HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nytt lågtalarelement - olika ideer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/07/04 :  10:39:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Igår blev jag med en liten klen hifi-6,5a som saknar lust och energi - allt som vi är förtjusta i.

Med en Bl på 10,7 och ett Qts på 0,34 så är den en ganska patetisk liten krabat.

Försöker jag lägga den bredvid min B&C 12PS100 så kryper den gnyendes iväg med svansen mellan benen.

Om jag skall vara ärlig och sluta dissa basen jag själv köpt så är jag faktisk lite förtjust i den. Ibland är det skönt med element som inte beter sig som en arga noshörningar på anabola steroider. Helt plötsligt så blir det ganska vettiga byggbara mått och proportioner.

Nåväl. Jag vill bygga nått spännande och roligt med denna basen.
Min son och jag har bollat lite behov och potentiella ideer fram och tillbaka.

Det kommer snart mer.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/07/04 :  11:16:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



En enkel offset driver kvartsvågspipa ser ut att ge en rimlig och trevlig baslåda till bilen. Det är inte dB-dragrace eller så, utan ett användbart basstöd till trevligt musiklyssnande.

Detta är ett alternativ. Det kommer fler ideer imorgon.
Denna tråden är lite högt tänkande i nära realtid.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/07/24 :  17:32:53  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=199445

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/07/24 :  17:34:02  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Kanske kan bli en trevlig högtalare och intressant om du låter AMTn spela dipol...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/07/29 :  10:21:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Inga AMTer i detta billiga skrutt-projekt.

Jag har lagt min nästan obefintliga energi på att städa och sortera i mitt arbetsrum och semestra lite medans det är någon form sommar detta år.

Projektet ligger på is tills arbetsrummet är klart. Vi har spånat på flera roliga ideer. Serieavstämd 6e ordningens bandpass, 8 ordningens bandpass, kvartsvågspipor, TPQWR osv osv....

Jag är dessutom nyfiken på hur mycket välljud man kan plocka fram ur ett (eller två) enkelt billigt Daytonelement.

Två st i push pull slotload i en tappad pipa som drivs av en triodig klass A förstärkare med IRFP7430 och rejält negativ utimpedans. Allt EQat och delat av en MiniDSP. Det tror jag skulle kunna låta riktigt smaskens för en rimligt trevlig peng och storlek.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/10/15 :  12:42:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har sakta graviterat närmare och närmare en låda som blir 90 cm hög, 51,2 cm djup och 25,6 cm bredd.




Inträngd i ett hörn kan den prestera helt ok för sitt pris och sin storlek. Den överdrivna peaken i midbasen är som vanligt överdriven. I verkligheten kommer den vara en betydligt mjukare liten midbaspeak som ger den en punchig och gladlynt karaktär. Precis vad som behövs för att balansera upp en ganska hårdhänt och energisk 40 Hz respons. Tung släpig trött bas är nått för dom som gillar basreflexreverb, men det är inte målet för denna konstruktion.

Perfekt liten datorsubba för en rimlig peng.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/10/15 :  12:54:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Ännu en verklighetsfrånvänd Hornresp-sim, som trots sin överdrivna optimism visar på en rejäl verklig övermarginal i midbasen. 115 dB från 37 Hz och uppåt, med en rejäl övermarginal i den väldans energitäta midbasen borgar för en kapabel liten låda, full av yster danslust, yvigt luftgitarrspelande och medryckande ljudeffekter i datorspel och filmer.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/10/15 :  13:02:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Sömnframkallande Hornresp-data. Kan vara kul om nån sitter på en Dayton DC160-8 och behöver en liten skoj baslåda. Den skulle nog även fungera ypperligt i en bil om inte är ute efter att flexa framrutan och plåten, förstöra hörseln samtidigt som man får höra sina finniga och mustagefjuniga ungdomskompisar utbrister "phaaaat basssss" eller liknande.

Storgrabben velar lite fram och tillbaka angående ROAR18 just nu, och jag vill testa TPQWR-konceptet. TPQWR levererar i varje konstruktion jag testar, men det skulle vara skoj att höra vad en liten billig hifibas kan göra.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/01/02 :  22:49:52  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag sitter med ett par billiga 6,5" lågtalare och har idag varit och köpt+fått kapat en del bitar 12mm plywood för att ta udden av en försenad 40-års-kris med ett par Tham 6.
Men att bygga ett par mini-TPQWR skulle vara häftigt!! Jag står vid sidan av och betraktar hejandes vad det blir av det hela.

