HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad tycker ni om TIDAL?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/10/24 :  12:31:08  Show Profile Send TheMann a Private Message  Reply
Hej,

Har nu kört TIDAL i några månader sedan Primare äntligen fick ur sig uppdateringen så att MM30/DAC30 har stödet.

Jag hade hoppats att detta skulle vara den perfekta lösningen på digital uppspelning hos mig, eller kanske snarare ett fullgott alternativ till CD/HDD, men finner att så är det tyvärr inte.

Jag använder alltså Primares AIR-app och strömmar Tidal direkt till mediakortet i försteget via hemmanätverket. Min MacMini är ansluten via USB (med XMOS driver, högsta upplösning) och min CD Transport via SP/DIF. Allt till samma DAC i försteget.

Jag har tidigare testat HDD mot CD (Samma CD rippad till Mac:en givetvis) och hör inte några större skillnader men om jag skulle välja så föredrar jag HDD rent ljudmässigt och även bekvämligheten är att föredra.

Jag hade då förväntat mig att Tidal skulle vara likvärdigt, ja kanske rent av bättre då jag läst att trådlöst strömmad musik i hemmanätverket ibland kan låta bättre än samma musik på CD eller tråd-överfört. Så blev det inte hos mig.
Jag upplever sämre ljudbild (i alla ledder samt även placering av instrument), sämre klang och sämre anslag. Det blir liksom en slöja över musiken och t ex cymbaler blir "skrälligare".

Frågan är om någon delar mina erfarenheter? Är det materialet som faktiskt inte håller CD-kvalitet eller är det sämre utgåvor på Tidal (Jag har ingen aning om hur Tidal får materialet till sina servrar).
Det andra alternativet är ju att det är mitt försteg, alltså MM30-modulen då, som helt enkelt låter sämre via WLAN? Det verkar ju konstigt då det rimligen är samma chip och samma analogdel.

Annars gillar jag Tidal, det är ju inte katastofalt dåligt ljud. Deras egen App är bra, Primares version mindre så men det går fint att leta efter musik via Tidals egen App (ansluten via BT) och sedan köra den i Primares App när man lagt till den i sina egna favoriter.

Men, som det nu ser ut så kommer jag nog inte köra vidare på Tidal. Den tid jag har för musiklyssning är begränsad så då vill jag har det bästa möjliga!

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/24 :  12:57:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag är inte helt på det klara med hur din nätverksstruktur ser ut, du nämner WLAN men det borde väl gälla även om du strömmar lokala filer? Eller menar du att du strömmar från din surfplatt/smartphone direkt över trådlöst?

Oavsett det så är jag benägen att hålla med dig. Ljudkvaliteten når inte riktigt upp till lokala filer i min anläggning heller. Men det är ganska nära och jag kan utan tvekan njuta av musik via Tidal. (Vet inte om det blir annorlunda med Tidal app eller i Primares gränssnitt då jag själv kör via Roon, som funkar klockrent.)
Jämföra med CD kan jag inte heller då jag inte har någon spelare som kan matcha filuppspelning här hemma. (Emblas egen drivenhet går givetvis bra, men där föredrar jag ripparna varje gång)
Funktionsmässigt tycker jag Spotify Connect fungerar skitbra ur ett "enfunktions-perspektiv" men helheten är bättre för mig med Roon som slår ihop mina lokala filer med favoriter från Tidal.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/10/24 :  13:28:05  Show Profile Send TheMann a Private Message  Reply
quote:
Jag är inte helt på det klara med hur din nätverksstruktur ser ut, du nämner WLAN men det borde väl gälla även om du strömmar lokala filer? Eller menar du att du strömmar från din surfplatt/smartphone direkt över trådlöst?


Nej, jag kör ingenting trådlöst utom TIDAL.
MacMinin är kopplad enbart med USB när jag kör rippade filer och jag strömmar inte via iPhone eller iPad utan de styr bara Primares MM30 modul som är kopplad direkt till WLAN och musiken från Tidal går den vägen.

