Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/07/19 : 21:23:58
|
quote: Går det att köra så här?
Ser ganska prydligt ut jämfört med mina högspänningsprototyper och jag lever än |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/19 : 21:24:39
|
Ser ni några konstigheter med min koppling? Försökte göra layouten pedagogisk
Har 100k ohms motstånd jag kan använda för urladdning. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8631 Posts |
Posted - 2017/07/19 : 21:28:33
|
Tycker det ser bra ut,men ska det va RC ingång?Inte CRC? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/19 : 21:30:13
|
Fuling: haha, det var en fin komplimang Då testar jag under morgondagen! |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/19 : 21:33:34
|
Ryssen: osäker på detta men kom fram till att det var bra att ha ett motstånd först för att begränsa strömmen vid startögonblicket. Resistorn är på 300 ohm. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 07:52:01
|
Med risk för att blotta min okunskap igen så undrar jag om jag verkligen behöver en extra resistor som laddar ur kondingarna.
Jag kommer ju testa nätdelen med dummy laster på 5,4k ohm samt 43k ohm.
Lasterna är ju hela tiden inkopplade och bör således ladda ur kondingarna när jag bryter strömmen från vägguttaget, eller? |
Edited by - ChristianN on 2017/07/20 07:56:39 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 08:23:03
|
Det här med avsäkring mot HT trafon. Jag vill ju inte bränna sekundärlindningen. Gick tillbaka i tråden och lampuradio ger utförlig info om hur jag dimensionerar säkringen med avseende på startströmmar.
Vill dubbelkolla! Jag har en toppspänning på 520V och första resistorn har värdet 300 ohm. När kondingarna är tomma i början drar de alltså I=U/R dvs I=520V/300ohm, I = 1.73A. Närmsta värde på säkring jag har hemma är 2A.
Är 2A trög säkring okej? |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 08:35:11
|
2A är för stort för att skydda nättrafon.
det är mera motstånd i kretsen, 300 ohm är motståndet, men trafon har ett motstånd både i sekundären och primären.
En gissning ( men dett får provas ut empiriskt) är 315mA trög. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 08:48:41
|
Där hade jag käpprätt åt skogen fel! Tack Peter för rättningen. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 19:18:24
|
Framsteg!
Nätdelen är testad utan häftiga explosioner och personskador Dummy-lasterna dränerade varje kondensator fint till nära 0V. Körde avsäkrat med trög 500 mA säkring.
Jag mäter följande över respektive dummy-last:
402V över dummy-lasten på 5400 ohm (300B röret)
373V över dummy-lasten på 43300 ohm (6SN7)
Är jag på rätt väg? Jag siktade på 435V respektive 390V. Justera upp spänningarna något.
Vad händer ljudmässigt om man kör denna koppling(se sidan 1 i tråden) på dessa lägre spänningar? |
Edited by - ChristianN on 2017/07/20 19:23:58 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 19:41:00
|
Minska värdet på första resistorn tills du har precis den spänning du vill ha. Börjar du räkna med ohms lag där så får du förmodligen en och annan överraskning, rippelströmmen som dras av första kondingen är förmodligen ganska stora vilket gör att motståndet får en större inverkan på utspänningen än vad man skulle tro om man bara räknar på likströmmar. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 20:39:31
|
Jag mäter 438V direkt efter likriktardioderna och efter motståndet 414V. Nu är värdet på motståndet 300 ohm.
Edit: värdena gäller med dummy-last. |
Edited by - ChristianN on 2017/07/20 20:42:46 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 20:50:11
|
Egentligen borde jag kunna plocka bort 300 ohms motståndet för att nå till hyfsat rätt spänning?
Men utan motstånd blir det väl en kraftigare strömrusning vid startögonblicket? |
Edited by - ChristianN on 2017/07/20 20:51:08 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 21:04:19
|
Som sagt, testa dig fram. Ett rejält NTC-motstånd på primärsidan dämpar startströmmen. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 21:08:53
|
Jag använder en CL-60 termistor på primären. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/07/20 : 23:06:35
|
Det allra första motståndet är *enbart* till för att skydda dioder och högspänningslindning från chockströmmar vid inkoppling mot tomma filterkondingar. Det har inte någon dedikerad spänningsjusterande roll (även om Ohms lag gäller såklart...). Har man termistorvarianen är detta motstånd inte nödvändigt.
