HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trisse steg, myter och frågor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/15 :  21:47:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har just läst färdigt Douglas Self Audio amplifier design, en bok på 718 sidor om olika designer på Trisse slutsteg. Nördigt är bara förnamnet

Jag har absolut inte förstått allt men den har väkt en hel del frågor och jag tänkte dela med mig av några.

När man tittar tillbaka och tidiga designer så var ganska många rätt förfärliga. De distade kraftigt i båda frekvenserändar och var ganska orkeslösa. Med dagens kunskaper så var kopplingar ganska udda och man kan misstänka att kunskapsnivån var ganska låg bland konstruktörer. Lite trial and error man andra ord med påföljden att många av de beskrivningar som vi använder idag uppstod och som är svåra att få död på. För många stämmer ju inte alls idag med många moderna konstruktioner dock inte alla för fortfarande finns det konstruktörer som gör men inte nödvändigtvis har kunskaper som täcker en hel konstruktion.

Douglas tillhör definitivt lägret som eftersträvar så låg distorsion som möjligt vilket min magkänsla säger är vettigt. Inte vill vi att musiken skall låta luddigt bara för att vi vill kunna spela lite högre? Inte vill vi att elektroniken skall förstöra signalen?

Eller vill ni det?

En annan sak han nämner vid ett flertal tillfällen är den kommersiella hänsyn som ibland tas för att vi konsumenter hellre köper ett slutsteg som lämnar 200 W än ett som lämnar 190W trots att det är omöjligt att höra någon volymskillnad.
Eller att vi hellre köper ett som går i klass A upp till något W antal trots att det ger högre dist än ett optimalt klass B steg.

Vi köpare är inte alltid logiska.

Nu kan jag förstå det för f-n skall vi kunna veta det? Det samma gäller ett antal andra egenskaper men som inte stämmer när man verifierar dom vilket förvånande få har gjort. Det gäller även yrkeskonstruktörer som bara öser på utan att kolla om konstruktionen verkligen ger förväntat resultat. Stereophiles mätningar är fulla av dom.

Oj, det var rörigt men boken och några av våra senaste trådar fick mig att börja det här lösa resonemanget så jag hoppas ni har överseende.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/11/15 :  22:27:26  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Utan att ha läst boken så plågas fortfarande transistorstegen av problematiken med de tidigare modellerna som kom. Då man använde sig av en usel konstruktion i grunden som gjorde att feedbacken inte fungerade tillfredsställande men ändå lyckades få låga distortionssiffror vid ett specifikt test, som egentligen inte sa nåt om dess riktiga distortion.
Så ja, jag förstår att många förespråkar att man ska låta bli transistorsteg, hög feedback och allt möjligt konstigt. Även en volvo 240 är en snabb bil om man jämför med en gammal lada...
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/11/15 :  23:01:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Vilken förstärkarkonstruktion ger enligt dig Lovan den minst signalförstörande förstärkningen?

Vilken typ av distorsion menar du trissesteg lider av som man kommer runt med andra alternativ?

Är högre återkoppling alltid sämre än lägre?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2016/11/15 23:03:58
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2016/11/16 :  07:42:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Douglas tillhör definitivt lägret som eftersträvar så låg distorsion som möjligt vilket min magkänsla säger är vettigt. Inte vill vi att musiken skall låta luddigt bara för att vi vill kunna spela lite högre? Inte vill vi att elektroniken skall förstöra signalen?

Eller vill ni det?


Svarar med en motfråga - Är distortion I förstärkaren alltid något av ondo?

Fundera på det lite, och titta gärna på hela kedjan från källa till öra och hur de olika komponenterna I denna kedja påverkar signalen, jag vill hävda att en högtalare, undantagslöst, är en dynamikbegränsare.

Ett högtalarelement har en massa (kon, talspole och upphängningar) som ska sättas I rörelse samt därefter knuffa och dra på luft som även den har en massa, betänk då även att du även har en luftmassa (ibland en sluten volym) även innuti högtalaren, alla dessa egenskaper är dynamikbegränsande, för att inte tala om luften I sig som singal överförande medium, men den är det svårare att göra något åt :)

Skulle nu en förstärkare vara helt linjär och distortionsfri (begreppet distortion sett som avvikelse från ursprungs signal) så skulle slutsumman ändå bli dynamik begränsande, alltså en avvikelse från ursrungs signalen, alltså distortion.