Jag förvirrade det hela något kanske genom att dra upp Tidals egen App, den använder jag också på andra ställen (hörlurar, BT-spelare mm) samt att jag ibland av bekvämlighetsskäl kopplar in den i MM30 via Bluetooth, t ex när jag lite snabbt lyssna av något. Då går Tidal via telefonen/paddan till MM30. Men det är alltså inte det som frågan gäller.

Intressant att du har liknande uppfattning. Jag tror mig ha läst att du har en väldigt avancerad, och ganska kostsam, uppspelning/bibliotekslösning som du lagt ganska mycket möda på att hitta fram till?

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/10/24 :  13:31:41  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Musik ifrån Universal har i dagsläget ett vattenstämpel i sig så att det ska bli svårare att göra piratkopieringar.
Vissa hävdar att den sämre kvaliteten härstammar ifrån det.
När Tidal går över till MQA kommer Universal (och alla andra som ska med på det tåget) bli tvungna att ladda upp sin katalog igen och förhoppningsvis kommer dem ljudmässiga problemen försvinna.

Personligen tycker att det låter sämre generellt och att det inte bara är Universals material som låter illa.
Till bakgrundsmusik och att leta nytt material att köpa fungerar Tidal HiFi alldeles ypperligt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/24 :  14:02:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Tidal HiFi låter iallafall bättre än Spotify. Även via mobiltelefon (Samsung S5/Sennheiser Momentum).
Hemma så kör jag växelvis mellan Chromecast Audio (optiskt ut till DAC) eller via min Oppo 103 (koax ut till DAC). Där låter det mycket bättre än Spotify. Om inte annat.

Men jämförelse mot mina musikfiler på HDD (via Foobar) där förlorar Tidal. Skillnaden är inte alltid megastor, men finns där. Kanske just för vattenstämpeln?
Dock så är det kul att bläddra runt i ett musikarkiv som är lite större än mitt :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/10/24 :  14:16:01  Show Profile Send TheMann a Private Message  Reply
Jag tänkte inte riktigt på en sak, förtydligar att jag menar alltså också Tidal HiFi när jag skriver Tidal.
320 kB/s förväntar jag mig ju inte att det ska låta som CD.

Men jag håller ju givetvis med om att det jättekul att gräva fram nya fantastiska artister och musikupplevelser ur dessa djupa brunnar som är Spotify och Tidal (och andra strömningstjänster). Men det är ju också så att ju bättre ljud desto fler skivor upplevs som bra!

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/24 :  15:00:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
TheMann, nu förstår jag...
Jag tvivlar på att du skulle uppfatta Tidal som märkbart förändrat i ljudkvalite om du streamade på annat sätt eller t.ex. över trådad anslutning.

quote:
Intressant att du har liknande uppfattning. Jag tror mig ha läst att du har en väldigt avancerad, och ganska kostsam, uppspelning/bibliotekslösning som du lagt ganska mycket möda på att hitta fram till?

Mycket möda, ja... Men om det är väldig avancerat o kostsamt vet jag inte?
Jag har till slut hittat en för mig optimal lösning som i grund och botten bygger på att jag vill ha musikbiblioteket tillgängligt när jag vill, utan fördröjning.
Det som kostat är en hyfsad QNAP (eller Synologi) med Intelprocessor och önskat utrymme. Sedan använder jag RaspberryPi's som utmatare av digital SPDIF signal eller USB. De kan låta överaskande bra även med en DAC monterad och kostar en knapp tusenlapp med alla tillbehör. Visst, jag har valt Roon som kostar en knapp tusenlapp per år, eller typ 3.500:- för en lifetime licens. Jag lägger också 200:- per månad på Tidal vilket ju är nästan tre ggr så mycket som Roon kostar. Jag hoppar över TV-licensen istället.. Nejdå, det gör jag faktiskt inte (min sambo tvingar mig..)
Kikar man enbart på den här filspelningslösningen så går den att applicera på i stort sett vilken analog stereoanläggning som helst.
Och ur mitt perspektiv så skall du upp i rätt skrämmande prisklasser på resten av anläggningen för att denna del ska vara begränsningen.

