HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fötter till högtalare och apparatur
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/01/30 :  16:16:25  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Just nu står mina Contour 20 på sin stativ med enbart filttassar. Följde ju med vanliga spikes och även om det följer "koppar" med att ställa dem i känns det tveksamt. Donar rätt mycket med anläggningen och behöver då flytta den ena av högtalarna. Vill inte riskera skada parketten så just nu letar jag efter andra alternativ. Det gäller även min CD-spelare. Några namn som kommer upp är: Soundcare superspikes och Ison Acoustic Gaia tre. Detta vad gäller högtalarna. När det kommer till CD-spelaren finns förslag om Entreq Garbo 4 till et pris av ca: 1700:-. Solid Tech Isoclear för ca: 700:-.
Vad gäller högtalarna känner jag att de nu har mycket kvar till vad de kan ge. Bör väl stå så fast det bara går? Mycket kunnande finns på forumet och är självklart tacksam för förslag.

FBK
700.000-klubben

7354 Posts

Posted - 2018/01/30 :  16:34:29  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Soundcare superspikes är lösningen under högtalarna. Lätt att flytta högtalarna med dem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/01/30 :  16:41:34  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
SD-fötter för högtalarna.
Det går att specialbeställa utöver fasta viktklasser.
Kan dock vara svårt att flytta runt med högtalarna då.
Jag lyfter upp dem på en rullbräda i sådana fall.

Om du anser dig behöva fötter för CD-spelaren så är svaret SD-fötter där också.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/01/30 :  17:48:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har alltid kört mjuka fötter som låter bäst enligt min pensonliga syn.

Prövat många superbillga DIY varianter såväl SD fötter. Allt har funkat bra

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2018/01/30 :  18:48:14  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Prova med vanliga ishockeypuckar innan du köper svindyra "hokus pokus" prylar:
T.ex.
quote:
http://www.betterhockey.se/hockeypuckar/black-game-puck-50-pack

Om de "kletar" så klistra på en bit plastmatta eller filt.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2018/01/30 :  21:57:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Förslag: Lämna CD-spelaren därhän tills vidare och koncentrera försöken runt högtalarna. Om en CD-spelare får för mycket omskakning lär det märkas direkt.

När det gäller högtalare så måste problemet identifieras innan man väljer åtgärd, tycker jag. Dvs, gäller det skador på golvet eller att golvet inkorporeras i det akustiska systemet eller är det så att hela lägenheten vibrerar? När man kan se vad som är problematiskt, är det lättare att identifiera en lämplig lösning.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7354 Posts

Posted - 2018/01/30 :  22:18:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Mitt förslag är enda som funkar som han vill ha det, med SD fötter blir det mer ostadigt och ett jäkla måk så fort han vill flytta den ena högtalare som han gör ibland. judliga skillnader, inte något som jag märkt men båda är ett rejält lyft ifrån spikes eller ha högtalarna stående på golvat utan något under.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2018/01/30 :  22:54:08  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Novibra under båda.

Använder nån superspikes fortfarande?

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2018/01/30 22:55:08
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/01/31 :  00:10:06  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Vill nog tro Superspikes används i dag också. Även om jag kan inse det finns bättre lösningar. De jag har är dock bara gissningar. Har också funderat på Novibra, men enbart detta? Vad gäller mjuka fötter så är jag tveksam. Bör inte, om vi talar om högtalarna, dessa så så fast som möjligt. (Förankrade i urberget?) Det är väl meningen att enbart membranen skall röra sig? Som de står nu räcker det med en svag knuff för att de skall börja röra sig... Knappast optimalt?
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/01/31 :  07:04:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Högtalaren är ett svängande system, med korrekt dimensionerade SD-fötter kan du få ner resonansfrekvensen hos detta system till under 7 Hz.

Om du däremot vill att högtalarlådans vibrationer skall fortplanta sig till rummet och där manifestera sig i olika medbringande föremål, vilket givetvis subjektivt kan tyckas låta bättre, så skall du inte använda SD-fötter eller liknande.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2018/01/31 07:34:26
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2018/01/31 :  07:41:48  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Svårt att förankra i urberget....
Novibra i flera lager (läs 2-5) minskar vibrationerna från högtalarna till underlaget.

Superspikes är bara en Spike i en kopp med metall till plast.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2018/01/31 :  08:41:40  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Låna några olika varianter och prova är mitt råd.

Hur är golvet kosntruerat?
Själv har jag parkett på betonggolv och hård koppling fungerar mycket bättre än SD fötter som jag hade förut.

