HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips på Baslösning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TheoT
Member

56 Posts

Posted - 2017/05/11 :  20:33:08  Show Profile Send TheoT a Private Message  Reply
Hej

Jag har under några år kört med 2 st Beyma SM115K i kvartsvågspipor. Det har fungerat bra, men tycker dom är lite "bumliga" vid högre frekvenser.
Jag har delat dem mellan 140~170hz och högre låter inte bra.

Det jag önskar av ett par nya basar är att dom går minst lika djupt som nuvarande men klarar att spela snyggt upp till 200hz. Mina Visaton B200 är så tunna i midbasen så vill gärna låta basarna ta hand om lite mer.

Driver dom just nu med ett Adcom GFA555, men bättre grejer kommer nog på plats framöver.

Säg att jag har en budget på 10000kr för två element, vad tycker ni jag skall satsa på då, och i vad för "låda"? Vad det är för märke spelar mig ingen roll, vill bara få till det så bra som möjligt. 15"are känns lagom...

MVH Theo

Nuvarande anläggning: OK dator med JRiver MC 22 - Lynx E44 CH1&2 - Acoustic Reality eAR 202 - 8xVisaton B200 i öppen baffel. Lynx E44 CH3&4 - Adcom GFA 555 - 2xBeyma SM115K

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/05/12 :  08:39:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hur ser dina kvartsvågspipor ut?

Nån sim eller ritning?

SM115K är inga dåliga element. Det går att göra mycket skoj med dem.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/05/15 :  11:46:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag skulle gissa på att det krävs mycket laborerande med dämpningen i lådan för att kunna dela så högt.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2017/05/15 :  15:30:27  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Troels använder Faital Pro 15pr400 visserligen i OB men de verkar spela fint högt upp i frekvens. Om de ger tillräcklig output neråt vet jag dock inte, inte jättehög xmax...
http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2017/05/15 :  15:36:27  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Annars finns ju dessa om du vill betala mer och vänta länge.
http://aespeakers.com/shop/td/td15h/
Go to Top of Page

TheoT
Member

56 Posts

Posted - 2017/05/15 :  21:06:42  Show Profile Send TheoT a Private Message  Reply
Circlomanen jag skickar ett PM till dig.
Jag tror också att det går att göra mycket skoj med dem, men skulle vilja ha något ännu bättre när jag ändå bygger något nytt, typ så.


Nuvarande anläggning: OK dator med JRiver MC 22 - Lynx E44 CH1&2 - Acoustic Reality eAR 202 - 8xVisaton B200 i öppen baffel. Lynx E44 CH3&4 - Adcom GFA 555 - 2xBeyma SM115K
Go to Top of Page

TheoT
Member

56 Posts

Posted - 2017/05/15 :  21:23:09  Show Profile Send TheoT a Private Message  Reply
emanuelgbg Intressanta förslag, Öppen baffel är jag nog lite skeptisk till faktiskt. Har kört med upp till 8st 15"are i öppen baffel tidigare, och det var ju inte kattskit men njaa fick inte till det på djupet.
AE elementen verkar ju klart bra. Någon i Sverige som testat dem tro?

Nuvarande anläggning: OK dator med JRiver MC 22 - Lynx E44 CH1&2 - Acoustic Reality eAR 202 - 8xVisaton B200 i öppen baffel. Lynx E44 CH3&4 - Adcom GFA 555 - 2xBeyma SM115K
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/05/16 :  20:59:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du vill ha nya baselement så kolla lite på B&C 18DS115.

http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/18-0/4/18ds115-4

Med ett lågt Qts på 0,17 och en Bl på 34 så kommer dom låta ruskigt slagkraftiga, transientvilliga och mycket mycket välupplösta.

De fungerar bra i kvartsvågspipor, EQade i slutna lådor och såklart i olika typer av hornladdningar.

De ställer enorma krav på förstärkeriet, då all den rörliga massan och det enorma magnetsystemet skapar en synnerligen reaktiv last.
Bäst är väl att driva dem från en ren klass A förstärkare fri från global negativ återkoppling och andra stolligheter.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000