HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 cd transport mot multimaskin till redbook?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2016/12/27 :  21:31:13  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Har många CD skivor och en bra DAC men ingen spelare. Vill prioritera CD återgivningen men undrar hur mycket (om något) jag förlorar jämfört med en multimaskin som jag då kan se film med också, som bonus!

Tänker i första hand på en Cambridge CXC mot en Marantz UD 7007?

Eftersom dessa är lågbudget alternativ i sina respektive inriktningar så tänkte jag att det kanske inte är så stor skillnad via min fina DAC...

Artphotography

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2016/12/28 :  15:09:45  Show Profile Send Morello a Private Message  Reply
Problemet med många biospelare är att det tar ohyggligt lång tid att ladda en CD samt att de i allmänhet är nedlusade med knappar och bös, vilket gör handhavandet krångligt.

Satsa på hederlig CD-maskin och koppla DAC via SPDIF.
Står du ut med skivpuck är SONY's ES-maskiner sanslöst tysta mekaniskt och trevliga i handhavandet.

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2016/12/28 :  17:52:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Eller skippa spelaren helt och lägg in dom i datorn istället

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2016/12/28 :  20:09:11  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Tack! Hm, ja, jag är absolut lite allergisk mot tusen knappar och menysystem som aldrig tar slut. Jag är mindre känslig om responsen är seg.

Jag har knappt tusen skivor rippade men har ytterliggare ett par tusen och jag saknar lite det fysiska handhavandet. Jag skulle vilja tillbaka till att byta skiva för hand.

Tycker det är svårt val, äldre 'bättre' CD spelare, ny instegs-transport eller multispelare där jag kan få ut bra ljud (tvåkanal) även om jag ser film....

Artphotography
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/12/29 :  10:37:56  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Har hört både Cambridge Audio CXC och Marantz UD7007. Ska du bara spela CD- skivor så är CXC en klar vinnare, denna CD- transport är otroligt välbyggd och mycket välljudande- pris-/prestandamässigt är den ett riktigt fynd om du frågar mig.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2016/12/29 10:38:38
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2016/12/29 :  12:29:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Det var nog min gissning utan att ha hört (eller sett) dem live. Jag prioriterar absolut CD samlingen och återgivningen där, så då kanske det är smartare med den dedikerade transporten!!
Hade 'nästan' hoppats på att flera av er skulle säga att ljudmässigt inte spelar någon roll mellan de två instegs-maskinerna, men jag trodde det skulle vara som du säger GyroSE.
Samtidigt som det känns lite konstigt att Cambridgen kan kännas robust och solid för 5200,- men det kanske är möjligt.....skulle ni säga att det är smartare val med en ny sådan än en 'highend' som är 7-10 år gammal?

Artphotography
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2016/12/29 :  16:22:49  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Du står inför samma exakt val som jag gjorde, det stod mellan Cambridge CXC, Oppo BDT-101CI en äldre bättre Cd-spelare och det blev en äldre CD-spelare för min del,Advantage Freja (gick på magkänslan, inget jag ångrar)
Har testat dessa spelare nedan som transport och någon äldre Sony med skivpuck. Och Meridian, Oppo och nuvarande Advantage Freja är de som varit klart bästa ljudmässigt som transporter, så jag säger Oppo om du vill ha film möjlighet också, annars Cambridge eller Freja. Det finns en beg. på Hifimagasinet som du nog kan pruta lite på.
Oppo BDP-93
Integra DPS-6.9
Meridian 598
Denon DVD3910
Marantz DV7600
Onkyo DV-SP402E
Sony SCD-XA333ES

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/12/30 :  09:10:27  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Är nog mest en smaksak hur man väljer här, äldre maskiner som kanske en gång var många gånger dyrare går säkert att fynda för samma peng som CXC kostar. Som FBK skriver; ska du också kika på film så är Oppo ett helgjutet val som multispelare. Men är det CD och nyköp som gäller så tror jag att CXC är svårslagen för pengen om du redan äger en bra DAC, det är ett gediget, stilrent, sparsmakat och välljudande bygge som inte gör sin ägare missnöjd. Kan vara något av det bästa som har konstruerats hos Cambridge Audio.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2016/12/30 :  17:26:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag gör som FBK - jag köper en Freja. Det blir säkert bra

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000