HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Avebury! En presentation i realtid!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/01/04 :  12:01:34  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Sådär då... allting målat invändigt.
Jag har ritat ut för lite fräsning som jag tänkte hinna med i kväll.



Jag spar det där svåra till i morgon då jag är ensam hemma och har lite mera plats att tillgå, för det kommer att behövas i det momentet...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/01/15 :  15:33:02  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jaha.. efter en stunds tystnad pga. VAB så har jag fått lite gjort igen.

Jag började med det momentet jag dragit mig mest för.

Vad gör man med ungarnas zebratejp, en penna, en tumstock, 5.5m stålwire och en överhandsfräs?

Jo, man lägger ut lite tejpbitar på golvet och mäter ut så att man har 5,15m mellan första tejpbiten och frässtålets kant.


Sen gör man två öglor på Wiren.
Den ena fäster man i överhandsfräsen och den andra fäster man i en skruv på lämpligt ställe.


En bit bort lägger man sin lilla låda.




Och fräser man en fint snitt ifrån hörn till hörn på lådan så ska man få en fin radie på 5.15m




Båda sidorna första på samma vis.


Som alltid när jag fräser händer det något missöde.
Den här gången lossnade frässtålet då jag skulle göra den sista radiefräsningen.
Och när jag fått dit det så hade tydligen lådan flyttat på sig när fräsen högg första gången.. . Inte så vackert!


Jag bestämde mig i alla fall för att sluta gråta och spackla upp det vid senare tillfälle.

Jag rundfräste i stället alla kanter och ska flytta in dem för slipning och spackling under veckan.




Fortsatta spacklingsbilder följer...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2018/01/15 :  15:38:23  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Shit happens

Annars ser det väldans bra ut.

Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2018/01/15 :  16:46:25  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Smart løsning på radien!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2018/01/15 :  22:55:30  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Härlig lösning på att få till en svängd kant med önskad radie! Älskar när kreativitet går hand i hand med hantverkskunnande!!!

Hoppas Avebury-paret låter lika bra som de är estetiskt tilltalande!

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2018/01/16 :  03:23:03  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul att få följa med på resan!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/01/16 :  06:28:57  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack för uppmuntrande ord!
Jag ska se om jag kan få till skadorna på ett bra sätt.
Jag har ett ess i rockärmen som jag tror ska lösa problemet.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2018/01/23 :  13:00:28  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Det fixar du.. Plastic padding eller silvertejp fixar det mesta.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/01/28 :  12:05:18  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Små små framsteg görs!
Jag har spacklat igen fräsfadäsen med lite egentillverkat spackel.
Frässpån och trälim!



Vi kletar dit det och låter det torka så får vi se hur det blir när man slipar ner det lite senare.


Efter det så är det egentligen bara montering av elementen kvar... det verkar vara en omöjlighet att hitta inslagsmuttrar i mindre storlekar i butik numera så jag köpte tillslut på tradera där det fanns i m4 storlek.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2018/01/29 :  21:56:22  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Snyggt Tomas, jag får nog styra mot Uppsala snart

DIY och rör.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/01/31 :  13:57:13  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Inslagsmuttrarna har kommit!
På med lite trälim och pressa i dem med en tving.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/01/31 :  20:36:11  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Skruvar har lackats.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/02/05 :  22:43:56  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ett litet hopp i tiden.
Elementen drogs dit och jag släpade upp dem till vardagsrummet.
De är stora när de väl kommer på plats!
Jag kommer att få möblera om hela vardagsrummet för att kunna få dessa att smälta in på ett vettigt sätt




Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/02/05 :  22:51:04  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu återstår det bara några hundra timmars inspelning om man ska tro allt man läser.
Därefter ska de väl få någon slags ytbehandling, det är de värda!

