HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sonido SWR 096A Ellips
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/17 :  19:02:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Trodde det var nog nu, men så får jag ett mejl från Sonido, där man tycker jag ska prova deras nya bredbandare - SWR 096A. Ett i sanning udda element som med sina mått - 6" x 9" mest låter som ett element till bilhögtalare.

Det är mycket för vännerna i Budapest att göra så inget är på väg än men jag har börjat fundera lite. Och med "lite" menas att jaga efter bra byggamterial och jag har nu nästan helt bestämt mig för att använda 22mm MDF och en front av 27mm bänkskiva.

Det här ska egentligen inte bli en byggtråd, även om risken finns och då får moderatorerna flytta tråden.

Vad är det nu för element? Här är en bild.



Man har tänkt sig en låda, drygt 110 cm höga (mina horn är 1 meter) och en volym på 80 liter. Stort alltså. Och när man byggt sig ett par kan de se ut så här.



Lite data så som T/S-parametrar.



Frekvenskurvor (har ingen tolkning av dessa, så det kan väl nästan betyda vad som helst).





Och om någon undrar, priset för ett par, runt 450 Euro.

Ett grubbleri är var man kan hitta fin björkplyfa (möbelkvalitet) och hur 17 man fräser ovala hål.

Edited by - soundbrigade on 2018/02/17 19:03:21

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2018/02/17 :  21:06:11  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
hur 17 man fräser ovala hål.

Gör en mall med hjälp av elementet.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/17 :  21:24:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://youtu.be/T8MEMss2ZO4

Ersätt pennan med en överhandsfräs.

Edited by - Circlomanen on 2018/02/17 21:28:50
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2018/02/17 :  22:26:58  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Lovande t/s parametrar.
Kommer att låta utmärkt!

Finsk björkplywood är den bästa. En kamrat till mig i Kristinehamn har ett snickeri och kan tipsa om var man får tag i det du behöver.

Jag ringer honom imorgon och kollar.

Med vänlig hälsning, Björn
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2018/02/17 :  22:34:58  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Ersätt pennan med en överhandsfräs.

Ha,ha, haaaa

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/17 :  22:38:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Ha,ha, haaaa


???
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/17 :  22:52:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det tackar vi för HighFive.
Det där med elliptiska hålet och lådorna ser jag som ett litet problem. Jag är mest inne på en front i fint trä och resten i MDF eftersom det blir enklas/billigast.


Om någon tittat på elementdata - tankar?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/18 :  08:09:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Om någon tittat på elementdata - tankar?


Den ovala formen är ett smart sätt att få mer strålande yta med ändå bättre horisontell spridning i mellanregistret.

Trevliga data. Ett rimligt lågt Qts som passar i många avstämningar.



En enkel MLTL kan ge detta resultatet. Ripplet över 290 Hz dämpas bort med hjälp av lite dämpull och att man flyttar upp porten ca 5 cm från botten.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/18 :  08:30:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På pappret, inget skit alltså.
Då bara väntar vi på att Istvan, ska göra klart en order av 8-tummare så han kan fixa mina element.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/18 :  16:47:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vas är ganska högt vilket tyder på en lättrörlig kon och små och få resistiva förluster. Fs är lågt och Qts känns balanserat för ett element som skall passa i pipor och port-avstämningar. Det fungerar säkert utmärkt i stora bakladdade horn, men passar bäst i pipor (MLTL och ODQW mfl).

Det ser riktigt fint ut. Jag tror att det finns massor av välljudspotential i detta elementet. Jag är annars lite av en Bl-extremist som gillar Lowther och andra kompressionsdrivers, men detta elementet känns riktigt välbalanserat och lättanvänt.

Hade jag haft 450 Euro liggandes oanvända och bortglömda i låda någonstans så hade jag gärna beställt ett par.

Du måste hålla oss uppdaterade på detta mycket intressanta projektet!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2018/02/18 :  18:14:18  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Följ Rolf-sans råd, rita av elementkorgen mot en masonit- eller plywoodbit. Elliptisk eller oval form kan vara jäkligt lurigt att skilja åt om man inte har en måttsatt ritning och bara mäter med linjal och skjutmått. Ellipsen har 2 och endast 2 centrum (fokalpunkter) en oval kan ha ha konstruerats från 3 eller fler centrumpunkter, där något centrum dessutom kan ligga utanför den geometriska figuren. (Fågelägg är i tvärsnittet ovalformade men ser ändå olika ut trots att dom kan ha samma "längd" eller höjd".)

När första mallen är gjord, tejpa fast den med dubbelhäftande tejp på en större bit masonit eller plywood eller nubba dit den. Sätt fast styrhylsan i fräsen, i med notfräsen och fräs ut ovalen i den större skivan genom att låta styrhylsan följa den 1:a mallen. Den stora skivan med det "för stora" ovala hålet, är nu den mall som du använder för att fräsa fram det ovala hålet i baffeln. OBS! Samma styrhylsa och fräsdiameter måste användas när baffelhålet fräses annars blir det tji med passformen.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/18 :  18:24:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi tackar för alla tips. Elementen kan vara elliptiska men säker kan man inte vara. I en ritning är de två radierna utmärkta, vilket skulle indikera elliptisk form.

