HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga "liten" surroundhögtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2017/12/05 :  07:52:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fantastiskt fin ådring i den där asken!
Går det inte att klyva brädan i bandsågen, och vika isär den för ett speglad ådring? Ställer du den intill en grövre balk och kör denna genom sågen, så brukat det vara möjlig att såga ner till några mm tjocka skivor.

Limmar du sedan dessa skivor med tunt tapetklister på en spånskiva så kan du köra dem i planhyveln (stå ej bakom om limmet släpper! ). Sedan kan man även passa på att maskin-slipa ytan med band slip, så man får bort matar-märken från hyveln. Det brukar sedan gå att m.h.a en fiskelina "såga" bort faneren från spånskivan.



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/12/05 07:53:59
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/10 :  21:19:07  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ok, dax o ta tag i baffeln. Nu har asken legat en vecka eller två i värmen och jag kan inte hålla mig längre utan fick möjlighet att vara i garaget någon timme nu på kvällen.

Har såga upp brädorna och hyvlat ner kanterna. Nu tänkte jag att det är bra att kunna planhyvla dom. Så eftersom jag vet att det är en kombimaskin med möjlighet att koppla på en planhyvel så tog jag tag i den i hyllan där jag ställde in den för ett par år sedan.

Nu är det så att den väger ungefär lika mycket som Ludvig den XVI hov och parfymkonsumption* (som lär varit överdriven)




Tanken är att man monterar bort initiala delen på riktbordet/sågbordet som är höj o sänkbart och sätter dit denna istället.




Idag på maskinerna har man oftast riktbordet ovanpå och sedan har man justerbordet under så man trycker in virket under och så med hjälp av hjul så matas regeln igenom. Man höjer alltså ett bord underifrån så trycker man upp virket mot kuttern.
Men så fungerar det inte på denna. Man ska alltså köra biten man vill minska även den på ovansidan av kuttern.
Tungorna är fjäderbelastade och ska inte sjunka ner av virkets tyngd utan bara av att man pressar ovanstycket neråt genom att veva till önskad tjocklek.
Nog för att det är en efterkrigsmaskin men jag har svårt att tänka mig att vilja köra speciellt korta bitar i denna konstruktion. Helst långa brädor och då två personer så man kan mata på och ta emot. Så den får vila lite. Jag kör med synvinkeln på tjockleken för att sedan limma ihop och putsa ner hela skivan istället.


Off topic men kul ändå.
*Parfymkonsumptionen var det ja. Ludvig den 16:e (solkungen) hade en hovsläkare som läst på att i munnen befann sig den värsta bakteriehärden. På den tiden borstade man inte tänderna. Så eftersom kungen skulle vara kunglig o ha det bästa så drog man helt sonika ut alla kungens tänder, i läkarens anteckningar kan man utläsa att man råkade knäcka kungens käke under ingreppet. Sen fyllde man hålorna med flytande bly. Kan tilläggas att på den tiden fanns inte heller bedövning.
Nu var det så att kungen fick svårt att tugga maten och fick svälja den som den var och kungen fick problem med magen och hann oftast inte till toaletten. På den här tiden så tvättades man när man föddes och balsamerades så beställning av parfym till hovet lär ha varit i särklass.

Edited by - Stormen on 2017/12/10 21:24:02
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/10 :  21:27:45  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Baffeln blir 285mm bred så det räcker inte riktigt med en bräda.




Titta på dom sa trollmor. Titta
Vackrare troll finns inte på denna sidan månen.




Nu är detta den första baffeln och faller det väl ut så har jag tjockare som jag kan dela på och spegelvända enligt Pix förslag.
Jag har ju tänkt att bygga 6st
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2017/12/10 :  23:32:09  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vackert trä!
Och med de gamla gedigna maskinerna du har så blir tråden bara ännu mera rolig att följa!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/11 :  23:05:04  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tack Tomas för hejjaropen.

40min i garaget är inte så mycket för en kväll men eftersom det inte är någon annan där så kan man alltid se till att sluta där man började,,, eller hur det nu var. :-)

Jag limmar på en 12mm MDF på insidan som förhoppningsvis kommer att fungera som en broms mot att trät vill böja sig. Nu är det ju så att MDF böjer sig ganska lätt men ändå.





