HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Streeming
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/09/28 :  13:55:47  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Är helt ny på detta med streeming och i nuläget har jag en enkel kabel från datorn till förstärkaren... Jo jag är väl medveten om att det inte är så här det bör vara! Musiken eller en del av den är i dag lagrad på datorns hårddisc. Men nu vill jag kunna styra den med min iPhone via förstärkaren och ut i högtalarna. Finns där någon ute i cyberrymden som kan ge mig "enkla" men vettiga förslag på hur jag skall bära mig åt? Kan Chromcast vara en tanke?

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/28 :  18:40:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Som oftast så blir det motfrågor!
Vad är det du vill streama? Spotify/Tidal eller kanske Youtube? Eller nöjer du dig med de Cd du lagrat på hårddisken på datorn?

ChromeCast är säkert ett toppen alternativ men känns inte som en naturlig sängkamrat till en iPhone, även om flera appar i denna stödjer detta.

Har du nätverk tillgängligt vid stereon? (med fördel trådat, men har du bra mottagning på ditt trådlösa brukar det fungera väl idag)

Finns DAC i förstärkaren?

Kan du tänka dig en "färdig produkt" typ Sonos, Bluesound e.d.?

Sorry för så många frågor!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/09/29 :  07:38:32  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Chromecast Audio är antagligen den billigaste lösningen. Jag har själv en sådan och styr den med iPad. Som användbar app finns det egentligen bara en : C5 https://itunes.apple.com/us/app/c5-streaming-chromecast-dlna/id675813323?mt=8. Visst kan man pröva andra appar genom att söka på dlna men oftast är de undermåliga. Chromecast har max bitrate 96kHz24bit. Sedan finns AppleTV men den har bara 44.1kHz16bit.

Jag tänker själv uppgradera till Yamaha WXC-50 : http://usa.yamaha.com/products/audio-visual/wireless_streaming_amplifiers/wxc-50/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/09/29 :  07:49:43  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Som app för iphone kan man även i vissa fall tänka sig Plex och VLC media player. (Chromecast audio)

Saken är ju den att man måste ha en media server som kan vara iTunes, Plex eller någon annan dlna server. Själv har jag NAS - nätverkshårdskiva med dlna server så att jag inte behöver ha datorn påkopplad surrande.

Edited by - MartinN on 2016/09/29 07:52:47
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/29 :  10:05:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Sedan finns AppleTV men den har bara 44.1kHz16bit

AppleTV AirPlay Audio = 48Khz AAC komprimerat
Apple AirPort Express Airplay Audio = 16bit 44.1Khz lossless komprimerad ALAC (Apple Lossless Audio Codec)
Svårt att bekräfta detta då båda varianterna är proprietära och jag hittar inte längre något Whitepaper på dessa... :/

Sorry, OT!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/09/29 :  10:24:59  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
OT Tack för korrigering AlfaGTV.

Själv tycker jag att AppleTV MkIII var bortkastade pengar. En ganska oanvändbar sak för mig.

Jag har sneglat på Yamaha WXC-50 för möjlighetetn till DSD over WiFi. Inte många billiga grejer som klarar det.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/29 :  16:26:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Haha MartinN! Jag tyckte AppleTV (Gen 3) var fantastisk! (är)
Men jag använder den bara som Netflix/Svt/TV4 grunka och lite iTunes konserter och RedBull TV..

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/09/29 :  21:18:17  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Tja fortsättning på OT så här sent på kvällen.
Jag är ganska skeptisk till streaming från rippad musik.
Visst kan det vara kul att ratta fram något nytt från Spotify eller någon Shoutcast med favoritmusik men min åsikt är att när jag inte orkar leta fram en CD eller vinyl att lysnna på, ja då är det illa ställt med mig. För övrigt har jag bara hittat två internetradiostationer med vilka jag är nöjd med ljudkvaliteten, nämligen Cesky D-dur och EuoropaRadiJazz, båda i 16bit44.1kHz flac streaming.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2016/09/30 :  09:01:51  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag tycker det funkar bra med min Pioneer mediaspelare (N50). via denna spelar jag musik från datorer i nätverket eller NAS'en. Den tar även in nätradio. Den har inte inbyggd spotify, men det löser jag med en chromecast som jag kopplat in till spelaren via toslink, så styr jag allt med telefonen. Sedan tappar jag den digitala signalen till DAC'en i förstärkaren (går även att tappa ur analoga signalen med den interna DAC'en i spelaren).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/09/30 :  10:27:52  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
MartinN, webradio i 16/44? :-0
Trodde jag inte ens fanns! Tack för tipset, måste undersökas :-)

