HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Strömlist
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/12/05 :  22:34:35  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Shit, ska jag nu behöva köpa dyra strömkablar till mina hushållsapparater? .
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/12/05 :  23:17:49  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Tidningen Bound for Sound testade olika nätkablar och kom fram till att det gick snabbare att koka upp vatten i vattenkokaren med dyrkablar. Statisktiskt säkerställt .

Visste att det var något fel på slöheten, f.. nu måste man köpa dyrkablage till den maskinen också

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/12/06 :  18:59:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
Micke Y, har du länk? Skulle vara kul att läsa.
Jag har sökt och försökt men inte lyckats hitta.


BfS var en papperstidning så det finns inget på nätet men jag har dom i någon mapp i källaren. Får se om jag orkar gräva fram dom under julen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2017/12/07 :  16:44:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jag köpte en tysktillverkad strömlist med solida kopparskenor inuti, verkar väldigt välbyggd och kostar vettiga pengar. VARIO® LINEA ALU HiFi heter den.

Köps här. Finns även med färre uttag. Skickar de inte till Sverige kan jag vara behjälplig om det blir aktuellt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/07 :  20:36:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
De som Rydberg rekommenderar såg seriösa ut, men min tyska är inte vad den borde vara så jag förstod inte om de innehöll något mer? Tyristor, avstörningskonding?

Relaterat är att jag precis byggt ihop min DC-käkare från Sjöström Audio och kopplat in den! Halleluja! Total tystnad från feta slutsteget! Eldprov senare när gumman blåser håret! Jag tänkte försöka mäta likströmsspänningen då också.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/12/07 :  21:07:14  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Total tystnad från feta slutsteget!

Uppriktigt frågat, utan insinuationer, placebo osv, hade du inte tyst innan?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/07 :  21:22:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Naj, tyvärr är de stora toroiderna mycket märkbart känsliga för likspänning på elnätet. Och nu efter flytten så märkte jag mycket oftare av de brummande toroiderna (alltså inte i högtalarna, utan själva slutsteget) än i förra lyan. Och när gumman blåser håret har slutsteget nästan valsat runt på egen hand! Njae, jag överdriver men ljudet har då varit tydligt och klart hörbart även när musiken varit på rätt högt.
Dålig konstruktion? Kanske, jag vet ärligt talat inte...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/12/07 :  21:30:13  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
tyvärr är de stora toroiderna mycket märkbart känsliga för likspänning på elnätet.

Nej, nu förstår jag inte alls. Hur kan en trafo brumma av likspänning?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/07 :  21:44:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om jag förstått rätt så #8221;mättar#8221; man kärnan och det uppstår mekaniska spänningar i lindningarna...
Inget är nytt på hififorum dock;
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=7371&SearchTerms=diod

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/12/07 :  22:24:38  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Inte dålig konstruktion (Karan är kända för att vara bra konstruktioner av vad jag läst genom åren), har varit med om slutsteg som låtit men icke hos mig själv utan hos andra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/07 :  22:40:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har nu mätt upp likspänningen över DC-käkaren (DCT02) och när jag tidigare installerade den så var den mycket liten, mellan 7 och upp till 19mV. Det pendlade lite grann upp och ned och var svårt att få ett tydligt värde. Nu skall sägas att just ikväll uppfattade jag inget brum innan jag kopplade in DC-ätaren, men det dyker upp då och då, oftare här än i gamla lägenheten som sagt.
Jag har även dragit en lång apparatsladd från ett annat uttag då jag uppfattade mindre brum från detta. Med DCT02 kunde jag nu ansluta i närmaste uttaget och jag kostade även på mig en skärmad kabel, Supra i det här fallet.
Och nu har gumman blåst håret! Och betyget är att DC-blockeraren gör sitt jobb
Jag uppfattade även nu ett litet brum i slutsteget men det var kraftigt reducerat och inte hörbart från lyssningsposition. Jag mätte upp 390mV över DCT02!!!

