HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HIFI långsamma självmord
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2018/06/08 :  21:25:37  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Varje fora har sin egen kundgrupp, är man allmänt intresserad av teknik och konstruktion och kanske sysslar med diy, då utbyter man av naturliga skäl erfarenheter med likasinnade, hobbyn är därvidlag inte att köpa färdiga lösningar.
Är man däremot intresserad av specifika märken och vill konsumentvägledas i modellutbud, få en demo eller rent av prova ut olika systemuppsättningar, då är butikerna så klart väldigt värdefulla.
Säg den som aldrig någonsin låtit sig inspireras av något som upplevts i butik.
Butiker har en väldigt stor roll i att föda ett intresse först och främst.
Så ser jag på saken.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/06/09 :  09:55:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det ligger säkert stor sanning i det. Våra elektronikkedjor, on-off, netonnet, elgigagnten osv, säljer ju inget som INTE kan levereras med postbud eller kan "uppleves" på nätet. Däremot, för att ta Nisses upplevelser i München som ett exempel, att bara beskåda monstren där är inget jag egentligen kan göra och kanske bli lika imponerad om jag tittar på fotona.
Jag har ju sprungit hos HiFi-kit och luktat och kanske till och med slickat på en och annan högtalarkon, MEN kanske för att jag hade ett intresse som står sig än idag.

Dottern berättade och visade bilder från en sorts event i Chicago, där ett stort antal fräcka bilar (Ferrari Testasterone, typ)körde in i gamla stan och ställde upp sig. Självklart blir folk impade när de kan se bilarna IRL. Samma bilar kan beskådas hos en bilfirma i förorten men ingen åker väl dit för att lukta på gummi, läder och rostfritt stål, men OM produkten exponeras där människor befinner sig, då är det något annat.

Jag var med på centrumgruppens, Forum Vänersborg, första seriösa möte om utveckling av vår stadskärna. Där sade man att kedjorna kan ju gott ligge på Överby eller Torp (och man kan ju köpa HMs och Elgigantens grejer on-line), medan specialbutikerna har sin plats inne i stadskärnan. Du åker inte till köpcentrat för att köpa unika handsydda kläder från Italien eller unika handsnidade rörförstärkare.

Samtidigt, teet är snart uppdrucket, måste det ju finnas en koppling mellan tekniken och mediat. I tråden om dålig dynamik tas ju detta upp. Varför skaffa ett par Skonus Haber-högtalare i vindpinad etruskisk dvärgek med membran av härdad mårdhundsskinn för 50 lakan när Katy Perry bara klarar en halv oktav och måste ha teknisk hjälp för att få upp den (oktaven alltså). (Jfr att köpa en bil som kan gå i 320 kmh när det bara är 70-väg i hela landet ...)

Tack Goldfinger för påfyllningen, av synvinklar (inte te).
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2018/06/09 :  11:27:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Beträffande det här med forum som nämndes, det är riktigt att där finns en del personer som agerar destruktivt, precis som i livet i övrigt, men mitt intryck är att majoriteten är sunt tänkande och agerande personer och den kollektiva kunskapen man fritt kan ta del av på en del forum trumfar nog tusan allt annat jag varit med om, observera att detta avser diy forum, men enligt mig är den kunskapen och erfarenheten man kan del av där även är applicerbar i konsument sammanhang.

Den absoluta majoriteten av de personer som delar med sig av sin kunskap på dessa forum gör det ur ett rent intresse perspektiv, de som är branchanknutna är uppmanade att delge detta vilket ger andra en möjlighet att se det ur andra vinklar, detta fungerar oftast mkt bra, min erfarenhet efter flera år på olika forum är att jag aldrig hade kommit så här långt i mitt intresse utan dem, öppen utveckling, internationellt, av mänsikor som brinner för saken, det är inte mkt som rår på detta, och jag är tacksam som bara den att jag fått vara med där.