I övrigt gällande era spörsmål om streaming, själv kör jag min gamla dator (som en "HTPC") med Foobar via USB till DACen. Spotify å annat (som radio exempelvis) kör jag med ChromcastAudio helt problemfritt via optiskt in i min DAC.
Styr allt med min gamla mobil alt surfplatta alt bärbara dator. Fungerar utan problem. Varför betala pengar för en speciallåda när en gammal dator kostar nästan gratis och kan "allt"? Naturligtvis finns en inlärningströskel om man är ovan datoranvändare, men så är det ju med allt här i livet :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/09/30 :  10:44:54  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Cesky D-Dur
http://radiobit.50webs.com/cro-d-dur.flac.m3u

EuropaRadioJazz
http://www.europaradiojazz.org/stream.flac.m3u

Varsågod

High definition radio listor:
http://radiobit.50webs.com/
http://www.24bit96.com/24bit96khz-download-sites/hd-internet-radio-streams.html
http://www.radiosurvivor.com/2015/03/04/digital-watch-in-search-of-high-fidelity-internet-radio/

Edited by - MartinN on 2016/09/30 11:06:37
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/09/30 :  11:32:50  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Härligt :-)
Blir till att botanisera i höst/vintermörkret :-)
Tack igen :)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/10/06 :  20:50:24  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Ber om ursäkt jag inte haft möjlighet besvara några av frågorna förrän nu.
Någon dac finns inte i stärkaren som är en Krell i300. Min tanke är att kunna rippa ner mycket av den musik jag i dag har på CD. Sedan vill jag med självklarhet kunna spela upp den helst bättre än genom min Roksan Caspian spelare? Är medveten om att detta kan bli svårt, men som jag har det i dag med en tunn kabel... Borde finnas bättre sätt?
Datorn står i dag i ett rum, stereon i ett annat. Hade tänkt mig kunna använda min iPhone 5s som kontroll. Vad behöver jag för prylar och kommer summan bli hög? Har bland annat tittat på en Bluesound Node2 Musikstreamer. Denna ligger dock på ett pris av närmare 5000:- Går det att nöjsamt koma undan billigare? Med bra ljud?
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2016/10/07 :  09:39:13  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=6192
Styr du med app i telefonen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/07 :  09:41:08  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Har din Roksan Caspian digitalingång? Så att den kan agera DAC?

Billigast är annars någon form av liten (hyfsat) tyst dator (modell äldre = nästan gratis) med Foobar (gratis) som fungerar som "streamer" av dina rippade skivor som du har lagt på valfri hårddisk/dator. Sedan USB-kabel till någon bra DAC som får kosta det den kostar beroende på dina ljudliga krav...

Att styra Foobar med valfri "smartphone" är inget problem (så länge som du har wifi hemma så klart).


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/07 :  09:58:53  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Den där Pioneer N-30 var ju genant billig :-0
Håller den måttet rent ljudligt så måste det vara ett kap med hänsyn att den kan "allt" bortsett från DSD-filer!

Jerry E, bäst är du försöker få testa handhavande osv, var dina preferenser gällande ljudkvalitét ligger vet bara du :-)
Den där Pioneer N-30 kan ju nästan allt och är nästan gratis. Skillnaden mot mitt "tänk" är utrymmet i flexibilitet och ljudkvalitetskrav, men självklart blir det dyrare och mer komplext (= högre inlärningströskel).

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2016/10/07 :  10:24:52  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
quote:
Den där Pioneer N-30 var ju genant billig :-0
Håller den måttet rent ljudligt så måste det vara ett kap med hänsyn att den kan "allt" bortsett från DSD-filer!