Jag kör mycket av måttkritiska grejer i Illustrator, printar, tejpar, klipper, skär, sågar borrar.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2018/02/18 :  21:12:47  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Om det är två radier så det kan det även vara avrund form på elementkorgen. Alltså som en ituklippt cirkel vars 2 halvor parallellförskjutits med en rak sträcka emellan, -som en ishockeyrink eller travbana. Om den raka sträckan är väldigt kort kan den vara svår att upptäcka och man kan tro det är en oavbruten kurvlinje för en ellips. Är formen avrund, skulle jag också fixat till en hålmall och använt styrhylsa. Måttangivelser för avrund form brukar vara L = rak sträcka + 2 x RY vilket ger största yttre måttet, inre längdmåttet L + 2 x r, inre höjd = 2 x ri ( = innerdiametern)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/18 :  21:14:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag löser det.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/20 :  13:59:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En annan lösning är baffeln (bafflen på småländska).

Jag letar lite och hittar bänkskivor på IKEA, Bauhaus och även en del andra ställen (hittra något användbart på Biltema tom).
Lådan i 22mm MDF och fronten i massivträ.

Bästa (??) billigaste hittar jag på IKEA - en bordsskiva som är oljad. Hur avoljar man en sådan? Det är ju undersidan/baksidan som ska "avoljas" för att limmet ska fästa. Räcker det kanske att gå loss lite lätt med slippapper och kanske köra med PU-lim?

vad säger experterna?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/02/20 :  15:34:31  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Snart dags för det årliga besöket i Budapest.
Finns det någon besöksmöjlighet hos Sonido eller annat trevligt när man är på plats?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/20 :  15:45:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jajamensan! Du har Istvans kontaktuppgifter på hans sida: www.sonido.hu.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/20 :  23:31:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Snart dags för det årliga besöket i Budapest.
Finns det någon besöksmöjlighet hos Sonido eller annat trevligt när man är på plats?

Man väntar på dig och du är himla välkommen. Om de korkar upp aprikosvodkan, se upp! Risken är stor att de blir så upprymd att du tecknar dig för ett gäng feta element.

På tal om feta element; i en annan tråd frågade någon efter snickerier runt Göteborg och jag tänkte jag skulle kontakta något eller några av dem och höra om de kan fixa bafflarna. TQaudio verkar väl vara rätt där.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/03/09 :  19:58:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu är ett par element klara att skickas och jag har i princip bestämt mig för att skaffa en MDF-skiva från lokal bygghandel. Kan de kapa upp den får de göra det annars blir det att kapa på gamla jobbet.
En skiva räcker men jag ska se om jag hitar snuttar av massivträ att sätta på toppen och botten.

Det ska ev skickas med ett par andra element med den ordern men jag väntar på besked av den som ville beställa dem.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/05/24 :  19:53:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har haft en lång diskussion med TQaudio och jag skickade just iväg ett element jämt basreflexrören och en terminal. TQ ska ta fram lådor till mig. Kostar mycket pengar (men är säkert inte dyrt) och så blir det, förlitar jag på, kanonbra. Det blir två färdiga lådor med minimalt med "ändträ" som kan svälla och ge fula skarvar.
TQ trodde att jobbet skulle ta ca 1 månad.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2018/05/25 :  08:01:57  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Ser med spänning, fram emot en fortsättning.

Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/05/25 :  17:33:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är spänd själv; oerhört spänd. Det har antytts att ovala element har vissa fördelar. Dock är lite lite orolig att det kan vara visst tapp i diskanten, men jag har i så fall en idé.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/07/15 :  15:15:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag hämtade upp mina högtalare i onsdags efter att Niclas på TQ audio, skickat mig en bild på mästerverken.



Det är ett djäkla suveränt jobb han gjort. Det finns i princip inget sketet ändträ som suger åsneku ... jag menar färg utom foten. Om foten kan nämnas att det var ett misstag som räddades av en fot. Och jag tror faktiskt att foten fungerar bättre än att ha en enda kompakt låda. Som sagt alla skarvar är specialfrästa så inget ändträ ska synas och finishen på jobbet är SUPER.
Hålen är frästa för element, BR-rör och terminal. Bara att smeta på lite färg och spela.

Jo, en sak till. Det här är de största högtalare jag någonsin ägt. Mina gamla gamla gamla Wharfedale var nog på 60 liter; de här är på 80 liter. Det är nätt och jämt att de går in i bilen.



Idag fick de första behandlingen med grundfärg/primer i alla fall. Följer upp med lite puts och ett andra lager imorgon eller på tisdag.

Edited by - soundbrigade on 2018/07/15 15:16:43
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/07/15 :  18:54:56  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vem har högtalare som går in i bilen???

Kul att du postar lite bilder på skapelserna!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/07/15 :  19:26:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det kan vara lite kontroversiellt att jag pysslar på jobbet nu när vi har semesterstängt, men jag har fått nycklar för att lasta en långtradare om en vecka. Dessutom har grannarna haft inbrottsförsök så om någon är där i krokarna kanske det avskräcker lite grann.
Tar med kamera nästa gång.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/07/15 :  20:04:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Du skall få ett bra tips på vägen mot ytfinish. När du drar på grundfärgen så skall den vara av vattengrund det kan vara tokigt men plastpignenten täpper till ytan bättre och då slipper man bada mdf:n i färg. Jag har även provat att grunda efteråt med oljebaserad färg det gick över förväntan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000