Nu får limmet torka och det är inte världens roligaste. Så jag lägger upp lite bilder på sågen så länge. Det är företaget Ejca som ligger bakom som pysslat med kvalité sedan 1943. Fortfarande verksamt i Värnamo. Hela tingesten är i gjutjärn och väger förvånansvärt mycket.
http://www.ejca.se/



Tyvärr så fanns det inget justerbord på sågen vilket egentligen var det jag ville ha mest av allt. Det finns tydligen så man skulle kunna köpa till det men jag antar att det preeeeecis tagit slut på lagret så byggde jag mig en egen konstruktion.
Några järnstänger svetsades dit och ett bord löper med lite skidvax uppepå. Mkt enkelt.




Jag testade först med utdragbara spår(kullager) som man hittar till lådor. Men det blev inte riktigt bra. Jag vill nämligen kunna ta bort bordet då anhållet kan vara ivägen. Så det fick bli två rör och sedan ett litet stödrör eftersom det envisades med att tippa hela tiden. ( man ställde saker som inte ska vara på sågen.)
Det ena röret fick jag kapa ner lite för det blev en liten överraskning varje gång man kröp intill sågen. :-) :-)
En tanke om att göra som tangentialarm har också funnits samt så som man ska göra med styrarm glidlager o finesser. Men det är ju tråkigt och inget jag hade hemma.



Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/11 :  23:17:27  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Justerade in anhållet igår. När jag byggde den först så justerade jag in med lite prov o passbitar. Trixade väldigt fram o tillbaka. Mätte, roterade 5-6ggr enligt en matematisk princip jag läst på nätet o räknade ut hur mycket den slog osv osv.

Med tiden kommer klarhet. Jag lägger upp en skiva på 120cm och gör en markering i bordet med blyerts någon cm bredvid klingan. Lossa anhållet i ena änden och ställer in så jag kan köra skivan fram o tillbaka, fram o tillbaka utan att det löper innanför eller utanför markeringen. Så nu slår den under 0,5mm på 120cm. Det är godkänt för att ha svetsat o meckat själv.


Kuttern uppepå tar 24cm och det är klart trevligt med en 30cm så man kan göra en 60 skiva. Men så är det alltid. Man vill hela tiden ha större :-)
Sågen i sig med sitt bord är egentligen liten. Man får för sig att man kan köra stora skivor 1200x2400. Men det är omöjligt. Det är egentligen en mkt liten såg och anhållen innan det slår i innanför sågen är 24cm.
Mkt sågar jag i den nya Bosch sänk i girsågen den går ju att dra ut 30cm.

Så på och modifiera. Sågen hade inget skydd vilket var vansinnigt farligt. Satt dit avloppstandard så spånsugen passar med sin slang. Både ett uttag på sågen och ett på hyveln.



Jag er ingen anledning att köpa dyra spånsugsanslutningar när det finns avloppsrör som räcker till en massa anslutningar för under en hundring. :-)


Sågen har även en slip, ett uttag för hålborr och en trevlig justerhylla i två led som jag tagit bort. Den var stor och klumpig men säkert super när man ska göra hål för låskistor i lådor o byråer.



Det finns även en svarv till som jag tyvärr inte skaffat remmarna till. Men med Pix inspirerande tråd om tonarmsbygget så blir man sugen eller så vet man vart "kunskapen" finns och handlaget för att lyckas med sånna fingrejer.

Dessa ejca finns på blocket ibland för några tusenlappar. Det är snabbt att ställa om mellan hyvel och sågning. Tyvärr krångligt att planhyvla så det har sina fördelar med att ha olika maskiner men det är kompakt.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/15 :  07:41:11  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det har stått still lite i garaget npgra dagar. Men det kom ett trevligt paket igår. Jag har några sinusdiskanter 2.57 som gett upp och legat på hyllan o mognat.

Den ena avbränd den andra petad på sånpass att det inte går att återställa.


Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/15 :  07:45:26  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Så här ser silkesdomerna ut när de kommer från Ali express. 200:- för 10st. Då har jag ett par försök på mig obmisslyckas så var det inte så farligt mkt läropengar.





