HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Hörlursförstärkaren Harmony Design Ear 903 testad.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2016/12/01 :  22:46:36  Show Profile Send Stridbeck a Private Message  Reply
Nu finns en test att läsa om min nya hörlursförstärkare Ear 903.

http://www.harmonydesign.se/press/pdf_56.pdf

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2016/12/05 :  20:41:46  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Ohh! den var riktigt snygg
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/12/06 :  12:49:26  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Verkligen snygg! :-)
(Dock synd att jag inte lade mer energi på tyskalektionerna så jag kunde tolkat den tyska texten bättre...)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/12/06 :  18:34:42  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Märkligt det här med tycke och smak. Mig faller den inte alls i smaken.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/12/08 :  01:14:58  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Som allt annat i livet, tur att smaken är delad, hade vart tråkigare annars ;-)
Själv gillar jag den nakna å rena "looken" utan "blingblång". Både utvändigt så som invändigt :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2017/01/20 :  13:15:17  Show Profile Send Stridbeck a Private Message  Reply
Ny på/av knapp och ny volymratt på intåg, vilket snyggar till designen ytterligare.

Gäller även D90.

Alla Ear 903 och alla D90 som levereras från och med nu kommer alltså att ha ny på/av knapp och ny volymratt.

Den gamla volymratten tillverkas på Taiwan och säljs av flera av de som säljer elektronikomponenter.

Den nya ratten och knappen tillverkas i Sverige i egen regi.

Edited by - Stridbeck on 2017/01/20 13:16:12
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2017/01/31 :  11:59:47  Show Profile Send Stridbeck a Private Message  Reply
Här är en översättning av del av recensionstexten:

Ear 903 fascinerar med en otrolig skärpa och musikalitet.
Allt som allt är ljudet mycket nära idealet, en förstärkare utan ljud, eftersom jag inte kan beskriva någon ljudbild.

Det skulle kunna innebära att ljudet är tråkigt, men så är det inte, tvärtom. Ear 903 förbättrar nästan varje hörlur och driver den till topp prestanda. Ear 903 har exakt baskontroll med tydliga konturer och ett finjusterat mellanregister, samt ett extremt transparent högfrekvensområde.

Sammantaget är förstärkaren mycket avslöjande för signalkälla, hörlurar och inspelning. Klangen är så neutral och klar att alla dynamiska krav tillfredställs på ett självklart sätt.

Harmony Design Ear 903 är en stark rekommendation för en helt symmetrisk systemkonfiguration. Denna svenska hörlursförstärkare är perfekt för att uppfylla de högsta förväntningarna om neutralitet och precision. Även i obalanserat bruk bör förstärkaren inte underskattas.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2017/02/01 :  10:03:57  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Mkt intressant, blir mer och mer sugen att byta in en av mina Ear90 :)
Är det så att Ear903 har tagit ett ordentligt kliv närmre Ear909 när det gäller ljudkvalitet?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2017/02/03 :  12:07:52  Show Profile Send Stridbeck a Private Message  Reply
Jag gjorde Ear 90 runt år 2000. Det var Janne Pappila på LjudTema som sade: "Gör en hörlursförstärkare". Jag kunde inte tro att de skulle bli någon vidare succé, men knåpade ändå ihop en apparat.

För några år sedan så kände jag att Ear 90 började bli för gammal, väldigt mossig helt enkelt. Den var visserligen förbättrad några gånger, men jag tyckte att det var dags att utveckla något helt nytt. Det här gällde både mekanik och elektronik. Efterföljaren till Ear 90 skulle alltså bli något helt nytt.

Den fick namnet Ear 903 eftersom jag ville ha möjlighet att ha två enklare lursteg i samma modellserie. Det kan alltså i framtiden dyka upp både Ear 902 och Ear 901, där endast Ear 901 får obalanserad ingång.

Förstärkaren i Ear 903 är identisk med den som sitter i Ear 909, så även spänningsregleringen. Däremot är huvudnätdelen i Ear 909 betydligt mer påkostad.
Ear 903 har, liksom Ear 909, fyrlagerskort.

