HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd försteg med RIAA mottages
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2016/10/30 :  09:00:06  Show Profile Send ymf a Private Message  Reply
Kör idag via PC till DAC till aktivt delningsfilter men så har det vaknat ett intresse för vinyl varför ett RIAAsteg och val av signalkälla plötligt föreligger=försteg behöver adderas anläggningen....
Budget typ 5000:- för begat försteg med RIAA, eller något mer om USB-DAC som har stöd för WASAPI etc av Windows obesudlad förmedling av den digitala datan, finns integrerat i försteget. Komponentkvalité och ljudupplevelse går före teoretsikt perfekt ljud, utseende, finesser. "Less is more"
Tips ?

Gör nåt då !

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2016/10/30 :  15:38:40  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
I septembernumret av Hifi&Musik testas 4st riaa mellan 4-7000kr. Jag skulle leta rätt på beg både försteg och ett separat riaa. Använder själv sedan ett antal år ett Xindak 3200 mk2 försteg samt Tom Evans microgroove riaa vilketborde ligga inom din budget och jag har svårt att förstå vad som skulle låta bättre för rimliga pengar men smaken och baken....
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/10/31 :  12:24:44  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Att köpa både försteg och skilt RIAA kan bli dyrare om man vill ha god kvalitet på båda. Om vinyl inte är huvudintresset kan ett försteg med inbyggt RIAA funka bra prismässigt. Att kunna styra ett försteg med volymkontroll på fjärren är trevligt. NAD har haft försteg länge och det har inte skett stormsteg direkt i utvecklingen av försteg på senaste tiden. Som en parentes finns DAC:ar också med analogingång som kan kombineras med externt RIAA men då blir det ju digitalt och det är ju inte meningen med vinyl

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/10/31 :  12:36:34  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Sedan finns märken som Creek, Rotel, Arcam, och Cambridge audio som har ganska prima försteg.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/10/31 :  12:43:03  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Och vill man ha gammal high end fins det många att välja på, börjandes med Primare och Copland. Vet inte dock om dagens priser.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/31 :  13:30:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tror det kommer bli svårt att hitta ett försteg som matchar alla önskemål inom budget.
Jag skulle nog försöka hitta ett äldre Luxman försteg, C-02/C-03 med bra RIAA. Sedan komplettera med en vettig USB-DAC inom budget.
Då blir rekommendationen att försöka hitta en Bladelius USB DAC, det är den bästa DAC jag hört inom sin kategori. (Self powered USB till single ended)
Det finns givetvis många andra som säkert också låter mycket bra.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/10/31 :  16:40:33  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
det gick en kf-101 på blocket häromdagen ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000