HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Marantz 2270 i behov av TLC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/07 :  11:15:15  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Hej på er.

Jag tänkte att det kanske kan vara av intresse för nån att se mina försök att få rätsida på en Marantz 2270?
Om inte annat som referens för den som kanske stöter på liknande problem i framtiden.
Det är ju inte direkt DIY, men det faller väl in under teknik i alla fall?

Här är patienten före omvårdnad:







Jag fick denna i min vård av en herre som inte hade varken tid eller kunskap att reparera den själv.
Han hade köpt den för flera år sedan som defekt reservdelsapparat och han bad mig att ta en titt på om det fanns nåt att göra.
Det enda som händer när man slår på den är att ett par trötta lampor tänds, sen är det total tystnad. Inget reläklick, ingenting.

Efter en rätt noggrann koll hittade jag en hel del saker som tyder på att nån inte har varit särskilt rädd om den.

Det första man ser är ju att den är rätt smutsig och har ett gäng svarta repor till höger på fronten.
En fot saknades, och när man lossade på bottenplåten - som saknade ett antal skruvar - så visade det sig varför.
Apparatstackarn har fått en så pass duktig smäll i fram att chassit har böjt sig på båda sidor där fötterna sitter, och en fot är avslagen rakt av.
Respektlöst!






Vidare undersökning när jag ändå hade den på rygg visar ett par ganska klantiga lödningar på och nära ena förstärkarkortet.
Börjar lukta försök till amatörreparation, eller?








Deckarjobbet gick vidare med mätning av DC offset direkt på utgångarna före reläet, det är ju den mest logiska slutsatsen - att skyddskretsen faktiskt gör sitt jobb och det är därför reläet inte drar.
Först kollade jag 35 V-spänningen som driver allt utom slutstegen, den låg på 42 Volt, men gick fint att justera ner till 35,0.
Spänningskortet verkar OK så långt alltså, men det hjälpte inte alls för funktionen.

Mätning gav 0,00 Volt offset på ena kanalen - misstänkt i sig när det är direktkopplat slutsteg som inte verkar särskilt välskött - och den andra visade stabila 45 Volt!
Totalfel på båda kanaler alltså.

Tänkte fortsätta med att försöka mäta sluttrissorna och då fick jag se nåt spännande.
Ena kanalens SJ2517 är utbytt mot en sluttrissornas Volvo 240, en 2N3055. Skulle ju kunnat funka hjälpligt ändå, jag har inte kollat exakt hur kompatibla de är, men det var den kanalen som var helt död.
Och att byta bara ena halvan av ett komplementärt par mot en annan sorts trissa känns väl inte helt seriöst.







Fortsatte - vid det här laget ganska pessimistisk - till andra sidan som bjöd på +45 Volt ut och fick se att det i alla fall satt rätt trissor där!
Och såg direkt därefter att de hängde löst. Alla fästskruvar saknades.
Någon mindre seriös tekniker verkar alltså ha varit här och röjt också!






När jag summerade ihop allmänt skick, tappskador, saknade chassiskruvar, klantiga lödningar, felaktiga och löst hängande trissor, DC-offset etc. så kände jag att det här kan fortsätta hur länge som helst med lite otur.

Jag meddelade ägaren vad jag hade hittat och förklarade att jag inte med gott samvete kan åta mig en reparation som kan ta massor av timmar i anspråk och kanske inte ens är genomförbar, och bad honom istället att komma och hämta den.

Jag fick till svar att han förstod problemet, men att han inte har plats för trasiga apparater när han behöver all plats till sina fungerande maskiner.
Han frågade om jag ville behålla den, eller om han skulle köra den till ÅVC!

Valet var väl inte särskilt svårt eftersom jag älskar Marantz från 70-talet, både ljudmässigt och utseendemässigt.
Och har svårt att låta bli hopplösa fall.
Blotta tanken på en 2270 på tippen, oavsett skick och funktion, ger mig dessutom rysningar!!!

Så nu börjar en resa in på okända och mystiska vägar!
Vad döljer sig längre in i form av spräckta kort, lyfta ledningsbanor och felaktiga komponenter???

