HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 rörskrap i ny hörlursförstärkare (Quad PA-one)?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/04/09 :  21:55:53  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Hej Teknik och DIY!
Det var några år sen. Hoppas alla har det jättebra. Jag har det helt OK, har just fått hem en hörlursförstärkare att leka lite med. Tänkt att stå på jobbet, eftersom det är där musiken går i lurar hela dagarna. Det är en helt färdigbyggd grej, med in- och utgångar och volymkontroll och låda och till och med en fin skylt på, där det står Quad PA-one. Så jag är glad och tacksam, för jag hinner aldrig löda eller bygga lådor, men nu ska jag ändå få rörglädje i vardagen :)

Nu är det bara en liten grej... det skrapar i höger kanal, ett i hörlurar klart hörbart skrap, som inte ändrar volym utan är konstant oavsett volympotens läge. Det skrapar inte heller i själva poten eller balanskontrollen.
Då brukar det vara utgångsrören man ska misstänka, va? (hoppas inte kallödning nån annanstans, men jag har inga 6sl7 hemma än, bara 6sn7, så jag kan inte testa).

Det är 6SN7 på ingången och 6SL7 på utgången. Originalrör, kinagrejer.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2018/04/09 22:39:17

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/04/10 :  06:38:38  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du fick förstås med dig schema när du köpte den ?


Edited by - peterh on 2018/04/10 06:39:24
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/04/10 :  14:01:10  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
peterh.
Jag förstår din poäng och håller absolut med om att ett schema över alla apparater man köper vore trevligt i felsökningssyfte!
Men hur många apparater levereras egentligen med schema i dag??

Jag har sett att du påpekat detta i flera trådar och håller med dig till fullo, men jag skulle tro att det är enklare att räkna upp de tillverkare som skickar med scheman än de som inte gör det.
Kan du nämna ett företag?
Jag har inget exempel på de elektronikprylar jag har hemma, förutom de jag byggt själv, däri ligger det scheman och justerings instruktioner

Mvh: Tomas

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/04/10 :  14:33:50  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Man får tyvärr inget schema med när man köper en Quad PA-one. Det är synd sånt, hade varit lättare på många sätt då. Det är bara fyra förstärkarrör, ett likriktarrör och utgångstrafo. Men jag tänkte bara kolla med er här eftersom jag är lite ringrostig: stämmer det som jag tror, att jag bör titta först på utgångsrören och se vad jag hittar där?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/04/10 :  14:47:10  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Hade förresten fel, trodde att 6SN7 var den med hög förstärkning, men det är det tydligen inte. Det är troligen 6SN7 som sitter i utgången. Ska testa att byta den ena där och se om nåt bra händer. Hade en milspecad rysk 6SN7GT liggande hemma.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/04/10 :  15:25:38  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Nä. spelar ingen roll om man switchar rör på utgången eller byter till något annat. Testar att switcha rör på ingången härnäst. Om det nu är ingången... omöjligt att veta utan att skruva loss botten, och jag är inte riktigt där ännu.

Förlåt. "Knaster" är nog en mer använd term för det här ljudet. Låter som om en liten hårstråtunn tåt på en litzkabel sitter och nästan får kontakt någonstans i apparaten.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2018/04/10 15:28:20
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/04/10 :  20:35:44  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag kan räkna upp :
AV dagens grejor ?
tubes4hifi
dynakitparts ( fast det är historiska grejor)

f.ö. finns det så mycket skit därute så jag skulle inte köpa dem ens med schema

Den stora poängen är att man skall ALLTID begära schema. Finns det
inget schema skall man kika efter alternativ.

Om man inte har schema så är man fast i "kasta vid första felet"
eller möjligen "stor frusturation och sedan kasta"


historiskt :
audio research har alltid lämnat schema
revox lämnade hel manual på g36 o 77
braun hade alltid schema tillgängligt
tandberg

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/04/10 :  23:23:20  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
peterh, du är medveten om att du inte precis hjälper till här, du bara pratar om schemor?
Sen skulle ett schema enbart i sig självt inte fixa felet heller. Man måste ha en metodik för att hitta rätt, och det var den metodiken jag frågade om. En grundläggande kunskap om konstruktionen av den här typen av förstärkare hjälper till, och det hade jag redan (även om jag inte nämnde det). Så fruktansvärt många sätt finns det inte att strukturera upp en tvåstegs rörförstärkare med utgångstrafo.