Mission accomplished! Som grädde på moset tycker jag det låter bättre också? Men det kan säkert bero på att jag gick från en 5m lakritssnöre till en knapp meter Supra med vettiga kontakter!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/12/08 :  07:24:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Supras nätkablar är väl kända som dämpande så till den grad att de upplevs som instängda!

Skulle själv aldrig få för mig att använda deras nätkabel men det är jag det.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/12/08 :  09:52:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
DC-fälla som länkas till här är som sagt en bra grej. Det är första åtgärd mot brummande toroidtransformator.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/08 :  11:00:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Supras nätkablar är väl kända som dämpande så till den grad att de upplevs som instängda!


Nej, det är väl inte mitt första val heller men det var den enda nätkabel med skärm jag hade som jag var villig att låta gå till slakt!
Jag ska hitta en lämplig liten lådda att innesluta DC-fällan i först, och sedan ta till någon trevlig kabel.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2017/12/08 :  11:50:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
De som Rydberg rekommenderar såg seriösa ut, men min tyska är inte vad den borde vara så jag förstod inte om de innehöll något mer? Tyristor, avstörningskonding?


Nä det är rakar rör. Det som står är att innerledarna är uppbyggda av massiva kopparskenor som är monterade i ett dämpsystem så att de inte ska vibrera. Vidare är ett barnskydd integrerat, man kan inte peta ned något i enbart ett hål (fungerar väldigt bra). Massivt hus av aluminium och de båda delarna är extra kopplade till varandra med extra ledare. En bra list helt enkelt till vettigt pris, dessutom Made in Germany.

Angående DC-fälla så har mina Bryston 28B-SST redan sådana inbyggda i nätdelen. Sybarite Audio no1200 har även det ett DC-filter inbyggt på powerkortet och den för no1200 specialkontruerade trafon har dessutom en extra stor kärna för slippa dessa problem. Det är med avstånd den tystaste stora toroidtrafon som konstruktören stött på

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2017/12/08 11:52:33
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/09 :  12:02:23  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Den där Naimkabeln var ju listig (!) i det avseendet att den var stjärnjordad, borde vara obligatoriskt i hifi !
Sen var det kanske lite magstarkt med över 800 spänn för en vanlig dosa, stjärnjordad eller ej. Naim har aldrig brytt sig om kablar tidigare.
DIY kanske ? lägger en tråd där tror jag när jag ändå håller på..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/12/11 :  11:24:19  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Det mesta är "lite magstarkt" inom hifi idag :).
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/12/11 :  14:30:48  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det mesta är "lite magstarkt" inom hifi idag :).

Instämmer!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/12/14 :  22:43:54  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
För mig är det nog mest magstarkt att man kan få konsumenter att tro, att ljudsignalen går via kraftkablarna. Jag saknar fullständigt indikationer på att det funkar på det viset.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/15 :  10:18:18  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det handlar givetvis om filterverkan mot nätet och mot de andra apparaterna, inget annat.
Att den sista metern kan ge "förbättringar" är givetvis ren nys men att den filtrerar och neutraliserar diverse skräp kan man möjligen tro på.
Någon sa att med korrekt konstruerade nätdelar hör man ingen skillnad och det kanske är sant ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/12/15 :  10:39:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
För mig är det nog mest magstarkt att man kan få konsumenter att tro, att ljudsignalen går via kraftkablarna. Jag saknar fullständigt indikationer på att det funkar på det viset.


Man kan betrakat det som så att du faktiskt modulerar den likriktade och filtrerade nätspänningen. Men om du gör omvandlingen AC/DC korrekt, som Time noterade spelar det absolut ingen roll vad som sitter innan nättransformatorn primärsida.

