Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/16 : 10:17:50
|
Förlåt dröjsmålet. Jag har haft en riktigt hektisk vecka med tung trötthet, mycket stress, läkarbesök, kontakt med försäkringskassan och allt annat roligt man får uppleva som långtidssjukskriven.
Igår spontan-köpte jag 17,3 kg aluminium. Det skall bli sidor och kylflänsar för mitt egna förstärkarbygge. Jag räknar med att dessa kylflänsar kan kyla bort ca 80 watt värme st utan eloxering, fläktkylning eller extra flänsar. 15 mm aluminiumplåt har fördelen att det inte går sönder så lätt. Man skall inte sparka in foten i en sådan plåt dock. Saker och ting går lätt sönder i hård kontakt med plåtarna.
Jag måste bara fråga dig Nikwin varför du hellre väljer 8 st parallellade utgångstransistorer istället för Ixys stora underbara TO227 kapslar?
Pass själv är mycket positiv till dessa "hockypuckar", och baserade dessutom hela sitt 2015 Burning Amp Festival projekt på sådana. Du får samma prestanda med ett mycket enklare bygge om du slipper matcha en massa fetar och löda in en massa extra motstånd för att tvinga fram en rättvis fördelning av strömmen.
Jag själv är mycket intresserad av några Ixys IXFN520N075T2. De är mycket robusta, tål massor av effekt, lätta att montera, linjära och allmänt välljudande. De fullständigt flödar över av transkonduktans. Deras höga gate-kapacitans är inte mycket av ett problem i denna konstruktion. I slutändan så blir det både billigare och mycket lättare att bygga med dem.
Mvh Johannes |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2016/12/16 : 18:39:38
|
Hallå Johannes jag har inga problem att byta till den sista ritningen mina kylflänsar kanske kommer fungera bättre med dem Rolf-san var också intresserad av den så vi kör på den. Så om du kan få till watt och volt på motstånd och kondensatorer så så kan vi lägga beställningar på komponenterna.
//Niklas |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2016/12/16 : 19:22:29
|
Vill bara inflika med att den här tråden är väldigt intressant! Om någon tycker något annat så har de fel.
Jag följer med stort intresse! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2016/12/16 : 19:33:36
|
quote: Så om du kan få till watt och volt på motstånd och kondensatorer så så kan vi lägga beställningar på komponenterna.
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/16 : 21:00:45
|
Ett försök till en slutgiltig layout med komponentvärden. Vi går efter denna ritning och dessa komponentnummer i fortsättningen.
Jag hoppas att jag fått till alla värden ok trots min trötthet. Säg till om nått verkar fel eller konstigt.
Jag skall försöka mig på en komponentlista inom kort.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/16 : 21:43:59
|
R1 och R2 är de motstånden som bestämmer tomgångsströmmen genom förstärkaren. De kan behöva justeras efter dina behov, verklig Vgs på M3 och kylflänsarnas kapacitet.
Du kan oxå justera hur aktiv den aktiva strömkällan är. Med 0,4+0,4 ohm så får du en ganska bra balans mellan låg total mängd dist och mängd av högre ordningens dist.
Detta pratar Nelson Pass mycket om i BAF2015-videon på Youtube. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/16 : 21:59:18
|
M1 och M2 avger ca 52 watt värme st, och bör följdaktligen kylas med viss målmedvetenhet.
M4 avger ca 14 watt och det är en lätt match för en TO247 monterad på en kylfläns.
M3 avger ca 0,8 watt och bör oxå monteras på kylfläns.
De stora underbara TO227 M1 och M2 är elektriskt isolerade och behöver därmed endast monteras med en värmeledande pasta och några manliga bultar. De övriga behöver nån form av isolerbricka. Aluminiumoxidbrickor plus värmeledande pasta är bra. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2016/12/17 : 10:56:57
|
C1 kanske ska parallellkopplas med någon liten plastkondensator för att hjälpa till vid högre frekvenser? Parallellt med R7 kanske ett zobelfilter skulle passa? Tänkte så att man inte skapar en RCL-krets med högtalarens induktans.
Vad får du för spänning på C1 förresten? Tänkte om man inte kunde ha använt en centertappad trafo och få bort DC-offseten så man slipper C1 helt och hållet? Kanske behöver återkoppling för att få den stabil iof och det är ju att synda med återkoppling
Aluminiumoxidbrickor kanske är onödigt stökigt? Går säkert bra med vanlig självklistrande film så slipper man slabba med pastan. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/17 : 12:17:55
|
quote: C1 kanske ska parallellkopplas med någon liten plastkondensator för att hjälpa till vid högre frekvenser?
Bra tips. En liten 1,0 till 22 uF polyprop-konding är aldrig fel.
quote: Parallellt med R7 kanske ett zobelfilter skulle passa? Tänkte så att man inte skapar en RCL-krets med högtalarens induktans.
Kan vara en bra idé. Jag har inget zobelfilter och med tanke på den låga förstärkniongen och den låga återkopplingen så tror jag man måste provocera förstärkaren fruktansvärt hårt för att få den att självsvänga. Jag har aldrig upplevt nått problem med stabilitet.
quote: Vad får du för spänning på C1 förresten?