Men vad är nu detta för klägg? Ondgjorde sig inte Bo över de tillverkarna som hade olja i diskanterna? Ferroflouid

Edited by - Stormen on 2017/12/15 07:45:58
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/15 :  07:47:53  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Nej det var inte bränd lack itan helt klart magnetolja


Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/15 :  07:50:46  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jahapp, då ska vi se. Följande hantering dokumenterad inte. Det var lite knivigt och tillvägagångssättet varken barntillåtet eller rättsäkert :-)

Men här ligger dom nu. Försök 1/10. :-)


Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/15 :  07:54:55  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Så, nu äre klart :-)




Ok en liten mera förklaring :-)
Alla filmer på nätet visar dom som har färdiga caps monterade på plastbit. Centrerade o klara. Det är fuskigt enkelt. Här finns inte det klart eftersom Sinus la ner för längesedan. Jag hade ingen ny olja heller i fickan utan körde på gamla. Klippte till en plunge av papper som jag lade på insidan bombinen och pressade föriktigt ner elementet, där låg plasthållaren med cyanoakrylat (snabblim) o väntade. Lite trix med trådar osv men det gick :-)
När det torkat så lyfta jag av diskanten och plasthållaren och fick bort pappersremsan.

De nya silkesdomarna hade sina trådar åt varsitt håll. Det blev väldigt trixigt att vika tråden. Men genom att försiktigt lägga cyanoakrylat på tråden först kunde jag vira den försiktigt och fint i retur ovanför lacktråden o få den till terminalen.
Nu i efterhand så inser jag att terminalerna var så dåliga att de borde göras om och då kunde jag lika gärna satt en i varsin ände. Diskant nummer två gick snabbare och blev bättre o snyggare även om man lyfter på locket :-)

Har blivit väldigt förtjust i Kjell o Companies snabblim. Dom sålde 3 blåa tuber på en kartong för 10:- så jag köpte 10 kartonger. Det är väldigt billigt och betydligt starkare än tex biltemas snabblim. Jag som trodde alla cyanoakrylat var hyffsat lika. Men jag limmade mina glasögonbågar 3ggr med biltemas och det gik sönder efter några timmar eller en dag, medans Kjellemans har hållt i 3 månader nu. Nu är ju det en väldigt empirisk studie. Men ändå.

Edited by - Stormen on 2017/12/15 08:46:03
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2017/12/15 :  12:57:06  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Vilket pilljobb.

Hoppas de fungerar på första försöket.

Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/17 :  21:24:34  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Javisst fungerade det på första försöket. Men den andra diskanten blev mycket bättre och snyggare.

Hittade lite videoklipp om hur man kunde göra sin egen ferrofluid av svart pulver man har till laserskrivaren och matolja.

Men jag är nyfiken på hur den oljan ter sig efter 10 år. Dvs om den klumpar sig, luktar osv. Det enda jag vet är att orginaloljan är galet dyr.

Jag har tittat lite på filtren som sitter i TL8 från start och dem jag tänkt använda. De har liknande värden de som sitter i övriga raunamodellerna såklart. Men jag tycker att just dessa är lite i överkant höga. dvs låg brytpunkt.
Nu är det inte bara och bara att mäta i ett seriefilter eftersom den ena delen kan inte helt uteslutas från den andra. Men det finns flera förespråkare som tycker att det blir mera transient med ett seriefilter och jag är beredd att hålla med. Men det är inte utan att ett välkonstruerat parallellfilter också låter bra.

Vad jag gjorde är att mäta hela filtret och sedan kopplade ur basen och mätte diskanten som då har konding i serie och drossel parallellt. Sedan på basen. Jag läser alltså av dom som två enskilda parallella filter. Sedan kopplas dom såklart ihop och utnyttjar varandra.
Nu kan man som sagt inte göra så här eftersom spolen i basen spelar in i diskanten och tvärtom. Men det ger åtminstone en fingervisning om brytpunkten. Den ligger märkligt lågt. dvs 1600Hz. Vilket stämmer med beräkningsprogram som jag har. Även brytfrekvensen hoppar upp något när båda elementen är inkopplade så hoppar de minsann inte upp till 2500 bara sådär.
Men det låter bra och fungerat i flera år. Dock är det lite halvkänt att det kan tugga diskanter. Synd att han inte finns kring oss längre Bo så han kunde ha svarat mig med sina tankar kring den låga brytningen.



