HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika kontruktioner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/12/22 :  22:19:32  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Om du vill lyckas med ditt högtar
bygge,

har helt att göra med om det skall vara ett system för Hifi bruk, eller om det skall vara ett system som passar mer modern hårdrock och liknande.

Om du är en hårdrockande människa, då är det inte lika viktigt med undre gränsfrekvenser, och sådant. Huvudsaken är att det då dunkar på där det ska, oftast i området 80 till ca 100 hz, eftersom huvudenergin i den musiken finns i det här området.

Här ställs av naturliga själ vissa krav på högtalaren, för den sortens musik, oftast är kraven en rätt så höjd basenergi samt en rätt hög diskantåtergivning för den samma.

Men det här skulle bli helt fel för en mer jazz
och kanske mer balad intresserad individ. Här gäller det istället att få fram musikens alla fraktioner och nyanser både rytmiskt och för den delen även det mer musikalisk, något som inte alls finns i den andra mer allätande kategorin.
Detta betyder naturligtvis helt olika högtalare för lyssnaren. Vilken högtalare man ska välja har givetvis med det här att göra.

Nu kommer det viktiga, för det är så att det här har med elementvalet att göra. Vill du ha en Smoth basåtergivning, då ska du välja element med så lågt Q-värde som möjligt, Väljer du ett Q på ca 0,30 0ch ett Vas-värde på låt oss säga 25, då kan du vara rätt säker på att en låda på ca 25 liter kommer att ge en behaglig baskurva. För just jazz. Och liknande musik. Så läge vi talar om Basreflexkonstruktioner,

För mera krävande rockmusik kan det vara bättre med helt slutna lådor, för att få fram den rätta Punschen i den sortens musik,

Edited by - Eriksson on 2017/12/22 22:22:07

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/12/22 :  22:42:42  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Blir inte detta med olika högtalartyper lite knepigt om man drar det för långt? "HiFi", som någon sorts standard, handlar ju om att troget kunna återge ett inspelat ljud. Om ett jazzband låter på ett visst sätt när man spelar in dem, bör det ju kunna låta likadant när man spelar upp inspelningen, lika med ett rockband eller en stråkkvartett. Rent utopiskt, alltså; i verkligheten är det inte så lätt, förstås. Har man högtalare som färgar ljudet på ett tydligt sätt blir det ju ännu svårare, och i princip meningslöst att jobba med linjäritet hos förstärkare, mikar och annat som ljudet ska passera. Och då har man lämnat HiFi, kan man tycka, och gått in i nån annnan teknik som har att göra med att skapa en viss sorts ljudåtergivning. Som en telefon av gammalt snitt... där man bestämde att klippa frekvensbandet i bägge ändar och prioritera 300 - 3000 Hz, för där ligger i princip all info som behövs för mänskligt tal. Men inte är det HiFi, precis.

Inte för att det skulle vara "fel" att optimera högtalare, det är inte alls det jag menar, men är det vad HiFi är idag, teknik för ett genreoptimerat ljud?

Edited by - lampuradio on 2017/12/22 22:43:47
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/12/22 :  22:59:26  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, jag håller med dig på sätt o viss.

Men det jag själv kommit fram till, är att Rock och annan musik tex Operor behöver faktikst olika högtalare för att komma till sin rätt.

För övrigt är det väldigt mycket svårare att få ett operastycke eller för den delen ett live Jazzframtärande att låta lika bra som ett inspelad studioinspelat ljud
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/12/22 :  23:32:00  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det är väl egentligen här den egentliga svårigheten faktiskt ligger när det gäller reproducerat ljud, att få det att låta lika bra som orginalet, fast det är frågan om en reproduktion i studio. Att göra en högtalare av börd, är för mig det samma som det är för en nogrann instrumentbyggare.