Detta med forum är givetvis inte för alla och ett musik/högtalar/elektronik intresse kan givetvis vara mkt givande utan det, det behövs med andra ord inte forum för att man ska bli nöjd i sitt intresse, men för dem av oss som är tekniskt lagda och nyfikna skänker det ytterliggare en dimension åt intresset, och ska tilläggas, i vissa fall även en insikt i den ibland lite väl uppskrivna "avancerade tekniken" som ibland förs på tal i konsumentsammanhang.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2018/06/09 11:28:43
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/06/14 :  13:21:15  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
För egen del har jag spelat musik på egen anläggning i 40 år. Jag kan förstå att intresset för musiklyssning stagnerar då musikproduktionerna blir konstant sämre pga tokmastring. En popskiva från förr var kul att lyssna till. Högt kunde man spela också. En skiva med typ Ted Gärdestad gjordes inte för nån sorts hifi-nördar, men jamfört med nutida musik skulle man kunna tro det.
Jag ser inte egentliga problem med ens enkla apparater. Det mesta på marknaden låter helt ok i ljuset av dessa usla produktioner.
Bitreducerade format som mp3 ser jag inte nyttan med i dag, då bandbredd finns i riklig mängd. Förvånansvärt bra kan det faktiskt låta trots att 90% av musiken är bortskuren. Nä, problemet är att hitta bra pop- och rockmusik som låter bra. Kan man inte det blir ju en bra anläggning meningslös.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2018/06/14 :  17:45:26  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
AndersP: Om man ska generalisera så hårt kan man nog säga att svensk producerad musik är bättre producerad än amerikansk snarare än att det har med tid att göra
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/06/14 :  21:08:25  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Du har en poäng där, men jag tycker kanske inte att jag generaliserar så hårt eller att svenskproducerad musik skulle vara så mycket bättre därvidlag.
"Lions Roar" med First Aid Kit är ett bra exempel trots att den musiken är lite finstämd. CD'n är hårt komprimerad och några jeppar jag känner som vanligtvis föredrar CD framför vinyl fick krypa till korset och inse att vinylversionen lät ordentligt mycket bättre än CD'n. Det visade sig att det inte går att gravera en tokmastring med bra resultat. Man fick då på graververket hålla till godo med en mer väljudande mastring av materialet..
Om du med tid menar tidpunkten för produktionsarbetet är jag däremot medvetet dogmatisk för att röra om i grytan, få folk att vakna upp och att själva lyssna och bedöma. På spottan och Tidal kan man lyssna på gamla låtar med Cat Stevens, Simon & Garfunkel och mycket annat som är släppt före typ 1990 och inte remastrats.
Första utgåvan av "Thriller" med Michael Jackson är ett exempel på makalöst fint studioarbete. Man använde tom emphasis i mastringen för att sänka det lilla brus som ändå fanns. Enda sättet att spela en sån skiva är tyvärr i en riktig cd-spelare. Rippar man till nasen och spelar blir diskanten för stark. Albumet har tokmastrats mer och mer allteftersom åren gått och teknikutvecklingen gjort det möjligt. Första utgåvan finns fortfarande att köpa på ebay. Priset är 600 - 1000 kr för ett fint begagnat exemplar. Undrar varför? Gissa vilken utgåva som ligger på Spottan och Tidal...
Det jag vill är bara att folk ska lyssna och bedöma själva; Inte att dom nödvändigtvis ska hålla med mig.
Sorry för OT.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2018/06/14 21:17:14
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/06/14 :  22:28:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Du får ursäkta AndersP, men värre skitsnack har jag aldrig läst;
quote:
Rippar man till nasen och spelar blir diskanten för stark.

Hur i hela fridens namn tänkte du här?