Kan ju även passa på att nämna att det i dagarna levereras några Ear 90 till USA. Detta är en helt nyutvecklad förstärkare som fått namnet "Ear 90 MKII" för att anknyta till den gamla Ear 90. Själva lådan är dock identisk med den gamla Ear 90. Ear 90 MKII finns endast med balanserad ingång.


Det här med balanserat eller icke är lite laddat för en del, det är synd att det har blivit så, vilket är ett resultat av att många apparater med balanserat in och ut är undermåliga.

Att koppla ihop en balanserad ingång med en obalanserad utgång genom att använda en rca-xlr sladd är visserligen helt fel eftersom den viktiga impedansmatchingen mellan signal och referens försvinner, men ljudmässigt innebär det ändå en fördel som är så stor att man får mycket ljud för den extra kostnaden.
I ett obalanserat system kommer referensen från systemjorden, i ett balanserat system kommer referensen från utgångssignalens referens. Därför består en sladd för balanserad signal av två ledare.

I början när Ear 90 tillverkades så var den obalanserade och den balanserade identiska, bortsett från den balanserade ingången. Ljudmässigt så var skillnaden stor. Den balanserade Ear 90 hade en större ljudbild med en rundare, men ändå stabilare bas och en mjukare diskant. Man fick liksom en extra dimension både uppåt och nedåt samtidigt som ljudet blev både mjukare och större, trots att signalen kom från en obalanserad utgång. Skillnaden som beskrevs är alltså signal från rca utgång till balanserad resp obalanserad Ear 90 via rca-rca sladd resp rca-xlr sladd.

För ca 1000 kr extra, mellanskillnaden mellan bal/obal Ear 90 + rca-xlr sladd, så fick alltså kunden ett ljud som var nästan dubbelt så bra. Dessutom så sålde jag en produkt som gav mig mer pengar. Win-win med andra ord.

Så länge som jag sålde Ear 90 själv så var allt frid och fröjd, men senare, när Ear 90 började säljas via butik, så var de flesta Ear 90 som tillverkades obalanserade.

De flesta som kom in en butik och köpte en Ear 90 hade iu princip bestämt sig redan innan de klev in i butiken. Varför skulle då butiken lägga dyrbar tid på att visa och förklara det där med obal/bal? Att sälja en dyrare apparat och dessutom addera ett suspekt alster i form av en rca-xlr sladd, det kändes för komplicerat. Bättre då att tjäna snabba pengar utan att riskera att göra kunden osäker och därmed riskera affären. Flera hundra Ear 90 såldes på det sättet, vilket är synd.

Senare blev det skillnad mellan de båda versionerna av Ear 90. Den obalanserade fick lite enklare kretsar (2004) för spänningsregleringen och när den balanserade fick nya transistorer (höst 2010) så behöll den obalanserade de gamla.
Det här var inte för att göra den obalanserade sämre, utan för att anpassa till obalanserad drift. En obalanserad apparat låter alltid lite vasst och träigt. Genom att använda enklare kretsar i nätdelen så beslöjades ljudet en aning, vilket gjorde ljudet lite mjukare och behagligare. Rent tekniskt blev alltså apparaten sämre, men ljudmässigt blev den bättre.
De nya transistorer som den balanserade Ear 90 fick hösten 2010 gav ett ännu klarare och renare ljud, men det funkade inte i ett obalanserat system. Den obalanserade Ear 90 fick därför behålla de gamla transistorerna pga dess behagliga och förlåtande slöja.
Ungefär där så tröttnade jag på Ear 90 och tyckte att det var dags att utveckla något som var helt nytt, inte bara elektronik, utan även en snyggare låda. Och de obalanserade ingångarna? Ja, de är i princip skrotade.