Primares mediakort och lösningar är säkerligen mycket bra, det tvivlar jag inte på! För mig är det mycket värt att kunna ha en högupplösande setup i lyssningsrummet och samtidigt ha en som kommer förbaskat nära för småpengar i sovrummet för kvällslyssning. Eller varför inte en möjlighet att peta ut ljud i vardagsrummet vid TVn också?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/10/24 :  17:15:52  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej!

På vissa dacar kan det ju skilja mellan ex wlan/optisk/usb in. Så är det hos mig, där usb slår alla andra med råge. Så ett tips är att testa tidal via macen och sen trådat usb till dacen. Kan ju vara värt ett försök...
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/10/25 :  16:33:31  Show Profile Send TheMann a Private Message  Reply
quote:
å vissa dacar kan det ju skilja mellan ex wlan/optisk/usb in. Så är det hos mig, där usb slår alla andra med råge. Så ett tips är att testa tidal via macen och sen trådat usb till dacen. Kan ju vara värt ett försök...


Helt klart, undrar varför jag inte gjort det...? Lat!

Men tyvärr så blev det problem när jag skulle testa igår. Den lilla Mac:en står i utkanten av WLAN:ets räckvidd, jag har ett antal (5!) Airport Express i huset (husen) för att utöka nätverket (Aiprort Extreme) samt kunna plocka ut musik lite varstans. Tyvärr har jag aldrig fått det att funka bra med Apples system, alltid en massa avbrott och det är vansinnigt irriterande! Funkar inte ens med Mp3!

Det har dock alltid funkat ganska bra med internethastighet men det är inget jag kollat med MacMinin, det enda den ska göra är att klara av att fjärrstyras och det funkar fint. Internethastigeten visade sig vara kass dock så det blev avbrott i Tidal HiFi. Suck.
Kanske hinner mecka med det till helgen...

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/10/26 :  22:54:20  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej igen,

Har själv 3 airport express i lght (150m2 med 60 cm väggar..) och har stött på liknande problem. Att ha dessa som förlängare av wifi trådlöst är inte hållbart... tror överlag att trådlösa förlängare är svårt att få till. Lösningen för mig blev "trådat" från router airport extreme via elnätet till airportarna. Fick väldigt väldigt mkt bättre fart på grejjerna då. Betalde 500 för ett kit om tre väggdosor och det funkar utmärkt även över separata faser! Nu är det wifi-täckning överallt och möjlighet till ljud överallt... inget strul, plugnplay...

Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/10/27 :  10:00:37  Show Profile Send TheMann a Private Message  Reply
Sulan, det låter ju fantastiskt bra!

Vad heter kitet och vart köper jag det?

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/10/27 :  14:40:15  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ja man ska definitivt akta sig för att bara ta en wifi-signal och repetera den. Iomed att du har väldigt begränsad bandbredd att skicka signalerna bland så kommer de lätt att störa varandra.
Kabel är definitivt bäst även om säkert sådana powerplugs fungerar bra. Dock ska man vara medveten om att man medveten sätter in en stor störsändare på elsystemet, även om det är högfrekvent. Kan vara värt att ha i åtanke
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2016/10/27 :  22:08:14  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
2 saker som gjorde att Tidal lät klart bättre hos mig:

1) Att dra en bra ethernet-kabel från routern istället för att köra trådlöst

2) Att inte använda webbavspelning utan ladda ned Tidals desktop application och ställa in den på bitperfect avspelning. Om inte Primares application tillåter det så hör du ljudkortets bearbetning av signalen och kanske inte har full digital volym (= färre bitars uppspelning).

Men Tidal låter ändå som Foobar ungefär, lite begränsat i alla led, precis som du skriver. Men det börjar bli riktigt nära bra uppspelning och jag har hittat ett par skivor på Tidal som låter bättre än min egen ripp.