Trots att jag bara lyssnat igenom några plattor, U2, Pearl jam och en REM, så imponerar dessa verkligen på mig redan innan de blivit inspelade!
Bas finns redan och de små basarna i bakgrunden får vila tills jag kört in dessa lite och lärt mig hur jag ska integrera dem tillsammans.
Röster låter fint och instrument kan urskiljas utan större problem om man ska ge någon form av tidigt omdömen.
Jag hör att det finns ordentlig potential i dessa, ska bli spännande att höra utvecklingen!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2018/02/06 :  11:19:21  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Har liknande lyssningserfarenheter.
Jo de blir bättre med tiden.. svårt att säga hur mycket.
Det går ju relativt sakta framåt.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2018/02/10 :  17:48:43  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Hur upplever du basen?
Tight detaljrik?
Djup?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/02/12 :  06:02:22  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har roat mig med att vända på hela rummet möbleringsmässigt de senaste dygnen (Det går lite långsamt för mig pga. Mina tre barn dom också slåss om uppmärksamhet och tid framför tv:n)

Basmodulerna står nu ensamma kvar i kortsidan av rummet och averbury på den andra kortsidan.
I natt har jag skruvat lite kabellister och dragit nytt kablage till dem.
Jag har inte hunnit lyssna så mycket än.
Jag ska mäta lite på dem när tillfälle ges!


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2018/02/15 :  13:23:31  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ett tips till fräsningen, gör en radie på en masonitskiva. När du är nöjd med radien så använder du den som kopieringsmall. Det minskar iallfall risken för missöden. Väldigt kul lösning på radien, den gillade jag.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/02/18 :  08:12:40  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ja, det är ju lätt att vara efterklok, men det var ett bra tips att ta med sig nästa gång!

Här går det långsamt framåt, men jag har smått börjat integrera dem med basmodulrrna, det låter bättre och bättre.
Än så länge är jag riktigt nöjd!
Men jag har en del kvar att justera och jag har inte hunnit göra några mätningar på dem än.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/02/24 :  20:26:30  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag kanske borde avsluta det jag påbörjar...

Dessa blev färdiga så småning om.

Lite roller med vit färg.


För att trigga en psykologisk spärr så snickrade jag till ett par galler så att barnen förstår att man inte ska pilla.
Två ekbitar och lite aluminiumstång löste problemet.

Och så här ser det ut i dagsläget.


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/02/25 :  15:37:39  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Snyggt
Hur låter det nu när det är inspelat.
Står dem i sam rum som dina subbas lådor.

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/02/25 :  17:24:34  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Va?!? Har du snott min gallerdesign?

Snyggt jobbat, hoppas det låter bra till slut

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/02/25 :  17:54:28  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nikwin: ja, de står på motsatt kortsida som basarna.
Delas numera med minidsp 2x4HD.
Tidigare delades basarna med en antimode 2.0
Nu med minidsp:n kan jag dela både toppar och basar som jag vill samt att det går att lägga en delay på vilken kanal man vill.
De låter riktigt bra måste jag säga, drivs idag med mitt Le Monster på 2x15W men skulle nog må bra av lite mera effekt, dock går det att spela rätt högt ändå

Amatören: kanske lite inspirerad omedvetet

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2019/02/25 17:55:55
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2020/06/20 :  19:38:33  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Nu har du haft dom i över ett år..
Har du fått en bild av ljudet på Avebury?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/06/23 :  09:00:08  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Högtalarna står kvar som sista bilden visar.
Tv:n är utbytt och den lilla byrån den stod på.
I rummet har det även tillkommit en större bokhylla på ena långsidan av rummet.
Soffan är vriden 90° och har ryggen mot basarna som numera är gipsade med dubbla lager gips vitmålade och helt resonansfria.(nästan då allt har en egenresonans)

Högtalarna låter bra!
Så pass bra att jag aldrig haft ett par andra högtalare lika länge.
Det är inga hårdrockshögtalare, men det är ingenting jag lider av då jag sällan lyssnar på sådan musik.

Låter superbra till instrumental musik, sång, och annat.

Jag delar idag dessa med en Minidsp 2x4 HD så de slipper spela de lägsta tonerna där subbarna tar vid i stället, det medför att de slipper få så stora konrörelser och man kan spela rätt högt med dem.
Dessvärre ger mitt 2x15w le monstre upp tillslut, men det är ju på väg att bytas ut som man kan läsa i en annan aktuell bildtråd

I framtiden skulle jag även vilja byta ut delningsfiltret till ett bättre.
Har även haft funderingar att prova leka med en superdiskant för att höja energin i de högsta registrera, men jag gillar samtidigt den mjuka diskanten man får av dem idag.


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2020/06/23 09:01:47
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000