HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Olja för att smörja CD-drive?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2017/12/19 :  21:46:25  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster

Jag har en Micromega Duo CD3.1 Drive, som krånglar på så sätt att den skippar spår, i början av skivan = de innersta spåren. Det gäller såväl gamla som helt nytillverkade CD#180;s.

I denna drive är det Phlips CDM9 som snurrar och läser skivan och jag har läst på nätet att den kan bli bra efter lite TLC.
-Vilken olja skall jag använda för att smörja upp svängarmsmekanismen?

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/19 :  22:34:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har använt teflonfett på traditionella lasermekanismer med bra resultat. Det kanske inte är funktionellt på en svängarmsmekanism dock?
Teflonfettet är vanligt vitt Finish Line eg. avsett för cyklar, typ vajrar o sånt.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/19 :  23:42:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag skulle tro att det är dags att justera fokus på spelaren, när fokus på avläsaren börjar ändrar sig börjar den hoppa och hacka.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/20 :  10:28:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ah tusan är det så att det inte finns en fokusjustering där lärde jag mig något nytt, har inte varit i en sådan och fixat då vet man det till nästa gång. Men jag blev erbjuden att köpa en sådan med dac för runt en tusing men nappade inte trots att jag tycker att de är väldigt snygga.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/20 :  20:49:19  Show Profile Send time a Private Message  Reply
De är dödsläckra men DACen är lite daterad men inte dålig, säljer aldrig min ! det är den tredje jag haft och den blir kvar.
Möjligen kan man justera via något motstånd men jag tror inte det på en CDM9 ? driven finns tydligen fortfarande på Ebay för rimliga pengar

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/21 :  11:12:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
DACen är lite daterad men inte dålig


Beror på hur man ser på det, jag gillar TDA1541A varianterna de är inte purfärska precis.


anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2017/12/21 :  23:00:14  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Tack för alla tips!

Jag gillar ljudet från Micromega driven och DAC-en.

Låter utmärkt tillsammans med min Luxman rörhybrid och mina IMF TLS 80.
Jag strömmar också optiskt från MacBook Pro.
Behöver just nu inte "vassare grejer", jag sitter nöjd!

Kondensatorbyte och varsam rengöring + smörjning av CDM 9 stundar i mellandagarna

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/21 :  23:25:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Lycka till Björn!

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/22 :  12:03:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har aldrig smörjt en radialarm från Philips men en droppe kan nog inte skada, jag har ett par liggande för framtida bruk jag kan kolla vilken typ av lager det är men det blir i mellandagarna i så fall.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000