Edit; Onödigt starka ord, jag såg inte sammanhanget!.
Du menar på pga (De)Emphasis tekniken? Men det blir ju märkligt att skylla på mediat när det handlar om uppspelarens möjlighet att tillämpa rätt filtrering. Kan nästan garantera att det här är ett icke-problem om du inte sitter på en unik kollektion av japanska originalpressningar från tidigt 80-tal.
Och om du vill rippa dem kan t.ex. både iTunes och Foobar identifiera dessa och tillämpa De-emphasis vid uppspelning. (Foobar kan konvertera till önskat format med korrigering av tonkurvan)
För övrigt duger det inte med en CD spelare av modernt snitt heller, det är väl få modeller som ens kan identifiera en sådan press och tillämpa de-emphasis. Det blir till att spela upp på någon 80-tals spelare då också och de låter ju bra...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2018/06/15 07:36:05
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/06/15 :  09:26:17  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Javisst låter tokmastrad musik hemskt för det mesta och jag är lyckligt lottad som bara ibland lyssnar på pop/rock.

Däremot är jag helt med Micke Y på den punkten att priserna på High-End stegras i en allt snabbare takt. Inflation på turboboost. Detta tycker jag att är en galen snikenhet som förklaras av ekonomiska modeller. Man behöver bara sälja en grunka för 100000 istället för att sälja 4st för 25000. En dålig affärside för kunden.

Nåja, kunden är sjäv kung och kan gott välja bort att köpa stärkare för 100000 och istället nöja sig med en billigare och vända sig till en lämplig firma som ännu marknadsför billigare pryttlar.

Men visst är musiken centralt och om det produceras skitmusik (som låter skit eller på annat sätt är usel) så finns inte viljan att skaffa båttre utrustning för lyssning om man inte kan njuta bättre med uppgraderad uppspelningsutrustning.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/06/15 :  16:32:06  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
AlfaGTV: Jag hade ingen aning om att Foobar kunde anbringa deemphasis så här får jag ge dig rätt. Mycket rätt tom.
Jag rippar själv utvalda skivor, men i EAC. Där har jag inte sett någon sådan finess så jag antog att ingen annan programvara klarade det heller.

Ibland uttrycker jag mig lite klumpigt och då är det riggat för missförstånd. Jag har ju mycket få japanska förstaupplagor från 80-talet själv Min avsikt med att föra fram Jacksons förstaupplaga är förstås att den exemplifierar den version av inspelningen som Jackson och Bruce Swedien själva stod för. Jag försökte visa att det nu är mer eller mindre omöjligt att få tag på den produktionen på CD och än mer omöjligt att få streama den. Jag tror dom flesta här är ganska ointresserade av riktiga Red-Book spelare som gör deemphasis. Likaså tror jag att intresset för fysiska media, låt vara skivor eller filer, är mycket begränsat. Man streamar helt enkelt.
Till slut kan det bli så att ingen känner till den tidiga upplagan som låter så bra utan man förknippar Thriller med dom trista remixar som finns att få. I slutändan tror jag folk blir mindre benägna att vilja lyssna på musik pga det. Mindre musiklyssning ger mindre benägenhet att ha en bra anläggning.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/06/15 :  18:24:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det var väl snarast jag som ska be om ursäkt! Jag bör läsa ordentligt innan svarar i affekt! Men vi kanske lärde oss något båda två? Jag kände inte till mer än själva begreppet innan!
För övrigt instämmer jag fullständigt med tankarna runt att man generellt var duktigare på att få ner välljudande musik på olika media för 20 år sedan eller mer. Ur vårat perspektiv dvs... Till och med jag tycker att radiosändningar låter generellt bättri bilen än mina ACT Jazz samplers t.ex. Kompression är av godo ur vissa perspektiv, men pest ur andra.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/06/15 :  19:01:57  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Du har ingen anledning att be om ursäkt. Du sätter fingret på kärnan här. I en miljö med starkt bakgrundsbuller som en bil blir uppfattbarheten större med ett nivåmaximerat material än med ett normaldynamiskt. Det samma gäller tunnelbanan, pendeltåget och ute på stan. Hemma hos mig är det inte knäpptyst precis, men det är ändå dom dynamiska materialen som låter bäst. Volymkontroll har jag också för att kompensera för olika nivåer. Det är inte smak och behag, jag får ont i öron och huvud av det tokmastrade.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2018/06/18 :  20:26:38  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Blir inte den här debatten lite av ett tecken på att man borde fundera över beteckningen "HiFi" i sig själv? Hur kan det vara "hög originaltrohet" när det inte finns ett original att jämföra med?