Urdragningsmotstånd (bleedermotstånd) är till för att tömma filterkondingarna efter frånslag, så att det inte står kvar spänning efter avstängning och överraskar en eventuell tekniker som öppnar chassiet efter några minuter. Ellyter i god kondition kan hålla laddning länge. Om du inte har ett filter med drosselingång, som behöver en viss minimiström för att ge rätt utspänning, så behöver inte bleedermotståndet ta så mycket ström... Det är bara att räkna sekunder: mikrofarad X megaohm ger urladdning i sekunder (ner till c:a 70%). Alla filterkondingar ingår då i beräkningen.
Blyfritt lod har jag inte använt, det är inte obligatoriskt för eget, personligt bruk. Man behöver, oavsett lod, en lödkolv som kan ge en temp avsevärt över smältpunkten för lodet, även om det är lite tjockare ledare och ett lödöra eller liknande inblandat. Tempreglerad 40 - 60 W är nog det minsta jag skulle ens föröka med, annars blir det bara långdragen uppvärmning och risk för kallödning. Alla metalldelar i lödstället måste upp över smältpunkten, så att tennet flyter ut ordentligt och fäster som det ska på alla inblandade ytor. |
Edited by - lampuradio on 2017/07/20 23:08:45 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/21 : 10:08:46
|
Härligt att ni orkar hänga kvar i tråden och svara på mina frågor
Jag har gjort mätning utan 300 ohms resistor nu och då hoppar spänningen upp till 465V på B+ samt 432V till drivrören. Det är ju för högt så ett motstånd är väl ändå lämpligt att ha.
Fuling: du nämner att om jag använder ohms lag för att räkna fram ett nytt värde på resistor så kanske det inte ger den spänning jag tror. Men kan jag ändå anta att förloppet är linjärt? Utan 300 ohms resistorn ökar spänningen ca 60V och jag vill ha en ökning med ca 30V. Om jag då tar ett 150 ohms motstånd bör jag hamna rätt?
Fundering när det gäller termistorn. Ska den placeras innan "huvudsäkringen" i förstärkaren eller efter? Placeras den innan säkringen så bör man ju kunna dimensionera en säkring mer korrekt och säkrare för komponenterna i förstärkaren för att man slipper stora startströmmar?
Edit: kan testa parallellkoppla de två 300 ohms motstånden jag har hemma och se vad som händer |
Edited by - ChristianN on 2017/07/21 10:19:21 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/21 : 10:31:56
|
Med 150 ohm.
B+ 427V
A 396V
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2017/07/21 : 14:29:33
|
Bara kolla att specarna räcker till! |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/07/21 : 21:13:35
|
Nätfilter är en vetenskap i sig. Min personliga reflektion i detta ämne, i den mån det har med tråden att göra:
1. Skyddsmotstånd mellan huvuddioder och första C i filtret. Detta för att skydda högspänningslindning och dioder mot chockströmmar. Acceptera 2 A > du behöver typ 150 Ohm mellan diodbrygga (motsv) och filter.
2. Spänningsjustering. Om ett filter byggt på principen "C-L-C" ger för hög spänning till slutrören, lägg till ett steg till: R-C, och se till att R ger lämpligt spänningsfall. Det ger både rätt spänning och ett extra filtersteg.
3. En samlad diodbrygga är ett bra val, om specen stämmer. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8631 Posts |
Posted - 2017/07/21 : 22:34:36
|
quote: lägg till ett steg till: R-C, och se till att R ger lämpligt spänningsfall
Menar du då före eller efter "L"?Eller spelar det nån roll. Kan ju vara bara att veta,för eget bruk menar jag.
Edit:Måste ju vara efter... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2017/07/22 00:01:17 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/07/22 : 16:45:09
|
Jo... jag tänkte efter C-L-C -delen. Vet inte om det spelar roll, men jag har "alltid" gjort så när det behövts. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/24 : 09:35:01
|
Jag sminkar transformatorerna nu. Ny färg och krympslang över trådarna. Jag är imponerad över vikten på transformatorerna. Hoppas stor vikt är lika med bra prestanda Om ett par veckor får jag svaret.
Ett diskret exempel.
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/26 : 07:25:19
|
- Trådarna för glödspänning ska ju tvinnas. I mitt fall går ju 2 par med 6.3V och 5V samma väg. Ska jag tvinna samman alla trådar eller endast två för sig?
- Kondingarna jag köpt som ska sitta mellan rören med värde 0.22uF har en tolerans på 10%. Är det för kraftig spridning? Jag har försökt hålla toleranserna på motstånden till 1% och de med 5% tolerans har jag köpt fler av och matchat med multimeterns noggranhet. Kanske inte spelar någon roll? Samtidigt vill jag minska risken för tex kanalobalans. |
|
|
Topic |
|