Edited by - Stridbeck on 2017/02/03 22:58:07
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/02/03 :  15:47:17  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Sågning av Ear 90 alltså, men när jag köpte mitt ex nyligen och jämförde den emot iFi Audio Micro iCan så lät Ear 90 mycket naturlig utan betoningar som fanns hos iFi med en lite spritsig diskant och lite tunt ljud i neutralläge om man inte använde Enhanced XBass reglaget för mer bas.
Så uppenbart så står sig den i alla fall mycket bra emot "en" mycket nyare hörlursstärkare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2017/02/03 :  22:57:29  Show Profile Send Stridbeck a Private Message  Reply
Absolut inte. Ear 90 var det bästa, inom givna ramar, som jag kunde prestera på den tiden. Sedan dess har jag slipat på konceptet en hel del. Därför var det dags för något nytt. Det betyder inte att Ear 90 är dålig, det betyder att jag idag kan göra ett lursteg som är mycket bättre än Ear 90 utan att det blir mer än marginellt dyrare att tillverka.

På förstärkarsidan händer inte speciellt mycket nytt, särskilt inte på småsignalsidan. Det man kan göra idag, det kunde man göra även för 20 år sedan.

Vad som finns idag, som inte fanns då, det är ett större utbud av polymerelektrolykondensatorer, alltså kondingar med torr elyt. Dessa har bättre impedans och längre livslängd. Mycket troligt är att dessa är framtagna främst för datorer/servrar som står påslagna dygnet runt.

Det finns även kretskort i aluminium numera, men de används bara när kylning eller maximal termisk koppling mellan olika komponenter behövs. Sådana kort används i mina slutsteg.
Dessa är i första hand framtagna för lysdioder, men jag gissar att växelriktare i elbilar är en stor framtida tillämpning. Att fler tillverkare av audioslutsteg inte använder dem är märkligt, för de är både bra och inte speciellt dyra.

Vad balanserat eller icke beträffar så bör man ha en avslappnad inställning som går ut på att obalanserat, det har man för att det är billigt. Balanserat det är dyrare, men har helt andra förutsättningar att låta bra. De där långa och mer eller mindre vidskepliga ramsorna som många hifi handlare hasplar ur sig ang detta, de bör man inte lyssna på. En hifi handlare är säljare, inte tekniker, men utger sig gärna för att vara tekniker.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2017/02/04 :  15:10:08  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Intressant tråd, och tack för bakgrunden och historiken kring Ear90.
2 frågor som kommer upp direkt - är Ear90mk2 enbart avsedd för export till USA eller kommer den även att säljas i Sverige? Prisindikation på den i så fall?

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2017/02/05 :  21:10:38  Show Profile Send Stridbeck a Private Message  Reply
Det tycks som om amerikaner inte riktigt uppskattar träbitar på apparater. Därför så är lådan på Ear 90 MKII snarlik den gamla. Skillnaden är att fronten är tjockare, har rundade kanter och är skruvad i chassiet, istället för limmad.

När de gamla Ear90/DA9/etc kåporna tillverkades så eloxerades de som blev perfekta, de andra lackerades med svart strukturpulverlack.

Det räcker i princip att rispa med nageln på en obehandlad aluminumplåt för att det skall bli en repa. Därför är det orimligt att förvänta sig att det går att tillverka med perfekt yta, om man inte behandlar ytan före eloxering.
Att slipa en färdigbockad detalj går inte. Skall ytan slipas så måste man slipa före bockning. Det betyder att man måste få hem bitarna efter stansning, slipa dem, lägga på skyddsfolie och skicka tillbaka för bockning. Om man inte avverkar exakt lika mycket på varje detalj så går det inte att få samma bockvinkel eftersom det är plåtens tjocklek som bestämmer vinkeln. Några få industrier har pressar med vinkelsensor, men att bli beroende av en maskin som det finns rättså få av, det känns knepigt.

Summan av ovan är att Ear 90 MKII har en kåpa som är lackerad med silverfärgad pulverlack. Det är både enklare och billigare.


Självklart kommer den att säljas även i Sverige, trots att den i första hand är framtagen för usa.

Den här apparaten var egentligen tänkt att heta Ear 902 i sverige och vara inhyst i samma låda som Ear 903.


Edited by - Stridbeck on 2017/02/23 23:23:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000