Det som någon upplever som "njutbart ljud" vid uppspelning av ett helt artificiellt ljudspår är ju inte vad jag skulle kalla HiFi, även om det görs med en apparatur med goda prestanda. Men gillar man ljudet så gillar man ljudet... Och då är det kanske mer relevant att anläggningen kan lägga den önskade karakteristiken på återgivningen, än att det är fråga om att ge en helt rak frekvenskurva (om inspelningen är konstig, kommer det ju då att låta konstigt...).

Allteftersom mer av det tillgängliga musikmaterialet blir artificiellt, kommer det ju att ske en förskjutning av uppfattningen om "en bra anläggning", från den gamla tanken om "rak frekvensgång" till att handla om "rätt emphasis", så det passar olika mastringspolicier och lyssningsmiljöer och lyssnarsmaker. Det har inget med den ursprungliga tanken om HiFi att göra, menar jag. Med den idag tillgängliga tekniken är det inte särskilt dyrt eller exotiskt med kretsar som kan göra i princip vadsomhelst med ingående ljudsignal. Och därmed skapa vilken ljudkarakteristik som helst av vilken ingångssignal som helst... Det är inte "HiFi", även om man har högtalare som kan spräcka gipsväggarna med rätt ineffekt, för så har det aldrig låtit i något verkligt sammanhang, bara i ljudteknikerns studio.

Att klassisk HiFi är lite hotad är inte så konstigt.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/06/18 :  21:54:54  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Tja, frågan om originaltrovärdighet kan kanske vändas så här : varför finns det så få som intresserar sig för klassisk musik ? Det är i dagens läge ganska nischat att gilla klassisk musik. Folk vill kanske ha häftig musik med fullt av 'effekter' och man orkar helt enkelt inte engagera sig i 'tråkig' klassisk musik. Detta är väl känt av mig för når jag var yngre kunde jag minsann inte förstå ett dugg av klassisk musik. Det har krävt timtals med lyssnande för att komma till rätta med denna musikstil. Men musik som tar något ger också lyssnaren något.
Dessutom måste jag konstatera att det svåraste är att få klassisk musik att låta bra i Hifi sammanhang. Jag kan inte säga att jag är nöjd här hemma hos mig, men önskan lever vidare. Kammarmusik och småskaligt låter bra men symfonisk är inte riktigt rätt. Kanske för att jag måste skona grannarna från symfoniskt fyrverkeri.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/06/18 :  22:08:35  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Hehe ja kanske dagens 'musikkonsument' är nöjd med senaste blutooth grunkan med extra bass boost. Dessutom måste den kanske kunna spela spotify för det är so last season att köpa en skiva. Huga vet man stora och klumpiga högtalare och förstårkeri. För att inte tala om kablar, det är omöjligt att tänka sig något som kräver dessa styggelser som heter kablar. Hifi är dessutom dyrt och nördigt. Så vad kan man göra åt dessa inställningar ?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/06/18 :  22:34:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Blir inte den här debatten lite av ett tecken på att man borde fundera över beteckningen "HiFi" i sig själv? Hur kan det vara "hög originaltrohet" när det inte finns ett original att jämföra med?

Kanske

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/06/19 :  08:09:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nä, jag tycker den där inställningen är trist. Bara för att man inte lyssnar enbart på triojazz, flicka-med-gitarr, klassiskt så är det ointressant med high fidelity? ...snack...

