HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lättdrivna stativare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2016/05/31 :  19:29:46  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Nåt i den här stilen då fast med Aurum Cantusen i botten då.
http://www.parts-express.com/beston-rt002a-ribbon-tweeter--277-112
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/05/31 :  19:30:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hemkört (och lingondricka...)

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/05/31 :  19:30:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hemkört (och lingondricka...)

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2016/05/31 :  19:35:32  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Är du onykter Petter ;-)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/05/31 :  19:39:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Om det än vore så väl...bara lite småbarnsmos i huvudet.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2016/05/31 :  19:50:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag byggde seas åtta med banddiskant.
http://www.engelholmaudio.com/bilder/seas-G2si-800.JPG

Bra känslighet. Basen va för blyg för min smak men i sluten låda och med dipolbas till så är man i hamn.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/05/31 :  20:01:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Att basen blev slank, beror det på för lite baffelkompensation eller för liten låda eller något annat?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/05/31 :  20:01:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Att basen blev slank, beror det på för lite baffelkompensation eller för liten låda eller något annat?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2016/05/31 :  20:27:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Lådans volym bör vara tillräcklig (25 liter om jag mins rätt) men jag tror jag gick för hårt efter (hög) känslighet varför baffelkompensation kan ha kommit i kläm. Till detta, så tror jag att systemet inte nådde tillräckligt djupt för min smak (vilket också ger mig en "slank" känsla).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2016/05/31 :  20:36:36  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Fråga från amatören; Ska waveguiden underlätta spridningen så att diskanten kan jobba ihop med ett större element, typ en känslig 8-tummare
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/05/31 :  20:45:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, eller tia om man lyckas finna en med passande egenskaper.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2016/05/31 :  20:46:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Waveguiden tror jag PetterPerssonLindblom tänker sig ska hjälpa till att tillåta en lägre delningsfrekvens av diskanten, för att bättre matcha ett större element, vars spridning är sämre relativt ett mindre (bas/mellan) element.

Om du inte är religös i att återanvända just det diskant-elementet så öppnar sig (för?) många nya möjligheter.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/05/31 :  20:48:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Precis, både sänka delning och kontrollera spridningen.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/05/31 :  20:49:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Precis, både sänka delning och kontrollera spridningen.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2016/05/31 :  21:02:30  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Om du inte är religös i att återanvända just det diskant-elementet så öppnar sig (för?) många nya möjligheter.


Nja,ingenting är omöjligt. Nu är det ju så att det är dessa diskanter jag har i min ägo Men visst, de går att sälja och man kan skissa på något annat att sätta på dipolbasarna

Hur var det nu med det där nya Accutonelementet; skulle det funka med mina diskanter och spela mellan 90-2500-3000hz.? Gillar klangen i Martens nya högtalare som använder den typen av element

Edited by - plind on 2016/05/31 21:07:18
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/06/01 :  08:07:22  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
quote:
Hur var det nu med det där nya Accutonelementet; skulle det funka med mina diskanter och spela mellan 90-2500-3000hz.?


Att få ihop Arum banddiskanter med Accuton element har ju hänt förr
Både EA och undertecknad har ju sådana lösningar, så det tror jag ska funka.
Ner till 90hz är jag lite tveksam till, men 110hz tror jag är rimligt, beroende på hur många -db man mäter vid. Övre delning runt 2500-3000 (eller lite högre) tror jag inte är några bekymmer. Beror ju lite på hur brant filter man väljer också.
Mina 168 element sitter monterade i testlådan nu och jag hoppas kunna börja mäte lite på dom i morgon. Jag har lite mindre lådvolym så ja kanske inte kommer ner till 110hz, men det får dom praktiska proven utvisa

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2016/06/01 :  09:02:11  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Det är bra Anders, du får vara försökskanin
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/06/02 :  21:51:23  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Försökskaninen här!
Nu har jag börjat testa lite, tyvärr fick jag inte med mig någon grafik men det får jag lägga upp lite senare :)
Jag är helt ny användare av Clio så det är lite uppförsbacke just nu...
Jag har bara testat att mäta/lyssnat på Accuton + Arum Cantus G1 med aktiva filter så jag kan tänka mig att med passiva filter så kommer det bli lite annorlunda.
Provade olika delningar men hamnade på ca 3000Hz 12db som rätt trevligt att lyssna på.

Fortsättning följer!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2017/10/16 :  14:36:28  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Ja då var äntligen projektet i mål Spelar för fullt nu och passar bra ihop med basarna. De faller av redan vid 155hz. men basarna har inga problem att sträcka på sig lite.

https://photos.app.goo.gl/xJGcAWHnLMaXLij13

https://photos.app.goo.gl/eCn8TtwNSGX9R7D12

https://photos.app.goo.gl/WNgCwCmpYrsqEm0g1

https://photos.app.goo.gl/uX3ZTctBU0nMdCbi1
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000