Steg 1 blir koll av reservdelslager för att se vad jag har liggande som kan tänkas passa.

Om någon är intresserad av mitt grävande så fortsätter jag att uppdatera allt eftersom.
Eller så gör jag det i alla fall som dokumentation för eget bruk!






"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

Edited by - UBT466 on 2017/03/07 11:23:54

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/07 :  11:59:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Om någon är intresserad av mitt grävande så fortsätter jag att uppdatera allt eftersom.


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2017/03/07 :  12:09:26  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Fortsätt gärna att posta, det är trevligt att se bilder och tillvägagångssätt av renoveringar!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/07 :  12:56:41  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Japp! Då ska jag göra det!

Jag har suttit och funderat en liten stund och lagt upp en grov plan.

1. Oavsett vad som är helt eller trasigt i transistorväg så kommer jag att byta ut samma saker i båda kanalerna.
Teoretiskt sett bör det vara små ljudmässiga skillnader mellan nya och gamla typer utan bero mer på konstruktionen, men jag vill ändå ha kanalerna identiska.
Dels p.g.a. min personlighetstyp som gör att jag för all framtid nästan skulle se rakt genom plåten att det sitter olika komponenter i maskinen
Och dels för att jag inte har en aning om hur hårt de gamla trissorna har levt, med tanke på apparatens skick, även om de verkar mäta OK.
Så för allmän sinnesfrid ska predrivers, drivers och sluttrissor bytas på båda sidor.

2. Det gör ju att emittermotstånd också åker med av samma anledning.

3. Elektrolytkondingar såklart. 45-åriga såna är ofta inte bra längre...

4. Byta till filmkondingar, där storlek och ekonomi tillåter.

5. Byta trimmers för DC och offset till flervarviga för enklare och noggrannare injustering.

Sen får vi se vad som mer behövs under resans gång!


"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

Edited by - UBT466 on 2017/03/07 12:57:29
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/07 :  14:05:19  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Ska bli kul att följa.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Betelguze
Starting Member

13 Posts

Posted - 2017/03/07 :  22:00:20  Show Profile Send Betelguze a Private Message  Reply
Ser spännande ut. Kan vara kämpigt att felsöka en apparat som man inte haft sönder själv. Ha tålamod!
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/08 :  08:39:14  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Japp, jag ska försöka ha tålamod!
Det har ju hänt förr att man har haft för bråttom och missat saker som har gjort att det har gått åt h-e vid spänningspåslag...

Tack och lov så är den här och många andra 70-talare inte byggda med allting på ett enda stort kretskort, det blev vanligare på 80-talet.
Här är förstärkarmodulerna helt separata enheter.
De enda anslutningarna som går till dem är spänning, signal in och högtalare ut.
Precis som vilket slutsteg som helst, vilket bör göra det supersimpelt att testa dem utanför receivern, när det kommer så långt.
Fyra stjärnskruv och några sladdar, och sen ska det förhoppningsvis gå enkelt att lyfta ur dem härifrån.
Plus en avskärmningsplåt på endast vänster sida? En noggrann titt gör mig ganska säker på att det aldrig har suttit nån på höger sida.

Det ser för övrigt lite dammigt och nergånget ut här...








Det gick att få ut det vänstra slutsteget med lite mekande!
Jordkablarna som var skruvade i chassit var mycket korta, men gick att komma åt med milt våld och lätt snedställd skruvmejsel...








Därefter är det en smal sak att separera kortet från kylflänsen, fyra stjärnskruv i hörnena.
Sluttrissorna är inte lödda utan sitter i socklar, så de är bara att skruva loss och dra ut.
En sak att vara uppmärksam på är att det sitter en transistor och en diod för värmekompensering av bias skruvade på flänsen under kortet (överst på den guldfärgade plåtbiten).
En skruv så är de också loss, och bör hanteras försiktigt då jag vet av erfarenhet att ledningarna inte går att böja särskilt många gånger...

