst. Har sett dom som byggt med papper (ska dom spännas in till rätt bågform?)
och hur funkar papper med olika luftfuktighet? Går väll att lacka eller liknande.
Såg någon som byggt med kolfiber + epoxi. Något jag tycker verkar vettigt, går ju att laminera runt något halvrunt, såg att det finns typ kolfiberflis, 8 gram/ kvm.
Ett lager sådant + epoxi lamineras med vakuum påse för en jämn tjocklek.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/06/13 :  11:35:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag funderade en gång på att försöka bygga Rubanoider, men kom aldrig till skott.
Iom att det främre respektive bakre gapet har motsatt magnet-flödes riktning, så handlar det ju egentligen enbart om att skapa en långsmal, platt spole.

Jag hade tänkte tänkt sätta spikar på var sida om en vaxad glasskiva. Mellan spikarna linda ca 20 varv med tunn (ca 0,05 mm) koppartråd.

Denna typ av koppartråd finns i gamla reläer.

på lindningen stryka ett lager epoxi för att sedan lägga på ytterligare en vaxad glasskiva.
Spolen limmas på en styvare pappersbit som håller den på plats, och på denna pappersbit limmas "membranet" av rispapper.
Membranet utgörs av 4 bitar papper. Två framåt (höger och vänster) samt två bakåt (höger och vänster).
På sidorna överlappar pappren varandra där de kläms fast med en list/gummisnodd. genom att justera detta överlapp justeras spolen in i gapet.

Några av de större Rubanoider jag sett kräver även någon form av snöre som hindrar spolen från att "säcka ihop" i gapet. Detta beror ju på styvheten i membranet, hur snäv radie membranet böjs i samt hur stor Rubanoid man väljer att bygga.

"Kurvorna" inte blir inte limmade och säkert lite "tuffsiga". Detta spelar ju inte så stor roll om dessa läggs ovanför/under gapen.




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2018/06/13 11:43:03
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/13 :  23:51:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
@DoubleA:

quote:
Ja, tror du att mönsterkort-talspole är en bra väg framåt så har vi ju något spikat :)
Går sådana att beställa, eller är det bygga själv som gäller?


Tror nog att jag satsar på alimuniumfolie på mylar. Jag har redan skärmaskin och annat material/materiel för detta.

quote:
När det gäller membran så har jag ingen aning om vad som är bra/bäst. Har sett dom som byggt med papper (ska dom spännas in till rätt bågform?)
och hur funkar papper med olika luftfuktighet? Går väll att lacka eller liknande.


Kanske papper med mylar på båda sidor. Mylaren kan bakas i form.
Eller något 3D-utskrivet i polykarbonat eller dylikt.

quote:
Såg någon som byggt med kolfiber + epoxi. Något jag tycker verkar vettigt, går ju att laminera runt något halvrunt, såg att det finns typ kolfiberflis, 8 gram/ kvm.
Ett lager sådant + epoxi lamineras med vakuum påse för en jämn tjocklek.


Ja det kan ju vara en idé. Har själv dock inte fått till det när jag har försökt "epoxa".
Har du en länk till kolfibern?

@pix:

quote:
Jag funderade en gång på att försöka bygga Rubanoider, men kom aldrig till skott.


Det är kanske dags nu då?

quote:
Iom att det främre respektive bakre gapet har motsatt magnet-flödes riktning, så handlar det ju egentligen enbart om att skapa en långsmal, platt spole.


Precis.

quote:
Jag hade tänkte tänkt sätta spikar på var sida om en vaxad glasskiva. Mellan spikarna linda ca 20 varv med tunn (ca 0,05 mm) koppartråd.

Denna typ av koppartråd finns i gamla reläer.

Redan 94 cm av så tunn tråd ger mer än 8 ohm.
Så man får nog parallellkoppla några kretsar om man vill ha just 20 varv.
0,25 mm tråd och 12 varv, cirka 10 meter, ger 4 ohm. Det verkar mer lagom och också lätthanterligare; 0.05 mm är bra tunt och 0,05 mm skall också tåla effekten.

12 varv av 0,25 mm ger dock en 3 mm bred spole om man bara bygger ett lager.
Det är för mycket för en underhängd motor, spolen kommer att ge varierande resulterande kraft beroende på position i gapet.
För ett 20 cm stort membran behövs ett Xmax på 1,4 mm för 110 dB @ 200 Hz.

quote:
på lindningen stryka ett lager epoxi för att sedan lägga på ytterligare en vaxad glasskiva.
Spolen limmas på en styvare pappersbit som håller den på plats, och på denna pappersbit limmas "membranet" av rispapper.