+in, ligger en drossel 0,6mH i serie till +bas och en konding på 14.6microF parallellt.
minus på basen och plus på diskanten är den gemensamma kopplingspunkten. Härifrån har man sedan en konding i serie med diskanten på 9,2microF och en drossel 0,45mH parallellt över diskanten till diskantens minus som också är minus in.

Man kan se det som två separata vanliga parallella filter som är seriekopplade.

Jag tänker inte göra så mycket, ändrar jag och tar bort lite av kondingarna på diskanten så ändrar det sig bara från 1600 till 1700hz. Så det är inte så man trillar av stolen. Men vad jag har förstått så har man högre värden på kondingarna i seriefilter än i traditionella parallellfilter. Så det stämmer säkert och brytpunkten som elementen se lägger sig ca 2000hz

Det får spela som det är, för det låter bra och det var såhär det var konstruerat.


Edited by - Stormen on 2017/12/17 21:25:48
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/22 :  16:51:02  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Då ska vi se, det har inte blivit så mycket senaste dagarna. Allt io vardagen tycks rulla på ändå och VAB dagar mm kommer imellan.
Men jag har gått och funderat. De flesta verkar fräsa ner elementen framifrån. Men jag tänker att det dels så är kanten på dessa element ganska ful och samtidigt så sitter det lite bättre skyddat inuti och kanske kan ge en lite mera vintage-look?

Jag limmade ju på en mdf skiva på baksidan för att inte trät skulle kunna dra isär sig. o det kan det inte men den kan slå sig prcis som det vill. Så vad man ska göra är att antingen dela på skivan i bandsågen och vända ena skivan o limma dom med årsringarna mot varandra så krafterna tar ut varandra. Men nu sitter mdf skivan där iallfall och vad jag kan se på bilder på nätet så verkar det vara så att man gör väldigt tjocka bord i ask med ordentligt breda brädor.
En annan lösning jag har är att såga 15mm*4mm listeer och fräsa in dom i baksidan på baffeln horisontalt. Det borde ge en del stabilitet.

Det finns ett litet problem med att montera elementen på insidan. Vågfronten från diskanten blir annorlunda. Eller ja , kanske mera som en våg-guide. Nu ville vi ju ha så bred strålningsvinkel som möjligt och inte direktiva diton. Sen vet jag inte vad som händer med 2-pi gradienters strålningsvinkel och ev den kompensation som det är på baffelbredden i filtren, men jag ser det som försumbart för tillfället. Jag skulle kunna fräsa ner diskanten framifrån men låta montera basen innifrån. Men då får man ännu större tidsdifferans vilket inte är eftersträvansvärt. Frågan är hur känslig jag egentligen är mot det. Men det är inte bara för att en del vinklar sina fronter. oh andra sidan så sitter njord med diskanten framför den undre basen och den spelar inte helt dåligt ;-)

Oavsett så gjorde jag bort mig och kom på att jag behövde ett hål i "ryggen" på högtalaren. Annars kommer jag aldrig in med basen :-)


Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/26 :  22:05:40  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag bygger vidare. Startade upp och fräste en del.
Jag frågar min gode vän Lars ibland hur man blir så duktig. Ja det är viktigt att hinna göra många misstag svarar han lite kryptiskt. Ikväll har jag hunnit med att göra massa misstag. frässtål som lossar o borrar sig ner i materialet, en låsmekanik som inte låste. en skriv som lossade och andra små saker som bara inte får hända. :-) Men ,,,, man lär sig :-)

Fick tillverka en spånsug och en lämplig cirkelmall. Ska göra en bättre sen i plexiglas. Har ju tänkt att montera elementen innifrån så jag sänkte ner från insidan ca 1/3 av skivans tjocklek och sedan rundade framsidan. Det hela fick göras från två håll och i olika diametrar såklart.




Edited by - Stormen on 2017/12/26 22:11:06
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/26 :  22:13:25  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
La över på lådan för passning och det kanske är i grövsta laget som baffel. Ser nästan lite oproportionerligt ut. Kanske blir bättre när kanterna skärs till och rundas av och trimmas in. Men det gör ingen skada att gå ner 2-3mm på baffeltjockleken.
Jag vet att när den här är klar så är det bara 5 kvar :-)

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/27 :  15:51:42  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
För att göra en cirkel hade jag bara dragit en lång M6 igenom anhållet som i sig är ställbart. Det fungerade men det var ju inte sådär snitsigt som på tv.
Med stor inspiration från från Pix (härmning är det största berömmet) så gav jag mig på en plexiglasskiva och började borra hål o mäta.