En mycket glad överraskning är att kortet ser ut att vara helt intakt!
Inga lyfta banor, det ser inte ut att vara mekat med överhuvudtaget faktiskt.
Annat än av Marantz egna killar som har kapat ett par banor och lödat över resistorer, en fabriksmodifiering i sista sekunden.
Det var nog inte alldeles ovanligt på 70-talet, jag har sett det rätt många gånger förut.

Inser nu också att den här maskinen har vääääldigt lågt serienummer. Det är den endast 517:e maskinen som lämnade fabriken.
Det medför ett annat problem: slutstegen designades om helt och hållet efter bara några tusen tillverkade apparater, så alla servicemanualer som finns på Hifiengine m.m. avser den senare versionen, eftersom 96% av alla existerande 2270 är av den typen.
Tack och lov finns åtminstone kretsschemat att tillgå.




"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/08 :  09:05:38  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Så här ser andra sidan ut.
Inget uppenbart trasigt, förutom ett 120-Ohms effektmotstånd som ser rostat ut.
Förmodligen ett oskyldigt sekundäroffer för sluttrissedöden.







Stora halvledare loss.
Kryssar sluttrissorna med tusch för säkerhets skull, så att jag kommer ihåg att de är kass om jag skulle hitta dem om ett halvår.
Jag vet att det är smartare att kasta bort dem, men det brukar ändå leta sig ner saker i diverse-skrot-lådan utan att jag har lagt dem där.







För säkerhet skull (igen) så skrev jag med tusch vad som har suttit var, det är oerhört lätt att läsa fel i ett schema om man inte ser själva kretskortslayouten.
Särskilt framåt natten, klockan började närma sig 01:00 när jag hade kommit så här långt.
Det känns för övrigt idag...
Inte snyggt, men det syns inte med komponenterna på plats sedan.
PNP och NPN är ju dessutom omotiverat gnälliga över om de får positiv eller negativ spänning.







Här är de på närmare håll.
TO-39 med snöflingeformade kylflänsar är jättecoola!
Men att få tag i något nytt som med säkerhet inte är kopior lär bli svårt, så det hamnar nåt nyare och mindre vackert där sedan.
Notera att ett ben saknas på den ena predrivern.
Det är inte jag som har använt någon sadistisk förhörsmetod för att den ska berätta vad det finns för fel på receivern.
När jag tog loss den, försiktigt, med hjälp av tennsug så ramlade det bara av.
Ärgat, brunnit eller nåt annat.
A566:an ser lite korrosionsanlöpt ut också.
Mitt beslut att ersätta allt i halvledarväg känns mer och mer rätt.







Jag skriver hellre upp för mycket info än för lite!
Lite forskande har lett mig till slutsatsen att lämpliga ersättare faktiskt finns på hyllan här!

Sluttrissorna får bli arbetshästarna MJ21193 och -94.
Drivers får bli MJE15032G och -33G.
Då hamnar det ju dessutom Motorola i maskinen igen, som det ska vara!
ON Semi är ju det som finns kvar av Motorola Semiconductor idag.
Positiv bieffekt är också att nya trissorna har mycket högre gränser för spänning, ström och totaleffekt.

Vid det laget kände jag mig rätt nöjd och insåg dessutom att jag börjar jobba 07.00, så fortsättning följer...






"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

Edited by - UBT466 on 2017/03/08 09:08:14
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/03/08 :  09:18:16  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Riktigt rolig och spännande läsning. Ser fram emot mer.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/09 :  14:57:13  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Sådär ja! Först på listan igår kväll var att lista ut ett bra sätt att montera drivarna, som ju är av modell TO-220 nu.

Lyckligtvis så sitter bas och emitter inbördes lika placerade, och med samma avstånd. Om man då tar de befintliga kylflänsarna och borrar upp hålen för benen lite (för att få lite större säkerhetsavstånd) så funkar det nog!