Det är (skall vara) 20,0 volt på plussidan av C1. Vill man trafokoppla förstärkaren så finns det bättre konstruktioner. Man skulle såklart kunna ersätta hela MU-strömkällan med en luftgapad spole eller trafo. Den måste då fungera bra med ca 3,2 ampere konstant tomgångsström. Det blir en stor bjässe det.
Trafos i all ära, men jag tror att det är enklare att börja med denna ganska enkla krets.
Mvh Johannes |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2016/12/17 : 15:32:57
|
Mycket spännande!
Kan vara intressant med en estimering av den totala kostnaden. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/18 : 10:13:55
|
quote: Kan vara intressant med en estimering av den totala kostnaden.
Som vanligt är det kylflänsar, trafo och kondingarna i nätdelen som är merparten av kostnaden.
Slutpriset är väldigt avhängigt på vad du kan få tag i eller redan har.
Sitter du med några massiva kylflänsar och ett dussin stora burkelektrolyter, så är ju bygget ganska mycket redan i hamn. Motstånd, transistorer och några få mindre kondingar lägger till nån ensam stackars tusenlapp. Köper du allt nytt på Elfa så kostar det såklart en del.
Jag är fortfarande nyfiken på att göra en kyl-"skorsten" som använder självdrag till att avleda värmen. Tänk 4 st 150 cm höga och 30 cm breda aluplåtar som tillsammans utgör en hög skorsten. Värmen får luften att stiga och med rätt utforming så kan du få ett ganska kraftigt luftgenomflöde utan fläktar. Jag tror det skulle kunna hålla de små gulliga Ixys-hockypuckarna i en rimligt låg arbetstemp. Ingen onödig halvledarfeber här inte...
Mvh Johannes |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/18 : 10:30:54
|
Här är en bild av det som jag försökte förklara med ord tidigare.
Dessa värden kan man behöva justera lite då detta ställer arbetspunkten för förstärkaren. Det bör vara ca 20,2 volt (bäst enligt simm) på plussidan av C1, dvs lite mer än halva matningsspänningen över de två nedre fetarna. Eftersom verklighetens mosfetar har ganska vilt varienrande Vgs så kan dessa värden behöva justeras för att få förstärkaren till 20 volt på plussidan av C1.
Lägg märke till att source på M4 kopplar rakt in på source på M1. Det är som sagt innan inte en klassisk kaskod, utan det som heter bastode-koppling. Ett vertikalt differensial-steg - som en LTP med en P-kanal och en N-kanal fet.
Denna förstärkare kan sedan som lite spännande vidarutveckling ges en positiv eller negativ utimpedans med endast ett ensamt motstånd i serie med högtalaren och en liten omkoppling. Detta sparar vi tills nån känner ett begär efter ett litet äventyr i det vilda riket av galen positiv återkoppling.
Mvh Johannes |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2016/12/18 : 10:46:39
|
Jag har gått igenom listan på komponenter nu och försökt hittat dem på mouser och priset för delarna utan nätdel och kylning så ca 2500KR för Stereo
Artikel;Antal;Mouser artikel nummer;Pris/st M1,M2=IXFN520N075T2;2st;747-IXFN520N075T2;220,93 M3=IRL510PBF;1st;844-IRL510PBF;10,76 M4=IXTH140P05T;1st;747-IXTH140P05T;59,07 R1,R2=2,2Ohm 3W;10st;594-5093NW2R200J;4,43 R1,R2=4,7Ohm 3W;2st;594-5093NW4R700J;4,43 R3=0,22Ohm 3W;2st;71-CPF3R22000GNB14;11,05 R4=220Ohm 3W;1st;71-CPF3220R00FKEE6;9,59 R5=22Omh 3W;1st;71-CPF322R000FKE14;9,59 R6,R14x2=200Ohm 3W;3st;71-CPF3200R00FKE14;9,59 R7=1KOmh 3W;1st;71-CPF31K0000FKE14;9,59 R8=220Ohm 1W;1st;71-CPF1220R00FKE36;4,15 R9=1Ohm;1W;1st;71-CPF11R0000FKE14;7,20 R10,R11,R12=100Ohm 1W;3st;71-CPF1100R00FKE14;5,16 R13=100KOhm 1W;1st;71-CPF1100K00FEE14;4,52 R15x2=10Ohm 30W;2st;652-PWR221T-30-10R0J;21,91 C1=22000uF 63V;1st;594-MAL210158223E3;317,26 C2=10000uF 50V;1st;80-ELH109M050AS5AA;36,28 C3=2200uF 50V;1st;661-ESMH500VNN222MP;22,10 TR1=200Ohm;1st;652-3059Y-1-201LF;65,53
Tyvär så får jag inte till listan på något snyggt sätt Och ta det gånger 2 för stereo Ska titta på Elfa vad de tar för olika komponeter. //Niklas |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2016/12/18 : 11:03:06
|
Tack Johannes! Det ska bli kul det här. Niklas, jag håller också på med en BOM. Vi kan väl stämma av sedan och se om vi hamnar ungefär lika.