En högtalare ska för mig vara som ett välstämt instrument.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2017/12/23 :  06:55:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack Eriksson. Skönt att veta att jag som hårdrockare har så låga krav på anläggningen. Det behövs ju inget bättre för det har du bestämt

Då lägger jag kraft och energi på annat i livet.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/12/23 :  09:54:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tycker hårdrock är bland det mer krävande material man kan spela faktiskt. Men höjd diskant vill man verkligen inte ha där.
Hur baskapabel högtalaren behöver vara för hårdrock beror ju alldeles på vilken artist det är.
Det är inte helt ovanligt med extrem lågbas i den genren heller.

Omöjligt att generalisera om detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2017/12/23 :  14:44:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Själv har jag förstås svårt att förstå anpassning mot musiktyp.
Att bygga för mer energi i ett speciellt frekvensspann ger maskeringseffekter, dvs andra register förtrycks av det dominanta spannet, resultatet är en mer monoton högtalare med försämrad förmåga att följa med i det som sker på inspelningen.
Jag förstår tanken i resonemanget, dock handlar det i sig inte om att förbättra musikpresentationen, det är speciella ljudeffekter en del söker och vill lägga ovanpå.
Ju sämre högtalare desto svårare har den att anpassa sig efter olika musiktyper/inspelningar.
En del vet jag resonerar så att en bra högtalare minsann skall låta illa på dåligt material pga dess höga upplösning,
sanningen är att en sämre högtalare tyvärr låter ännu sämre på den dåliga inspelningen, det är ytterst få gånger ett speciellt distorsionsfenomen i en högtalare kan kompensera och göra en dålig inspelning mer rättvis, skulle säga att i de allra flesta fall kan man finna i mätningar varför de där dyra högtalarna kraschar på vissa fonogram.
De är helt enkelt inte så väldesignade som ägaren vill tro.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/12/23 :  17:25:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det fanns ju s.k. discohögtalare där man hade pucklar vid 80-100Hz där discodunket kändes bra.

Jag vet att mina horn - 5" bredbandare - funkar bra till många sorters högtalare men kanske pga av elementens storlek och hornens konstruktion funkar de mest med högupplöst "akustisk" musik, typ jazz, blues, folk medan stora orkesterverk kan låta ansträngt. Men jag vet att mina högtalare inte är konstruerade för att bara återge en sorts musik.
Det är ju trots allt ljudvågor som ska alstras och de som Kiss&Natansssons Betong rock genererar är ju helt lika de Wille the Blind & His Brilliant Mouthorgan släpper ifrån sig.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2017/12/23 :  18:15:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Det är ju trots allt ljudvågor som ska alstras och de som Kiss&Natansssons Betong rock genererar är ju helt lika de Wille the Blind & His Brilliant Mouthorgan släpper ifrån sig.


Precis, det är i komplexiteten det ligger.
Typiskt när en rad signaler ligger på varandra och skall förmedlas samtidigt fast i olika register.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2018/01/13 :  17:27:10  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag förstår inte alls kritiken i det här påståendet. Det jag har pratat om här är bara som en ren hjälp för nybörjare och andra mer hugade förstagångsväljare vad man kanske bör tänka på som ny i branschen, så att säga.

Jag har ingen som helst frågeställning angående Petter,s framställningar här. Petter är en utbildad person, vad jag förstår. Som verkligen kan det det här med högtaleri. Detta har jag inget problem med alls. Själv är jag bara en simpel hemmapularea, som försöker så gott jag kan att efter mina egna förutsättningar och erfarenheter att göra på det bästa sätt. Möjligen kan jag kanske ha en del åsikter angående det faktum att vad jag tror " de flesta högtalare idag bara är ett resultat av rena teoretiska framställningar" men detta vet jag inte med säkerhet, så det får bli en öppen fråga.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/01/13 :  17:42:03  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Problemet i mycket av dagens högtalare ligger i förhöjd diskant energi i mina öron. Och med hårdrock, både gammal som nyinspelad är det ingen bra kombi. Fick pressa mina Adam Audio att låta vassa,(upplever dom som mycket naturliga i ljudet utan hissad diskant) men med gamla Accept skivor var det inget problem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000