HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Valchromat
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2017/08/24 :  21:52:05  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
Jag är nyfiken på att bygga med genomfärgade Valchromat mdf skivor. Jag har hört att sågade eller frästa kanter kan slipas upp till finish yta med vanligt sandpapper. På så sätt skulle spackling och målning kunna undvikas. Låter nästan för bra....
Vilka är era erfarenheter?

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2017/08/25 :  00:24:51  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Den är väldigt lättbearbetad, tar bets bra också utan att det blir flammigt och ytan är fin och slät. Men ... ytan är inte okänslig. Dra med nageln över ytan så syns det ett märke som visserligen går att "sudda bort" ganska OK om man polerar runt med fingertopparna. Jag drog på ett par lager matt klarlack på mina lådor av den anledningen för att få ett lite hårdare ytskikt.

Som vanlig MDF är det ett ganska kasst material att dra i skruv i. Förborrning är ett måste som jag ser det om det är nära kanter. Limning och kexning går utmärkt. Nära elementhål rekommenderar jag att du på insidan limmar dit klossar i plywood eller hårdträ när du skruvar fast elementen, samma om du ska använda rampamuff eller islagssmutter då hållfastheten är ungefär som vanlig MDF.

Har några spillbitar över, typ 30 a' 40 cm i sida. Från nicket verkar du bo i GBG, hör av dig om du vill ha en för utvärdering.

Har ingen riktigt bra bild, nedanstående får duga. Den råa ytan har bara betsats lite mörkare och sen mattlackats 2 ggr.

Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2017/08/25 :  07:13:46  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
@adhoc: tack för input! Jag tar gärna en bit för utvärdering. Du har PM

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000