Säg nu istället att förstärkaren har en distortion på ca 10% (helt taget ur luften) men att denna distortion är av dynamik expanderande karaktär, alltså att transistorn gradvis släpper på mer än den ska för en given insignal succesivt, vad innebär då detta för slutresultatet, det du hör?

Givet att slutkomponenten I kedjan (högtalaren) som funktion alltid är dynamik begränsande, vore det då inte logiskt att det föregående steget (förstärkaren) som funktion är dynmaiskt inverterad, dvs. dynamik expanderande, att den konstrueras för en avsiktlig dynamic expanderande distortion?

Dett är grovt förenklat och inte så lite kontroversiellt, och jag kan missta mig precis som alla andra måniskor.

Jakten på linjära och distortionsfria förstärkare syftar endast till att reducera antalet fel I den totala kedjan vilket I sig inte är dumt alls, desutom ser specen bra ut på papper, men sällan lyssnar man ju enbart förstärkaren (blir rätt trisst), och fysikens lagar dikterar att en högtalare, hur väl den än är konstruerad, inte kan vara dynamik neutral, så varför envisas man med att jaga linärtitet och diustortionsfrihet om det I slutändan är negativt?

mkt svammel och något off topic, lite funderingar från mins sida bara så ta det men en nypa salt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2016/11/16 07:43:42
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/16 :  08:05:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Bra synpunkter, låt de flöda på.

Lovan
Jag håller nog inte med dig, min tanke är nog snarare att det var så men att det inte gäller idag. du har helt enkelt inte den mängd högre ordningens dist som ofta var boven i dramat.

Martinsson

Visst har du rätt i att högtalarna är den största begränsningen men nu hoppas jag att vi kan hålla oss till slutsteg. Det blir så stort annars.

quote:

Säg nu istället att förstärkaren har en distortion på ca 10% (helt taget ur luften) men att denna distortion är av dynamik expanderande karaktär, alltså att transistorn gradvis släpper på mer än den ska för en given insignal succesivt, vad innebär då detta för slutresultatet, det du hör?


Finns en sådan dist?? Vad heter den?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2016/11/16 :  08:06:50  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Distorsion lite generellt har ju ofta att göra med att nya toner (övertoner) tillkommer i ljudspektrat från insignalen. Hur detta upplevs är olika beroende på vilka övertoner som dominerar och på resten av kedjan (högtalare, lyssnare, lyssningsrum...). Som ett lite mer allmänt angreppssätt känns det väl mer givande att utgå ifrån en förstärkare som inte distar (för det kan man fixa hyfsat enkelt) och jobba med de elektroakustiska komponenterna (mikar, högtalare) om man vill uppnå bra ljud. Att hoppas på att man ska hitta en förstärkare som ger "rätt sorts distorsion" för ens aktuella högtalaruppsättning i ens aktuella lyssningsrum känns lite som ett evighetsprojekt (men kanske roligt).

Transistorkopplingar blev ibland ganska udda... Inte för att konstruktörerna var taffliga, utan mer för att transistorn ganska länge drogs med en del "barnsjukdomar", vilka tvingade fram kompenserande kretsar. Bland annat var de termiskt instabila på ett sätt som rör inte är (s.k. termisk strömrusning kunde uppstå om transistorn blev för varm och inte hade tempkompensering i kringkretsarna).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/11/16 :  09:39:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Att bara prata DISTORTION är heller inte relevant, utan av distortion finns det många varianter, somliga är mer acceptabla för örat att leva med än andra.
Matti Ottala påpekade att just de ansträngningar som gjordes för att få ner harmonisk distortion och intermodulationsdistortion till fjnatigt låga sifforr (nära noll) oftast ledde till att fas- och transientdistortionen ökade och gav upphov till vad man ofta kallar "transistorljud".