Sen är det bara att löda på plats. Ett tips är ju att dra åt fästskruvarna först, så att trissan sitter exakt där den ska när man löder.
Det kan med tiden bli sprickor i lödningen om den sitter i spänn konstant, vilket lätt blir fallet om man gör det hela i omvänd ordning.
Man ska inte dra överdrivet hårt, men eftersom kontakten med kollektorn nu sker sker genom kroppen på trissan istället för via mittenbenet så är det viktigt med perfekt kontakt!
Jag tog bort ben 2 helt efter att fotot togs, enbart av estetiska skäl.
Och såg att jag tog fel skruv, det ska inte vara spårskruv där...









Efter lite kvicka mätningar på de viktigaste ställena, och en extra koll så att inga trissor har hamnat på fel ställe (gör det hellre 4 gånger än 3!) så är det väl dags för ett försiktigt test!

Första testet gjorde jag utan sluttrissor ipluggade.
Kopplade mitt estetiskt tilltalande och mycket proffsiga nätaggregat, till vänster i bild, med 2x41 Volt till rätt pinnar på kortet. (Kolla även här ett par gånger extra...)









Osäker på om konstruktionen pallar att driva en högtalare direkt så hängde jag i ett motstånd på ett par hundra Ohm mellan steget och högtalaren, det är ju ändå bara frågan om att konstatera om det finns liv eller ej i detta skedet.

Skruvade sedan upp spänningen myyyycket sakta via min alldeles lagom dimensionerade 2,2 kVa och 30 kg tunga variac.
Stannade upp och luktade och kände efter varma prylar många gånger på vägen uppåt i spänning!

Vi 2x12 Volt så började det faktiskt skorra lite svagt, och eftersom allting fortfarande kändes iskallt så körde jag på!
Och tro det eller ej, men uppåt 2x20 Volt så började det faktiskt låta lite som nåt man kunde känna igen!

Här pausade jag en stund och passade på att mäta DC offset och bias, inget av det stämmer väl alls vid så här låg spänning, men man kan ju se så att det inte ligger 15 Volt rätt ut i alla fall.
Offseten såg rätt lugn ut, några hundra mV och bias mätte inte nåt alls.
Kanske inte så förvånande eftersom sluttrissorna låg i en burk en bit bort.

Efter att den legat på bänken med 2x40 Volt in i 20-25 minuter utan magisk rök så stängde jag ner och plockade i sluttrissorna.
Gjorde om från början med försiktigt ökande matning, och många lukt- och känn-kontroller!

Vid 25 Volt nånstans så lät det plötsligt nästan som riktig musik!
Mätte då bias fort som attan, då tempen skenar iväg fort utan kylflänsar, om biasen står för högt!
Särskilt då de tempkompenserande delarna hänger i luften.

Notera även min temporära ersättare för 120-Ohms effektmotståndet (grön pil).
Fyra stycken 0,6 Watts motstånd i parallell duger fint till teständamål.
Nya 3-wattare beställdes så fort jag såg vad som var trasigt.
Det sitter 2 Watt där nu, men kan aldrig skada med mer marginal.
Jag byter ändå ut alla fyra på en gång.








Kollade nu om det gick att justera DC-offset, och det gjorde det!
1 mV är rätt bra med de gamla sketna trimpotarna som sitter där.
Vågade dock inte röra bias från bottenläget utan kylflänsarna.








Då är det dags att göra om exakt samma operation för andra kanalen!
För att inte bli uttråkad så väntade jag lite med det och bytte ut lite kondingar på det färdigtestade kortet så länge.
Snabbt gjort och ser mycket roligare ut.
Den hundbajsliknande ingångskondingen fick stryka på foten till förmån för en polypropylenkonding från JB Capacitors, en "JFX Premium film cap".
Nivån är satt till "bättre ersättare än original, men inte vansinnesdyrt".
Jag tvivlar dessutom på att en Mundorf för 200 spänn låter markant bättre än en JFX för 20:- i det här sammanhanget.
Övriga positioner får nöja sig med WIMA MKP10.








Och nu har jag ju att göra minst nån mer kväll med att upprepa exakt samma procedur en gång till!
Känns lovande att det gick så pass bra i alla fall.
Men man ska inte ropa hej förrän man har varit på Biltema!
Återkommer vid nästa steg!