MVH

S
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2016/10/27 :  23:31:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
1) Att dra en bra ethernet-kabel från routern istället för att köra trådlöst


Fick du bättre ljud med detta,eller hadde du dropouts och därför använde kabel?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2016/11/05 :  19:55:24  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Klart bättre ljud med kabeln, klarare och renare. Inga problem med drop outs utom undantagsvis (och det är nästan helt borta med kabel).
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/11/06 :  13:39:21  Show Profile Send TheMann a Private Message  Reply
Man får sällan vara riktigt glad, testade nu Tidal direkt från min Mac Mini men får inte HiFi.
Visar sig att webb-uppspelning i HiFi kvalitet kan man bara göra med Chrome... Och det finns ingen App till MacOS för Tidal...

Så jag får nog fortsätta att tillhöra "Flat Earth Society" och ha min seriösa musik fysiskt på HDD, CD och Vinyl...
Men visst, sitter nu och lyssnar på för mig ny och spännande musik via webben på Mac Minin dvs inte i HiFi och lider inte särskilt mycket alls.

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/11/06 :  14:37:04  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Hur menar du att det inte finns någon app till MacOS?

http://tidal.com/se/download

Edited by - Ampalang on 2016/11/06 14:38:12
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2016/11/08 :  11:15:58  Show Profile Send Morello a Private Message  Reply
Har helt slutat med Spotify och Tidal då tjänsterna många gånger erbjuder förstörda "re-masters". Istället köper jag mer riktiga fonogram (CD & LP) än någonsin.

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/11/08 :  18:00:59  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Helt rätt Morello, jag blev lite sugen när jag var hos en kompis som bara kör Tidal. Började leta efter DAC mm. När jag sansat mig en smula insåg jag att ev DAC ca 8000kr-30000kr + kostnad för tjänsten skulle motsvar väldigt många fina skivor. Eftersom min vinylrigg är min primära källa vilken jag älskar. Vore det direkt korkat att inte köpa musik på vinyl samt lägga undan en slant för ev retipping av min Benz LP istället. Så jag la också ner det digitala eländet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2016/11/09 :  13:57:09  Show Profile Send Morello a Private Message  Reply
Jag kör dock mest CD, men lördagesn skivjakt i Solna renderade faktiskt tio LP och endast en CD.

Allt från Pavaroti på gammal DECCA(svart med silverband..)till mer samtida pop - 11 album för 270 kr. :P

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/11/10 :  08:48:51  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Underbart! Förmodligen en del där som är omöjligt att hitta streamat. 11 timmars musik för 270kr i engångskostnad! Man får betala ca 200kr i månaden för streaming, förvisso har man tillgång till mer musik än man kan konsumera men om man slutar betala har man ingenting, nada!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/11/10 :  09:11:35  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Personligen har jag aldrig köpt så mkt "rätt" musik ifrån början som efter jag skaffade Tidal. Det blir lixom inga felköp längre och det lönar sig i längden. (Personlig känsla, inte baserad på fakta)
Jäkligt smidigt att läsa recensioner av skivor och sedan kunna provlyssna med en helt acceptabel ljudkvalitet.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/11/10 :  09:56:47  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Jag kör allt utom rullbandare sofar. Gillar Tidal. Det funkar bra. Finns en hel del konstigheter att finna i musikväg men inte i närheten av spotifys utbud ännu. Helst hade jag haft båda.
Jag kör Tidal genom min Oppo 105D som funkar bra. Kör det även i telefonen. OPPO funkar mer än bra om man vill lyssna på musik.
Ska bli gott när dom löser gapless.

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2016/11/10 :  10:24:42  Show Profile Send Morello a Private Message  Reply
Det fina är ju att tack vare "streamingen" så är det rea-prisetr på CD, så jag köper rätt mycket på ren chansning och hittar massor med bra, men givetvis en och annan nitlott - men vad spelar det för roll när man kommer hem 20 CD's för 300 pix?


Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/11/11 :  08:53:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"men vad spelar det för roll när man kommer hem 20 CD'"

- Det blir än mer trångt i cd-hyllan? ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2016/11/20 :  15:32:07  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message  Reply
Jag har mer att säga om högtalarmärket Tidal än musiktjänsten. Tidal som musiktjänst har jag bara testat på test alltså. Men den dagen.. det kanske kommer det också. Vem vet! :)

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000