Det kanske skulle vara intressant att se om Mr Self tar upp olika distortionstyper. Som jämförelse har jag läst en bok av Menno van der Veen, i vilken rörkonstruktioner tas upp. Inledningskapitlen handlar mycket om vad olika kopplingar, klasser och annat medför vad gäller ljudkvalitet eller brist på densamma, lite mer detaljerat.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/11/16 :  10:02:27  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Om det är något som är bra på att detektera otrevlig dist så är det öronen, det räcker ofta med att lyssna.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2016/11/16 :  10:24:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Visst har du rätt i att högtalarna är den största begränsningen men nu hoppas jag att vi kan hålla oss till slutsteg. Det blir så stort annars.

Så sant, ville bara sätta distortion hos ett slutstegs I ett perspektiv, samt väcka frågan om effekten av positiv distortion :)

quote:
Finns en sådan dist?? Vad heter den?

Jajjemen, man brukar benämna det som att transistor har en triod karaktär, dvs en icke-linjäritet I signalförstärkningen, samma icke linjäritet kan även vara dynamik reducerande och kallas då för pentod karaktär, båda är distortion I det avseendet att det är en skillnad bortom ren amplitud mellan insignal och utsignal.

Kan man konstruera ett slutsteg så att det innehar valda positiva (dynamiskt högtalarkompenserande) former av distortion så som triod karaktär samtidigt som det har mindre av brus, övergångs dist, tonalitet etc.?



martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/16 :  10:41:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:

Det kanske skulle vara intressant att se om Mr Self tar upp olika distortionstyper. Som jämförelse har jag läst en bok av Menno van der Veen, i vilken rörkonstruktioner tas upp. Inledningskapitlen handlar mycket om vad olika kopplingar, klasser och annat medför vad gäller ljudkvalitet eller brist på densamma, lite mer detaljerat.


Japp, det gör han. Det är 13 olika former har jag för mig (har inte boken framför mig på jobbet) och han går igenom hur de kan minimeras allihop.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/16 :  10:45:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:

Om det är något som är bra på att detektera otrevlig dist så är det öronen, det räcker ofta med att lyssna.



Jag undrar om det är så, skälet är att slutsteg med utpräglat låg dist ibland beskrivs som tråkiga, man saknar något.

Har du upplevt det?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/11/16 :  11:35:43  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Att slutsteg med låg dist skulle vara tråkiga måste ju i så fall bero på att något annat saknas, kanske är det så att baksidan med att pressa konstruktionen till låg dist är att något annat försvinner. Kan tänkas att motkoppling är en sådan teknik som ger detta resultat.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2016/11/16 :  12:56:55  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Motkoppling (negativ återkoppling) är en teknisk metod för att minska distorsionen och öka förstärkarens linjäritet avseende både återgivning och fashållning. Det sänker förstärkningen i de inblandade stegen, men sänker även distorsionen och det med en högre faktor. Så rent distorsionsmässigt vinner man på att ha hög råförstärkning och att införa motkoppling. Alla förstärkare som har operationsförstärkare som ingår i signalvägen har detta.

Man bör kanske också ha i minnet, att när man anger distorsionen på ett förstärkarsteg anges denna vid full utspänning (uteffekt). åtminstone var det standard tidigare. För många lösningar är distorsionen nästan proportionell mot uteffekten. Det borde ju då innebära, att med ett 100 W steg som är specat med 1% THD, är det kanske fråga om 0,1% THD vid 10 W uttag, kanske mycket mindre. För moderna slutsteg typ ingen dist alls vid nivåer under maxeffekten skulle jag misstänka.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/16 :  17:57:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
Transistorkopplingar blev ibland ganska udda... Inte för att konstruktörerna var taffliga, utan mer för att transistorn ganska länge drogs med en del "barnsjukdomar", vilka tvingade fram kompenserande kretsar. Bland annat var de termiskt instabila på ett sätt som rör inte är (s.k. termisk strömrusning kunde uppstå om transistorn blev för varm och inte hade tempkompensering i kringkretsarna).


Ja, det var en del ganska stora brister och det dröjde ett tag innan vi fick några vettiga att leka med. In på 70 talet om jag minns rätt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/16 :  17:59:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
Jajjemen, man brukar benämna det som att transistor har en triod karaktär, dvs en icke-linjäritet I signalförstärkningen, samma icke linjäritet kan även vara dynamik reducerande och kallas då för pentod karaktär, båda är distortion I det avseendet att det är en skillnad bortom ren amplitud mellan insignal och utsignal.