Jo, för stollana som lurar på oss dura nätkablar spelar det roll ...
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/12/15 :  10:51:09  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Alla nätdelar, sedan man släppte de s.k. allströmsapparaterna, har sina inre kretsar galvaniskt skilda från matningen (230 V). Jag tror tom att det finns krav på minsta överslagsspänning mellan primär och sekundärkretsar (> 1000 V eller nåt sånt). Detta gäller även switchande nätaggregat, bara att där är switchkretsarna före själva "nättrafon", som jobbar med hög frekvens och därmed kan göras liten. Den har dock galvaniskt skilda lindningar.

Sekundärsidan (likströmsmatningen till de faktiska kretsarna man har) består ju till stor del av stora kondensatorer mellan + och - . Dessa kondingar "äter" effektivt upp all växelströmssignal som kan förekomma på likspänningen som matar kretsarna - både matningsrippel (100 Hz) och eventuella signalrester från förstärkarkretsarna etc. Därav har jag svårt att se att ljudet som sådant påverkas av hur man anordnar kraftmatningen. Självklart kan en "dålig" nätdel sprida störningar och då är man betjänt av ett nätfilter, men själva kontakterna och kablarna tror jag inte gör så mycket till eller från.

Har man problem med distorsion i nätet, kan man köra via en "ren-sinus-UPS" eller en skyddstransformator, dessa (de bättre) garanterar ju skräpfri 50 Hz med låg distorsion (för känsliga datorer...).

Likströmsspärr i form av en kondensator eller två funkar ju rent tekniskt och om man faktiskt har ett sådant problem kan man väl testa. Det finns ju dock vissa risker med vissa värden på C om man har trafos som bidrar med lite L, för då kan man få intressanta resonansfenomen. Hur det skulle yttra sig vet jag inte, men reaktiva strömmar pga fasförskjutning är trots allt strömmar som kan värma ledningar och lindningar.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/15 :  12:34:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Därav har jag svårt att se att ljudet som sådant påverkas av hur man anordnar kraftmatningen. Självklart kan en "dålig" nätdel sprida störningar och då är man betjänt av ett nätfilter, men själva kontakterna och kablarna tror jag inte gör så mycket till eller från.

Det är givetvis ett sätt att se på det hela, även om jag inte alls delar den uppfattningen. Men, låt oss inte göra detta till en kabeldiskussion, utan istället en källa till inspiration och information för de som vill prova upplevelsen av ett enkelt och rimligt kostnadsdrivande nätfilter!
Jag fortsätter leta efter något lämplig råmaterial för moddning. Precis som tipset om Direktronik tidigare så är jag också inne på samma typ av strömfördelare som brukar sitta i korskopplingsställ och serverkabinett. De är ofta uppbyggda på samma sätt som de patetiskt prissatta hifi-prylarna, med varistor, avstörningskondingar och kraftiga metallbleck/stavar som distribuerar fas, nolla och jord.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/12/15 :  13:16:41  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
@ AlfaGTV: Lite olika synpunkter bidrar till kreativiteten, skulle jag tro...
Jag hade några lösa nätfilter, som man skulle montera inuti resp apparat. Det var som en kub med 4 cm sida och en fästskruv och 4 tåtar. Fas och nolla skulle gå igenom filterburken, som i princip innehöll ett par HF-drosslar och en avstörningskondensator. Dessa var effektiva för att få bort spikar och skräp som förr ofta uppstod när kylskåp, tvättmaskiner, hissar etc koppades in och ur (flerfamiljebostad). Detta är väl lite special för den som bygger lite själv, men en multikontakt med sådant inbyggt kan säkert vara till nytta. Att det är bättre med rejäla grejer är det ju ingen tvekan om; tyvärr finns mycket skräp på marknaden. Om det är frågan om lite högre strömuttag är det ju väldigt viktig med ordentliga ledare och bra kontaktfjädrar etc.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2017/12/15 :  13:23:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
AlfaGTV> Kunde inte Morello bidra med sådan konstuktion? För mig han skrev något om det på Euphonia innan han blev kickad.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000