Det låter som om det blir en tung spole?

quote:
Membranet utgörs av 4 bitar papper. Två framåt (höger och vänster) samt två bakåt (höger och vänster).


Tänkte mig nog två delar; en höger och en vänster.

quote:
På sidorna överlappar pappren varandra där de kläms fast med en list/gummisnodd. genom att justera detta överlapp justeras spolen in i gapet.

Ja, det lär bli ett problem. Samtidigt vill man ju inte ha ett stabilt dödläge som då ger upphov till olinjariteter.

quote:
Några av de större Rubanoider jag sett kräver även någon form av snöre som hindrar spolen från att "säcka ihop" i gapet. Detta beror ju på styvheten i membranet, hur snäv radie membranet böjs i samt hur stor Rubanoid man väljer att bygga.


Vill nog undvika detta. Det bästa är om membranet kan vara självbärande utifrån de yttre infästningarna.

quote:
"Kurvorna" inte blir inte limmade och säkert lite "tuffsiga". Detta spelar ju inte så stor roll om dessa läggs ovanför/under gapen.


Förstod inte denna mening.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/06/14 :  07:54:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ledsen om jag var otydlig

quote:
"Kurvorna" inte blir inte limmade och säkert lite "tuffsiga". Detta spelar ju inte så stor roll om dessa läggs ovanför/under gapen.


Förstod inte denna mening.


Om man lindar tråden som beskrivet ovan, väter med epoxi och pressar denna mellan två vaxade glasskivor så kommer (förhoppningsvis) trycket från glasskivorna ge en spolen enbart tråddiametern tjock. Epoxin fyller då enbart ut volymen mellan respektive ledare (överflödet kan senare trimmas bort)

Men trådens vändpunkter blir svåra att lägga lika perfekt.

Så det jag menade var att dessa kan få ligga hullerombuller och behöver inte paketeras lika tunt och snyggt som den delen av spolen som den vertikala delen av spolen (som rör sig i gapet)

Jag tänket mig mao att enbart de vertikala delarna av spolen befinner sig i gapet och att de horisontella delarna, som ju i alla fall inte ger någon kraft till membranet ligger utanför gapet

quote:
Redan 94 cm av så tunn tråd ger mer än 8 ohm.

När jag klurade på detta så hade jag för avsikt att bygga betydligt mindre Rubanoider.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2018/06/14 07:57:15
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/14 :  08:15:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok, då fattar jag och det är ju helt rätt och kanske till och med önskvärt.

Kul med en låg (diskant?) Rubanoid, hur hög tänkte du dig den?


Första steget borde vara att göra en dummymotor för att testa membran och membranupphängning samt magnetgapsbredd.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/14 :  20:15:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Första testen av att skriva ut ett membran:



120x120 mm, tjocklek 0,3 mm, vikt 3 gram.

Materialet är polykarbonat.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/14 :  20:27:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Om man vänder magneterna (40x20x10 mm) 90 grader samt om man flyttar fram magneterna, så får man den här motorn:








Jag undrar bara om den går att bygga .

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2018/06/14 20:49:19
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/06/14 :  21:21:13  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Kul att även Pix har anslutit till diskussionen :)
Här komme en länk till kolfiber fleece, 8g/ m2 vet inte hur mycket det blir med epoxin. https://carbix.nordicshops.com/product.html/kolfiber-fleece-8g/m2?category_id=10

Det blir så spännande när vi försöker förklara våra tankar i bara ord, ett par bilder gör ju allt så mycket enklare att förstå (i alla fall för mig) ;)
Häftigt med det 3D printade membranet! Jag har fått en idé på spåret med kolfiber membran. Jag ska ta mig i kragen och rita upp tanken och försöka lägga in här så ni får se hur jag tänkt.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/06/14 :  21:24:01  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Glömde!
Nya motorn ser (vad jag kan förstå) väldigt bra ut. Jag som inte byggt något sådant förut, vad är dom största problemen?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/14 :  23:34:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Bra grejor på Carbix, man skulle kanske beställa hem lite material för att prova med.
Kolfiberväv blir ju väl mjuk, så undrar hur det blir med exopyn.
Det är ju bra om det kan härda runt en cylnder som du skrev.