Hmm, det där skulle jag gärna vilja veta mer om. Jag är nog lite skeptisk. Vet någonstans man kan läsa mer om det?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2016/11/16 :  18:25:53  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Trioder (i single-end kopplingar) är kända för att lägga till "andra övertonen" när de börjar komma upp i höga effektuttag, vilket anses vara en harmonisk (mindre störande) typ av distorsion. Pentoder (och stråltetroder; beam tubes) har en dominans av tredje övertonen när de pressas lite; denna form av distorsion brukar beskrivas som mer påfrestande för lyssnaren än "trioddistorsion". I push-pull -kopplingar kan man eliminera mycket av distorsionen genom att andra övertonen släcks ut rätt väl av själva kopplingen och för pentoder (beam tubes) kan man välja arbetspunkt så att distorsion pga tredje övertonen minimeras rätt effektivt. Att beskriva dessa olika varianter som dynamikreducerande eller liknande är rätt bra beskrivning, men slinker förbi detaljerna i förloppet lite.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/16 :  18:44:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hmm, språkligt blir det lite vilseledande va eller är det bara jag som får tankarna in på fel spår?

De olika dist produkterna är vi ju bekanta med att koppla dom till dynamik blir ... långsökt

Micke

edit - ett ord fattades


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2016/11/16 19:05:35
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/11/16 :  19:03:25  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
hehe, det blev visst lite fel i min mening jag skrev ser jag Jag menade att trissestegens rykte idag plågas av de konstruktioner som användes då.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/16 :  19:05:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Lovan

Det håller jag med om

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/23 :  10:35:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hmm, det där skulle jag gärna vilja veta mer om. Jag är nog lite skeptisk. Vet någonstans man kan läsa mer om det?


http://www.firstwatt.com/pdf/art_sit_intro.pdf

http://www.firstwatt.com/pdf/art_sweet_spot.pdf

http://www.firstwatt.com/pdf/art_zv8.pdf

http://www.firstwatt.com/pdf/art_dist_fdbk.pdf

http://www.firstwatt.com/pdf/art_f6_baf.pdf

Här är en början på detta med triod-karaktär.

Jag håller med Martinsson i detta.
Dist är ju en avvikelse från önskad vågform. Om högtalaren är dynamik-komprimerande så kommer ju en dynamik-expanderande enkel andratons dist till viss del kompensera för högtalarens fel.

En enkel entaktskopplad klass förstärkare (Nelson Pass Zen) med en IRFP150 (pentodig karaktär) låter slätt, trist och lite murrigt (låg upplösning) pga den relativt höga distortionen.
Samma krets med en IRFP7430 (triodig) låter som en helt annan förstärkare på alla sätt. Den blir ett vilt monster av dynamisk auktoritet och spelglädje. Den har lite väl mycket dist då tillockmed Diana Krall låter som Lemmy eller Rammstein. Allt är roligt och engagerande men oxå lite i mesta laget vilket på sikt skapar lyssningströtthet.

Tämjer man ner IRFP7430 till vettiga nivåer av triodig dist så låter den fortfarande mycket roligare, mer organisk och levande än valfri klassisk pentodig mosfet (IRFP150/140/044/240/250 osv).

Skillnaden är som att jämföra med att försöka laga till en skämd bit kött. Hur mycket du än kryddar den så kan den aldrig blir riktigt god. Med tillräckligt mycket krydda kan du kanske få bort den skämda smaken så den blir ätbar, men gott är det inte (pentodig). Med en bra fin bit kött så behöver du bara en liten nypa salt och en nypa svartpeppar så smakar det ljuvligt gott (triodig).

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/23 :  10:42:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
If you are interested in adjusting the harmonic structure in this amplifier, there is a nice easy
place where you can do it. I have added low value power resistors (R13 and R14) in series
with the Source pins of the output transistors. Typical values for these would be 0.025 ohm to
0.1 ohm. If you leave R13 at 0 ohms and put 0.05 ohms for R14, you will find yourself with a
positive-phase second harmonic. By this I mean there will be expansion as the wave goes
positive and compression as the wave goes negative. If you have a negative-phase second
harmonic, you could use this approach to null it out. If you leave R14 at 0 ohms but set R13
at a small value, you do the opposite, either creating a negative-phase second harmonic or
nulling an existing positive-phase second harmonic.
The two phases of second harmonic do sound different, in fact the most consistent
observation people have reported is that positive-phase has a little more projection to it, that
it's a little more in-your-face and immediate. Negative phase tends to add more depth.