"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

Edited by - UBT466 on 2017/03/09 15:02:15
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/22 :  15:53:35  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Nuuuu är jag tillbaka!
Andra kanalen är också grejad, och verkar funka lika bra den!
Man upphör aldrig att förvånas...

Nätdelslytarna är ju inte direkt nya, och mätte mellan 12 och 15 000 uF, trots att nominellt värde är 9 000 uF.
Det är tydligen ett tecken på att elektrolyten håller på att torka ut när värdena ökar markant, och de är ju en bra bit över 40 år.
Därför blev det byte där också när byxorna ändå är nere.

Jag vill fortfarande inte frångå originalvärden alltför mycket av rädsla för att ändra ljudsignaturen till oigenkännlighet.
Därför åkte det i ett par 10 000 uF, med lite högre spänningsmarginal.
De är dessutom av 105-graderstyp.

Klämmorna blev för stora då de nya är 35 mm och de gamla 40 mm i diameter.
Ville inte göra nån bonnlösning med distanser eller tejp, så jag beställde även nya klammer.
Turligt nog så passade fästöronen nätt och jämnt i de gamla chassihålen så jag behövde inte borra!









Jag passade även på att lyfta loss fronten och ge den en rejäl avtvättning.







Den blev mycket mer silverfärgad istället för gulaktig efteråt, riktigt fin faktiskt.
Jag fick även helt bort de svarta strecken som jag trodde var repor!








En annan kul grej är att fronten är graverad och inte bara har texten tryckt på.
Lite efterforskningar visar att bara serienumren mellan 1000 och 5000 fick graverad front, sen blev det simplare tryck.
Det var totalt sett mindre än 5% av alla tillverkade 2270 som fick denna "lyxfront" monterad!


"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/23 :  07:57:44  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Gårdagskvällen bjöd inte på några enorma framsteg.
Lite mätningar på kondingarna i den sekundära strömförsörjningen/skyddskortet fick mig snabbt att inse att det behöver bytas här också innan något kommer att funka som det ska.

De kommunalgrå Elna-kondingarna såg dessutom rätt tråkiga ut även när de funkade:







De var till och med i sämre skick än jag trodde.
När jag lödde loss dem så var det ett par stycken där benen helt spontant trillade av, utan någon våldsam påverkan.
Man kan nog lugnt säga att de var helt slut!

Nya på plats!
Inget flashigt här heller, 105-graders verkar dock smart med tanke på hur torra de gamla var.
Jag gillar att ha stora marginaler, så det fick bli 100-Volts Jamicon och Panasonic där livet för en konding verkar vara som hårdast.
I skyddskretsen körde jag mina lågimpedans-Jamicon (gröna) som inte heller är nåt i hästväg, men som har funkat helt felfritt för mig i flera år och i många maskiner.

Ska senare titta på ett eventuellt byte av relä också, den här sorten är inte det allra vassaste som finns.

Passar på att damma av och torka rent det allra värsta där jag är och pillar också!








Sista punkten på schemat är att hänga på slutstegen externt lite snyggt.
Måste ju se så att det funkar när de både strömförsörjs och får signal av maskinen de till slut ska sitta i igen!
Många testsladdar att hålla koll på, en förväxling eller oavsiktlig kontakt med jord är sällan bra...

Här ser man de nya glättningskondingarna på plats också, längst upp till vänster i bild.







Ena sidan rullade på fint, bortsett från rätt kraftigt bakgrundsbrus.
Vi provar med den andra också!
Stereo kommer ju att ersätta mono så småningom säger dom.

Tur att min älskade sambo hade gått och lagt sig, hon brukar inte uppskatta när köksbänken ser ut så här!







Båda kanaler spelar!
Dock är bruset jag märkte lika kraftigt på andra kanalen.
Eftersom slutstegen fristående är knäpptysta så kan vi nog misstänka småsignaltrissor och/eller kondingar i försteg + tonkontroller...

