HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 EasyEDA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2018/01/18 :  20:48:56  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Vill slå ett slag för webbsajten easyeda.com. Mycket behändigt verktyg om man vill ta fram egna mönsterkort. Lättarbetat även om man som mig aldrig gjort det förut. Man ritar upp sitt schema i en editor och kan därefter skapa ett mönsterkort där man kan placera ut komponenterna där man vill ha dem. Efter det kan man låta autoroutern klura ut vart banorna ska dras. Upp till 6 lager kan man ha. Kostnaden för detta projekt blev ca 700kr för 12st dubbelsidiga kort.

Så här såg ett schema ut.


Efter autoroutern gjort sitt och jag moddat lite ser det ut så här


När man e nöjd kan man få ett fotogenererat av hur det skulle se ut


Sen efter en knapp vecka levererades dessa kort, jag är helt klart nöjd =)

// Johnny

Edited by - TxF on 2018/01/18 20:51:04

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/01/18 :  22:38:05  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Tack för tipset. Skall prova, har länge funderat på att göra en
minimalistisk katodföljare som modul.
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2018/01/19 :  10:24:03  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej,
Jag har använt diptrace för mindre kort, fritt program upp till 300 #8221;saker#8221; på kortet och max dubbelsidigt.
Tror det finns autoroute i det med, men aldrig använt det så.
Sen har jag skickat beställning på korten till elecrow.com (kina) som tillverkar bra kort upp till 100*100mm för ca 140kr med frakt för 10st.
Med vänlig hälsning, Daniel
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/26 :  13:13:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack så mycket för detta tippset!

Jag har suttit en liten stund och pillat med det och det verkar väldigt enkelt och trevligt.

Nu kan det äntligen bli PCB-kort istället för mina vanliga skatbon av legendariskt brandrisk.



Mvh Johannes
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2018/01/26 :  17:54:57  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jaja, skatbon låter bättre Johannes, åtminstone innan branden.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/01/26 :  20:41:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Autorouting är ett dubbeleggat verktyg. Man kan slippa massa tråkigt layoutarbete men kan få riktiga spaghettikort.
Tycker man designen verkar besvärlig är det en god idé att börja med autorouting och sedan justera, båda "rörläggningen" och att flytta komponenter för att slippa massa viahål.

Jag har ett program som tyvärr inte har schemadelen inbyggd utan bara layoutdelen. Jag kan iofs lägga ut mina komponenter ur ett bibliotek och knyta ihop dem med nät och använda automatfunktionen men jag föredrar att lägga ledningarna själv, fast så gjorde jag genom hela 80-talet men med tejp och reprokamera.

Mina kort har jag beställt från SEED Studio och om nu inte programmet har inbyggt en "beställningsfunktion", se till att ALLA filer är med, inte minst borrfilen. Jag har fått sända om mina filer flera gånger ibland för att jag alltid glömt något. Kom ihåg lödmasker för båda sidor och ev screentryck.


(För ordningens skull och innan folk trampar i fel handklaver - ett opopulerat kort, alltså direkt från etsbadet och utan komponenter, heter MÖNSTERKORT. För att kortet ska byta namn måste det finnas kretsar på det. När kretsarna är ditlödda får det heta KRETSKORT.
Utan ditlödda komponenter - MÖNSTERKORT.
Med ditlödda komponenter - KRETSKORT)

Edited by - soundbrigade on 2018/01/26 20:51:47
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2018/01/26 :  21:10:49  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Jag upplever samma sak med Easyeda. Lätroutern göra grovjobbet och gick sen in och justerade för hand. Sen om man kallar det mönsterkort eller kretskort känns ju mest som semantik och helt oväsentligt egentligen

// Johnny
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/01/26 :  21:21:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Precis. Jag har märkt att det ger bäst resultat. Har ännu inte hamnat i jordplansvärlden än. Somliga vill ju göra jordplan av allt som inte är ledare.

(Nej fan, det är inte semantik. Det är det språk man pratar inom industrin ...)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/26 :  22:30:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det heter "ful platta med små grunkor på"...

Och när det ryker, brinner och fräser så heter det långt fulare saker än så.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/01/26 :  22:36:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
DEt är lite som att blanda ihop bagare med konditorer ...


Men vänta ett halvt ögonblick! Skulle inte strömgeneratorn - LM317 sitta ansluten till en minusspänning?!

Edited by - soundbrigade on 2018/01/26 22:38:09
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2018/02/04 :  19:06:09  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Ingen konditor utan bagare alltså?

// Johnny
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000