Från: http://www.firstwatt.com/pdf/art_f6_baf.pdf

Ett exempel på hur man kan variera ljudkaraktären med hjälp av att variera distortionskaraktären. Det handlar inte så mycket om absolut nivå. Det handlar mycket mer om hur du komepnserar för högtalarens fel och såklart dina preferenser.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/23 :  19:31:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Johannes

För mig känns det konstigt att kalla 2: grads dist för dynamik expanderande och ännu mer lattjo blir det att kalla det för att den skulle kompensera för högtalarnas fel. Jag får liksom inte ihop det.

2 fel blir inte 1 rätt utan snarare 3 fel summerat

För mig alltså

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2016/11/23 :  21:29:02  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Håller helt med Micke Y frågeställning. I de effektområden man "normalt" kör sin anläggning, har den väl närmast omätbar distorsion och då lär man inte höra nån skillnad som beror på förstärkarens distorsionskaraktär. Gör man det bör man kanske växla upp till ett mer effekttåligt slutsteg... Sedan är resonemanget om huruvida den andra-övertonsdisten är på den positiva delen eller inte rätt märkligt... Beroende på var man står i förhållande till högtalaren, kan det ju bli vilket som... beroende på att våglängden för ljud i luft varierar mellan 15 meter (20 Hz) och en tusendel av detta (vid 20 kHz). Positiv eller negativ period blir liksom helt irrelevant så fort det inte är fråga om hörlursljud. Det är dags att erkänna att High Fidelity inte är en fråga om hur förstärkaren färgar ljudet, utan om hur systemet återskapar ljudet. Tycker jag... Problemet ligger inte i den elektriska delen, utan i de delar som hanterar ljud-till-el och el-till-ljud.

Edited by - lampuradio on 2016/11/23 21:30:52
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/24 :  08:08:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om vi nu för diskusionens skull antar hypotesen att en av världens främsta förstärkarkonstruktörer hittar på en massa skitsnack i artikel efter artikel under ca 10 års tid, lägger ut ett par hundra tusen dollar av egna pengar på kiselkarbid-SITar och skapar enormt populära produkter som får strålande recentioner med just dessa SITar.
Vi fortsätter brodera ut samma hypotes att alla världens triod-älskare mest bara är ute efter en vacker glöd utan någon påverkan på ljudkaraktären och tillråga på allt så finns det ingen som helst skillnad mellan en amplitud-variabel positiv återkoppling med resulterande exponentiell ökning av transkonduktansen med ökande spänning Vds jfm en amplitud-variabel negativ återkoppling med resulterande avtagande elliptisk sänkning av transkonduktansen med ökande spänning Vds.

Varför föredrar så många människor trioder trots så uppenbara brister i bandbredd, effekt, distortionsnivåer mm?
Varför är en mono-proa snabbare än motsvarande vanlig för-akter-symmetrisk segelbåt?
Varför har dragrace-bilar bakdäck som har en triod-karaktär på sin överföringsfuktion? Varför ser vi dessa exponentiella förhållanden genomsyra all fysik och biologi? Varför upplevs just dessa exponentiella överföringskurvor som på så många sätt speglar livet självt som just "organiska", "levande", "engagerande" när pentodiga dvs "vanliga" mosfetar eller andra halvledare låter just "livlösa", "utan själ", "utan entusiams", "korrekt men trist" mfl liknande uttryck??

