HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp mäta utgångstrafo och induktans?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/04 :  13:04:11  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Hej!

Har slängt ut frågan på diverse forum men har inte fått napp än. Testar här också

Jag har köpt på mig en komplett sats med 8 transformatorer till två single end 300B monoblock. Transformatorerna köpte jag av en herre som fått dessa via dödsbo och ska vara lindade av en, inom rörförstärkar-kretsar, ansedd person på Filippinerna. Data på frekvensområde för utgångstrafos och värde på induktansen till nätdelen är för mig fortfarande okända.

Har själv varken kunskap eller mätinstrument för att lyckas mäta. Jag undrar om det är någon här som har instrument, kunskap och möjlighet att hjälp mig mäta upp dessa trafos? Jag finns i Köping och kan ta mig runt i Västmanland med omejd

Edited by - ChristianN on 2017/06/04 13:06:24

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/06/05 :  11:26:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Oj, att mäta SE-trafos är, vad jag förstått, en hel vetenskap med inslag av svartkonst. Ett av de stora problemen är att man måste dra likström genom primärlindningen samtidigt som man mäter, det är inte omöjligt men kräver en lite invecklad mätrigg.
Jag har aldrig gett mig på det där utan istället försökt utvärdera okända trafos genom att koppla upp dem med ett passande rör och se hur den beter sig vid olika frekvenser, signalstyrkor och DC-nivåer.

Gällande induktanserna till nätdelen så måste även de testas med tillförd likström i lindningen om man ska få ett användbart mätvärde, dock är nätdelsdrosslar mycket mindre kritiska än utgångstrafos.

Lycka till med projektet, bjud gärna på bilder sen!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/06 :  07:36:19  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Hej Fuling!

Det var intressant information.

Hur ska jag tänka när det gäller drosseln till nätdel? Då kan jag helt enkelt ignorera värdet på induktansen eftersom det är okänt och ta hänsyn till DC resistansen och ha koll på spänningsfallet så det blir rätt matning till rören? Om nätdelen sedan lämnar fin likspänning så gör drosseln sitt jobb?

Om vikt är en kvalitetsfaktor är dessa trafos grymma


Edited by - ChristianN on 2017/06/06 07:37:22
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/06 :  07:38:58  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Blir en byggtråd men har inte bestämt mig var. Hififorum eller Faktiskt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/06/06 :  10:54:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Då kan jag helt enkelt ignorera värdet på induktansen eftersom det är okänt och ta hänsyn till DC resistansen och ha koll på spänningsfallet så det blir rätt matning till rören?


Ungefär så:) Om personen som lindade grejorna har koll så har han monterat ihop kärnorna med ett lagom stort luftgap för att undvika kärnmättnad. Så länge den biten är i sin ordning så kommer drosseln att göra sitt jobb med att filtrera matningsspänningen, sen anser jag att det inte är jättenoga om man får 5, 10 eller 15H induktans.

quote:
Hififorum eller Faktiskt


Båda? Lägg gärna upp en bild på trafona här, man blir ju nyfiken!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/06 :  13:27:02  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Då får jag starta en byggtråd och ett bildreportage

Hoppas det finns många rörbyggare här för det kommer många mer eller mindre idiotiska frågeställningar nybörjare som jag är.

Funkar Dropbox för att länka bilder hit?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/06/06 :  14:21:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det har i alla fall funnits ett gäng rörbyggare här, hur det är nuförtiden vet jag inte riktigt men fråga på så kanske fler vaknar till liv och ger sig in i diskussionen!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/06/08 :  12:43:08  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag håller på en del med rörkretsar (inte bara HiFi). I den mån jag kan bidra gör jag gärna det. Div rör och komponenter finns också för avyttring.
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/12 :  08:03:11  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Roligt lampuradio! Kika gärna i min byggtråd under bildreportage DIY.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000