Rör...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/03 :  09:06:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Men att bygga ett par mini-TPQWR skulle vara häftigt!!


Jag vill inte på något sätt sparka på den THAM som redan ligger.

THAM och ROAR är väldans olika odjur och båda har sina sämre och bättre sidor.

THAM6 är riktigt trevliga. Väldigt lätta att leva med. Mycket kapabla för sin storlek.

Min erfarenhet med TPQWR är att den alltid tillför en pålkransk karaktär. De låter alltid rejält mycket mer aggresiva och "på" med en midbas-smäll som får allt att skallra såfort man tittar för hårt på volymkontrollen..

Roliga och kapabla, men inte alls rumsrena. Jag har ännu inte testat en liten TPQWR med en 6 tummare, och den borde rimligtvis bli lite mer rumsren än stora monster med Bl-stinna 12or och 15-tummare.

Har du data på dina 6 tums lågtalare så kan jag i mån av ork simma nått åt dem. Tyvärr samarbetar vintermörkret, Jul och nyår-stress, D-vitaminbrist och min ME/CFS för att göra perioden December till Mars till nått som mest påminner om skärseldens alla prövningar och lidanden.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/01/03 :  11:57:11  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Så gärna så. Detta är riktigt billiga element

Cpa 6-75. Läste nånstans här på forumet att deras t/s parametrar inte alltid stämmer så bra med verkligheten, får väl se.

Re 7,1 ohm.
Fs 55hz
Qts 0,23
Qms 2,62
Qes 0,25
Vas 9,62L
Sd 0,0125
BL 13,6
Cms 435,7
Mms 10,48
Mmd 18,68

Det är allt jag hittar på dessa element.
Billiga så det sjunger om det, en dryg tvåhundring styck.

Rör...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/03 :  12:28:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med ett ingenjöriskt bokstavsbarns världsfrånvända och världsexkluderande sifferfokus så tog jag dina postade data exakt utan ifrågasättande och fick fram detta:









Sista bilden är såklart ditt element i en THAM6 jämfört mot TPQWR6.
Båda i 1,0 Pi med 2,83 volt drivspänning.

Edited by - Circlomanen on 2018/01/03 12:28:54
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/03 :  12:40:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag kanske kan skissa fram nått byggbart senare, men ser helst att du gör det själv då min ork är näst obefintlig idag.

Frontresonatorn skall vara 70 cm lång och ha ett tväsnitt på 25 x 25 cm (eller några andra mått som tillsammans ger 625 cm2) invändigt.

Du kan ju alltid kolla på hur vi veckar ihop grabbens stora monsterbygge i en anna tråd här på HF.
Du kommer troligtvis få korta av tappade pipan sektionen innan den naturliga 180 gradiga svängen i framkant vid sidan av mynningen.



Med 50 watt och 3 mm konaplitud enkel väg så kan du nå detta inomhus stående mot vägg. Jag tror verkligheten ser ganska annorlunda ut, men kan inte lova nått då jag inte byggt en TPQWR med annat än stora, kraftfulla och ganska långslagiga element.

Du kanske hoppar till när du ser omfånget och då framförallt utsträkningen nedåt. THAM6 går djupare. Jag har svårt att få till en tillräckligt liten TPQWR för detta element utan att allt blir skevt och konstigt. Jag kan bara säga att trots att min ROAR12 är avstämd till 45 Hz så är det väldigt sällan jag saknar något nedåt i annat än orgelinspelningar och tunga actionpackade filmspår. De låter inte riktigt som man förväntar sig av simulerad kurva. De låter oftast oerhört mycket kraftfullare och potenta. Midbaspeaken kommer inte heller bli så stor som simmen säger. Det kommer troligtvis finnas en viss liten poppig fokus på midbasen som får allt att spela med ett dynamiskt schwung.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2018/01/03 12:42:17
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/01/03 :  12:41:06  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Snabbt och snyggt jobbat, tack Johannes!
En tpqwr i bilen skulle kunna bli hur bra som helst, med gott om cabingain.
Så det är sådär en beskedlig pålkran ser ut

Jag skissar inget idag, det blir troligen tham för dessa element i och med att jag redan fått en del bitar kapade.
Men man ska ju alltid ha nästa projekt på g innan man är klar med det man påbörjat.

Rör...

Edited by - Cliffan on 2018/01/03 12:47:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000