Däremot listade jag själv ut den grundläggande felsökningen efter lite funderande. Jag nämnde väl att jag är ringrostig?

En annan sak som hade varit nyttig hade varit personlig erfarenhet av de senaste årens Quad, eller om man hade nån länk till info på nåt forum - det är ju inte alltid som sökmotorerna hittar in i de där forumtrådarna. Jag vet att här finns mycket erfaret folk, men detta med rörförstärkare är ju en smal nisch i nischen.

Kommer att skicka tillbaka stärkaren så att de får kolla igenom den. Upptäckte idag att det är nåt mög med USB-ingången också, de andra digitala ingångarna och line in funkar, men något kanske har hänt, den kanske fick en hård smäll i nån frakt nånstans eller så har nån liten digitalkortskomponent dött. Bättre att de byter ut digitaldelen isåfall.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2018/04/10 23:24:51
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/04/11 :  20:36:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Om det är en sådan här:



tycker jag nog att det är en ganska snygg apparat.

Enklaste möjliga felsökning: växla rören - ETT PAR I TAGET. Växla kontakter in, växla kontakter ut .... det går kanske inte.
Om skrapet flyttar sig vet du var felet ligger (troligen).

Hoppas tråden är tillbaka på spåret igen efter en ganska onödig utvikning.

Och som sagt, när du swappar/byter/ändrar något - bara en grej i taget!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/04/11 :  22:34:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tjänare Zix long time no see.

Om alla trix inte skulle fungera finns det klassiska slå med näven på tv:n när den är i gång byt ut tv:n mot din hörlursförstärkare annars hjälper det inte ;).

Nu är det så att jag har tittat i en del Kina-hifi det som är vanligaste fel jag har träffat på är kallödningar därefter felaktiga komponenter det gäller de flesta tillverkare det verkar som de stoppar i vad de får tag i.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/04/11 :  23:16:44  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Tack så mycket, soundbrigade!
Jag växlade utgångsrören, som du skrev. Ingen skillnad, tyvärr, så knastret kommer från nån annanstans. Bytte även ut mot ett annat 6SN7 som jag hade liggande - ingen skillnad där heller (förutom något högre brumnivå på ersättningsröret).
Men när jag såg att USB-ingången verkade död så kände jag att jag hade nått min gräns, felsökning i digitala delar ligger bortom det jag klarar. Vi får se vad dom säger i Skövde om den, hoppas dom hittar och fixar felet. Skickade den idag.

Ja, visst är den finfin! Tycker att det är kul att de har satsat på att göra en hörlursförstärkare enbart med rör, annars verkar det vara mest hybrider. Har länge haft en dröm om att ha en Quad, jag är svag för deras design.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/04/11 :  23:24:05  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Hallleeeuuu Bubbel! Ja, det var ett tag sen. Kul att se att du är här fortfarande!
Kallödningar, säger du. Minsann, det är det jag lite granna misstänker också. Då kanske de helt enkelt slänger min stärkare och stoppar i en annan PA-one i kartongen, det lär ju ta några timmar att felsöka sånt. Nåja, vi får se. Nån annan får rynka sin panna över den istället för att jag rynkar min.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2018/04/11 23:26:10
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/04/15 :  09:51:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Zixmannen!

Men det är lika roligt som förr att umgås här på forumet Zix även om de flesta verkar ha övergivet forumet för andra saker men du är alltid välkommen tillbaka.

Jag har aldrig släppt greppet om HF det är ett enkelt sätt att umgås med likasinnade, visst finns det andra sociala medier att använda men ser man på det hela så är det liknande så om det heter FB eller annat kanske är det trendigare.