Edit: Niklas, jag ser att du har missat R14 100 ohm. Jag vet inte vilken effekttålighet som krävs. Edit igen: Det hade du inte gjort. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
Edited by - Rolf-san on 2016/12/18 14:24:44 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/18 : 11:25:20
|
quote: du har missat R14 100 ohm. Jag vet inte vilken effekttålighet som krävs
Två st 200 ohm 3 watt metallfilmsmotstånd parallellade för 100 ohm 6 watt.
J. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/18 : 11:54:39
|
Skall ni beställa ett antal IXFN520N075T2 så vill jag passa på att beställa 6 st åt mig själv. Det blir billigare när man kommer upp över 10 st och vi delar såklart på frakten.
Man behöver beställa några extra då Ixys har större variationer i Vgs mellan olika transistorer för en given mängd ström än tex IRF, Infeon eller Fairchild. Man får mäta upp Vgs till rimliga variationer. Mina IXTK100N25P skiljer sig nästan en hel volt mellan ytterligheterna i Vgs för 1,2 ampere. Detta inom en liten kvantitet om endast 14 st.
Dessa hockypuckar är dessutom perfekta (om än lite dyra) att bygga kapacitansmultiplikator-nätdelar med. Man kan spara in många dyra burkelektrolyter med hjälp av en IXFN520N075T2, men det kräver en trafo med lite högre utspänning för att kompensera för ca 6 volt spänningsfölust. Den klarar lätt 5 volt och 10 ampere ström som skall glättas i en nätdel, medans den kan få ned brus och brum till ett fåtal millivolt.
http://sound.whsites.net/project15.htm
Mvh Johannes |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/18 : 11:59:47
|
Caddocks TO220 och TO247 motstånd är helt underbara. De låter också överlägset allt annat jag provat de fåtal gånger jag använt dem. Rekomenderas med extra guldstjärna, trots priset.
Vishay/Dales trådlindade kylflänsmonterade effektmotstånd borde fungera utmärkt som strömbegränsande motstånd. De är generellt mycket stabila och bra motstånd.
Mvh Johannes |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/18 : 12:24:41
|
En bild som gör mig mycket positivt inställd till IXYS IXFN520N075T2 utöver den subjektiva upplevelsen min förstärkare med IXYS-fetar ger mig varje dag.
Ciss, Coss och Crss är förvisso ganska högt men mycket jämnt och linjärt inom ett stort område av Vds. Ett mycket linjärt, trevligt och förutsättbart beteende från en sådan brutal transistor. Vi pratar trots allt om en 940 watts transistor som med lätthet switchar 480 ampere (mer än anslutningskablarna inne i transistorkapseln klarar av).
Jmf gärna med de roliga illbattingarna IRFP7430, som varierar Ciss, Coss och Crss rejält över hela sitt arbetsområde. Maken till olinjära (men vilda och roliga) transistorer får man leta länge efter. Ixys IXFN520N075T2 med Schade-feedback ger trioditet men utan all övrig olinjäritet, och följdaktligen på ett mycket mer behagligt sätt.
Jag visar och försöker förklara detta då det är den enskilt största anledningen till att jag fegade ur att rekomendera IRFP7430. De är roliga, men precis som en charmig och busig överentusiastisk hundvalp så finns det en gräns för hur mycket bus och lek man orkar med i längden.
Mvh Johannes |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2016/12/18 : 13:59:19
|
Hej Johannes en fråga om Caddocks motstånden om man vill använda dem vilka ska man använda dem på R1, R2 så finns det 0,4 Ohm 15W 34kr 0,4 Ohm 30W 43kr
R3 behövs det här eller räcker det med 6 watts motsånd 0,1 Ohm 15W 37kr
R15 på 5 Ohm vilken ska man använda 5 Ohm 60W 77kr 5 Ohm 30W 46KR
Är det något mer ställe man skulle använda dem på.
//Niklas
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/12/18 : 14:13:33
|
R1, R2 så finns det - 0,4 Ohm 15W 34kr
R3 behövs det här eller räcker det med 6 watts motsånd 0,1 Ohm 15W 37kr - Räcker med ett 5 watts motstånd eller 2 st 3 watts för totalt 6 watt motstånd.
R15 på 5 Ohm vilken ska man använda - 5 Ohm 60W 77kr
Om du skall bygga point-to-point dvs utan kretskort så är de där små TO220 motstånden ovärdeliga att montera andra komponeneter på.
Med dessa stora hockypuckar så blir ju ett väl strukturerat point-to-point-bygge en lätt liten bris av rationell enkelhet. Jag hade lödit ihop allt strömförande med 4 mm2 FK-kabel och all småsignal med nån tunn enkelledare vid behov men komponenternas egna små leads där det går. Ett par skruvkopplings-plintar där man skruvar kabelskor till varandra är ovärdeligt för att sy ihop alla strömledande delar.
Se oxå Susan Parkers Zeus-förstärkare för enkelt och robust bygge.
http://www.audiophonics.com/audiophonics-zeus-construction.html
|
|
|
Topic |
|