Det finns massor med musik som är elektroniskt manipulerad, skapad och förstärkt som tjänar massor på att återges på ett system med pondus och finess. Både gammal och ny vill jag hävda...
Kraftwerk, Yello, Daft Punk, Susan Tedeschi, Rickie Lee Jones, Brothers Johnson, Joe Henry, Alva Noto, Pixies, Marcus Miller, Tool med många fler är några exempel från min skivhög, att sortera tillbaka till hyllan.
Givetvis finns det massor med musik som är så genomförstörd vid mixning att det är poänglöst att slösa pengar på återgivningen, men det är väl bara att rösta med plånboken?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/06/19 :  10:17:49  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Kraftwerk är ett bra exempel där en anläggning av klass gör skillnad.
Roligt att höra alla lager av syntar osv som inte hörs i en sonuslimpa.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2018/06/19 :  10:33:49  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Nu kändes det som man drog en del ganska lustiga slutsatser om min musiksmak och missförstod lite samtidigt... Jag menar inte att det är ointressant med en bra (kapabel, välljudande, snygg, whatever...) anläggning, men att beteckningen HiFi som sådan är lite off. Det man menar verkar oftast idag vara en anläggning där man får ut välljud lite oavsett vad man petar in och det är lite som en annan sak, tycker jag. Därför inte ointressant på något vis! Att intresset för bra anläggningar verkar sjunka kan väl ha att göra med att såpass många "konsumerar" sin musik i portabla maskiner numera och är så vana vid dessa att de använder sådana apparater även när de är hemma och kunde lyssna med nåt annat.
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2018/06/19 :  11:14:05  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Jag vet inte om jag har ngt vettigt att bidra med i debatten egentligen, men jag känner mig lite optimistiskt just nu (måste vara något i kaffet) så jag tänkte i alla fall skriva lite.
Jag tror att hybrider som Teenage Engineerings version av Stig Carlssons OD-11 är ett steg åt någorlunda rätt håll. De fångar upp teknikutvecklingen och implememnterar den i riktig klassisk välljudsingengörskonst.
Jag kan tänka mig att upplevelser på konserter, som filk bevisligen fortfarande går på, gör att man vill ha ut mer än man får från portabla bluetoothhögtalare odyl.
Den växande rörelse av "maker community" där man bygger egna prylar, mycket baserat på Raspberry Pi och Arduino, borde vara en möjlig rekryteringsbas för att snickra egna ljudprylar som i sin tur borde väcka intresset och när man blir äldre och betydlig mer bekväm så köper man välljud istället för att snickra själv (fast jag snickrar ju gärna fortfarande) vilket torde gynna de som tillhandahållet välbyggt välljud?

Bara några tankar i all enkelhet

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/06/19 :  12:28:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Jag menar inte att det är ointressant med en bra (kapabel, välljudande, snygg, whatever...) anläggning, men att beteckningen HiFi som sådan är lite off. Det

Njae, jag drog inga egentliga slutsatser om dig eller din musiksmak @lampuraudio, men det är inte första gången jag ser det skrivet att man inte kan veta hur det lät om det inte är riktiga instrument...
Och det är det som jag tycker är snickesnack.
High Fidelity betyder för mig att man ska höra musiken som upphovsmannen tänkte sig. Nu är jag inte fullt så naiv att jag tror att artisten får sin vilja igenom i alla sammanhang, men upphovsman betyder i detta falll hela produktionskedjan inkl skivbolag, producent, ljudtekniker, mastering-ingenjör etc.
Och jag tror också spännvidden är så stor att det inte finns någon möjlighet att definera High Fidelity genom mätningar, normer (DIN) eller subjektiva upplevelser.
Om det då är Justin Bävers senaste låt med dynamikomfång på 0,3dB så kommer det att låta faen på high fidelityanläggning, men hörbart på en mobilhögtalare. Gäller det å andra sidan Nils Frahms senaste platta på vinyl så är behållningen förmodligen den helt motsatta. Jag vet vad jag väljer att lyssna på...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/06/20 :  12:00:39  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tycker att begreppet klassisk musik är lite olyckligt. Man får känslan av att musiken måste vara gammal. Nyskriven klassisk musik då? Det förekommer ju. Man kan fråga sig hur gammal musiken måste vara för att vara klassisk. Classic rock är samma sak, men lättare att definiera. Populär och gammal. Går ju inte att skriva ny classic rock liksom.