Strange Attractors från Spiral Groove använder jag nu
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/01/31 :  09:56:45  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Det är parkett på betonggolv, valv. Nej självklart vill jag inte ha några vibrationer från lådan och ut i rummet. Högtalarna i sig är mycket stabila och väl förankrade i själva stativen med en gummimatta mellan stativ högtalare. Huset är gammalt och några räta linjer existerar inte, inte heller ett vågrätt golv. Vill ha dem stående stabilt. Inbillar mig att ljudet då kan bli bättre.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7354 Posts

Posted - 2018/01/31 :  13:01:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Svårt att förankra i urberget....
Novibra i flera lager (läs 2-5) minskar vibrationerna från högtalarna till underlaget.

Superspikes är bara en Spike i en kopp med metall till plast.
Ändå är de mycket bättre än vanliga spikes. Har hört stor skillnad hos en bekant.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2018/01/31 :  13:50:04  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Jag använder dessa, klippta i mindre bitar så fjädrar de lagom för min elektronik (läs cd-spelare mm)

Ikea hängsyren grytlapp:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50289517/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/01/31 :  14:22:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tror jag har vanliga möbeltassar under mina horn och i motsats till många av alternativen ovan är mina tassar TYSTA - det låter INGENTING.

Jag har ett par stora rundlar "sorbotan" som när man köper det som polyuretan kostar 1/100 av HajFajbutikens gummikutsar och har dem för att skydda kornen när jag ställer småhögtalare ovanpå.

OCH tack Passerati för ditt tips - billigt och säkert bättre än dyrprylarna.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/02/01 :  09:58:48  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har en liten synpunkt när det gäller drivverket:
Jag har absolut inga bevis för det, men det känns som att drivverk generellt bör stå i lod. En cd-spelare har sällan de tunga delarna centralt i apparatlådan och kan därför "tippa" mot det tunga hörnet/sidan om man har mjuka fötter. Jag gillar mjuka fötter i allmänhet, men inte till apparatlådor.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/02/01 :  10:09:56  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Men annars som sagt:

https://youtu.be/Ks4WfMVbs8c

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2018/02/02 :  07:22:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Angående AndersP kommentar om mjuka fötter och drivverk i lod.
Novibra är relativt hårt och vibrationsdämpande.
Passar utmärkt under all utrustning.


ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2018/02/02 07:23:19
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2018/02/02 :  13:48:38  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Bra tips passerati.
När vi köpte IKEA köket så till de gömda lådorna följde det med vita runda gummi pluppar. Som en halv stenkula i storek, självhäftande. Ska se om de finns att köpa separat i sorteringsaskarna.
Samma design obstorlek som de under Meridian DAC:en

Edited by - Stormen on 2018/02/02 13:52:01
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/02/02 :  16:02:23  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Stark rekommendation på Cerabase., lite dyrare men så mycket bättre än orginalspikes på mina Verity, allt blev bättre. Lite som en uppgradering av högtalarna.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2018/02/02 :  20:40:29  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message  Reply
På elfa.se har jag köpt självhäftande gummifötter som jag har satt fyra under varje högtalarstativ och fyra mindre ovanpå i hörnena. Det håller allt i ett stadigt och glidfritt grepp utan att skada varken golv eller högtalarkabinett. Det dämpar även eventuella vibrationer i högtalarstativ av billigare slag.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/02/03 :  15:01:07  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Tog råd av vem det nu vara att försöka med ishockeypuckar! Nu finns där två olika storlekar. Dels vanliga för vuxna men också en som är något mindre till för de yngre juniorerna. Köpte sex stycken för att testa. Tre placerades under CD-spelaren, de tre andra under ena högtalarstativet. Är nu ute på mycket hal is, men möjligen gjorde puckarna, spelaren står nu mycket stabilt, att ljudet blev aningen renare... Men tänker inte gå ed på detta. Kommer snart skaffa ytterligare tre då högtalarna förmodligen vinner på detta. Totalkostnad för högtalare och spelare (puckar) 120:- Fattigmansfötter?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2018/02/03 :  18:41:56  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
SD-fot-"kopior", små bitar från IKEAs grytunderlägg, halva squashbollar är dom olika apparat/högtalarunderlag jag använt/använder. Funkar bra och en fin bonus vg just högtalarna är att (bas)ljud i praktiken undviker att spelas för andra än mig i (hyres)huset jag bor i. Iaf slipper grannarna det basljud som annars skulle hörts från husets stomme..

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2018/02/03 :  23:34:58  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Fötter i all ära. Visst skiljer det lite med olika fötter.
Bara att prova sig fram. Vi har olika syn på vårt ideal och med olika förutsättningar så passar kanske olika fötter för just din anläggning.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2018/02/04 :  00:28:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000