HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Cross feed och Decca inspelningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/08/11 :  15:45:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag håller på och lyssnar igenom en massa Decca inspelningar och en sak slår mig, det funkar inte alls med cross feed som jag annars alltid kör med. Ljudbilden blir väldigt förvirrad och ibland helt skev.

Någon som upplevt något liknande?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/08/12 :  15:21:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag kan uppleva att jag inte alltid gillar resultatet. Kan det ha att göra med m man använt stereomickar eller multimickar vid inspelningen?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/08/12 :  15:26:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Decca_tree
Hmm...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/08/12 :  16:04:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hmm, jag behöver förtydliga mig lite. Jag gillar skarpt de här Decca inspelningarna, stort, dynamiskt som tusan och levande med en härlig klang av inspelningsrummet.

men

Eftersom jag mest lyssnar via lurar numera och min hörlurssteg har en crossfeed funktion som oftast behövs för att ge ett vettig ljudbild på alla vanliga inspelningar så funkar det inte alls just för Decca grejor. Här blir ljudbilden bara förvirrad och det låter som en massa fasfel staplade på hög.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/08/12 :  16:44:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ja, jag menade at jag inte alltid gillar resultatet av cross feed som ibland gör ljudbilden otydligare. Har dock bara denna funktion i min Chord Hugo så jag har inte jättestor erfarenhet.
Har inte funderat så mycket på vilka inspelningar jag tycker att det inte funkar på. Ovan var bara spekulation om det krävs stereomickuppställning för att cross feed ska funka bra och att det fungerar sämre med mångkanalsinspelningar eller tvärtom. Decca verkar ju använda stereomickar där de placeras långt isär och en ytterligare mick i mitten. Kan det vara orsaken?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/08/12 :  23:02:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ja, jag skulle tro att det beror på mikrofonuppställningen på något sätt. Effekten låter likt det som hörs när högtalare är fasvända. Mysko

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/08/13 :  09:46:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
De x-feed inställningar ni använder, finns de beskrivna någonstans?
Jag jämför med Roon som har en x-feed funktion i sin DSP där man kan välja mellan tre olika stardarder utöver att skruva själv.
Mera info om idéerna finns på denna sida
Roon erbjuder:
Default (700Hz, 4.5dB cross feed)
Chu Moy (700hz, 6dB cross feed)
Jan Meier (650Hz, 9.5dB cross feed)
Custom (300-2000Hz, 1-15dB cross feed)

Jag kan inte uppleva någon känsla av fasfel generellt men jag är inte så förtjust i effekten oavsett.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/08/13 :  12:49:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ingen info från Chord mer än att inställningarna är lite, mer, ännu mer :-)
Jag har lyssnat lite på Soltis Rhenguldet och upplever inget konstigt alls.
Tvärtom är det svårt att höra skillnaden här, kanske röster flyter ut en aning med crossfeed.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/08/13 :  16:18:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det var just Solti, Ringen som jag reagerade först på att det lät konstigt. Kan croossfeed vara så olika implementerade? Grace har ingen info om deras är gjord.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/08/15 :  11:52:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vad har du för hörlursförstärkare?

En gammal tråd för den som är intresserad och lite mer info. Det går uppenbarligen att göra mer eller mindre avancerat.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=17778&
https://www.headphone.com/pages/fixing-headphones-using-electronics

http://www.meier-audio.homepage.t-online.de


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/08/15 :  20:50:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En Grace m920

Så här skriver tillverkaren men tyvärr finns ingen djupare info
quote:
New X-feed (crossfeed) simulates the acoustics of a loudspeaker listening environment which can significantly improve imaging while reducing listening fatigue when using headphones. This feature employs carefully designed signal cross-feed, filtering and delay circuits to simulate hrtf (head related transfer functions)


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/18 :  14:13:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tänkte bara inflika att crossfeed i min Moon hörlursförstärkare fakiskt fungerar över förväntan. Det är den första jag upplevt som inte försämrar!
Och på vissa inspelningar är den absolut en tillgång och förbättrar min upplevelse.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/18 :  15:46:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag tycker att en bild på ett Decca träd förklarar varför det inte fungerar bra med cross-feed.

Man kan se trädet som en avancerad akustisk cross-feed som sker redan vid inspelning. Du får såklart rejält med kaka på kaka med extra elektronisk cross-feed.

Med de extra yttre mikrofonerna som stödupptar rumsakustik och efterklang och kors-strålning av ljudet så får du en lätt med ett skjutreglage variabel surroundeffekt/framhävning av just rumsakustiken och stereoeffekt. Om du då korskopplar detta med cross-feed så kommer du såklart få en rejält förvirrad karaktär av rejäla kamfiltereffekter
och överdubbad stereoinformation.
Om du inte förstår så rita ut mikrofon-setupen på ett papper och dra de stora väggreflektionerna med hjälp av streck och hur de korsar mikrofon-arrayen och blir upptagna flera gånger pga de i sidled utspridda mikrofonerna. Tänk sedan att du korskopplar detta ännu en gång fast elektroniskt.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/12/18 :  18:49:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack

Jag har kopplat ur crossfeeden och känner inte att jag vill koppla in den för musik. Ibland gör jag det när jag ser på netflix/hbo men inte annars

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000