Här inser jag att det finns lite olika tillvägagångsätt. Man kan tex göra den som jag gjort med CC från mitten på skärstålet eller anpassa den mot det skärstål som man brukar ha. Tex 8mm (r4) och sen fundera på om man vill ha att innermåttet eller yttermåttet ska vara på jämna intervallerna. ( tex diameter 10mm)
Som högtalarbyggare så är det oftast hålet man vill ha på en jämn intervall. Så man bör ta reda på om det är 6mm eller 8mm fräs som man använder sig mest av och kommer att köpa nästa gång för att fräsa cirklar. Här säljer tex Jula sin notfräs separat och har det kluriga måttet 6,23mm i diameter.

Nåiallfall , jag gjorde 3 skalor från CC. med 1cm, +5mm och +2,5mm det får duga till att börja med.

Man inser ju såklart att om jag nu skulle göra en perfekt mall mot ett enskilt notfrässtål och diametern blir på pricken 200mm. Så kommer inte 200mm elementet att vilja pressas ner där efter lackning.

Men vad förvånad jag blev när jag drog bort skyddsplasten och inser att plexiglasskivan från Biltema inte alls är genomskinlig.
Surt sa räven om att vad är väl en bal på slottet....



Kommer få en bra cirkel/knopp från hålet från diskanten som jag kan borra igenom och sätta en M5 bult i och så ha en lång försänkt M5 som jag alltid sätter underifrån det jag ska fräsa som sticker upp igenom mallen.

Edited by - Stormen on 2017/12/27 15:56:55
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/27 :  22:20:35  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Plexiglaset visade sig vara Opalvitt med 97% ljusgenomsläpp. Så det är Ok o det är klart inte så mkt att se ändå :-)

Idag kom det färg på posten från HLstore.com . Väldigt bra priser och jag räknade kallt med 1 burk per högtalare. Så då fick jag två burkar på köpet så att säga jämfört med Biltema, trots frakt 79:-
Väldigt snabbt hanterat av butiken till schenker.
Burkarna har lågt tryck o flera olika munstycken medföljer. Ska bli spännande o testa dessa burkar.


Edited by - Stormen on 2017/12/27 23:11:13
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/28 :  17:01:34  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Första grova slipningen avklarad. Ska exprementera lite för hålet med diskanten. Voll ha en så stor öppning som möjligt. Går det inte så blir den försänkt istället för innifrån.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/28 :  21:51:28  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Bytte kant ifrån r6. Till en 45gradig vinkel. Eller som kineserna kallar för 90grader??

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/28 :  21:55:19  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Att ha en waveguide på en surroubdhögtalare är ju ganska puckat. Man vill ha så stor spridning som möjligt. Det är möjligt att jag på håret missar THX klassningen nu. Men jag tycker att det blev snyggt och jag tror inte att off-axis påverkas sådär mycket ändå.




Jag skulle kunna göra hålet lite lite större men då på min mall så ligger det på halvmillimetern till skruvhålen. O det är lite väl bra om man vill puttsa lite också.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/28 :  21:57:30  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Elementet på framsidan.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/28 :  21:58:36  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Och elementet infällt.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/30 :  08:59:29  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Då ger vi oss på nästa låda. När man plockat bort alla stöd, sågskydd o annat samt sänker den lite väl stora klingan som är monterad så kommer även sliprondellen ner under bänkhöjd. Då kan man i princip dela så stora skivor man behöver. Även skjutbordet kan snabbt bytas mot en utan medhåll. Bara man har stöd osv o kan ta emot skivan när man delat den :-)

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/30 :  09:04:39  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Här är nästa baffel på G ur samma bräda.
Vill ha ungefär samma tjocklek osv på åtminstonde två i taget.
Hyveln spelar mig ett spratt o jag får vända o vrida lite samt hyvla om innan det blir bra. Ska se vad jag kan justera in mera. Det är noga på decimetern det här ;-)

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000