HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mittappad trafo!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TIC37
Starting Member

40 Posts

Posted - 2017/11/24 :  16:50:10  Show Profile Send TIC37 a Private Message  Reply
Kan någon hjälpa mig med en trivial fråga rörande en 9V 0 9V trafo?

Har börjat få tvivel i min användning av ovan nämnda trafo. Om jag kopplar en blå och svart (nollan) nog får jag 9 volt och om jag likriktar dessa så får jag en likriktad full våg.!?

Jag får inte ut halva vågen likriktad dvs tappar varannan sinushalva? Jag frågar för jag misstänker att jag har haft fel trafo eftersom jag bara nyttjar 9 volt och inte 18 volt med mittappningen so nolla. Någon som fattar vad jag menar?

Ab actu ad posse valet illatio - From the past one can infer the future

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/24 :  20:02:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Pictures, bitte.

Normslt har du mitten på trafon som NOLLA. Därefter kopplar du en diod från vardera 9V-uttagen till en punkt som blir PLUS. Filtrera och du har drygt 9V (kanske uppemot 12-13V).

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/24 :  20:03:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vill du ha 18V skippar du CT och likriktar över de båda 9V-uttagen.
Go to Top of Page

TIC37
Starting Member

40 Posts

Posted - 2017/11/25 :  02:19:46  Show Profile Send TIC37 a Private Message  Reply
Har hittat svar på min triviala fråga och jag tackar för visat intresse....

Råkade titta på nätet på ett par sidor som hade en ganska svårtydd förklaring så jag blev osäker men jag har som sagt hittat svar. Dock skall man helst undvika att använda en mittappad trafo med en oanvänd tråd (flytande) då det kan orsaka ojämna spikar i den halva av trafon som man använder tydligen men det finns sätt att koppla det hela så att man får en fin jämn ström av elektroner.

Ab actu ad posse valet illatio - From the past one can infer the future
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/25 :  04:34:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Min bild visar ju hur du ska utnyttja hela trafon för att få halva spänningen.
Go to Top of Page

TIC37
Starting Member

40 Posts

Posted - 2017/11/25 :  12:05:08  Show Profile Send TIC37 a Private Message  Reply
Japp, precis men jag glömde referera till just den bilden. No offence hoppas jag. Tackar i alla fall, nu skall jag bara se om det går att implementera på kretskort avsett för fyra dioder.

Ab actu ad posse valet illatio - From the past one can infer the future

Edited by - TIC37 on 2017/11/25 12:06:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000