HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Någon som har erfarenhet at Rod Elliots klass A?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/13 :  13:07:00  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag vill pröva att driva diskant och mellanregisterhorn med klass A transistorsteg. Rod Elliot har 2 olika steg, Project 36, Death of Zen (DoZ) och Project 3B, 25W Class-A Hi-Fi Power Amplifier

Death of Zen är rolig läsning, han dissar Nelson Pass ganska rejält

Jag tror jag bygger en av varje.

Är det någon här som har erfarenheter av hans byggen?

Är det någon mer som är intresserad? Det kanske går att ordna med lite rabatt från Elliot. Om vi kommer upp i 5 lika så kan jag köpa komponenter från DigiKey med rabatt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/13 :  13:07:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Självklart vill jag ha det där rörsteget också, men jag fixar inte att designa det själv.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7896 Posts

Posted - 2016/11/13 :  14:14:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Byggde en DoZ en gång i tiden, blev inte imponerad. Om jag minns rätt så är den väl i stort sett ett plagiat av John Linsley-Hoods klassiska koppling.

Hur mycket signal har du ut från din signalkälla? Har för mig du nämnde nåt aktivt delningsfilter i en annan tråd, i så fall kan det hända att du har ganska ordentligt med spänningssving tillgängligt redan och kan komma undan med bara en enkel bufferkrets som driver hornen. Rod Elliott har väl nån sån koppling på sin sida har jag för mig. Några mosfetar och en nypa småkomponenter plus kylning och nätdel efter behag, enklare kan det inte bli.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/13 :  16:00:22  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Är det Pavel Macuras Mosfet follower du tänker på? http://sound.whsites.net/project83.htm

Den borde funka med hans balanserade ingångssteg.

Tyvärr finns det inte kretskort.

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/13 :  16:00:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://pmacura.cz/audiopage.html

Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2016/11/13 :  19:47:37  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Jag har byggt en P3a som jag är väldigt nöjd med, 3b är exakt samma förstärkare, jämför schemana på hemsidan, med sänkt matningsspänning och höjd tomgångsström så den arbetar mer i klass A. Om du väljer komponenter som tål matningsspänningen till P3A kan du alltid konvertera den till klass AB med högre effekt genom att bara byta transformator och justera tomgångsströmmen

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7896 Posts

Posted - 2016/11/13 :  19:50:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Precis den ja. Finns lite olika varianter på samma tema runtom på nätet. Tycker inte det ska behövas nåt kretskort till en så simpel krets, borde räcka att skruva fast nån slags lödstöd i närheten av trissorna så att man har nånting att löda fast småkomponenterna på.

Byggde nåt liknande själv alldeles nyligen, en lite förminskad och stympad variant av Firstwatt F4 och jag blev ärligt imponerad av ljudkvaliten. Det har sina poänger att ha så lite krafs som möjligt inkopplat i signalvägen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/11/13 :  22:47:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har också byggt några DoZ, de är väl ok men Pass låter väldigt mycket bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/14 :  23:22:22  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack för alla synpunkter. Jag kommer att simulera den balanserade kretsen med Mosfet follower och försöka bygga under vintern.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000