Idén med att printa membranet är att det är lätt att lägga till förstyvningar för infästning mm.
En liten förhöjning i mitten ger en spolstomme om två membran klistras ihop vid den förhöjningen.



(Jag lyckades att skriva ut ett 240x120 mm stort membran!)

En magnetisk flödestäthet på nära 2 T är inte att leka med.
Först måste man få in de enskilda magneterna i respektive del, och där blir det starka repellerande krafter magneterna i mellan.
Sedan skall de två delarna monteras ihop med ett 3 mm luftgap, och där blir det mycket starka attraherande krafter mellan de delarna
För en 200 mm hög Rubanoid går det åt 20 stycken 20x40x10 magneter, tio på varje sida.
Varje magnet har en dragkraft på 25 kg.
Jag är inte säker att de 5 mm x 40 mm plattjärnen som jag tänker använda ändå inte böjer sig mot varandra.
Alltså på 40-ledden.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/17 :  19:33:47  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lite underhängda tankar:

Med ett 250x250 mm stort membran krävs 1 mm i Xmax för att få 114 dB vid 200 Hz.

Tittar man på simuleringarna av motorn ovan, så är kanske den magnetiska flödestätheten någonlunda jämn inom ett område av 3 mm.

Med en trådtjocklek om 0,1 mm fås med en spolstomme med omkretsen 500 mm och åtta varv åtta ohm.
Även med lite onoggranheter så borde en sådan spole kunna lindas för att få en bredd mindre än 1 mm.

Så ett Xmax på 1 mm är inte orimligt att få till.

Med membrantjocklek vid spolen om 0,5 mm blir det totala membranet där 1,0 mm.
Då i ett 3 mm gap.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/06/18 :  09:30:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
3mm gap låter ju betryggande
Dock så tror jag det kan bli en utmaning att få en 250 mm hög spole gå fritt, inte böja sig eller luta.
Kanske skulle spolen utsättas för vertikala dragkrafter med typ, gummisnoddar som sätter spolen i lätt spänn.

quote:
För en 200 mm hög Rubanoid går det åt 20 stycken 20x40x10 magneter, tio på varje sida.
Varje magnet har en dragkraft på 25 kg.
Jag är inte säker att de 5 mm x 40 mm plattjärnen som jag tänker använda ändå inte böjer sig mot varandra.
Alltså på 40-ledden.


Anledningen till att jag aldrig kom till skott med mina Rubanoider var att jag aldrig hittade rätt material och/eller hade rätt maskiner att skapa delarna.
Visar det sig att dessa funkar bra, så skulle jag gärna vilja ha lite info om inköpsställen mm

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2018/06/18 10:40:03
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/18 :  20:05:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Japp, gjorde en enkelt test i 3 mm-gapet.
Helt klart så behöver membranet spännas in så som du säger.

Mina inköpställen så här långt:

Magneter: SuperMagnete
Plattstång: Maskindelen
Tråd: Electrokit

Just nu så tänker jag mig en 330 mm hög motor med plats för ett 250 mm högt mellanregistermembran och ett 50 mm högt diskantmembran.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/06/19 :  08:16:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Låg vikt per membranyta och mkt högt magnetiskt flöde torde ju borga för hög verkningsgrad.
Kan man förutspå denna i simuleringen?

En sällan omnämnd fördel med den platta spolen torde ju även vara en närmast resistiv last för förstärkaren. Detta eftersom spolen inte har någon metallisk kärna som ökar dess induktans



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/06/19 :  17:45:42  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Låg vikt per membranyta och mkt högt magnetiskt flöde torde ju borga för hög verkningsgrad.
Kan man förutspå denna i simuleringen?

Det går att göra med FEMM eller något annat simuleringsverktyg.
Problemet blir väl att modellera membranet.

quote:
En sällan omnämnd fördel med den platta spolen torde ju även vara en närmast resistiv last för förstärkaren. Detta eftersom spolen inte har någon metallisk kärna som ökar dess induktans

Jovisst, men strömmen genom spolen ger upphov till ett magnetfält i samma ledd som motorns.
Ett snabbt överslag ger någon mT. Dvs en tusendel av vad motorn har.
Borde alltså inte ge någon hörbar modulering av membranet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000