Blir garanterat till att riva isär och byta några handfullar komponenter där också!
Det får bli en annan kväll - nu måste jag återställa köket till ursprungsskick innan jag och 2270:n får sova med fiskarna!






"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/23 :  08:50:40  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Snyggt jobbat.
Det blir ju en Marantz 2270 mk2.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/24 :  14:09:28  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Ja, nästan! Det blir nog inte mycket mer än metalldelarna och kretskorten kvar innan detta är klart...

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2017/03/24 :  14:45:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
"Nätdelslytarna är ju inte direkt nya, och mätte mellan 12 och 15 000 uF, trots att nominellt värde är 9 000 uF.
Det är tydligen ett tecken på att elektrolyten håller på att torka ut när värdena ökar markant, och de är ju en bra bit över 40 år.
Därför blev det byte där också när byxorna ändå är nere."

Även en snustorr e-lyt kan ha fullgod kapacitans (Farad), men sällan lågt ESR (Eqvivalent Serie Resistance.
ESR kan ofta mätas när e-lyten fortfarande sitter monterade i mönsterkortet, vilket gör det till ett utmärkt sätt att felsöka trasig elektronik.

Kul och inspirerande tråd!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/24 :  15:03:29  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Fick dit fyra nya 120-Ohms motstånd!
Det var ju ett som hade brunnit, men bytte allihop mot en effektklass högre, 2W blev nu 3W istället.
Jag bytte även emittermotstånden då man aldrig vet hur mycket stryk de har fått.
Och så ser ju nya, fina, vita motstånd trevligare ut än beige...









En annan kul grej jag märkte vid ordentlig provkörning var att bias inte går att få ner tillräckligt långt längre...
Enligt servicemanualen ska man ner till 5 mV på testpunkten, och minsta värdet som gick att få var runt 35 mV!
Verkar bero på att spänningsfallet/Vbe är lägre för de nya transistorerna!

Plan A för att ordna detta var att byta trimpotarna - vilket ju ändå skulle göras - från 1 kOhm till 2,2 kOhm för att få lite bredare justeringsområde.
Bra plan, men funkade inte riktigt som jag hade tänkt - mer längre ner om detta.

Bilden visar i alla fall nya trimmers (20-varviga), monterade på hemgjorda adaptrar, eftersom de var mycket mindre än originalen.









För att få ner bias tillräckligt blev jag tvungen att byta ut bias-dioden (H761), som sticker fram nosen snett nedanför högra trimmern på förra bilden, mot en med lägre framspänningsfall.
Det visade sig dock att originalet redan ligger rätt så lågt på det värdet!

Moderna 1N4xxx och liknande var inte ett dugg bättre.
Därför chansade jag och satte dit en "Ultra Fast recovery" diod, som jag upptäckte hade ca 150 mV lägre framspänningsfall.
Det framgår inte av databladen om den har ungefär samma tempkurva (mV/grad C) som en vanlig diod, men ett långtidstest verkar tyda på att det funkar.
Biasvärdet justerades till 8 mV, lite högre än rekommenderat för att få upp värmen lite, och har inte rubbats en mm på över en timme. Duger för mig!







Hela kortet klart med nya motstånd, halvledare, kondingar och trimmers!
Och lite grövre kablar också.



"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/03/24 :  15:56:55  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag måste tillstå att jag är imponerad av djärvheten att ta sig an detta vrak. Och det verkar lyckas också !!
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/24 :  16:30:30  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Fanns liksom inget val. Jag kunde inte låta en 2270 dö utan en massiv räddningsinsats!

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/28 :  12:35:33  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply

Nu har det gått lite sakta några dagar...

Kikade över preamp/tonkontroller och hade inga helt perfekta ersättare till trissorna i mina lådor.
Det fanns en del BC54x och BC55x som säkert hade funkat fint, men jag vill undvika korsade komponentben om det går (BCE vs EBC).
Ett 100-pack transistorer eller två är inte så dyrt, och lär behövas fler gånger, så det beställdes!
Tror det har kommit nu, jag ska plocka upp paketet efter jobbet så får vi se.
"Roade" mig med att rensa lite bland kondensatorerna istället.
Alla elektrolyter byttes, det är lika bra.
Några tappade benen misstänkt lätt här också.