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/05/17 :  21:07:36  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Rapport från västfronten: Quad tillbaka, hela förstärkaren är bytt - fel spänningsnivåer på ingången. Knaster helt borta, inget brum eller brus. Succé!
Tyvärr funkar inte USB-ingången fortfarande. Har fixat en aktiv usb-hub, men den hjälper inte, iallafall inte för min burk. Har mac, det brukar alltid funka jättebra med usb på MacOS, men här går det inte bra. Ska testa på en windowsmaskin nån gång när jag har tid och se om den accepterar USB:n. Det är ingen större fara för mig, jag använder optisk ingång och det räcker rätt långt.

Dessutom verkar det ändå som om just usb-ingången på den här maskinen kunde vara bättre, såg lite data på den i en artikel från HiFiWorld. Jag tror inte jag jobbar mig ultramycket på att få den att funka eftersom den optiska funkar så klockrent. Så det blev lite #8221;surt sa räven#8221; med USB:n, men resten av stärkaren är finfin! Köpte ett par Massdrop Sennheiser xx och ett par PM-3, inga som helst problem att driva dem och Det är en stor, auktoritativ och spännande ljudbild man får. Relän kopplar i och ur de olika digitala ingångarna, det känns bra.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/12/14 :  14:26:45  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Bump. Tippe-tippe-tipptapp!
Brus och knaster kom tillbaka efter ett par veckor, lägre nivåer än förut men pipen slapp jag, så vad dom än gjorde på verkstan så funkade det iallafall. Men det tog ju inte bort alla problem. Så jag började leta andra rör, eftersom de som sitter i från original är billiga kinarör.

Har nu bytt ut alla rören i Quaden:
* likriktarröret (EZ81) mot ett rör från RFT med längre livslängd. RFT ska vara ett av de vettigare alternativen för just EZ81. Köpte förstås två för att ha ett i reserv, 300 för båda. Ingen märkbar skillnad ljudmässigt, möjligen något lägre brumnivå.

* 6SL7 (ingången) bytt till ett RCA 6SL7 GTB matchat par, cirka 500 för båda två tror jag, om jag minns rätt. Öppnare och lite mörkare ljud, positivt. Men fortfarande detta envisa brus/knaster, mest uttalat i höger kanal.

* 6SN7 (utgången) bytt till ryska Tung-Sols 6SN7 GTB, röd sockel, matchat par där också. Från den nya, bra serien. Testade för lägre mikrofoni och förstås matchade elektriskt. Fick fyra stycken för ungefär 1000.

6SN7:orna kom inte förrän precis idag, så fram tills nu har jag bytt ut likriktaren och 6SL7:orna och märkt skillnad på ljudet, bättre nu och lite mer fullödigt. Men som jag skrev ovanför: bruset/knastret har varit kvar. Och knackar man på förstärkaren så har man hört det tydligt i lurarna, typisk mikrofoni.

Nu satte jag i Tung-Sol-6SN7:orna, och gissa vad? Det blev... tvärtyst. Fast musiken hörs fortfarande :)

NU hör jag inget brus längre. Inget knaster eller dylikt alls. Otroligt vilken skillnad det gjorde. Med den här ändringen så får jag säga att nu spelar Quaden skjortan av min gamla hörlursstärkare. Finns hur gott om headroom som helst, även med Massdrop-Sennheiser-HD6XX:orna. Ljudet är homogenare nu än förut också. Måste hem och hämta AKG Q701:orna och testa med dom också :) Hurra, jättefin lusseklapp till husse!

P.S. om man vill skaffa nya 6SN7-rör till en Quad PA-one så ska man inte köpa PSVANE-rören med de stora ST19-glaskropparna. De är jättefina men de får inte plats, det är för tätt mellan socklarna på PA-one. Skulle någon vara intresserad så är det bara att PM:a, jag kanske lägger ut dem på Säljes här så småningom. Har inget annat med oktalsockel, så jag har egentligen ingen nytta av dem, och det är ju tråkigt om de ska ligga hemma oanvända.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2018/12/14 15:49:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000