Jerry E, bäst är du försöker få testa handhavande osv, var dina preferenser gällande ljudkvalitét ligger vet bara du :-)
Den där Pioneer N-30 kan ju nästan allt och är nästan gratis. Skillnaden mot mitt "tänk" är utrymmet i flexibilitet och ljudkvalitetskrav, men självklart blir det dyrare och mer komplext (= högre inlärningströskel).


Som du skriver, beror väl på vilka ljudmässiga preferenser man har. Jag tycker den låter helt ok, men lysande med en ännu bättre extern dac. Som jag ser det, passar funktionaliteten kanske man kan uppgradera senare med DAC, eller om man kanske redan har en.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/07 :  10:34:25  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Om man som du tänker miaber, att använda N-30 med en extern DAC så måste jag hålla med om att lösningen verkar brutalt smidig och säkert helt och fullt ljudmässigt mer än okej! Lite som när man (jag) började med Squeezebox vilket var en (då) otroligt smidig och välljudande lösning som jag aldrig trodde jag skulle växa ifrån. Tyvärr förstörde Logitech hela idén när de tog över :-(

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2016/10/08 :  09:52:14  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Vad är det som blivit sämre med Squeezebox sedan Logitech tog över, förutom att det inte kommer några nya spelare från dem?

Mjukvaran (LMS) utvecklas ju fortfarande och nya versioner kommer, mer sällan officiella från Logitech men på forumet händer mer och nya versioner kommer ofta. Plugins utvecklas och funktioner kommer när t.ex. nya streamingtjänster introduceras. Appen iPeng för styrning av SB utvecklas hela tiden och är riktigt bra i nuvarande version.
Vill man inte köra med LMS går det nu även att köra SB med Roon.

Spelare finns en hel del begagnat i omlopp än, och som vi sett även på detta forum är det inte så svårt att bygga en egen baserat på t.ex. Raspberry Pi; eller nästan vilken dator som helst.

Nej, jag ser inte något som direkt lockar till byte i dag. Fortsätter köra Touch i den stora anläggningen och några andra SB i andra rum.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/11 :  08:52:29  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Vad som blivit sämre efter logitech tog över?

Utvecklingen går vidare.. Men inte LMS/Squeezebox.
Ex 1. Appar att styra LMS med slutade fungera i samband med att Androidsystemen utvecklades.
Ex 2. Högupplöst material såsom 24/192 & DSD (vars tillgänglighet har ökat rejält) har dåligt/inget stöd.
Ex 3. Hanteringen (svarstiden) med större mängder ljudfiler är krävande seg med LMS jämfört med ex Foobar. Vilket är största enskilda orsaken till att jag släppte LMS & Squeezebox.

Roon hade vart kul att testa/köra, men känns lite dyr... (Jämfört mot Foobar ;-) )

Jag gillade verkligen SB första åren. Det var en revolution att kunna börja spela musik lagrad på dator med sådan lätthet och ljudkvalité! Ett genombrott (för mig).
Men jag gillar flexibiliteten med Foobar/PC. Att kunna konfigurera den efter sina egna behov och det massiva stöd som finns ute på nätet... Och den är gratis!

Men samtidigt så är jag självklart öppen för andra alternativ, jag är inte gift med Foobar så dyker det upp något subjektivt bättre så.. :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/11 :  09:10:03  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Fasiken, lästa lite (mer) om Roon igen. Helt klart kan det vara "min" lösning på streama musik! Lite mycket pengar bara...
Hm...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/13 :  08:45:26  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Nä, Roon va inte min grej. Testade i några dagar men det var sj#180;könt att gå tillbaka till Foobar igen.
Förstaintrycket av Roon var gott. Snyggt och kul sätt att finna musik. Men när jag sedan ville leta efter något specifikt i min mappstruktur var det kört. Nä. Inget för mig. Har helt klart för länge (?) kört mitt race.
Sedan fick jag problem med växlning ar mellan FLAC (wave) och DSD-filer. Ett djäkla surr uppstod. Fipplade runt ett tag, hade kanske löst det med mer pill, men med hänsyn till avsaknandet till att kunna söka via mitt egna filträd avgjorde...
JAg avslutade min "trial" med Roon och sparade lite stålar till annat...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/13 :  09:17:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kan förstå att man kan sakna "sin egen" filstruktur, och det hade varit ett trevligt tillägg till menystrukturen i Roon. Jag ska nog önska det som ett utvecklingsönskemål! Jag har själv ganska god ordning på både taggar och själva filstrukturen vilket gör att jag inte har några problem att hitta.