Nä, breppet konstmusik har jag hört nämnas nånstans och det tycker jag passar bättre.
Själv gillar jag barockmusik. Ett namn som skapligt hårt låser musiken till en tidsperiod. Frågan är hur man ska benämna sån musik om den är nyskriven? Barockliknande musik kanske?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/06/20 :  15:06:24  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
När det gäller mastring av elektronisk musik kan man hävda att inget är fel eftersom instrumenten och ljuden inte är naturliga. Man har ingen referens.
Mastring består av en mängd olika ingrepp i det färdigmixade materialet. Kompression, altså minskning av dynamiken, kan vara svår att bedöma på elektronisk musik, men för att få det hela att låta så högt som möjligt ingår att öka nivån mellan 3 och 4 kHz. Altså det område där örat är som känsligast. Jag tror att det är dom ingreppen som gör att mina trumhinnor krullar sig vid uppspelning av sånt matrial.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2018/06/20 :  18:58:05  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Musik är ju en grej. Jag har ett par gamla stenkakor med låtar som är inspelade så att man verkligen gillar musiken - men det låter ju rätt gräsligt med moderna mått; skrap, knaster, brus och begränsad frekvensgång. Men kul är det att lyssna. Med nån form av signalprocessor kunde man säkert trixa fram nånting som liknar det ljud man en gång hade i studion (om det nu är studioinspelningar), det duger förmodligen med en bra equalizer kan jag tro. Då har man ju nån form av "HiFi", dvs man får fram ett ljud som låter som det en gång kan ha låtit, med hjälp av lite kreativ teknik. Det är då inte fråga om någon sorts puristisk fixering vid rak frekvensgång eller liknande, utan man utnyttjar tekniken för att skapa välljud. Grunden för att bedöma att det blivit bra, är dock ens egen erfarenhet av vad man har hört av liknande spelningar i verkliga livet, dvs man vet hur just en sådan sättning "borde låta" och bedömer därefter. Det är dock inte nån form av bevis för att det faktiskt blev helt originallikt, man har ju inte varit på plats och hört inspelningen, liksom. Men det blir kanske det man själv tycker är välljud och då är det ju som det ska.

Troligen tycker många andra att både musiken och inspelningen är förfärlig, men det är ju en smaksak.

Jag gillar många olika sorters musik, från Rammstein till Albinoni. Bland annat gillar jag Vaya con Dios. En del av deras låtar är gjorda så att man förstår bara genom att lyssna vilka instrument som är aktiva, dvs det hörs tydligt i inspelningen vad som händer. Där känner jag att det är viktigt att faktiskt tro på att hela kedjan bevarar ljudet av gitarren och vokalisten och kontrabasen - endast en bra anläggning kan ge den känslan. Så självklart är det intressant med bra lyssningsanläggningar! Men om jag sätter nån form av "black-box" i form av en ljudprocessor i kedjan och trixar till ljudet så det får en helt overklig karaktär, så kan det ju fortfarande vara välljud för vissa, men det är då inte HiFi längre - tycker jag.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/06/21 :  01:45:06  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tror det blir svårt att "reversera" en dynamikreduktion med en "black box". Rak frekvensgång bör man undvika vid produktion av musik. Det är bättre att låta anläggningen ha det, dvs en anläggning som låter som rak frekvensgång mao psykoakustiskt rak frekvensgång.

Finns ett program man kan ladda hem för att undersöka musik för att få en bild av sannolikheten för att den är manipulerad i färdigmixad form.

http://lts.a.se/lts/masvis

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2018/06/21 01:51:40
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/06/21 :  09:24:55  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
/AndersP

Tackar för länken till programmet.
Den var ny för mig, jag har tidigare använt Spek och Sonic Visualizer.

Hur skulle det vara om musikbolagen erbjöd två versioner av samma utgåva - en tokmastrad och en audiofilutgåva ? Distributionen är enkel vid nedladding men skivor måste vara dubbelcd:n. Oftast vid nedladdning får man redan välja samplingrate och filformat.

Om detta med två utgåvor inte är möjligt så borde musikbolagen pressas att ge ut bara audiofilutgåvor och sedan borde någon elektronikproducent skapa en universiell dsp som producerar tokmastring i portabla spelare och dylikt.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000