Före:







Och efter.
De gröna filmkondingarna är säkert inget fel på, men jag tycker att de låter sådär.
Även billiga Wima är trevligare i mitt tycke, så det blev såna här.
1 uF och mindre blir film också, det kan vi kosta på oss.
Ett enda avsteg gjordes från originalvärdena:
Den stora i mitten som agerar glättning/spänningsbank ökades upp från 100 uF till 330 uF eftersom det ändå fanns plats.
Det kan i alla fall aldrig göra någon skada med lite mer reserver på just den positionen, tänkte jag.



"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/29 :  10:31:31  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Rolf-San:

Det där du skrev om 2270 Mk2har låg i bakhuvudet några dagar och ville inte försvinna.
Jag vill kanske inte kalla den "Mk2" då det ju egentligen är precis samma maskin utan några nya funktioner (även om alla HiFi-tillverkare har gjort EXAKT det i decennier...)

Men man kan kanske få kalla den "SE" som i Special Edition?
Eller det kanske står för "Servicejobb i Evighet"?

Löste ju samtidigt problemet med repig och matt transformator utan att behöva plocka ur den för omlackering - vilket jag absolut inte hade tänkt göra ändå!
Skymtar nog fram lagom genom ventilationsgallret när kåpan är på.

Blev det här kanske HiFi/DIY-världens motsvarighet till att dekaltrimma en gammal Golf?





"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

Edited by - UBT466 on 2017/03/29 10:32:40
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/04/05 :  11:53:27  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Nu har det varit mycket pill med utemöbler, födelsedagar, studsmattemonteringar och annat som hör våren till!

Lite mekande har det väl också hunnit bli.
I väntan på beställda delar så har jag pillat med lite av varje.
Nu blir det mycket bilder, men det är väl halva vitsen med de här trådarna?

Mycket enkelt jobb 1:
Med "ny" transformator så såg plötsligt andra saker ännu tråkigare ut.
Det finns ju inte så jättemycket att göra, men Autosol har ju funkat till allt från billack till skivspelarlock förr, så varför inte testa?

Före:








Och efter:







Blev ju lite roligare i alla fall!

Nästa steg var att fundera lite över möjligheterna till belysning.
Enkelt alternativ - stoppa i nya säkringslampor. Jag har en hel påse liggande, så det hade varit ett snabbt jobb.
Hade maskinen varit i orört originalskick så är det precis vad jag skulle ha gjort.
Nu är det ju så att det här blir en "2270 SE", och nästan inget annat är ändå original längre, så vad kan göras bättre?

Jag gillar färgschemat på de här maskinerna, men belysningen känns lite trött ibland, även när den fungerar.
Alltså: LED!
Man kan köpa nya "lampor" som passar i hållarna, men det är rätt lång leveranstid och jag vill fixa det här NU.
Man måste ändå riva ner belysningspanelen för att komma åt att byta alla smålampor som indikerar "stereo" och ingångsval.
Dessutom hade jag en svag aning om att jag köpt några COB-paneler till en annan sak som aldrig blev av. Kan det passa?

Steg 1 - av skadan vis - skydda skallinorna och dra dem lite ur vägen med en pappersbit och lite tejp.
Nylonlinor + lödkolv = ett helsike att trä ny lina rätt på alla trissor...








Ett par skruvar senare, och det går att manövrera ut panelen med indikatorlamporna.







Bort med alla trasiga säkringslampor.
Spara inte de som fungerar, det kommer de garanterat inte att göra länge till.








Ut med plåten med hållarna.
Här körde jag med avbitare, då inget ska vara kvar i alla fall.
Loss med skruvar och hållare!