Samtidigt är ju själva poängen med Roon, att låta någon annan "kurera" ditt filbibliotek (och ev. Tidal) och istället fokusera på Artister, Genrer, Album, Kompositörer, Format eller vad du nu väljer.

Och problemet med surr har jag aldrig någonsin upplevt med mina DAC'är. (utom vid ett tillfälle då jag konfat fel)
För mig fungerar Roon helt glitch-fritt och underhållsfritt, och dessutom med löjligt bra ljud.

Det betyder givetvis inte att det passar alla andra också!

"Horses for Courses" som de säger i England!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/13 :  13:28:24  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
De e gott att det finns något(någon) för alla :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2016/10/16 :  16:54:43  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Beklagar att jag dröjt med att kommentera ditt svar CC!

Jag använder telefon och platta med äpplen på och då tycker jag att iPeng funkar väldigt bra. Har utvecklats en del på sistone och blir bara bättre. Finns ju dock inte för andra plattformar.

I princip hela mitt bibliotek är CD rippade till AIFF. Har några album som jag köpt som FLAC varav ett fåtal är högupplöst. Upp till 24/192 funkar om man kör med server, avkodning i Touch så är väl 24/96 max. DSD och liknande har jag inte testat än.

Svarstiden är inte något jag reagerat på, men jag har inte så stort bibliotek. Drygt 400 CD med sammanlagt drygt 5000 låtar tror jag det är, har ett par hundra CD kvar att rippa nån gång....

Så det var intressant att höra dina synpunkter och vilka nackdelar du ser med LMS/SB. Inget av det du nämner är som sagt något jag ser som betydande nackdelar för mig.

Jag har den elektriska digitala utgången på min Touch kopplad till en Meridian G68ADV, som även den är från stenåldern... Jag har svårt att tänka mig att jag skulle få någon stor skillnad med en annan spelare för strömmat ljud kopplad till denna. Touchen används för att strömma radio, Spotify och de egna filerna då.

Roon vore kul att testa, men nu jag tror inte jag orkar lägga ner någon tid på det under överskådlig framtid. Foobar har jag inte reflekterat över, för mig känns det bättre med en mediaspelare kopplad till servern på våning över (som även är filmserver för Dune/My Movies).

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/17 :  11:58:37  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ingen fara med det Mirage :-)

Ipeng kanske fungerar bättre (med svarstid osv) med LMS än vad jag upplevde motsvarande appar för android gjorde? Men kanske även apparna för android har blivit bättre nu, där är jag inte längre uppdaterad...

Om du inte känner något större behov av att testa med att köra högupplöst hela vägen utan kan låta LMS sköta avkodningen (vilket jag tyckte lät märkbart bättre än när SB3:an gjorde det!) så finns det egentligen ingen orsak att lämna ett fungerande koncept? SB med LMS var (och är) en välljudande lösning, snygg i hantering osv. Tyvärr (?) så upplevde jag för många fördelar med Foobar och USB rätt in i min DAC för att kunna låta bli att överge konceptet SB & LMS.

(Inte helt sant, jag kör med SB i köket fortfarande, ska bara fixa med ett par aktiva högtalare som låter bättre än nuvarande skräp...)

Fördelen med PC-styrt (eller MAC för delen) är att man lättare hänger med utvecklingen. Det händer en del med mjukvarorna... Med dedikerade mediaspelare (haft en hel del) så blir man lätt låst. Så jag kommer (sannolikt) fortsätta köra med en PC som signalkälla för lokalt lagrad musik och film. USB rätt in i min DAC så täcker man upp det mesta i nuläget med Foobar & Kodi. Dock så använder jag mig utav Chromecast för att streama musik (Tidal & SR) och film (HBO & SVT Play) vilket är löjligt smidigt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000