HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Någon som prövat att sprutmåla hemma?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/04/09 :  18:38:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi skall renovera köket där ett steg är att måla om alla luckor/ fasta snickerier. Luckorna lämnar vi in till proffsen men vad gör man med det som sitter fast? Vi vill ha samma ytan dvs spraymålat men misstänker att målarna inte tar ett så litet jobb som mitt kök, eller vad tror ni?

Hur svårt är det att spraya själv?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2017/04/09 :  20:31:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Skitsvårt att få bra resultat och ännu svårare att få bort färgdimman som lägger sig överallt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/04/09 :  21:02:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Misstänkte det

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/04/10 :  07:38:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Roller låter lite sådär..
Men ibland är det den bästa lösningen trots allt

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/04/10 :  12:05:50  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag är en glad amatör som sprutmålat lite grann med en biltema färgspruta,
resultatet har för det mesta blivit bra men just köksluckor
är svårt för på dom syns minsta lilla fel.
Misstag på tex golvlister syns ju inte alls på samma sätt.
Och ja, det dammar jäkligt mycket.
Det är ganska roligt också

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/04/10 :  12:12:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack för kommentarerna

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2017/04/10 :  18:17:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Sprutor som inte går på tryckluft dammar och ryker betydligt mindre. Så man slipper en hel del dimma och damm i hela huset. Men det blir ett hästjobb att maskera och täcka. Samt att vinklar, hörn och skåp är lite trixigt om man inte har van hand. Men visst går det.
/M
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/04/10 :  19:59:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Rannagarden: Vad är det för prylar? Kan du länka till någon.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2017/04/11 :  00:45:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Finns ett antal. Bosch, B&D och liknande märken/tillverkare. Googla på "färgspruta" så dyker det säkert upp förslag. Eldrivna grejer som kan duga i en knivig situation.
/M
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/04/11 :  12:02:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Är det en sådan här du menar?:



Den blåser väl också med luft?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2017/04/11 :  17:17:49  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Man kan få resultat på gränsen till sprutmålning med enkla kvalitetsmedel: Bra färg (ex.vis. Jotun Lady), kvalitetspensel, värm färgen till något över rumstemperatur, rör om ofta, och färgen flyter ut så man kan knappt se att det är penselmålat.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/04/11 :  19:46:07  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
sladdbarn: Ja den drivs också av luft men den är inte lika högt trycksatt. Det där är mera en dammsugare som går baklänges än en kompressor

MickeY: Sprayningen är inte så svår. Tunna lager flera gånger brukar vara ett enkelt sätt att få en okej yta(dvs avsevärt bättre än penselmålat och roller). Maskningen inomhus är dock inte att leka med för att inte få allt annat prickigt.Förvisso så fastnar inte prickarna då ytorna troligtvis redan är feta och man kan peta bort dem med nageln. Undertryck med en dammsugare och blåsa ut luften utomhus kanske?

Nu vet jag inte hur köket ser ut men det kanske inte gör något att de andra ytorna är penslade/rollade? Jag tänkte mera om de var ytor som inte syns hela tiden, typ kanterna på skåpen(täcks av luckorna) osv. Är det lister och dylikt så kanske man kan ta loss dem och måla dem för sig i garaget och på så vis få dem spraymålade?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2017/04/12 :  00:10:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Sladdbarn: haha det är iofs sant att det kommer luft ur munstycket på dessa sprutpistoler också. Men det finns ingen tryckluftskompressor av normal kaliber inblandad. Det var nog jag som förklarade konstigt. Lovan förklarade det rätt bra. En mycket försiktigare färgapplikator som genererar mindre studsande luft/färg när man inte har sprutboxar och kraftiga utsugsfläktar.
/M

Edited by - rannagarden on 2017/04/12 00:11:49
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/04/12 :  11:47:25  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bra, då är jag med på banan igen

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/04/14 :  02:28:51  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Man kan få resultat på gränsen till sprutmålning med enkla kvalitetsmedel: Bra färg (ex.vis. Jotun Lady), kvalitetspensel, värm färgen till något över rumstemperatur, rör om ofta, och färgen flyter ut så man kan knappt se att det är penselmålat.


Har hört det också av en kompis att varm färg flyter ut bättre.
Snackade billackering då.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2017/04/14 :  09:12:14  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Har hört det också av en kompis att varm färg flyter ut bättre.

Lätta på locket på färgburken innan värmning, annars kan man bli väldigt överraskad...

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/04/14 :  19:36:45  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Man behöver inte alls sprutmåla för fint resultat. Det går lika bra med pensling, om man kan tekniken. Det går inte alls med så kallade vattenfärger. Man måste använda Oljefärger, rätt utspädda.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/04/14 :  19:39:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Rekommenderar du någon särskild?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/04/14 :  19:55:27  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Problemrt är att man måste vända sig till en riktig färghandlare, en som har ock kan handla med Norska färger. Allt Svenskt för glömmas vad det gäller färger för snickerier.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/04/14 :  20:07:19  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag har för mig att de färger jag använde hettfe Jotull.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/04/15 :  10:14:04  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jotun heter den norska färgtillverkaren.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/04/20 :  10:54:46  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det framgår inte riktigt hur mycket det "fasta" är som inte går att ta bort.
Jag har själv sprutlackat en hel del med vattenlösliga färger och lufttrycken hemma. Då var det dörrar o stolar, jag hittar fortfaranbde vitt j**a damm överallt i garaget fast det var 4 år sedan. Men resultatet är mycket snyggt. Men väldigt tunt. De där stolarna som jag lackade fick jag såklart späda så mycket i färgen för att passa sprutan o då blev inte "slitytan" så värst tjock så efter att ha suttit ett år på stolarna så behövde dom målas igen.

Hela grundtanken till varför jag började var för att jag blev inte nöjd med rollningen som såg ut som apelsinmönster. Inte heller att pensla med vattenbaserade färger blev bra. Min kompis säger att man måste ha skitdyra penslar och späda mycket så blir det bra.
Men när jag fick tag på oljebaserade färger, tex fönsterfärg på biltema så kan man måla med "vanliga" penslar och det flyter ut snyggt. Späder man lite blir det toppenresultat. Jag har övergett sprutlackeringstankarna med egen kompressor helt efter att ha trälat med det. (fasaden fungerade det dock bra på men det är en annan femma)

Men om jag ska måla om tex ett helt innertak från "furu" till vitt så hade jag nog övervägt en färgspruta av dammsugarvariant som tipsas om i tråden.

Lycka till :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000