Någon har tur!
LED-panelen kunde nästan vara måttbeställd hit.
Fästs med dubbelhäftande tejp som redan finns på baksidan.
När plåten skruvas tillbaka så kommer panelen att sitta i kläm, så den går ingenstans.
COB-LED är, för de som inte vet, en typ av panel där alla dioderna placeras på samma yta redan vid tillverkningen, snarare än att man löder på massor av dioder på ett kort i efterhand.
Högre ljusutbyte, bättre verkningsgrad och lägre värmeutveckling påstås det, och det låter ju bra.








Montera tillbaka i maskin, och på med lite testspänning från externt batteri.
Är det nån mer än jag som kommer att tänka på hyperdriften i bakdelen på Millennium Falcon?
Eller finns det inga Star Wars-nördar här?

Ljusutbytet verkar vara som utlovat...
Kanske får dämpa det lite grann, det ser ut som om jag har tänt en byggstrålkastare i köket.







Så här blir nog bättre! Lite lägre spänning gjorde susen och det svider dessutom mindre i ögonen av att titta på den.







Dax för mätarbelysningen. Ut med den också!







Här får det bli en konventionell LED-strip med SMD-LED.
Också självhäftande. Den sitter dock inte i spänn, så jag lade lite kontaktlim på några punkter runt om också, efter fotograferingen.








Här är rubbet inkopplat!
Nytt diffuseringspapper (heter det så?) på plats framför belysningen.
Vanligt vitt kopieringspapper funkar helt OK.
Jag missade att fota de små lamporna som nu också är ersatta med LED.
Källvalslamporna fick varmvita LED för att efterlikna glödlampor så mycket som möjligt.








Alltihop matas i original från samma lindning på trafon, med drygt 6 VAC.
Lysdioder gillar inte AC särskilt bra.
Både COB och strip vill ha 12 VDC, så det räcker inte med bara likriktning heller.
Två stycken 1N4007 och två elektrolyter av lagom storlek, exempelvis 100 uF, bildar en enkel spänningsdubblare.
Med all belysning inkopplad så landar spänningen på 11,7 Volt.
Helt perfekt, jag har tur idag!
Glöm inte ett motstånd på ca 1kOhm till indikatorerna bara, de tål inte mer än ca 3 Volt.

Då MÅSTE ju fronten på med en gång för att se hur det blir!
Voíla, några bilder från olika vinklar.
Jag tycker det ser rätt bra ut!
Klart bättre drag i belysningen än original, men det ser jag enbart som en fördel.
Ingen som helst värme heller - också bra!




















"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/04/05 :  13:05:01  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Läckert återbruk.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/04/05 :  13:18:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vilket jobb du lägger ned! Och bra blir det ju också verkar det!
Jag kankse missade det, men hittade du orsaken till bruset du nämnde med slutstegsmodulerna kopplade?
Givetvis *stående ovationer* för inspirerande hantverk!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/04/05 :  13:40:39  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Jag tror faktiskt att det blir rätt OK när det är klart!
Tack för ovationerna!

Orsaken till brusandet var, som jag misstänkte, några små bovar vid namn 2sa493 och 2SC1000.
Tydligen trötta på att vara med i matchen, så jag satte in avbytare.
Fairchild KSA922 och KSC1845 rekommenderas som ersättare lite varstans, så jag provade med såna.
Det var den beställningen jag väntade på, bland annat.
Jag hade ju några hundra att välja på, så jag hFE-matchade åtta stycken för skojs skull.
Troligen mindre viktigt då de gamla som satt där varierade mellan 164 och 476!
Fast de var ju mer eller mindre kass också.

Och se på f-n, nu är det nästan helt tyst!
Nu börjar det låta bra. Riktigt, riktigt bra.

Jag kom på att det ju sitter några TO-92:or som jag aldrig bytte ut i slutstegen också.
Jag lurar på om jag skulle rycka loss stegen och byta dem också, så kanske det blir HELT tyst...


"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

Edited by - UBT466 on 2017/04/05 13:41:09
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2017/04/05 :  15:10:31  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Imponerande, nu blev man ju sugen på en sån däringa Marantz
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/04/05 :  15:41:08  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Skaffa en med liiiite mindre "att-göra" på i så fall!

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000