Tror ni mig inte så jämför gärna en IRFP150 med IRFP7430 i en enkel Zen-förstärkare.... IRFP150 låter som en trött gammal Volvo Penta MD5 med dåligt inställda spridare och taskig kompression medans IRFP7430 låter som en arg och aggresiv kompressormatad Hemi Bigblock i jämförelse.

https://youtu.be/S--pFx5svBs?t=136

Positiv återkoppling och exponentiell tillväxt är grejor det...
En IRFP7430 eller Nelson Pass SIT kan tillockmed få en trist liten bokhyllehögtalare att låta som den faktiskt menar allvar.

quote:
The amp sounds "big". There is a large, open sound stage that fills the room, that is the first thing that you notice when the amp is plugged in. The effect is a little intoxicating. ...the SIT seems to bring a lot more control & detail to the speaker. The tube sweetness is present, yet the presentation is very clean. This is like a very nice low distortion SET. The SIT presents details, but with proper dynamic contrast. Details do not poke you in the eye, they just naturally unfold as part of the music.

You can also read some commentary describing the prototype SIT-2 in 6moons.



http://www.6moons.com/audioreviews/firstwatt12/1.html

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/24 :  09:17:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här är en simulering av min senaste förstärkare. Tyvärr har jag inte lyckats lägga till IRFP7430 till LTSpice-biblioteket så jag får simma med en IXYS fet istället. Jag tror min kära IRFP7430 mäter betydligt sämre än denna sim, men simmen är iallafall indikativ av den prestandan man kan förvänta sig.

Med supersymmetrisk återkoppling så blir tillockmed nått så rått och brutalt som en IRFP7430 ganska trevligt, gentelmannamässigt (nåja), rent och välupplöst. Förstärkaren har 2 gånger spänningsförstärkning så det mesta av all go transkonduktans används i den supersymmteriska återkopplingsslingan.

Lägg märke till de låga nivåerna av andraton trots en enkel mosfet och 20 volt p-p spänningssving. Nelson Pass var verkligen brilliant med sin supersymmetriska återkoppling. Här är den lite mer "sneaky" i sin implementering. En flytande balanserad utgång kommer naturligt släcka ut mcket av andratonsdisten.

Denna enkla förstärkare låter trots den höga återkopplingen väldigt olika med olika mosfetar och olika arbetspunkter.
En IRFP150 låter ok men trist. En IRFP7430 låter mycket stort, öppet, engagerande och kan verkligen skapa en enorm definition mellan musiker i ljudbilden. När jag läser recentionen av Firstwatt SIT1 så skrattar jag väldigt igenkännande. Jag är helt säker på att Nelson Pass SIT1 låter mycket bättre framförallt i diskanten. Jag vill inte på något sätt säga att jag lyckas bättre med en busig och högst egen mosfet som IRFP7430 jmf med hans SITar. Dock tror jag att dessa vilda bestar IRFP7430 ger betydligt mer auktoritet och dynamik i basen än hans kiselkarbidSITar.
En IRLB3813 låter ganska slätt och tillrättalagt jmf med IRFP7430 men mycket renare i diskanten.
En IXYS IXTK100N25P polarfet låter mer likt en IRFP150 men mycket renare, lugnare och mer kraftfull. En helt klart överlägsen transistor för audio-bruk i enkla förstärkare med få förstärkarande steg och lite återkoppling sålänge man inte eftersträvar den vilda råa brutaliteten och den starka fokus på spelglädje som en SIT eller IRFP7430 ger.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/24 :  15:20:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nelson har en tydlig filosofi när det gäller hans konstruktioner som många tycker om, inget snack om det.
Men
Det finns även sådana som inte gillar dom eller dom som inte gillar rör steg. Båda kan vara lika rätt.

Personligen har jag testat de flesta vanliga rörkopplingar och konstruktioner men mina högtalare har inte gillat dom. Dålig matchning helt enkelt. Inget konstigt men visar samtidigt på komplexitet ifrågan. Stora motkopplade steg eller enaktare kan båda vara lika fel beroende på vilken högtalare som de är kopplade till.

Jag kan inte kommentera det olika frissorna du beskriver eftersom jag varken har kunskap eller erfarenhet om dom. Därför försöker jag skriva mer allmänt.

För har jag blivit mer känslig för dist i slutsteg med åren, jag hör det lättare och vill inte har det. Kanske beror det på örats åldrande eller att jag lärt mig höra den lättare? För mig har det nästan alltid varit trisse steg med relativt mycket effekt eftersom mina högtalare gillat det men t.ex. Ola H är det precis tvärt om.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000