HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hypex NC - Erfarenheter och mätdata?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mushanga
Starting Member

8 Posts

Posted - 2017/11/08 :  22:54:49  Show Profile Send Mushanga a Private Message  Reply
Hej alla hifivänner,

Efter att ha läst en hel del bra kritik av slutsteg som bygger på Hypex's senaste NC-moduler köpte jag för ett tag sedan grisen i säcken: ett Nord Acoustics NC252 som bygger på Hypex lite mindre förstärkarmoduler.

Jag har ett aktivt system som består av ett par DIY JBL M2. Tanken med det nya slutsteget var att ersätta ett Primare A30.2 för drivning av hornen. Betagen av ljudet är jag härnäst sugen på att ersätta ett NAD 218 som just nu driver 15-tummarna. Det som gör mig tveksam är om det finns tillräckligt med effekt och strömstyrka i Hypex större moduler (NC400-500) för att driva dessa. Jag gillar att spela lite högre ibland :)
Mitt problem är att jag inte hittar några kubmätningar där man t.ex kan se strömförmågan. Peakeffekten är lätt att hitta men den säger ju inte allt.
Skulle vara tacksam om det finns ngn därute som kan guida mig till ngt liknande test eller som har egen erfarenhet av jämförelser mellan Hypex moduler och klass AB designer.

rajapruk
Starting Member

14 Posts

Posted - 2017/11/16 :  20:44:09  Show Profile Send rajapruk a Private Message  Reply
Jag har kört ncore nc400 på aktiv JBL 4365. Funkade grymt bra. De kan bryggas också.

Nu har jag nergraderat till crown cts1200, får se hur det blir.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/07 :  20:39:14  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
En förstärkares strömavgivningsförmåga är en rätt överskattad parameter och blir mycket sällan flaskhalsen om man inte har högtalare med extremdåliga värden på resistans och fas.
Tycker väl inte att modulen NC252MP som jag tror det rör sig om här är så väldigt liten. Den ger enligt databladet 2x250/2x200 W i 4/8 Ohm. Databladen finns på Hypex hemsida.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/07 :  21:01:57  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag läste specifikationen på M2 och där rekommenderas 4x1200 W i 8 Ohm. Jag kan väl tycka att det är rikligt för en högtalare med en känslighet på 92 dB. Gillar man Hypex så har dom förstärkarmoduler som ger 2 kW och nätdel som passar till.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000