HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga PSU till klass AB rörstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/06/27 :  01:06:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Insomnia,då ställer jag en nybörjarfråga..
Kom på att jag mest byggt entaktsförstärkare..
T,e.x en P-P förstärkare med KT77 som har Vb 400v
och tomgångs ström 2x70mA.Och 2x 121mA vid fullt pådrag.
Betyder det att vid fullt pådrag så kommer vb att sjunka?
Samt hur ska jag dimmensionera trafon,Vb 400 volt vid tomgångssträm ELLER vid fullt pådrag.Hoppas att jag gjort mig någonsånär förstådd.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/06/27 :  09:24:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tja, idealiskt så ska väl nätdelen dimensioneras så att den håller full spänning vid full belastning. I verkligheten kan man fuska lite, ett visst spänningsfall är oundvikligt. Hur mycket man kan fuska beror på vem man fråga, en konstruktör hos Krell ger nog ett annat svar än en konstruktör hos NAD...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/06/27 :  10:05:51  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ett klassiskt oregelerat psu kommer att "sagga". Huvudsaken är
att B+ och bias ( om fixed bias) följs åt.

Oftast vill man maxa B+ , men man bör också ta hänsyn till
använda ellyter, de skall inte uppnå max spänning under start eller
andra driftvillkor. I praktiken begränsas valen av sortimentet av
nättrafos, som ju inte är särkilt stort. Man får kompromissa.

Slutligen, om man tappar några watt så är det inte något som
hörs, bättre en något lägre effekt och ett stabilt slutsteg än
en förstärkare som poppar rör och kondingar. ( Tycker jag alltså :-)
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/06/27 :  12:12:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Så enligt PSUD så vid full effekt ligger spänningen på ca 400v,och vid tomgång på 423v,kan väl ses som normalt,eller?

Jag brukar beställa från (special lindat) toroid.pl kruxet är ju att veta vilken
spänning sekundären ska ha..oftast stämmer ju inte PSUD..
Hur gör ni använder ni x1,41 och sen är det bra eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/06/27 :  19:56:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag menar att det blir kruxigt om man vet vilket Vb man vill ha och sedan räkna "bakåt" vilken spänning sekundären ska ha (om man beställer custom made)..Det blir ju lite annorlunda än om man redan har en trafo som man vet sekundär spänningen på...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2017/06/27 :  23:26:15  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Om jag har tolkat dig rätt så har du ett minimibehov av ca 400 volt * 0,4 ampere.
Det ger ju ca 160 VA effekt och då är ju frågan hur mycket marginal du behöver, jag hade nog tagit en trafo på minst det dubbla, förmodligen ännu mer. Kanske 400 - 500 VA
Mvh.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/06/28 :  00:23:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja så tillkommer ju glöden oxå,då är jag uppe i strax över 200VA.
Tja så 400VA då..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/06/28 :  09:33:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har en Hammond 372JX som är på 243VA skall användas till en EL34 PP den skall räcka mer än väl.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/06/28 :  12:17:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Dom nätrafos jag använd till några andra byggen ligger bara lite över grännsen,blir lite varma efter ett litet tag.
Men Fuling säger ju att nättrafos ska bli varma,vill jag minnas..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/06/28 :  15:44:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Fuling säger så mycket...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/06/28 :  16:35:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000