HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Trevägs MTM med 18 sound 10NMBA520 och LeCleach
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2018/01/20 :  14:56:46  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag håller på att skissa lite på en trevägare. MTM med ett par tior och ett fyrkantigt LeCleachorn. Lådan blir typ 135 cm hög, 35 cm bred och så djup som det behövs. På sidan ett baselement i en MLTL-låda med porten framåt. Jag har inte funderat så mycket på baselementet än.

Specen för 10NMBA520 ger att med Q=0,7 (10 liters låda) och parametrisk eq så kan man dela vid 120 Hz och få ett ljudtryck på 120 dB/1m. Är det rimligt eller skyhög overkill :-)


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/20 :  19:27:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
10NMBA520 ser ut att vara riktigt smaskens fina element.

Jag hade inte satt dem i en så liten låda. 1 x Vas känns som en mer rimlig låda, och framförallt om du skall spela högt.

Kom ihåg att lådans väggar och dämpmaterialet skall kunna absorbera lika mycket energi som det strålar ut på framsidan, och det skall kunna göra det på mindre än en halv våglängd.

Slutna lådor är alltid de mest feldimentionerade av alla högtalarprinciper. Man måste jobba hårt på absorbtionen inne i lådan för att det skall låta rent och bra.
En näve fluff räcker inte långt. Det är inte ens en början.

Om man har en låda stor nog och väldämpad nog så kan de låta oerhört rena, transparanta och detaljerade.

Kul projekt!

Följer med nyfikenhet.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2018/01/20 :  21:21:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om du kommer på bättre tankar än att använda fyrkantiga horn så jag leverera runda i lagom storlek för att möta tiotummare :)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2018/01/20 :  21:34:24  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack för råden Johannes. Det får bli 40 liter per element och Q=0,5. Det finns inte plats för några basar då, så det får bli en subbas. Delat vid 80 fås 116 dB vid max konutslag.

Jag tror faktiskt att fyrkantiga LeCleach låter bättre än runda Fuling!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2018/01/20 :  21:44:41  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Ett par 12LW1400 i en MLTL med PPSL kommer nog att låta mumma.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2018/01/21 :  11:48:18  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Jag tror faktiskt att fyrkantiga LeCleach låter bättre än runda Fuling!


Möjligt, men jag har för mig att Jean-Michel själv förespråkade runda men att kvadratiska var en helt accceptabel kompromiss. Tomas W borde ha kvar programmen till ett par kvadratiska 400Hz LeCleach för 1" driver som vi gjorde för några år sen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2018/01/21 :  14:37:54  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Runda är alldeles för "på". Det blir bättre om ljudet har olika lång väg att gå

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000